Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!
Kommentit (1118)
Mummoni hautajaisissa serkun melko tuore poikaystävä sai kohtauksen siitä, että oli väärää rasvaa leiville. Eikä kyse siis ollu allergiasta.
En vaan ymmärrä kirjoitti:
En tiedä onko ihan nirsoilua, mutta mulla on ollut elämäni aikana kaksi työkaveria, joilla tosi paljon ruoka-aine allergioita ja rajoituksia arjessa, mutta juhlan hetkellä, kun saa ilmaiseksi kaikki rajoitulset häviää mystisesti...
"Etkös sä ollut vegaani? Einös sulla ollut keliakia" jne.
Ja vastauksena - no jos tämän kerran.
Samalla tavalla minun työkaverilla oli risteilyllä paljon ruoka-ainerajoituksia. Aamulla voi syödä vain pelkkää puuroa, puffetissa perunaa ja lihanpalan. Toisena iltana juoksutti tarjoilijaa, kun ei tarjotusta ateriasta taas mikään käynyt, kuiva leipäpala vain kelpasi alkupalaksi. Jälkiruoan aikana kaikki rajoitukset hävisivät. Tarjoilijalta ei tarvinut kysyä, mitä annoksessa on, hyvin kelpasi sellaisenaan ja olisi varmaan syönyt toisenkin, jos olisi saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä x monilla lapsilla on ongelmia sipulin ja tomaatin kanssa. Sitten vanhemmat eivät kerro mitä niiden tilalle voi ruokaan tai piiraaseen laittaa. Ja näiden lisäksi joissakin perheissä myös vanhemmilla on omat inhokkinsa. Yritä siinä sitten tarjota jotain, mikä käy kaikille.
Aika vähän on ruokia, joissa on pakko olla sipulia tai tomaattia. Lapsiperheelle ei kannata tarjota sipulipiirakkaa, se tuskin on suuri suosikki.
Nämä sipulin inhoajat hämmentävät minua aina uudelleen ja uudelleen:)
Oma suosikkini lapsena, jo alle 5-vuotiaana, oli RAAKA sipuli suoraan leikkuulaudalta lisukkeena pari viipaletta uunilenkkiä :D :D :D
Tänäkin päivänä vetelen myös valkosipulinkynsiä, jotka ovat paitsi erittäin maukkaita, myös erittäin tehokkaita infektiotautien estäjiä monien muiden tuoreyrttien ja vihannesten lisäksi
Täysin perustelematon nirsoilu voi olla ymmärrettävissä vain sen kautta, ettei todellakaan ymmärretä tai tiedetä, mitä on nälkä-siis nälkä jolloin et voi mennä kauppaan ja ostaa mitä tarvitset ja tämä kyllä näkyy aikamme yltiökulutuskulttuurissa liian hyvin.
Ihmiset ovat selvästi nykyisin mielipuolisen herkkänahkaisuuden sairastuttamia-useat tämän ketjun kommentoijista eivät todellakaan sopisi keittiöalalle, eivätkä valitettavasti myöskään ohjaamaan lapsia erilaisten makuelämysten sekä terveellisen, monipuolisen ravitsemuksen maailmaan. Ongelma on siis tässäkin asiassa kasvattajissa ja perheiden ruokakulttuurissa, ei lapsissa.
Minua aina hämmentävät ihmiset joiden mielipide makuasioista on ainut oikea.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui 80 luvulla kirjoitti:
Mutsini silppusi aikoinaan 80-luvulla sipulit tosi pieneksi ja upotti ne kaikkiin ruokiin - lihapulliin jne.
Kertoi sit vasta myöhemmin meille lapsille, että.olette syöneet sipulia 2 vuotta - lopettakaa valitus.
Syödään kaikki sipulia nykyään mielellään.
Ja minä kärsin vatsavaivoista ja huonosta olosta ja kasvuhidastumasta, koska kaikessa ruuassa oli sipulia. Paljastui lopulta, että olen allerginen sipulille, ja kun lopetin sen syömisen (aloin tehdä omat ruuat) niin kas kummaa, ei enää oksettanut kesken ruokailun eikä tarvinnutkaan enää asua vessassa, vaan pystyin elämään ihan normaalisti. Takaisin normaalille kasvukäyrälle en enää päässyt ja aliravitsemuksen aiheuttamia pikkujuttuja jäi loppuiäksi.
Äitini tiesi, etten pitänyt sipulista, ja pilkkoi sipulit niin isoiksi paloiksi, että sain ne eroteltua helposti - mutta eihän se mitään siihen allergiaan auttanut. Mutta eihän kukaan tiennyt, että sipulille voi olla allerginen.
Sain alapeukkuja tässä ketjussa, kun kerroin että mieheni on pahasti sipulille allerginen. Vatsa kramppeja, todella huono olo yms.
Itse voin kyllä satunnaisesti syödä sipulia mutta en osta sitä kotiin enkä laita ruokiin. Lapset syö kyllä koulussa sipuliruokia, mutta eivät juurikaan pidä siitä, koska eivät ole kotona tottuneet.
Kaikki allergeenit/ ainesosat pitäisi ilmoittaa todella selvästi joka ruoka-aineessa. Ollaan törmätty tähän varsinkin lounasbuffeteissa- lähes kaikessa on sipulia mutta missään se ei lue selvästi- ei ole kiva katsoa vierestä kun puoliso makaa sikiöasennossa vatsakramppiensa kanssa, kun jossain on ollut sipulia missä ei pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä x monilla lapsilla on ongelmia sipulin ja tomaatin kanssa. Sitten vanhemmat eivät kerro mitä niiden tilalle voi ruokaan tai piiraaseen laittaa. Ja näiden lisäksi joissakin perheissä myös vanhemmilla on omat inhokkinsa. Yritä siinä sitten tarjota jotain, mikä käy kaikille.
Aika vähän on ruokia, joissa on pakko olla sipulia tai tomaattia. Lapsiperheelle ei kannata tarjota sipulipiirakkaa, se tuskin on suuri suosikki.
Oma suosikkini lapsena, jo alle 5-vuotiaana, oli RAAKA sipuli suoraan leikkuulaudalta lisukkeena pari viipaletta uunilenkkiä :D :D :D
Tänäkin päivänä vetelen myös valkosipulinkynsiä, jotka ovat paitsi erittäin maukkaita, myös erittäin tehokkaita infektiotautien estäjiä monien muiden tuoreyrttien ja vihannesten lisäksi
Täysin perustelematon nirsoilu voi olla ymmärrettävissä vain sen kautta, ettei todellakaan ymmärretä tai tiedetä, mitä on nälkä-siis nälkä jolloin et voi mennä kauppaan ja ostaa mitä tarvitset ja tämä kyllä näkyy aikamme yltiökulutuskulttuurissa liian hyvin.
Ihmiset ovat selvästi nykyisin mielipuolisen herkkänahkaisuuden sairastuttamia-useat tämän ketjun kommentoijista eivät todellakaan sopisi keittiöalalle, eivätkä valitettavasti myöskään ohjaamaan lapsia erilaisten makuelämysten sekä terveellisen, monipuolisen ravitsemuksen maailmaan. Ongelma on siis tässäkin asiassa kasvattajissa ja perheiden ruokakulttuurissa, ei lapsissa.
Joskus lasten nirsoilun taustalla voi olla huononolon tunne syötyään jotain ruoka-ainetta. He eivät vaan osaa pukea sitä sanoiksi.
Itse olen "nirsoilllut" esim sieniä aikuusikään asti. Jos ruuassa oli sieniä, mulle tuli tunne, että pitää päästä oksentamaan (kuten vatsataudissa). Yksi lääkäri sitten sanoi, että olet "allerginen" sienille, kehosi ei pysty pilkkomaan jotain entsyymiä, mitä sienissä on (tai että omassa vatsalaukussani ei ole näitä sienien sulattamiseen tarvittavia entsyymejä. En ole asiantuntija enkä muista enää tarkasti). Äitini sitten sanoi, että vauvana oksensit aina sieniä sisältäneet soseet.
Ärtyvän suolen oireyhtymää sairastavat esim välttävät sipulia, paprikaa jne.
Kaikki vaan eivät voi syödä kaikkea. Joskus keho sietää vähän jotain, eli jos haluaa ravintolassa herkutella, niin pääruuassa yrittää välttää jotain, jotta voi syödä hyvän jälkiruuan. Olemme yksilöitä. Itse tietää parhaiten, mikä sopii. Joskus vaikka ihan tuntemattomasta syystä on pakko syödä viikko vaan vaikka kaurapuuroa.
Eri asiaon sitten tehdä nirsoilusta valtava numero. Itse esim kylässsä pyrin löytämään jotain, mitä voin syödä. Jos ei ole, niin olen ilman. Maailma ei siihenkään kaadu.
Ärsyttää aina kovasti nuo tässäkin ketjussa esiin nousseet nirsoilijat, ketkä ensin syövät hyvällä ruokahalulla ja kehuvat että hyvää on, kunnes sitten ilmeneekin että ruoassa onkin jotain mistä eivät tykkää. Sitten ei maistukaan enää niin hyvin :/
Itse olen pescovege ja ystäväpiiristä löytyy paljon kasvissyöjiä, joten meillä tarjottavat on usein kasvisruokapainotteisia, mutta ainakin isommissa kekkereissä lihapitoisia tarjottaviakin löytyy. On ruvennut vaan tympimään muutamat sekasyöjät, ketkä lähestulkoon järkyttyvät kun vahingossa menevät syömään jotain vegaanista esim leivoinnaista, ensin oli hyvää mutta sitten "maistuikin jotenkin hassulta" ja "kyllä huomaa että on vegaanista". Tämä sama juttu ihan sellaisten alkuperältään vegaanisissa leivonnaisissa, eli sellaisissa mitkä on iät ja ajat tehty ilman kananmunaa tai maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui 80 luvulla kirjoitti:
Mutsini silppusi aikoinaan 80-luvulla sipulit tosi pieneksi ja upotti ne kaikkiin ruokiin - lihapulliin jne.
Kertoi sit vasta myöhemmin meille lapsille, että.olette syöneet sipulia 2 vuotta - lopettakaa valitus.
Syödään kaikki sipulia nykyään mielellään.
Ja minä kärsin vatsavaivoista ja huonosta olosta ja kasvuhidastumasta, koska kaikessa ruuassa oli sipulia. Paljastui lopulta, että olen allerginen sipulille, ja kun lopetin sen syömisen (aloin tehdä omat ruuat) niin kas kummaa, ei enää oksettanut kesken ruokailun eikä tarvinnutkaan enää asua vessassa, vaan pystyin elämään ihan normaalisti. Takaisin normaalille kasvukäyrälle en enää päässyt ja aliravitsemuksen aiheuttamia pikkujuttuja jäi loppuiäksi.
Äitini tiesi, etten pitänyt sipulista, ja pilkkoi sipulit niin isoiksi paloiksi, että sain ne eroteltua helposti - mutta eihän se mitään siihen allergiaan auttanut. Mutta eihän kukaan tiennyt, että sipulille voi olla allerginen.
Sain alapeukkuja tässä ketjussa, kun kerroin että mieheni on pahasti sipulille allerginen. Vatsa kramppeja, todella huono olo yms.
Itse voin kyllä satunnaisesti syödä sipulia mutta en osta sitä kotiin enkä laita ruokiin. Lapset syö kyllä koulussa sipuliruokia, mutta eivät juurikaan pidä siitä, koska eivät ole kotona tottuneet.
Kaikki allergeenit/ ainesosat pitäisi ilmoittaa todella selvästi joka ruoka-aineessa. Ollaan törmätty tähän varsinkin lounasbuffeteissa- lähes kaikessa on sipulia mutta missään se ei lue selvästi- ei ole kiva katsoa vierestä kun puoliso makaa sikiöasennossa vatsakramppiensa kanssa, kun jossain on ollut sipulia missä ei pitänyt.
Sipuli ei ole yleisallergeeni, joten sitä ei tarvitse merkitä. Sipulia on myös piilotettu tiettyjen sanojen taakse. Sipulia voi löytyä tuotteesta silloin, kun siinä on mainittu seuraavat: Mausteet, yrtit, luontaiset aromit. Jokus tuote oli sellainen, missä oli sanottu nätisti "Sisältää kasviksia". Jätän nuo suosiolla pois heti kättelyssä. Toisille ei haittaa, vaikka siinä grillimausteseoksessa nyt olisi ruohosipulia, mutta mulle se haittaa.
Siksi en syö koskaan mitään "muiden valmistamaa" jos en ole satavarma, mitä se sisältää. Yksi ystäväni tekee minulle sopivaa ruokaa, ja se on ihanaa, että joku välittää niin paljon!
Ravintoloissa hiippailen yleensä vaivihkaa keittiön ovelle tai kyselen hovimestarilta, että kun en voi syödä sitä enkä tätä (minulla on sipulin lisäksi toinenkin harvinainen allergia/yliherkkyys), niin mitä voisin syödä tai voisitteko tehdä annoksen ilman sitä sipulia sisältävää ainesosaa. Aika usein saankin vegaaniannoksen, koska niissä ei käytetä liemivalmisteita. Buffetit ovat hankalia, olen törmännyt sellaiseen, jossa JOKAISESSA vaihtoehdossa oli sipulia: jokaisessa salaatissa oli jotain näistä: hillosipulia, raakaa punasipulia, ruohosipulisilppua ja purjoa. Neljä eri salaattia, neljä eri salaattia, jota en voinut syödä. Pääruokana oli uunipataa, jossa oli tietenkin sipulia, silakkapihvejä, joissa oli sipulia ja kasvisruokaa, jossa oli sipulia. Kiitos. En sitten syönyt mitään.
Onneksi seuranani oli kelaakikko, joka ei voinut syödä tarjoilusta myöskään mitään: uunipata oli suurustettu vehnäjauholla, silakat pyöritelty ruisjauhoissa ja kasvisruuassa oli bulguria. Joka on siis vehnää.
Lähdettiin sitten mäkkäriin.
Justathought kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus lasten nirsoilun taustalla voi olla huononolon tunne syötyään jotain ruoka-ainetta. He eivät vaan osaa pukea sitä sanoiksi.
Itse olen "nirsoilllut" esim sieniä aikuusikään asti. Jos ruuassa oli sieniä, mulle tuli tunne, että pitää päästä oksentamaan (kuten vatsataudissa). Yksi lääkäri sitten sanoi, että olet "allerginen" sienille, kehosi ei pysty pilkkomaan jotain entsyymiä, mitä sienissä on (tai että omassa vatsalaukussani ei ole näitä sienien sulattamiseen tarvittavia entsyymejä. En ole asiantuntija enkä muista enää tarkasti). Äitini sitten sanoi, että vauvana oksensit aina sieniä sisältäneet soseet.
Kaikki vaan eivät voi syödä kaikkea. Joskus keho sietää vähän jotain, eli jos haluaa ravintolassa herkutella, niin pääruuassa yrittää välttää jotain, jotta voi syödä hyvän jälkiruuan. Olemme yksilöitä. Itse tietää parhaiten, mikä sopii. Joskus vaikka ihan tuntemattomasta syystä on pakko syödä viikko vaan vaikka kaurapuuroa.
Eri asiaon sitten tehdä nirsoilusta valtava numero. Itse esim kylässsä pyrin löytämään jotain, mitä voin syödä. Jos ei ole, niin olen ilman. Maailma ei siihenkään kaadu.
Ainakin sienisokeri eli trehaloosi aiheuttaa pahoja vatsavaivoja joillekin ihmisille. Samalla tavalla kuin maidon laktoosi laktoosi-intoleranteille. Eri sienissä on eri määriä trehaloosia, ja jotkut voivat syödä tiettyjä sieniä pieniä määriä.
On olemassa sitten myös erillinen sieniallergia (sama kuin laktoosi-intoleranssi vs. maitoallergia).
Muuten hyvä kaveri jo 40 vuotta kirjoitti:
Kaverini ei syö kalaa eikä vihanneksia.
Ainostaan punaista lihaa ja mielellään pihvejä. Kana menee joskus.
Kyseessä 48 vuotia mies.
On joskus raskasta esim hienossa ravintolassa ulkomailla jne.
Oon ollut yli 100 eri maassa. Eniten löytyy ravintoloita, mistä saa lihaa.
Yksi exä söi ihan kuin nirso pikkulapsi. Ruokavalioon kuului jotain mehukeittoja, kaupan "kana"nugetteja, raejuustoa. Mäkkärissä jos käytiin, niin otti aina sen tavallisen hampurilaisaterian ja sen hampurilaisenkin ilman suolakurkkuja. Oli aikamoista.
Eräs henkilö oli syönyt monta kertaa tekemääni ruokaa hyvällä halulla. Kerran hän sitten sai tietää, että laitan siihen sipulia ja ei voinut enää sen jälkeen syödä sitä, koska hän ei omien sanojensa mukaan voi syödä pientä palaakaan sipulia missään muodossa. Aika erikoista vain, että niin pitkään kun hän ei tiennyt siitä, niin hän söi sitä hyvällä halulla ruan joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs henkilö oli syönyt monta kertaa tekemääni ruokaa hyvällä halulla. Kerran hän sitten sai tietää, että laitan siihen sipulia ja ei voinut enää sen jälkeen syödä sitä, koska hän ei omien sanojensa mukaan voi syödä pientä palaakaan sipulia missään muodossa. Aika erikoista vain, että niin pitkään kun hän ei tiennyt siitä, niin hän söi sitä hyvällä halulla ruan joukossa.
Sehän näissä "allergioissa" ja sietämättömyyksissä usein on, että henkilö on vain päättänyt että ne ovat pahoja ja aiheuttavat kohtauksia.
Fugu on ainoa ruoka jota oikeasti vierastan. Mustekalastakaan en oikein välitä.
Vierailija kirjoitti:
EI mitenkään erikoista. Kaverisi on pitkään ihmetellyt, että vaikka hän ei syö sipulia, niin on maha koko ajan kipeänä - ne vatsaoireet kun tulevat viiveellä, joko tunnin päästä tai jopa vasta seuraavana päivänä. Hän ei ole ehkä osannut edes yhdistää vatsaoireitaan niihin sinun kokkauksiisi, koska on syönyt sen jälkeen jo kaikenlaista. Ja nyt kun hän tietää, niin hän osaa välttää kokkauksiasi.
Juuri tuosta syystä en voi syödä kenenkä tahansa valmistamia ruokia, koska en todellakaan voi luottaa siihen, ettei siihen ruokaan piiloteta jotain "kun eihän tätä nyt voi maistaa/huomata" että ei se haittaa, jos ei näe. Joo. Sitten kun olen viikon istunut vessassa, niin olen hieman eri mieltä, haittaako se vai ei.
Raaka sipuli on helppoa, koska se polttaa suuta heti ja on helppo sylkäistä pois, seurauksena on vain kipeä suu.
Vierailija kirjoitti:
Justathought kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sienisokeri eli trehaloosi aiheuttaa pahoja vatsavaivoja joillekin ihmisille. Samalla tavalla kuin maidon laktoosi laktoosi-intoleranteille. Eri sienissä on eri määriä trehaloosia, ja jotkut voivat syödä tiettyjä sieniä pieniä määriä.
On olemassa sitten myös erillinen sieniallergia (sama kuin laktoosi-intoleranssi vs. maitoallergia).
Tämä selittää paljon, kiitos.
Mää en kestä näitä "vastuullinen kuluttaja"-nirsoilijoita. Mentiin raflaan ja kaikilla kauhee nälkä ja tää yks hienopieru juoksutti tarjoilijaa kolmesti keittiöön kalatiedusteluillaan. Mietin et oisko munki pitäny kysyä vaikka että mikä sen kalastajan nimi oli ja minkäväriset vaatteet sillä oli päällänsä...
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, mitä kukakin syö, tai on syömättä? 😂
Ei mikään, mutta näyttää eniten ärsyttävän se että jotkut tekevät omista syömisistään/syömättömyydestään niin valtavan numeron. Kuin pikkulapset. Mikään ei ärsytä niin paljon kun se kun aikuinen ihminen sörkkii ruokaa, haukkuu ruokaa, lonikoi syötävänsä, tekee ison numeron siitä mitä HÄN pystyy syömään jne. Pitäisivät vaan omana tietonaan tai söisivät vaan itse laittamiaan eväitä.
Pahinta on modejen nirsoilu keskustelunaiheista.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on modejen nirsoilu keskustelunaiheista.
Oletko yrittänyt puhua esim aurinkopaneeleista?