Mistä sinä aloitat ensimmäiseksi kodin kaaoksen selättämisen
kohti siistiä ja järjestyksessä olevaa huushollia?
Täällä on huusholli taas kuin pommin jäljiltä. Pahin on keittiö ja toiseksi pahin kodinhoitohuone. Olkkarille en pahemmin voi mitään, kun muksu levittää lelujaan sitä myöten, kun niitä järkkään paikoilleen laatikkoon. Niin olen sitten antanut lelukaaoksen olla. Vaatepino olkkarista kanssa kesäretken jälkeen löytyy. Nuo pitää vain lajitella omiin laatikoihinsa, niin sitten on olkkari suht' järjestyksessä.
Mutta keittiö on pahin. Likaisia tiskejä siellä täällä. Roskia - hieman - siellä täällä. Tuossa sitä on purettavaa kerrakseen.
Kodinhoitohuoneessa pinkat likaisia vaatteita. Pitäisi yksi päivä käyttää pyykkien pyöritykseen ja narulle ripustamiseen.
Kommentit (53)
Kerää kaikki vaatteet kasaan pesukoneen viereen ja pese kone kerrallaan. Kun ne ovat kuivia, lajittele. Kiertoon vaikka uffin laatikkoon, roskiin ja kaappiin. Tee sama kaapissa oleville vaatteille. Jätä sinne ne joita oikeasti käytät.
Vierailija kirjoitti:
En ymärrä nykyihmisten koteja, kun ovat aina kuin pommin jäljiltä. Äitini sanoi, että siisteys ei pysy siivoten vaan pitäen, ja tätä noudattamalla on aina paikat järjestyksessä.
Tavaroille loogiset paikat ja aina laitettava kaikki paikalleen, IHAN AINA. Tavaroiden löytyminen helpotuu ja ei tarvitse rojujen seasta etsiä joka ikistä tarvekalua.
Olen tätä noudattunut ja hoitanut lapsiperheen ja nuorempana hoitolapsia ja opiskellut myöh. työn ohessa ja n. puoli tuntia päivässä riittää, kun ei päästä asioita rempalleen.
Juuri näin! Koti on yhteinen ja kodin järjestyksessä pitäminen kaikkien vastuulla. Kun tavaroita on vain tarpeellinen määrä, niille on omat paikkansa ja kaikki pannaan käytön jälkeen paikoilleen, ei kaaosta edes pääse syntymään.
Meillä mies hoitaa aamun, laittaa aamiaisen, katsoo, että koti on kunnossa ennen töihinlähtöä. Minä taas huolehdin ostoksista ja pääosin päivällisestä.
Lapset laittavat kotiin tultuaan astianpesukoneen päälle ja myös tyhjentävät sen. Kun on lakananvaihtopv, niin lapset ottavat lakanansa ja pyyhkeensä, panevat ne ensin koneeseen, sitten kuivaajaan ja lopuksi takaisin sänkyyn
Kerran viikossa siivotaan yhdessä, sen jälkeen mennään syömään.
On hyvä, jos kaaosta ei ehdi tulla. Kaaoksen raivaaminen vie enemmän aikaa.
Laita pyykit pyörimään koneeseen. Jos on astianpesukone, niin sitten se täyteen ja päälle. Sillä välin voit siirtyä niiden vaatteiden kimppuun olohuoneessa, siihen ei kauaa mene. Sen jälkeen sinulla on hyvin aikaa siivota keittiötä muuten, kun koneet pyörivät. Kun ne lopettavat, pyykit narulle ja puhtaat tiskit kaappeihin, siten uudet likaiset astiat koneeseen, jos on vielä ja jos on tilaa mihin ripustaa, sitten lisää pyykkiä. Kyllä se siitä lähtee puhdistumaan yllättävän nopeasti kun vain aloittaa! Itselläni on sellainen tapa, että aina päivän päätteeksi hoidan tiskit pois. Meillä ei kyllä ole tiskikonetta ja vain yksi pieni tiskiallas ja -pöytä, joten se on vähän pakkokin :)
Meillä aloitetaan kaaoksen raivaus keittiön pöydän raivaamisesta, jokainen tavara siitä oikealle paikalleen. Sen jälkeen tiski, sitten muut keittiön tasot.
Pyykkikone meillä pyöriin muutenkin 2x per päivä, vaan ei se pyykin määrää pienennä isossa perheessä. Tiskikonetta ei ole.
Keittiön jälkeen vessa alusta loppuun, sitten eteinen ja olohuone. Näiden jälkeen lattiat yhteisistä tiloista. Jos sitten jäin intoa tai aikaa, selvitellään lasten huoneita ja kylpyhuonetta (ei ole kodinhoitohuonetta, joten kylppärissä on aina kaaos), viimeisenä oma makuuhuone. Jos haluaa koko kämpän siistiksi ja kaiken roinan läpikäydyksi, saa varata siivoamiseen pari viikkoa.
Ei maailma kaadu muutamaan paskaiseen lautaseen, pariin likaiseen paitaan tai lasten lattialla pyöriviin leluihin. Eri asia jos on niin likaista että se on jo terveysriski tai asunto on niin täynnä kamaa ettei kulkemaan pysty. Olin aiemmin aikamoinen siivousfriikki, mutta lapset ja muut touhut on saanu hellittään pipoa. Meillä lojuu surutta välillä puhtaat pyykit kopassa viikon, päivällisastiat saattavat odotella pöydällä likaisena seuraavaa päivää ja sanomalehtiä ym keräykseen menevää kertyä toiselle pöydälle mukava pino. Siivoilen ja järjestelen sitten kun on aikaa ja inspistä.. Ei meillä kuitenkaan koskaan ole sen näköistä etteikö ihmisiä kehtaisi sisälle päästää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi te yleensä päästätte sen kaaoksen syntymään. Pakkoko niitä vaatteita on heitellä pitkin lattioita tai tiskejä kasata tasoille. Jos jokainen perheenjäsen laittaa kaikki käyttämänsä tavarat heti paikoilleen ja putsaa tekemänsä sotkun, ei synny mitään kaaosta. Se on aivan yksinkertaista ja itsestäänselvää. Ruokaa laittaessa jo voi laittaa ne ruuanlaittoastiat tiskikoneeseen samalla kun ruoka valmistuu. Miksi ne pitää jättää pöydille likaisina?
Mä en tajua näin tyhmää kommenttia.
Ota perheeseesi teinityttö, 10-vuotias poika, ulkomaankomennuksia tekevä mies ja tee itse kahta työtä niin, että vain sunnuntai on täysin vapaa (joka menee yövuoron jälkeen nukkumiseen ja seuraavan viikon ruokahuollon järkkäämiseen).
Tule sitten kyselemään mitä et tajua kaaoksesta.
Viimeksi eilen kävin teinin kanssa TAAS ikuisuuskeskustelun siitä MIKSI HÄNEN TIETTY VAATEKAPPALEENSA EI OLE PESTYNÄ? No V***U siksi, että SE EI OLE PYYKKIKORISSA vaan huoneensa lattialla.
Voisiko hän pestä pyykkinsä itse? No ei voi, koska 50 shades of gray clothes with lint.....
Miksi istun koneella enkä siivoa? No kuulkaa ihan oman mielenterveyteni vuoksi. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymärrä nykyihmisten koteja, kun ovat aina kuin pommin jäljiltä. Äitini sanoi, että siisteys ei pysy siivoten vaan pitäen, ja tätä noudattamalla on aina paikat järjestyksessä.
Tavaroille loogiset paikat ja aina laitettava kaikki paikalleen, IHAN AINA. Tavaroiden löytyminen helpotuu ja ei tarvitse rojujen seasta etsiä joka ikistä tarvekalua.
Olen tätä noudattunut ja hoitanut lapsiperheen ja nuorempana hoitolapsia ja opiskellut myöh. työn ohessa ja n. puoli tuntia päivässä riittää, kun ei päästä asioita rempalleen.
Juuri näin! Koti on yhteinen ja kodin järjestyksessä pitäminen kaikkien vastuulla. Kun tavaroita on vain tarpeellinen määrä, niille on omat paikkansa ja kaikki pannaan käytön jälkeen paikoilleen, ei kaaosta edes pääse syntymään.
Meillä mies hoitaa aamun, laittaa aamiaisen, katsoo, että koti on kunnossa ennen töihinlähtöä. Minä taas huolehdin ostoksista ja pääosin päivällisestä.
Lapset laittavat kotiin tultuaan astianpesukoneen päälle ja myös tyhjentävät sen. Kun on lakananvaihtopv, niin lapset ottavat lakanansa ja pyyhkeensä, panevat ne ensin koneeseen, sitten kuivaajaan ja lopuksi takaisin sänkyyn
Kerran viikossa siivotaan yhdessä, sen jälkeen mennään syömään.
Näinhän sen pitäisi mennä, mutta entä jos ei mene? Kukaan ei suostu siivoamaan omia jälkiään, "kun en minä ole sotkenutkaan".
Itse aloitan laittamalla pesukoneen ja astianpesukoneen päälle ja siitä se lähteekin sit mukavasti. Tsemppiä
Jos lapsi ei leiki joillain leluilla, kiertoon. Vanhat vaatteet, joita säilytellään sitä kerran vuodessa mökkireissua varten, pois.
Jokaiselle yksi muki, lautanen, haarukka, veitsi ja lusikka.
Ylimääräiset astiat otetaan käyttöön kun tulee vieraita.
Hommien jakaminen: yli 10v pesee pyykkinsä itse. Mies hoitaa pelkästään imuroinnin ja astianpesukoneen, täytöt ja tyhjennykset. Roskat jokainen laittaa roskikseen, hommaa vaikka ylimääräsiä sitä varten, kannettomia. Osta siivousapua kerran kuussa.
Yleensä ei ole mitään kamalaa kaaosta, mutta nyt on, kun eletään remontin keskellä. Aloitan siivouksen roskien viennillä. Sitten tiskit tiskikoneeseen, pyykit pesukoneeseen, tavaroiden paikoilleen järjestely ja pölyjen pyyhkiminen sekä imurointi. Sen jälkeen lattioiden pesu, mikäli ei ole lähipäivinä tiedossa kengät jalassa sisään ja ulos ramppaavia remonttimiehiä.
Meillä helpotti pyykinpesuruuhkaa se, että pyykkihuone-wc-kylppärissä on kaksi likaisen pyykin koria. Toinen tummille ja mustille pyykeille, toinen valkoisille. Kirjavat pannaan suoraan koneeseen. Kirjavat (siis muut kuin mustat tai valkoiset) pestään päivittäin kun iltapesuilla on käyty, tummat ja valkoiset sitä mukaa kun koppa on täynnä. Suoraan koneesta kuivausrumpuun. Kummassakin koneessa on merkkiääni, joka piippaa kun kone on valmis. Sen verran ärsyttävä, että teinitkin käyvät koneen tyhjäämässä päästäkseen kuuntelemasta ääntä. Sitten kun kuivuri on pyörinyt, se tyhjätään pinoon toisen pyykkikorin päälle. Siitä kaikki vessassa kävijät vievät omansa kaappiinsa.
Huolimattomampikin teini osaa lajitella omat pyykkinsä, kun kopat ovat nimensä mukaan väriltään musta ja valkoinen. Valkoista tulee sen verran vähän, että sinne mätetään myös kaikki lakanat.
Vaatteiden ostovaiheessa en osta päivittäin käytettäviä urheiluvaatteita mustina tai valkoisina, vaan ne ovat aina värikkäitä, joten ne menee päivittäin pesuun ja aamulla on taas kuivaa treenikassiin. Sama pätee pyyhkeisiin, sillä märkiä pyyhkeitä ei voi säilöä montaa päivää.
Pyykkivuoren valloitus toimii meillä näin.
Viikkaan/ ainakin lajittelen puhtaat pyykit suoraan kahteen koriin. Lastenhuoeisiin meneviin ha yläkerrassa olevaan vanhempien makuuhuoneeseen + liinavaatteet samaan.
On olemassa myös 3. Kori ja sinne silitettävät. Pöytäliinat/juhlavaatteet... Silitän vain pakolliset ja nekin samalla tv;tä sivusilmällä katsoen.