Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä töitä saa jos on valmis tekemään

Vierailija
13.08.2016 |

Minua ärsyttää suomalaisten asenne työnhaussa. Vaikka on ollut pitkään työtön, ei kelpaa hanttihommat. Aina pitäisi saada 3000 euroa suoraan käteen sillä että käy pari päivää istumassa työpaikalla. Kunnon työtä ei olla valmiita tekemään, kun se on liian raskasta. Lisäksi puhutaan kuinka laitetaan kaksi hakemusta vuodessa ja harmi kun töitä ei tullut. Itse kävelin joka paikkaan henkilökohtaisesti pomon juttusille. Aloitin "huonosta" työstä, josta tienasin 1200e kuussa. Ei ollut paljoa, mutta niillä pienillä työkokemuksilla pääsin unelmieni työpaikkaan ja olen nyt tyytyväinen. Ja kyllä, kouluttauduin alalle, jossa ei kauheasti töitä ole tarjolla. Sekin on typerä tekosyy, että ei ole koulutusta vastaavaa työtä. Mieluummin tekee jotain kuin istuu yksin päivät kotona. Eikä sitä koulutuksen vastaavaa työtä saa ilman työkokemusta. Ei Suomella ole varaa maksaa jokaisen ihmisen laiskuutta. Lisäksi huvittaa, miten kaikilla on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja masennusta mitkä estävät työnteon. En jaksa edes kertoa mitä minä olen elämässäni kokenut, mutta edelleen omalla tarmokkuudella noussut. Suurimmalla osalla kyse on vain paskasta asenteesta!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepas ap viiskymppisenä...

Mikäs ikä siihen on selittämään? Kyllä minun sukuni naiset ja miehet, vielä kuusikymppisenä tekevät töitä ihan ahkerasti.

Tekeehän niitä, jos on sattunut nuorempana paikan saamaan. Yli viisikymppisille ei meinaa töitä löytyä ja yli kuusikymppistä ei palkkaa kukaan. Paitsi tietty Porvoossa työpaikan saa kaikki, jotka jaksavat eväänsä vähänkään heilauttaa ja siellähän tullaan iäkkäitä suorastaan hakemaan kotoa.

Vierailija
22/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 40v eikä minulla ole koskaan ollut vielä vakituista työpaikkaa. Ei edes täysiä tunteja kovin useasti. Työpaikkoja on kyllä riittänyt, välillä jopa kaksi samaan aikaan, muuten ei tule toimeen. Parikymmentä vuotta siis pätkiä, stressiä työttömyysjaksoista ja rahasta. Kiva, että joillakin on ollut paljon helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan voin kertoa esimerkin omasta työpaikastani, missä pomolla oli huono päivä. Tuli hakemaan ihan hänen puolituttunsa töitä. Otti asiallisesti vastaan ja jutteli tämän kanssa. Mutta kun oli lähtenyt, noitui mulle että tuohon meni aikaa ja miksi ne ihmiset ei osaa lähettää sähköpostia nykyaikana. Yhden vähän tuntemattomamman ajoi pois vihaisesti ja käski laittaa postia. Sitten on ollut useita kertoja näitä työnhakijoita tilanteessa, ettei pomo ole paikalla. 

Edelliseen työpaikkaani ei edes päässyt koko alueelle, jos ei ollut kutsua. Kun itse kävin haastattelussa, vartijat katsoivat tarkkaan papereistaan, onko mulla alueelle asiaa ja henkkarit piti näyttää. 

Vierailija
24/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnollinen työntekijä tekee työt vaikka ilman palkkaa. 15-vuotias oli kesätöissä puhelinmyyjänä 6,5 tuntia päivässä ja jäi ilman palkkaa. http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016081022065859_uu.shtml

Vierailija
25/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä ja työsopimuksessa luki että enintään x-tuntia viikossa. Minulle luvattiin tietty määrä tunteja kuukaudessa mutta sitten niitä ei työn aloitettuani enää myönnettykkään vaan jouduin käymään eri kunnan alueella töissä yhden tunnin ajanjaksoja kerrallan. Tunnin palkka meni matkakuluihin eli tulos työssäkäynnistä oli +-0. Jouduin TE-toimiston kanssa ongelmiin kun yritin lopettaa työt kyseisessä paikassa ja he vaativat että käyn töissä ilmaiseksi.

Vierailija
26/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyynti on vihoviimeistä ihmisten kiusaamista ja todella härski ja ilman omaatuntoa pitää olla jos sillä elantonsa tienaa, juurikn tätä että laitetaan dementoituneelle vanhukselle kymmenen lehteä, uusi sähkösoppari ja muutama uusi puhelinliittymä. En lähde tuohon "työhön" en todellakaan.

Vierailija
27/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia ihmiset sitten vaativat vaikka mitä? Terveydenhuoltoa, koulutusta, lastenhoitoa? Entä jos kaikki nämä ihmiset sanoisivat, että työnteko vaan ei kiinnosta. Siihen loppuisi kaikki.

Ap

En ole vaatinut mitään noista lapseton ja terve kun olen sekä kouluni jo käynyt.. Kunhan tuet juoksee niin en valita enkä vaadi mitään :D

Vierailija
28/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 40v eikä minulla ole koskaan ollut vielä vakituista työpaikkaa. Ei edes täysiä tunteja kovin useasti. Työpaikkoja on kyllä riittänyt, välillä jopa kaksi samaan aikaan, muuten ei tule toimeen. Parikymmentä vuotta siis pätkiä, stressiä työttömyysjaksoista ja rahasta. Kiva, että joillakin on ollut paljon helpompaa.

Minulla oli vakituinen työpaikka jossa tienasin 600-1000 euroa kuukaudessa ja oli 0-sopimus jossa välillä olin lomautettuna. Lisäksi on useamman vuoden työkokemus palkattomista paikoista joista ei ole kertynyt palkkaa eikä eläkettä (työkokeilua, työharjoittelua, työssäoppimista)

Vierailija
29/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Esim. raksa-apumiehen ja siivojan paikkoja avoinna miljoonia. Kyl töitä löytyy, mut työhalukkuutta noihin tehtäviin ei. En ymmärrä miks aiheesta ei puhuta enemmän -> suomalaiset ei haluu tehdä paskaduuneja.

Vierailija
30/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia ihmiset sitten vaativat vaikka mitä? Terveydenhuoltoa, koulutusta, lastenhoitoa? Entä jos kaikki nämä ihmiset sanoisivat, että työnteko vaan ei kiinnosta. Siihen loppuisi kaikki.

Ap

En ole vaatinut mitään noista lapseton ja terve kun olen sekä kouluni jo käynyt.. Kunhan tuet juoksee niin en valita enkä vaadi mitään :D

Minulla ei ole koskaan ollut työterveyshoitoa. Olen eräässä työpaikassa joutunut juhlapyhänä lähtemään sairaalan päivystykseen hakemaan sairaslomaa varten todistusta. Lisäksi välillä olen joutunut töihin vaikka minulla oli sairaslomatodistus.

Vierailija
31/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Esim. raksa-apumiehen ja siivojan paikkoja avoinna miljoonia. Kyl töitä löytyy, mut työhalukkuutta noihin tehtäviin ei. En ymmärrä miks aiheesta ei puhuta enemmän -> suomalaiset ei haluu tehdä paskaduuneja.

Kohta 25 oli siivoustyötä.

Vierailija
32/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää suomalaisten asenne työnhaussa. Vaikka on ollut pitkään työtön, ei kelpaa hanttihommat. Aina pitäisi saada 3000 euroa suoraan käteen sillä että käy pari päivää istumassa työpaikalla. Kunnon työtä ei olla valmiita tekemään, kun se on liian raskasta. Lisäksi puhutaan kuinka laitetaan kaksi hakemusta vuodessa ja harmi kun töitä ei tullut. Itse kävelin joka paikkaan henkilökohtaisesti pomon juttusille. Aloitin "huonosta" työstä, josta tienasin 1200e kuussa. Ei ollut paljoa, mutta niillä pienillä työkokemuksilla pääsin unelmieni työpaikkaan ja olen nyt tyytyväinen. Ja kyllä, kouluttauduin alalle, jossa ei kauheasti töitä ole tarjolla. Sekin on typerä tekosyy, että ei ole koulutusta vastaavaa työtä. Mieluummin tekee jotain kuin istuu yksin päivät kotona. Eikä sitä koulutuksen vastaavaa työtä saa ilman työkokemusta. Ei Suomella ole varaa maksaa jokaisen ihmisen laiskuutta. Lisäksi huvittaa, miten kaikilla on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja masennusta mitkä estävät työnteon. En jaksa edes kertoa mitä minä olen elämässäni kokenut, mutta edelleen omalla tarmokkuudella noussut. Suurimmalla osalla kyse on vain paskasta asenteesta!

Ymmärrätkö kultaseni, että meitä työttömiä on pikkuisen erilaisissa tilanteissa. Minulla on 20 vuotta rautaista kokemusta alaltani, mutta kas, olen nainen ja yli 45 v. Se on jo totaalinen no, no monelle työnantajalle. Mutta uskon kyllä tässä löytäväni alani työtä.

Siinä olet oikeassa, että voi tehdä myös sitä ei koulutusta vastaavaa työtä, itsekin olen hakenut vaikka mitä. Mutta kun jo tavalliset assarin ja aulapalvelun hommat ovat sellaisia, ettei pääse haastatteluun, koska on liian koulutettu ja kokenut, niin pikkuisen hankalaa se on. Puhelinmyyntiä en ole vielä kokeillut, se on se aivan viimeinen juttu, siivouskin tulee paljon ennen sitä. En tiedä millä alalla vaan kävelään pomon juttusille ilman että saa kylähullun mainetta. 9-luokkalaiseni juuri laittoi asiallisen sähköpostin työpaikalle ja sai sitä kautta TET-paikan. En usko, että olisi saanut jos olisi kävellyt pomon juttusille, en usko että edes olisi päässyt pomon juttislle ilmoittautumalla aulassa.  Tuo paikka on sanomalehdessä.

Vierailija
33/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä on kyllä töitä mutta puuttuu palkanmaksaja. Kaikki työ yritetään teettää 9€/päivä tekijöillä, jos vaan suinkin pystytään. Sitten jos on työmarkkinatuella pitää tarkkaan miettiä millainen työ kannattaa.

Vierailija
34/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on se kumma kun tämän hetken 264 000 työtöntä vaivaa asennevamma. Tarvittaisiin joku työvoimatoimiston kurssi, jossa opetettaisiin tekemään työhakemus ja CV! Johan alkaisi töitä löytymään!

Vierailija
35/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin poika oli ihan rakennusalan ammattilainen, mutta ei vaan saanut edes apumiehen paikkaa. Vaihtoi kokonaan alaa ja sitten sai töitä. Siivoojia vähätellään aina turhaan. Lähtisitkö sinä tuhannen kilometrin päähän siivoojan työhön, jos vaadittaisin omaa autoa ja töitä olisi kaksi tuntia päivässä? Yleensä kokoaikaisiin siivoojan paikkoihin on kyllä hakijoita. Itse en päässyt siivoojan paikkoihin työttömänä ollessani ja eiköhän este ollut koulutukseni. Omalle alalle pääsin kovalla hakemisella, mutta muuttaa piti silti. Nyt on kaksi asuntoa. 

Vierailija
36/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne työttömät, jotka oikeasti haluaisi töitä, tunne itsensä jo tarpeeksi luuseriksi ilman, että ap:n kaltaisten ihmisten tarvitsee heitä vielä syyllistää. Itsekkin olin pari vuotta työttömänä, en saanut mistään töitä, koska mulla ei ollut aiempaa työkokemusta (olen nuori). En tosin hakenut puhelinmyyjäksi tai mihinkään mäkkärin kaltaisiin pikaruokaravintoloihin, sen verran nirso olin. Kaupankassa olisi kelvannut, mutta ei kukaan mua sinnekkään halunnut. Kyllä kai nyt siinä masentuu kun tuntuu, ettei kelpaa kenellekkään. Olisi vaan pitänyt alentua sinne mäkkäriin, olin kai vaan liian ylpeä. Tosin olin molempina vuosina puoli vuotta työkokeilussa kahdessa eri paikassa, ja omasta mielestäni ne oli parempia vaihtoehtoja kuin pikaruokaravintolassa työskentely, vaikka "palkan" sitten saikin kelalta. 

Nyt onneksi pääsin opiskelemaan yliopistoon, ei tarvitse tuntea enää alemmuutta.

Tietysti ne työttömät, jotka tahallaan vaan sossupummeilee ovat asia erikseen. En oikein ymmärrä, miten ne edes saa aikansa kulumaan. Itselläni ainakin oli työttömänä hirveän tylsää, ja sitten vihdoin kun sai edes sen työkokeilupaikan, olin onnellinen kun sai jotain tekemistä. Ei kaikki työttömät ole loisia, osa on, osa ei.

Vierailija
37/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin minkä tahansa työn vastaan, jos mut valittaisiin. Haen oikeesti monia työpaikkoja, mut en koskaan pääse edes haastatteluun. Vaikka soittelisin perään tai kävisin paikanpäällä kysymässä asiasta. Älä viitti siis yleistää. Mä menisin vaikka kuuraan paskahuusseja, jos edes sellaisen työn saisin. Oikeen vituttaa kun väitetään ettei kelpaa työt. Mikä siinä on niin vaikeeta käsittää, et joidenkin on oikeasti vaikea saada töitä?

Vierailija
38/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepas ap viiskymppisenä...

Mikäs ikä siihen on selittämään? Kyllä minun sukuni naiset ja miehet, vielä kuusikymppisenä tekevät töitä ihan ahkerasti.

Huokaus. Väännänpä rautalangasta, koska ymmärryksesi ei muuten riitä.

On kaksi eri asiaa jatkaa vakitöissä eläkeikään asti. Ja tulla potkituksi duunistaan viisikymppisenä.

Hyvin, hyvin harvalla alalla on sellainen työvoimapula, että viisikymppinen pääsee uuteen työpaikkaan. Itse olen esimerkiksi toimittaja, ja tunnen ikäisiäni - siis viisikymppisiä kollegoita - joilla on yt:t johtaneet potkuihin. Ei mitään saumaa saada alan töitä, vähät avoimina olevat työpaikat täytetään vastavalmistuneilla, joille ei tarvitse maksaa paljoa ja jotka jaksavat paremmin raskasta vuorotyötä kellon ympäri.

Moni yrittää perustaa yrityksen ja tehdä töitä friinä. Ei onnistu sekään kuin harvalle, koska alalla on liikaa kilpailua ja jutuista maksettuja palkkioita on laskettu. Lisäksi mediatalot ostavat yhä vähemmän friikuilta. Yksikin ystävä, joka on erittäin taitava ja ahkera toimittaja ja hyvä myymään juttujaan kertoo, että on jo yli vuoden saanut myytyä vain noin parilla tonnilla kuussa juttuja ja kuvia, ja se siis on yritttäjätuloa, josta pitäisi maksaa paitsi verot myös yrittäjän sosiaaliturva ja eläke.

Nuoremmat voivat vielä vaihtaa alaa, mutta jos nyt viisikymppisenä YTM:nä lähtee kouluttautumaan vaikkapa lähihoitajaksi, ja valmistuu alalle liki kuusikymppisenä, työpaikan saaminen on ihan herrassa. Lähäreilläkin on raskas vuorotyö, johon työnantajat tuppaavat mieluummin palkkaamaan nuoria ja notkeita ja työkokemusta jo omaavia.

Toki voi siivota tai mennä myymään hamppareita. Paitsi että ei voi. Kaksi tuttua on yrittänyt hankkia ihan mitä tahansa työtä, ovat siis akateemisen koulutuksen omaavia ammattilaisia journalismin alalta. Ei heitä palkata Mäkkäriinkään, koska sinne halutaan mieluummin parikymppisiä. Joka paikkaan on kova tunku.

Itselläni on onneksi vielä toistaiseksi työpaikka, jolla teen kovasti töitä. En kumminkaan ole samanlainen ylimielinen persaivo kuten sinä/ap, ja kuvittele, että tämä olisi jotenkin oman erinomaisuuteni ansiota. Hyvää tuuria kiitän joka jumalan aamu.

Vierailija
39/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap! Oletko sinä nyt sitten ratkaissut koko Suomea ja tietysti Eurooppaa ja muutakin maailmaa vaivaavan mysteerin? Pitäiskö mennä kertomaan se ihan vaikka hallitukselle ja presidentille, näin aluksi, varmasti saat huomattavan palkkion.

Se miten saadaan Suomessa 600 000 työnhakijaa saamaan töitä, kun työpaikkoja on vain muutama kymmenen tuhatta avoinna, se on miljoonien arvoinen tieto. Onko kenties työnantajat piilottaneet yli puoli miljoonaa palkkatyötä ihan piruuttaan? Tarvitsisivat työntekijän, mutta eivät vaan kerro sitä mihinkään, ei ainakaan työkkäriin, sieltähän pian tulisi joku pyrkimään töihin, parempi vaan teettää työt vanhoilla työntekijöillä ja valittaa että kun uusia työntekijöitä on niin vaikea saada, kun on tämä työvoimapula.

Ja tokihan kaikkiin avoimiin työpaikkohin voi kaikki hakea, ammattikoulun käynyt hitsari voi hakea lääkärin työtä ja 130 kiloinen nainen voi hakea jumppaohjaajaksi kuntosalille?

Tekemättömiä töitähän varmasti on, ainoa mitä puuttuu on se palkanmaksaja. 1200€ on varmasti sellainen palkka jolla suurin osa työttömistä menee töihin, kaikki ne joilla on puoliso töissä, eli jotka saavat työkkärirahaa vain sen muutaman satasen. Esimerkiksi minä teen sillä rahalla töitä, saman saisin ansiosidonnaista koska tein vuoden täysillä tunneilla, kun soppari loppui, sain mahdollisuuden jatkaa oppisopimuksella kaksi vuotta, mulle se kävi, mutta vähennettiin tunteja. Mulle on ok koska lapset olivat eskarissa ja miehen kanssa vuorotellen ollaan lasten kanssa iltapäivät kotona, sama jatkuu nyt toisenkin vuoden kun lapset menee ekalle kouluun, ja siellä on lyhyet päivät. Vuoden päästä saan paperit uudelle alalle, mutta siitä ei ole mitään tietoa voinko nykyisessä työpaikassa jatkaa, mutta se on ihan sama, koska olen elämäni aikana ollut niin paljon työttömänä, että mun elämä ei siihen kaadu. Sitten jos taas työt loppuu, niin sitten taas haetaan aina töitä kun sopiva työpaikka on auki.

Minä olin 5,5 vuotta kotona ennenkuin pääsin nykyiseen työhöni. Mulla on ainakin kolme kertaa elämän aikana tullut se kuuluisa 500 päivää täyteen. Tämä on nykyaikaa.

Vierailija
40/52 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljoonia? Kiinassa, Bangladeshissa?