OLENKO OUTO?? EN JÄÄ KOUKKUUN NIKOTIINIIN?
Aloitoin polttamisen 15 kesäsenä ja poltin siitä seuraavaan jouluun ja lopetin, ei tullut vierotusoireita, sitte olin lopputalven ja kevään polttamatta, kun taas loppukeväästä aloitin ja poltin syksyyn ja lopetin lopullisesti.
En missään vaiheessa tullut riippuvaiseksi, vaikka poltin suunilleen vuoden. Pystyin lopettamaan ilman mitään oireita.
Miksi en tule riippuvaiseksi?? En huomaa myöskään kofeiini riippuvuutta, vaikka olen juonnut päivittäin energiajuomia. Pidän vain siitä mausta. En myöskään tunne usein nälkää, mutta välillä taas tunnen. Toisaaltaan minulla on ollut seksiriippuvuus/masturbointiriippuvuus.
Eli miksi tuolle yhdelle asialle olen kuitenkin tullut riippuvaiseksi???
Onko päässäni jokin vika???
Kommentit (6)
Joskus polttelin tupakkaa aina ottaessani alkoholia. Tein näin vuosia. Selvin päin ei voinut ajatellakaan että olisi polttanut, tuli paha olo.
Vierailija kirjoitti:
Joskus polttelin tupakkaa aina ottaessani alkoholia. Tein näin vuosia. Selvin päin ei voinut ajatellakaan että olisi polttanut, tuli paha olo.
Moni polttaa vain humalassa. Jännä juttu sinänsä.
Minäkään en tule.
Aloitin teininä polttamaan ja poltin vuoden, kaksi askin päivässä tavan vuoksi. Pikkuhiljaa polttamine väheni ja aika nopeasti eteni siihen, että poltan vain kun juon alkoholia.
Viihteellä ollessa sitten meneekin se aski tupakkaa ja yleensä olo on sen mukainen seuraavana aamuna. Mutta jos en joisi alkoholia, en myöskään polttaisi.
Tämä on itselleni kuitenkin sellainen nautinto, etten ole tosissani harkinnut kokonaan lopettamista.
Ja kun otit kofeiinin puheeksi, niin en ole kahviinkaan jäänyt koukkuun. En ole koskaan muutenkaan ollut mikään kajvinjuoja eikä kofeiinilla ole minuun piristävää vaikutusta. Nykyään en juo kahvia ollenkaan.
En tiedä miten tuo nälkäasia aiheeseen liittyy, mutta komppi myös sillekin; ruokahaluni on aivan olematon ja syön vähemmän kuin pitäisi. Täytyn nopeasti enkä osaa syödä jos ei ole nälkää.
Mutta on minulla kaksi riippuvaisuuttakin:
Sokeri! Onneksi olen tässä viimeisen kuukauden ajan saanut jätettyä karkit (oikeastaan ainoa herkku jota syön) viikonlopulle ja piilosokeria olen aina pyrkinyt välttämään parhaani mukaan.
Toinen riippuvuus on sitten tämä älypuhelin joka on kasvanut käteeni kiinni. Kunpa vain olisi vieroittautumistukiryhmiä tätä varten. Tosin olen huomannut ettei luonnossa puhelintaan kaipaa.
Ei mullakaan ollut nikotiiniriippuvuutta vaikka poltin n 5 vuotta. Minulla se riippuvuus oli vaan tapa. Pystyin lopettaa kerrasta poikki ja siitä on jo 4 vuotta aikaa. Totuttuna tapana se tupakan polton lopettaminen tuntui hankalalta. Siihen että teki mieli polttaa tupakkaa ei olisi auttanut nikotiinipurkka tms. koska minulla riippuvuutta aiheutti tupakkaan liittyvät tilanteet kuten polttaminen aamukahvin kanssa parvekkeella. Tai tupakkatauot töissä. Tupakointi autoa ajaessa. Jne...
Miksi aloitat aina uudelleen jos et ole riippuvainen?