Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva mukana päiväkotiin tutustumisessa?

Vierailija
12.08.2016 |

Meidän 5-vuotias aloittaa parin viikon päästä päiväkotiuransa. Olen kotona 2-vuotiaan ja 2kk ikäisten kanssa. 5-vuotiaan on tarkoitus olla päiväkodissa 2 kertaa viikossa, 5 tuntia kerrallaan. Mies pystyy kahden viikon ajan olemaan nämä päivät 2-vuotiaan kanssa kotona mutta minun on varmaan pakko ottaa vauva mukaan tuonne kun häntä pitää usein imettää..

Onko kukaan ollut vauva mukanaan lapsen kanssa noilla tutustumiskerroilla? Onko se ihan mahdotonta? Minun pitää luultavasti olla 5-vuotiaan kanssa koko se 5h siellä aluksi kun hän on toistaiseksi ainakin ollut arka uusissa paikoissa ja tilanteissa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itse paikalla, silloin se vauva on ok. En ole kyllä kuullut tuollaisesta ennen, että vanhempi on lapsen mukana hoidossa.

Vierailija
2/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet itse paikalla, silloin se vauva on ok. En ole kyllä kuullut tuollaisesta ennen, että vanhempi on lapsen mukana hoidossa.

Jaa, ainakin mun kaikki tuttavat ovat käyneet lapsen kanssa tutustumassa päivähoidossa. Meilläkin on parin viikon päästä tutustuminen esikoisen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule nyt, vauvan ei kannata sekaantua asiaan josta vauva ei mitään ymmärä.

Vierailija
4/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan kuvittelet olevasi siellä tutustumassa? Meillä tutustuminen on joko aamu- tai iltapäivänä ja sekin tapahtuu vain pihalla noin tunnin. Eikö vauva pysty olemaan tuntia isänsä hoidossa?

Vierailija
5/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se viisivuotias siis osallistuu ja on muiden lasten kanssa siinä tutustumiskäynnillä, sinä et. Vauva voi vallan hyvin olla mukana.

Vierailija
6/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä koskaan ole ollut 5h siellä tutustumassa. Ollaan oltu ulkoilussa. Seuraavana päivänä menty aikaisemmin, ja oltu aamupäivän touhuissa mukana ja sieltä taas ulos. Mutta max. 2-2,5h. 

Ensimmäinen maksullinen päivä on sitten se päivä, kun lapsi jää sinne päiväkotiin yksin. Nuo tutustumispäivät ovat ennen sitä virallista aloitusta.

Vierailija
7/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustumispäivänä lapsi ei ole koko päivää hoidossa, vaan käy yleensä pihalla leikkimässä muiden kanssa. Mitään ruokailuja, päiväunia tai muita, siihen tutustumiseen kuuluu. Sitten kun lapsi aloittaa virallisesti päiväkodin, hän saa olla siellä sen sovitun ajan eli 5 tuntia putkeen ja silloin sinua ei mukaan huolita.

Vierailija
8/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei siellä tutustumassa olla kun tunti vähän reilu. Lasta ei silloin jätetä yksin vaan olette juurikin ulkoilemassa ryhmän mukana, eikä vierailu kestä kauaa. Näitä voi toistaa muutamia.

Sun pitää sitten virallisen aloituksen koittaessa vaan reippaasti viedä lapsi sinne ja jättää, et enää jää sinne hillumaan mukaan. 

Ihan reippaasti ja tosi iloisesti sanot heipat ja jätät lapsen hoitajan syliin niin he hoitaa loput. Lapset on monesti reippaampia ja vieraskoreita kun äiti ja isä häipyy. Jos itkevät aluksi niin sekin yleensä loppuu kun äiti lähtee eteisestä.

Vierailija
9/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ainakin mun kaikki tuttavat ovat käyneet lapsen kanssa tutustumassa päivähoidossa. Meilläkin on parin viikon päästä tutustuminen esikoisen kanssa.

Luitko aloitusta ollenkaan? Kyllä minäkin olin lapsen kanssa tavallisen lyhyen tutustumiskerran verran, ja sekin oli hoitoajan ulkopuolella. Ap kirjoittaa koko hoitopäivän mittaisesta ajasta ja viittaa useampaan päivään.

Vierailija
10/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lypsät maitoa ja jätät vauvan isän hoitoon

Vierailija
11/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauvaa sinne viideksi tunniksi, voi häiritä itkullaan ym.

Vierailija
12/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko jo olleet aloituskeskustelussa vai onko se tarkoitus hoitaa tuossa samalla? Se on hankalaa vauvan kanssa jos vauva on itkuinen tai vaatii huomiota. Tutustumiskäynnillä vauva ei haittaa koska kuten edellä kerrottiin niin ette te siellä koko sovittua hoitoaikaa hengaile käsi kädessä lapsen kanssa vaan olette esim sen tunnin ulkoilussa ja mahdollisesti joku hoitajista vie sut kiertämään paikat ja näyttää missä mikin paikka on. 

Tiedän että vanhempien mielestä se oma lapsi usein on erityisen herkkä ja kaipaa vanhempaansa jne jne mutta oikeasti siellä päiväkodissa ei tykätä hyvää niistä vanhemmista jotka jäävät vartiksi roikkumaan lasta tuodessaan hyssyttämään lapsen itkua, se ei auta lapsen itkuun yhtään. Puhumattakaan siitä että jonkun äiti olisi siellä viisi tuntia lapsensa vieressä seisomassa ja hyssyttämässä että ei hätää Eki, äiti on tässä! :D 

Vierailija
13/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vauvaa sinne viideksi tunniksi, voi häiritä itkullaan ym.

No eikä äitiä sinne viideksi tunniksi! Vähemmän se vauva siellä häiriötä aiheuttaa kun jonkun äiti. 

Vierailija
14/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äiti ja viisivuotiaskaan siellä ole viittä tuntia.

Vierailija
15/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi hoitoon kun itse olet kotona??

Et jaksa?

Vierailija
16/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Etkö kuitenkin olisi itse lapsesi kanssa?

Ensi vuonna on kuitenkin esikoulu, jolloin on lapsen mentävä päiväkotiin.

Anna lapsen nauttia kotona olosta ja keksikää tekemistä yhdessä.

Miksi lapsia tehdä jos et halua olla heidän kanssaan? :(

Vierailija
17/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ymmärtänyt väärin, jos kuvittelee tutustumiskäynnin/ -käyntien kestävän  5 h kerrallaan. Kuten täällä on jo sanottu, menet tutustumaan n. tunniksi, korkeintaan kahdeksi riippuen siitä, mitä päiväkodissa parhaillaan touhutaan käyntisi aikana. Parasta olisi nähdä aamu-ulkoilu ja esim. sisälle siirtyminen ja poistua esim. siinä vaiheessa, kun muu väki alkaa syömään, koska tutustumisen ajan ruokailu ei kuulu.

Sitten kun lapsi oikeasti aloittaa, lähdet eteisestä ilman ylimääräisiä krumeluureja, annat halit ja heipat ja poistut kerralla. Vauva voi olla mukana sekä tutustumiskäynneillä että päiväkotiin saattaessa. Siellä ei todellakaan ole tarvetta eikä syytä notkua tuntikausia. Häiritsee sekä lapsia että henkilökuntaa, jos tutustujat ovat liian kauan maisemissa.

Vierailija
18/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloitusta ollenkaan? Kyllä minäkin olin lapsen kanssa tavallisen lyhyen tutustumiskerran verran, ja sekin oli hoitoajan ulkopuolella. Ap kirjoittaa koko hoitopäivän mittaisesta ajasta ja viittaa useampaan päivään.

Joo, luin. Kyllä tuo taitaa olla ihan tavallinen käytäntö. Meiltäkin kysyttiin, kun just tutustumispäivää sovin, että tullaanko yhtenä vai kahtena päivänä. En kyllä just nyt keksi, mikä järki siitä hoitoajan ulkopuolella tutustumisesta olisi. 

Vierailija
19/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin tällä viikolla kaksi kertaa tutustumassa. Eilen oltiin tunti ulkona. Tänään oltiin ensin tunti sisällä toiminta-aikaan ja sitten tunti ulkona. Maanantaina aloittaa sitten oikean hoidon. Olen itsekin lto, eikä ainakaan meillä töissä kenenkään äiti tai isä ole ollut koko päivää mukana. Johan se häiritsee muita lapsia ja päiväkodin perusarkea, jos jonkun äiti on mukana koko päivän ja monta päivää.

Vierailija
20/22 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, luin. Kyllä tuo taitaa olla ihan tavallinen käytäntö. Meiltäkin kysyttiin, kun just tutustumispäivää sovin, että tullaanko yhtenä vai kahtena päivänä. En kyllä just nyt keksi, mikä järki siitä hoitoajan ulkopuolella tutustumisesta olisi. 

Juu tutustumiskäynti on ihan tavallinen, jopa suositeltu käytäntö. Jos samassa käydään aloituskeskustelu niin tutustuminen yritetään sopia siten että on ainakin osin hoitoajan ulkopuolella tai siinä vaiheessa kun hoidossa on enää jokusia lapsia ennen kun päiväkoti sulkeutuu. Ap puhuu kuitenkin asiasta mikä ei ole tavallinen käytäntö. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän