Listataan maailman parhaita kirjoja
Etsin uutta lukemista, paljon klassikkokirjoja on lukematta. Kertokaa vinkkejä, mitkä on ollut parhaita kirjoja, joita olette lukeneet.
Kommentit (130)
John Irving: Kaikki isäni hotellit. Yksi parhaista kirjoista, jonka olen koskaan lukenut.
Victor Hugon Kurjat on suosikkiklassikkoni.
Mites Robin Hood tai Jules Vernen Maailman ympäri 80 päivässä, onko luettu?
Kultainen kompassi on myöskin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Diana Gabaldonin Matkantekijä-sarja. Kirjoittaa hyvin.
Ps. Täällä Pohjantähden alla on aivan hirveä, älkää sitä suositelko
Mikä siinä on aivan hirveää?
Rentoa lomalukemista: Alistair Mc'Lean, jä Jack Higgings.
Kaappaus SanFranciscossa
Lukijakaan ei tiedä millä puolella on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki neiti etsivät
Tiinat, Viisikot, Seikkaiu sarja + Angelicat
Paula Drew rules
Oscar Wilde: The Picture of Dorian Grey
Käyttäjä515 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun suosikkeja
Viimeinen yö Twisted Riverillä, John Irving
Totuus Harry Quebertin tapauksesta
Jumalat juhlivat öisin
Kirjavaras
Tyttö ja helmikorvakoru (historiallinen)
22.11.63 (scifiä, mutta pidin todella paljon, tutustumisen arvoinen)
Minulla on juuri kesken tuo Harryn tapaus, ihan hyvä, on vaan tuhannen tiiliskivi.
Toisaalta ei lopu ihan päivässä, riittää useammaksikin lukunautintoa.
Tästä voisi löytyä mullekin jotain. Tykkäsin Harry Quebertistä todella paljon, jotain samantyylistä haluaisin lukea uudestaankin.
Tammen Keltaisen Kirjaston kirjoista löytyy aika paljon hyviä vaihtoehtoja. Itse pidän kirjoista, joissa on vähän jännitystä, ehkä vähän yliluonnollisuuttakin, historiaa tai sitten älykästä huumoria ja romantiikkaa.
Suosittelen myös Linda Olssonin kirjoja rauhallisesta tyylistä ja analysoinnista pitäville. Ne ovat arkisen realistisia, ehkä vähän surumielisiä, mutta lempeitä.
Mark Helprin: Talvinen tarina
James Dickey: Kohti valkoista merta (syvä joki on myös hänen kirjoittamansa)
Bukowski tietty
Vierailija kirjoitti:
Matkantekijä-sarja jäi mulla lukematta. Luin melkein kokonaan 1. osan. Imelääkin imelämpi tarina. Mun mielestä Gabaldon ei ole hirveän hyvä kirjailija. Hirveällä tyylillä muuten suomennettu sen skottimiehen puhe: mää mää sää mää... Tarinassa ei ollut mun mielestä tarpeeksi jännitettä, ns. hyvää draamankaarta.
Sitä vastoin Väinö Linnan mestariteoksen olen lukenut ainakin 4 kertaa ☺
Vierailija kirjoitti:
John Irving: Kaikki isäni hotellit. Yksi parhaista kirjoista, jonka olen koskaan lukenut.
Kaikki rakastavat karhutyttöjä!
Patrick Modiano: Hämärien puotien kuja, Kehäbulevardit, Villa Triste.
Ian McEwan: Sovitus.
Jari Tervo: Myyrä, Ohrana, Troikka.
Saanenko sapiskaa nyt "oikeata kirjallisuutta" harrastavilta, kun mainitsen nimen Laila Hietamies / Hirvisaari. En suinkaan pidä kaikista hänen teoksistaan, mutta on muutamia, jotka ovat koskettaneet. Ensinnäkin tuo Kannas-sarja ja sen lapsikuvaukset. Toisena Laatokka-sarjasta pari teosta: Valamon yksinäinen ja Valoa kohti, mutta muutkin osat ovat hyvin lukukelpoisia. Minulla on lähes kaikki alkujuuret Kannaksella, joten se selittänee osaksi lukkarinrakkauteni noihin Kannasta kuvaaviin kirjoihin.
Kepeänä kesälukemisena mainitsen Kaari Utrion 1800-luvun alkupuolelle sijoittuvat romaanit, joissa kuvataan aikaa, kun Suomi on juuri joutunut Ruotsin alaisuudesta Venäjän alaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Saanenko sapiskaa nyt "oikeata kirjallisuutta" harrastavilta, kun mainitsen nimen Laila Hietamies / Hirvisaari. En suinkaan pidä kaikista hänen teoksistaan, mutta on muutamia, jotka ovat koskettaneet. Ensinnäkin tuo Kannas-sarja ja sen lapsikuvaukset. Toisena Laatokka-sarjasta pari teosta: Valamon yksinäinen ja Valoa kohti, mutta muutkin osat ovat hyvin lukukelpoisia. Minulla on lähes kaikki alkujuuret Kannaksella, joten se selittänee osaksi lukkarinrakkauteni noihin Kannasta kuvaaviin kirjoihin.
Kepeänä kesälukemisena mainitsen Kaari Utrion 1800-luvun alkupuolelle sijoittuvat romaanit, joissa kuvataan aikaa, kun Suomi on juuri joutunut Ruotsin alaisuudesta Venäjän alaisuuteen.
Saippuaprinsessa ei ollut hassumpi.
Tuomas Vimma - Helsinki 12
Älyttömyydessääm aivan mahtava!
Kazuo Ishiguro: Ole luonani aina, Richard Mason: Meren huoneissa, Jhumpa Lahirinin kirjat, John le Carre:
Pieni rumpalityttö.
Vierailija kirjoitti:
Tuomas Vimma - Helsinki 12
Älyttömyydessääm aivan mahtava![/
Jou! Vaanitaan ja sitten syödään joutsen. Hulvaton :D