Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloitin uudella työpaikalla ja havaitsin työpaikkakiusaamista

Vierailija
13.08.2016 |

Siivoojaa kohtaan. Muun muassa syvää hiljaisuutta hänen saapuessaan, "kröhöm" -äännähdyksiä, ei tervehditä ja selän takana juoruilua. Siis onhan tämä työpaikkakiusaamista vai olenko väärässä? En haluaisi olla osana tämänlaisia työyhteisöä. Olen vasta hetken ollut kyseisellä työpaikalla enkä tiedä miten lähestyä asiaa. En todellakaan katso läpi sormien tämänlaista käyttäytymistä, minulla on periaatteita. Otanko asian esille työkavereiden kanssa vai menenkö suoraan esimiehelle? En haluaisi, että minua aletaan syrjimään tms. Haluaisin, että siellä olisi kiva ilmapiiri.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jossain on firma, jolla on palkattuna ihan oma siivooja???????

Vierailija
2/12 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, uudella työpaikallani on eri yrityksen välittämänä oma siivooja.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainaki sä voit ite toimia hyvänä esimerkkinä muille. Tervehdit siivoojaa, ja voit vaikka kysellä vähän jotain ja ottaa mukaan keskusteluun. Selän takana puhumiseen voit reagoida vaihtamalla aina puheenaihetta, jos et halua sit suoraan sanoo työkavereille, että et haluu tollasta kuunnella!

Vierailija
4/12 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa käytöstä, entisessä työpaikassani oli samantyyppistä. Näytä itse esimerkkiä ja juttele siivoojan kanssa. Varmaan tosi ankeaa tulla siivoojana töihin kun ei tervehditä ja jutella. 

Vierailija
5/12 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ainakin itse olla iloinen ja ystävällinen häntä kohtaan. Se on hyvä alku. Kun näet, miten tilanne kehittyy, voit tehdä uusia päätöksiä.

Vierailija
6/12 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on inhottavaa. Olen tehnyt sijaisuuksia päiväkodissa ja törmännyt liian usein samaan.. Sitten vielä sijaisen ominaisuudessa on huono lähteä taisteluun.

Mutta sen linjan olen ottanut että en lähde siihen mukaan ollenkaan. Aamulla tervehdin yhtä iloisesti kaikkia. Kaikkien kanssa vaihdan kuulumisia, esim kun siivooja tulee lakaisemaan lattiaa voi oma-aloitteisesti väistää ja jutella jotain, eikä kohdella toista kuin jotain palvelijaa. Joskus työkaverit on ohjanneet johonkin kiusaamiseen, esim "hänelle ei tarvitse avata sitä ovea, hän voi mennä toisesta". Siihen huikkasin vaan että kyllä minä voin avata, ei se haittaa minua.

Työpaikan ilmapiiri on sitä mitä siitä tehdään. Olen huomannut että pahimmatkin kiusaajat kyllä yleensä nousee vähän varpailleen, jos omalla asenteella näyttää että et hyväksy heidän toimiaan etkä pelkää sitä myös näyttää teoillasi ja sanoillasi konkreettisesti. Kannattaa luoda suhteita kaikkiin ja välttää klikkejä. Silloin ne vanhat klikitkin työpaikalla alkaa rakoilla.

Eli tsemppiä taistoon ja selkä suoraksi! onneksi tuo voi joskus ratketa ihan vaan sillä omalla positiivisella ja reilulla asenteella mitä näytät muille! :)

Vierailija
7/12 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Olen kyllä itse mukava siivoojalle, mutta olen hieman ujo, yritän nyt silti jotain tervehtimisen lisäksi keskustella.

Kaikki siellä ovat yli 30-vuotiaita, luulisi sen ikäisten osaavan käyttäytyä. En vain tajua, että minun pitää joutua omilla teoillani osoittamaan, että tuonlainen käytös on väärin. Jotenkin todella surullista.

Vierailija
8/12 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoon valitettavasti myös ja koen myös ekaa kertaa elämässäni työpaikkakiusaamista. Tosin se on esimiehen puolelta mikä tuntuu vielä paskemmalta kuin se olisi jonkun ns asiakkaan puolelta. En kyllä tajua miksi siivoojia dissataan niin paljon koska varmaan kukaan heistä ei vapaaehtoisesti sitä paskaa tee

Vierailija
9/12 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmö teistä tiedä mutta kyl mä ainakin keskustelen ihan oikeista asioista meidän laikkareideb kanssa, ilman heitä olisimme aika pulassa ja homma ei toimisi yhtään

Vierailija
10/12 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottukin jo, kohtelet siivojaa kuten muitakin ihmisiä ja kun puhuvat ilkeyksiä, niin sanot vaan suoraan ettet halua osallistua ihmisten haukkumiseen. 

Usein tuo suoraan kommentointi, ettet halua osallistua koska se on väärin, on tehokkaampaa kuin alkaa siinä saarnata kiusaamisesta, koska se aiheuttaa monesti sellaisen piston näiden kiusaajien omatuntoon.

Ja lisäksi on hauskaa seurata miten toimivat sen pistoksen tullessa, joku ehkä hyökkää, joku ei-pahin-kiusaaja nolostuu kun tietää sisimmässään sen olevan väärin, joku jopa lopettaa.

Touhusta irtisanoutuminen voi inspiroida muitakin olemaan yhtä rohkea, niitä jotka vain "ajautuvat" siihen mukaan vaikka tietävät sen olevan väärin.

Kokeilisin tätä, jos ei auta vaan touhu jatkuu, niin sitten esimiehen puheille.

Ja sulle 10 pistettä ja papukaijanmerkki oikeudenmukaisuudesta ja siitä että rohkenet puuttua, oot hyvä ihminen! :)

Vierailija
11/12 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on paskantärkeiden ja pikkusieluisten ihmisten käyttäytymismalli, antaa ymmärtää että on vähän parempi kun toinen. Vaikka huonolla käytöksellään todistaa juuri päinvastaista. 

Vierailija
12/12 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Olen kyllä itse mukava siivoojalle, mutta olen hieman ujo, yritän nyt silti jotain tervehtimisen lisäksi keskustella.

Kaikki siellä ovat yli 30-vuotiaita, luulisi sen ikäisten osaavan käyttäytyä. En vain tajua, että minun pitää joutua omilla teoillani osoittamaan, että tuonlainen käytös on väärin. Jotenkin todella surullista.

Kerrot olevasi hieman ujo. Ujoilla on usein hyvät sosiaaliset taidot ja empatiakykyä. Ujot esim. aistivat helposti työpaikan ilmapiirin ja ymmärtävät miten pitäisi toimia, että kaikki voisivat hyvin. Ujot eivät myöskään halua lähteä mukaan kiusaamiseen. Hyvää jatkoa sinulle.