Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä sinä aloitat ensimmäiseksi kodin kaaoksen selättämisen

kaaosta
12.08.2016 |

kohti siistiä ja järjestyksessä olevaa huushollia?

Täällä on huusholli taas kuin pommin jäljiltä. Pahin on keittiö ja toiseksi pahin kodinhoitohuone. Olkkarille en pahemmin voi mitään, kun muksu levittää lelujaan sitä myöten, kun niitä järkkään paikoilleen laatikkoon. Niin olen sitten antanut lelukaaoksen olla. Vaatepino olkkarista kanssa kesäretken jälkeen löytyy. Nuo pitää vain lajitella omiin laatikoihinsa, niin sitten on olkkari suht' järjestyksessä.

Mutta keittiö on pahin. Likaisia tiskejä siellä täällä. Roskia - hieman - siellä täällä. Tuossa sitä on purettavaa kerrakseen.

Kodinhoitohuoneessa pinkat likaisia vaatteita. Pitäisi yksi päivä käyttää pyykkien pyöritykseen ja narulle ripustamiseen.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkuinen keittiö on kamala. Miten ruoan laitto ja syöminen onnistuu, jos sotkua ja astiat likaisena. Itsellä rutiinina se, että keittion pitää olla siisti. Ruoan jälkeen astiat koneeseen pitkin päivää ja illalla kone päälle. Aamulla puhtaat astiat kaappiin ja heti aamupala jälkeen astiat koneeseen ja pöydän pyyhintä. Keittiössä tasoilla ei säilytetä lehtiä tai tavaraa. Siistin näköistä, kun ei tavarat tursoa ja helppo pyyhkäistä pinnat ruokailujen jälkeen. Roskat heti roskiin. Pyykkihuolto pitkin viikkoa niin ei pyykkikori tursoa ja mahtuu kuivumaan ja tulee viikattua kaappiikodinhoitoon rutiinit niin kaaosta ei synny.

Itse tykkään siivota siistiä kotia. Kamalaa antaa mennä koti aivan sotkuun.

Vierailija
22/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin tänään täällä palstalla nimimerkin kaaosmaagi. Kutsun varmaan sen paikalle, jos se pystyy maagisesti raivaamaan kaaoksen! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. askel - Sulje AV

2. askel - Lajittele pyykit valmiisiin pinoihin värien/lämpötilojen mukaan, laita koneellinen peseytymään heti kun mahdollista (Ikeassa tai ruokakaupassa myytäviin kestokasseihin on kätevä lajitella yksi koneellinen pyykkiä!)

3. askel - Kerää roskat keittiöstä 

4. askel - Laita tiskit koneeseen, tai jos sellaista ei ole niin lajittele astiat pinoihin ja tiskaa heti kun mahdollista

5. askel- Siisti keittiön tasot

Miksi ne tiskit pitää lajitella pinoihin?

Vierailija
24/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta tiedän, että keittiö on nopein siivottava. Jos vertaa siis pyykkeihin. Eka keittiö, sit pyykit. Tai laita yks pyykkikone pyörii ja sit ala siivoo keittiötä. Eka kaikki roskat roskiin keittiössä, sit astiapesukoneen täyttö.

Näin minäkin ajattelen.

Vierailija
25/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiössä on pakko puuhailla joka päivä ja on varsin palkitsevaa kun saa homman pyörimään ja aamulla saa mennä siistiin keittiöön. Mutta sitten ei valitettavasti tarvita kuin yksi lepsuilupäivä ja taas saa ruveta hallitsemaan kaaosta.

Toisinaan teen niin, että ajattelen tulevani kotiini, ja siivoan ensimmäiseksi eteisen pahimmat sotkut. Sitten etenen seuraavaan huoneeseen ja siivoan sieltä pahiten silmään pistävän kohdan.

Vierailija
26/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon joskus vuosia sitten oppinut tän av.lta ja tää on flyladyn vinkki:

1: laita hyvä musa soimaan, vauhdikasta.

2: pukeudu, laita tukka, meikkaa, kengät niin voit poistua ulkona keskeyttämättä siivousta.

3: ajasta kello soittamaan 5 min päästä ja aloita siivous. Ensin isot pinnat, laita pesuaineet vaikuttamaan pinnoille ja siitä tarkennat vähitellen.

Puolen tunnin välein pidä 5 minuutin tauko (ajasta se niin jatkat taas) juo kahvia ja katso siivouksen tulosta!

Älä tee valokuvienlajittelua tms jolloin saatat joutua sivuraiteille itse siivouksesta. Tärkeintä on pitää hyvä vauhti ja siivous mielekkäänä. Voit siis nopeasti hakea postin, käydä kaupassa hätäisesti mutta jatka hommaa.

Aina kun olet siivonnut 5 minuuttia niin vaihda huonetta, näin saat vaihtelua paljon ja siivous pysyy mielekkäänä. Kun teet isot pinnat ensin, tulos näkyy heti ja siitä saa lisää motivaatiota

Vierailija
27/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä noukin ensin likaiset vaatteet nurkista ja laitan koneen pyörimään, etenen huone kerrallaan, keittiön jätän viimeiseksi.

Erona tässä on teihin muihin vain se, että mulla ei ole lapsia eikä astianpesukonetta. Tiskaan siis käsin jättiläistiskejä. mies jättää sukkansa ym pitkin nurkkia.  Olen tähän sopeutunut kun hän käy kaupassa (inhoan sitä), vie roskat  ja tekee muita minua ärsyttäviä hommia.

Vierailija
28/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan kaiken aina seuraavassa järkestyksessä:

1. Mahdolliset roskat lattioilta pöydiltä yms

2. Tasojen tyhjennys, tavarat paikoilleen

3. Lattioilta lelut, vaatteet jne paikoilleen

4. Imurointi, (lattian pesu harvoin)

5. Tiskit

Vierailija
29/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miksi te yleensä päästätte sen kaaoksen syntymään. Pakkoko niitä vaatteita on heitellä pitkin lattioita tai tiskejä kasata tasoille. Jos jokainen perheenjäsen laittaa kaikki käyttämänsä tavarat heti paikoilleen ja putsaa tekemänsä sotkun, ei synny mitään kaaosta. Se on aivan yksinkertaista ja itsestäänselvää. Ruokaa laittaessa jo voi laittaa ne ruuanlaittoastiat tiskikoneeseen samalla kun ruoka valmistuu. Miksi ne pitää jättää pöydille likaisina?

Vierailija
30/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, meillä se on yleensä keittiö (mies ei tiskaa ja jättää kaiken vaan tiskipöydälle) tai sitten olohuone (lapsen leikkinurkkaus on siinä ja duplo legot levällään pitkin olohuonetta) :/

Vierailija
31/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? Soitan siivoan paikalle.

Heh en tiedä yhtään ihmistä joka itse siivoaa!

Hoitaako siivooja pyykitkin? Järjestääkö lasten tavarat?

No tottakai! Siitähän "piika" saa palkan.

Provoilija, hyi hyi!

Vierailija
32/53 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, meillä se on yleensä keittiö (mies ei tiskaa ja jättää kaiken vaan tiskipöydälle) tai sitten olohuone (lapsen leikkinurkkaus on siinä ja duplo legot levällään pitkin olohuonetta) :/

Lisäyksenä tähän, että mies ei tee MITÄÄN kotitöitä -.-

Vierailija
33/53 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei koskaan ole kaaosta (ehkä kodinhoitohuoneessa kun teini kaataa pyykkinsä lattialle) mutta meillä näin kerran viikossa yhdessä miehen kanssa:

- ensin kerään kaikki roskiin menevät lehdet ja paperit yhteen pinoon ja laitan paperinkeräykseen menevään kassiin

- sitten raivaan muut tavarat pöydiltä paikoilleen (mun työpiste on olkkarissa joten lomaketta ja paperia kertyy viikon mittaan), luettavat kirjat ja lehdet yhteen pinoon, kynät laatikkoon jne

- keittiöstä tiskit koneeseen ja irtotavarat paikoilleen (keittiö siivotaan kyllä 2x päivässä muutenkin)

- keittiön tasojen ja altaan pesu, kaapistojen ja koneiden pintojen pyyhkiminen

- pyykit kodinhoitohuoneeseen, puhtaat kaappiin jos ajelehtii jossain

- sohvilta irtotyynyt ja torkkupeitot tuulettumaan

- pyyhitään pölyt tasoilta

- sitten imuroidaan ja pyyhitään lattiat, puistellaan peitot ja tyynyt ja laitetaan ne imuroidulle sohvalle takaisin

- pesen 3 vessaa ja saunan pesuhuoneen

Meillä kävi välillä siivoaja kerran kuukaudessa mutta nyt en ole löytänyt hyvää vuoteen joten minä, mies ja teini siivotaan. Toisaalta sillekin 150 € lle on muutakin käyttöä

Vierailija
34/53 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymärrä nykyihmisten koteja, kun ovat aina kuin pommin jäljiltä. Äitini sanoi, että siisteys ei pysy siivoten vaan pitäen, ja tätä noudattamalla on aina paikat järjestyksessä.

Tavaroille loogiset paikat ja aina laitettava kaikki paikalleen, IHAN AINA. Tavaroiden löytyminen helpotuu ja ei tarvitse rojujen seasta etsiä joka ikistä tarvekalua.

Olen tätä noudattunut ja hoitanut lapsiperheen ja nuorempana hoitolapsia ja opiskellut myöh. työn ohessa ja n. puoli tuntia päivässä riittää, kun ei päästä asioita rempalleen.

Vierailija
35/53 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään vaatteet ja tavarat lattialta. Pakko aloittaa tuosta, hankala olisi siivota kun asunnossa ei mahdu kävelemään kompastelematta. 😂

Vierailija
36/53 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

? Soitan siivoan paikalle.

Heh en tiedä yhtään ihmistä joka itse siivoaa!

Laita tänne sen siivoan puh.numero.

Vierailija
37/53 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkikone pyörimään, taittelen kuivat vaatteet pois naruilta. Täytän tiskikoneen, lapan roskat keittiöstä roskiin. Siitä alkaa.

Huomasin että kun illalla ahdisti kaaos, kirjoitin listan: Yön marinat. Kohta kohdalta kaikki sotkut ja muut listalle. Sitten aamulla ennen töihin lähtöä mies oli vähän tehnyt listalta juttuja, ja ilahduin siitä että hän välittää enkä ole ainoa siivoaja, ja aloin itsekin tehdä listan juttuja. Kun siitä saa yliviivattua asioita ja samalla huomaa kuinka koti siistiytyy, se tuottaa suurta mielihyvää! Ja ihanan kodin!

Vierailija
38/53 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useasa kommentisa on puhuttu lattioilla olevista likavaatteista. Vaatteita on ihan liikaa, jos niitä riittää lattioille lojumaan.

Törmäsin tähän ilmiöön ekan kerran, kun meillä oli vaihto-oppilas, jolle sai kädestä pitäen opettaa vaatteiden käsittelyn ja myöhemmin olen nimenomaan lapsiperheissä törmännyt samaan ilmiöön. En ymmärrä, en.

Vierailija
39/53 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmani on pyykki, puhdas pyykki. En saa sitä viikattua kaappiin samaan tahtiin kuin pesen. Puhdas pyykki siirtyy kuivumasta kuivurin päälle odottamaan viikkausta, ja kun tulee uutta puhdasta pyykkiä edellinen kasa päätyy tuolille olohuoneeseen odottamaan viikkausta jotta seuraava puhdas pyykki pääsee kuivurin päälle. Tuolilla olevat puhtaat pyykit valuvat pikku hiljaa lattialle, koska puhdasta pyykkiä tulee aina vaan lisää. Lattialle valuneet vaatteet pitää tietenkin pestä uudelleen.

Muutoin saan pidettyä kotini kunnossa, mutta pyykin viikkaaminen ja kaappiin laittaminen on ylivoimaista.

Vierailija
40/53 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma siivous järjestys:

1.Pyykkikone pyörimään, 30-40astetta lyhyt pesuohjelma

2.Keittiön tasoilta tavarat pois(on yksi muovilaatikko johon tavarat jotka ovat muualta menee ja roskat roskiin) sekä tekstiilit pyykkikoriin

3.Tiskit/tiskikone pyörimään

4.Wc:n ylimääräisten tavaroiden siirto muovilaatikkoon, roskispussin vaihto, tekstilit pyykkikoriin ja pesuaineet vaikkutamaan

5.Roskien ulos vienti

6.Keittiön tasojen puhdistus (hella ja keittiön pöytä mukaan lukien)

7.Wc:n pyyhintä

8.Pyykit kuivamaan, uusi kone pyörimään 60-90astetta pitkä ohjelam

9.Tiskikone auki.

10. Kuppi kahvia

11. Keittiön ja wc:n lattioiden imurointi sekä pesu

12.Tiskikoneen tyhjennys

13. Uudet tekstiilit kaapista.

14. Muovilaatikkon (johon keräsin tavarat) läpikäynti ja paikkalle laitto

15. Pyykien lajitelu ja pyylkikoneen tyhjennys.

Näin minulla menee kohdat 1- 13 noin 50 min aikaa. Tämä on 2-3krt viikko homma. Keittiötä siivoan useammin jos tarve.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän