Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!
Kommentit (1118)
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on niin ruokarajoitteinen(ARFID), että varmaan osuisi moneen näihin tarinoihin. Mutta se ei ole kyllä kotoa opittua vaan lähinnä ollaan yritetty opettaa tuosta pois. Lapsi ihan pelkää uusia makuja ja ruokia, joita ei ole koskaan maistanut. On saanut nuorempana paniikkikohtauksia, jos joku pakotti maistamaan jotain. (Me vanhemmat lähinnä lahjotaan, mutta varsinkin vanhempi polvi uskoo pakottamiseen) Vuosi vuodelta on helpompaa, mutta välillä ottaa päähän, kun vanhempia syytetään. Ilman vuosien työtä, lapsi ei söisi kuin jauhelihaa ja makaronia, maustamattomia kanasuikaleita ja ranskalaisia. Nyt ruokavaliossa on kuitenkin paljon myös marjoja, hedelmiä ja vihanneksia.
No voi hellanlettas vau mikä taapero ihq neuromausteinen <3
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan oltiin kaveripariskunnan kanssa risteilyllä. Olivat etukäteen hehkuttaneet laivan buffet-pöytää jo vaikka kuinka kauan. Noh, kun syömähetki vihdoin koitti, pariskunnan rouva ei syönyt mitään muuta kuin kermaperunoita! Kyllä kannatti :) :) :)
maksoitteko heidän buffansa vai miksi sinua tympii?
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessani täytyy sanoa että Suomessa tosiaan taitaa olla paljon MIELENTERVEYSONGELMIA. Myös ruuan suhteen. Jos ei ole allergioita.
Oikeastaan ainoa mistä en itse pidä on tuore korianteri kun mulla on se geeni mikä saa sen maistumaan tosiaankin parfyymiltä. Toisaalta tykkään Intialaisista ruuista joten kai se tuoreus on se juttu siinä korianterissa?
Käytän sen sijaan persiljaa kun itse teen Intialaistyyppistä. Pienenä en tykännyt sienistä mutta opin syömään. Sienet isoina paloina tai jos niitä on liikaa on edelleen hippasen nou nou.
Intialaisessa ruuassa, siis siinä mausteseoksessa (itse tehdyssä tai valmissekoituksessa) on yleensä korianterin siemeniä, joista ei tule samanlaista saippuanmakua kuin lehdistä.
Eräs miehen sukulainen valitti, kuinka kaikki munaton ja maidoton on aivan hirveää kuraa ja seuraavassa hetkessä ylisti tekemääni suklaakakkua, joka sattui olemaan vegaaninen :D. Hän ei vaan sitä tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu kertoi, että oli tilannut lohkoperunoita ja ne olivat KUORIMATTOMIA! Ei kyllä kuulemma siihen paikkaan enää ikinä mene syömään. Perunat kuorineen... pah... :)
Ja sellainen arkipaha oli kaveri, jonka kanssa tehtiin lihapullia ja kaveri kielsi laittamasta sipulia koska hänen lapsensa eivät söisi lihapullia joissa on sipulia. Oikeasti. (Ihanat lapset ja kiva kaveri, mutta nirsoilun puolesta jotain on selvästi mennyt pieleen)
Oma pahin kokemukseni oli graavilohi. Olin huippuköyhä opiskelija, mummi pakkasi minulle yli jääneet graavilohivoileivät mukaan. Laitoin kotona lohen mikroon koska en kertakaikkiaan pysty nielemään raakaa kalaa. Se herätti, että vaikka olin todella köyhä ja nälkäinen, nirsosin silti yleisesti herkkuna pidettyä asiaa pahasti ja "pystyin" syömään sen vasta tuhottuani rakenteen ja maun täysin mikrossa.
ensin mollaat lapsia jotka ei pysty syömään sipulia ja sitten kerrot ettet saa ite nieltyä sitä kalaa. Mikä uniikki lumihiutale kuvittelet olevasi että vain sä voit toimia noin? Mun lapsi on tosi hyvä syömään, mutta ei vaan pysty syömään sipulia, varmasti oksentaisi jos ois pakko syödä.
Isäni ei voi syödä sipulia nirsoilun takia ja aina valittaa siitä. Ruuat, joissa ei huomaa sipulia, niin maistuu kyllä erittäin hyvin, vaikka sitä olisi ruuassa :D. Väitän siis ettei sipulia ole ja pilkon tosi pieneksi tai käytän sipulijauhetta ja hyvin maistuu. Jos löytää yhdenkin sipulin palan, niin ruoka on pilalla ja muuttuu yhtäkkiä pahaksi.
Jos olisi allergiaa tai eettinen ruokavalio, niin en tietenkään toimisi näin, mutta tuo hänen käytöksensä on vain naurettavaa.
Minun luonani tai ravintolassa saattaa myös syödä hyvällä halulla paljonkin maustettua (ei tulista) ruokaa, mutta äidilleni raivoaa jo pippurinkin käytöstä. Ei toki itse silti kokkaa ikinä. Muualla vieraisilla ei ikinä suostu syömään mitään, koska voi olla sipulia. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vihreä kuula-case. Kun rasiaan laitettiin teksti"vegaaninen" - jota siis olleet aina- niin vegaanivastainen kieltäytyi vastedes syömästä, vaikka olivat olleet herkkuaan.
Tämä on kyllä tuttua. Olen kuullut monen valittavan, että "karkki x meni ihan kauhean makuiseksi kun siitä tuli vegaaninen!", vaikka itse tiedän tuotteen olleen vegaaninen aina, mutta vasta nyt tullut teksti siihen (tosi monet yleiset keksit ja karkit ovat muuten vegaanisia). Ja ei edes uskota, kun kertoo asian olleen näin :D
Sanoin, että teen jääkahvia, maistuuko?
Eli laitoin maitoa ja kahvia joka on jäädytetty lasiin, ja kun oli kesä ne olisi sulanut hetkessä. Se on oikeasti hyvää kunhan antaa hetken niiden palojen liota.
Hän hörppäsi heti ja sanoi "Hyi en juo, täähän on pelkkää maitoa"
Lapsena minulla oli kaveri, joka kertoi aina ettei saa kotona ikinä ruokaa. Mutta kävikin niin, että hän sanoi noin, jos ei saanut joka päivä hänen lempiruokiaan, ei saanut olla putkeen samaa ruokaa, eli piti joka päivä vaihtua se ruoka. Ja sehän ei käynyt vanhemmille, vaan tekivät normaalia kotiruokaa, ja lapsi mankuu kaikille ettei häntä ruokita kotona.
lapsi haluaa maistaa kaikkea 'raakana' eli ei maustettuna tai jotain proteiinipirtelön jauheita ihan jauheena, ja päättää siten onko se hänestä hyvää. Jos ne on pahaa niin ei halua maistaa edes valmiina eli sekoitettuna veteen tai ruokaa mikä on maustettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kans kokemuksia sipulista, hyvin maistui tasan niin kauan, kun sipulinpala löytyi makaronilaatikosta.
makaronilaatikkoon ei kuulu sipuli
Olen samaa mieltä.
Graavilohiviipaleet paistan aina pannulla, en pidä siitä niljakkaasta suutuntumasta. Muuten en nirsoile, kaikki maistuu liiankin hyvin.
Tapahtui 80 luvulla kirjoitti:
Mutsini silppusi aikoinaan 80-luvulla sipulit tosi pieneksi ja upotti ne kaikkiin ruokiin - lihapulliin jne.
Kertoi sit vasta myöhemmin meille lapsille, että.olette syöneet sipulia 2 vuotta - lopettakaa valitus.
Syödään kaikki sipulia nykyään mielellään.
Olet hotkinut ruokasi, eihän siinä hoksaa maistella miltä ruoka maistuu! joopa joo Huono makuaisti. PYH. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä x monilla lapsilla on ongelmia sipulin ja tomaatin kanssa. Sitten vanhemmat eivät kerro mitä niiden tilalle voi ruokaan tai piiraaseen laittaa. Ja näiden lisäksi joissakin perheissä myös vanhemmilla on omat inhokkinsa. Yritä siinä sitten tarjota jotain, mikä käy kaikille.
Aika vähän on ruokia, joissa on pakko olla sipulia tai tomaattia. Lapsiperheelle ei kannata tarjota sipulipiirakkaa, se tuskin on suuri suosikki.
Nämä sipulin inhoajat hämmentävät minua aina uudelleen ja uudelleen:)
Oma suosikkini lapsena, jo alle 5-vuotiaana, oli RAAKA sipuli suoraan leikkuulaudalta lisukkeena pari viipaletta uunilenkkiä :D :D :D
Tänäkin päivänä vetelen myös valkosipulinkynsiä, jotka ovat paitsi erittäin maukkaita, myös erittäin tehokkaita infektiotautien estäji
Onko tää sama juttu kun puhutaan korianteri mausteesta, toisten mielestä se maistuu saippualta, ja toisista se on hyvää jne. Jos itse tykkää sipulin mausta, ei tarvi ihmetellä jos ei kaikki. Ai niin, homejuustostakin ollaan 2 mieltä. HUOH !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä x monilla lapsilla on ongelmia sipulin ja tomaatin kanssa. Sitten vanhemmat eivät kerro mitä niiden tilalle voi ruokaan tai piiraaseen laittaa. Ja näiden lisäksi joissakin perheissä myös vanhemmilla on omat inhokkinsa. Yritä siinä sitten tarjota jotain, mikä käy kaikille.
Aika vähän on ruokia, joissa on pakko olla sipulia tai tomaattia. Lapsiperheelle ei kannata tarjota sipulipiirakkaa, se tuskin on suuri suosikki.
Oma suosikkini lapsena, jo alle 5-vuotiaana, oli RAAKA sipuli suoraan leikkuulaudalta lisukkeena pari viipaletta uunilenkkiä :D :D :D
Tänäkin päivänä vetelen myös valkosipulinkynsiä, jotka ovat paitsi erittäin maukkaita,
Tämä !
Kaveri ei suostu syömään tomaatteja.
Katsoin kun sama kaveri kaivoi julkisen puiston roskakoreja, toivoen löytäensä tupakantumppeja. Ei löytynyt, mutta onneksi löytyi muinainen ja mystinen viskipullo. Tietysti, kaveri hörppii pullon jämät.
Kyseinen kaveri oli yhdeksännellä luokalla.
Muuttotalkoissa yhdelle talkoolaiselle ei kelvannut tarjottu ruoka, koska siinä oli sipulia. Istui sitten nälissään kun muut söi. Kahvit sentään kelpasi. Sen jälkeen meni yksin syömään pizzeriaan. Ja kyseessä ei ollut mikään nuori jonne vaan viisikymppinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä onneksi ole elävässä elämässä törmännyt aikuiseen ihmiseen, joka ei suostu syömään sipulia sisältävää ruokaa, koska "ei tykkää". En voisi koskaan elää sellaisen kanssa saman katon alla. Nirsoileva aikuinen on kerta kaikkiaan sietämätön.
Nirso tai nirsoilu on saanut Suomessa vähän erikoisen maineen. Eihän siinä lopulta ole kyse mistään muusta kuin, että ihminen on valikoiva ja tietää mistä tykkää. Mielestäni koko käsitteestä ei ole oikein mitään muuta hyötyä kuin, että joku on tulossa luoksesi syömään ja toinen voi huomauttaa, että kyseinen henkilö on aika nirso ruuan suhteen joten säästyt itse paljolta kysymällä tai toinen vaihtoehto on vaan olla välittämättä asiasta, ei sen kenenkään muun elämään pitäisi vaikuttaa. Varmaan kaikki nirsot ihmiset haluaisivat olla jätemyllyjä joille kelpaa kaikki, mutta kun ei se taida halusta olla kiinni.
Kuinka moni täällä rakastaa Janssonin kiusausta, maksalaatikkoa, pinaattikeittoa, silliä, hillosipuleita, homejuustoja, silakka pihvejä, läskisoosia, liköörikonvehteja ja korianteria? Jos tuossa listassa oli jotain mistä et tykkää taidat olla vähän nirso ja jos pidit kaikesta niin onnea vaan, ehkä makealta puolelta löytyy joku halva tai joku muu josta et pidä.
Nojoojoo,ja tuollaiset allergiat oikeasti hyvin harvinaisia.