Työtön ja lyhyen määräaikaisen työsuhteen vastaanottaminen? Tuleeko ongelmia?
Minulle on mahdollisesti tarjolla kuusi viikkoa kestävä työsuhde, jossa töitä olisi 30-40 h viikossa. Olen nyt työttömänä, saan peruspäivärahaa. Jos otan tuon lyhyen määräaikaisuuden vastaan, ilmoitan tietysti asiasta työkkäriin, enkä saa Kelan tukea tuon kuuden viikon ajalta. Mutta voiko tuon homman vastaanottamisesta tulla muita ongelmia kuin ehkä työsuhteen jälkeisen Kela-tuen viivästyminen? Ei kai työkkäri keksi mitään perustetta uhkailla karenssilla tms? Olen työtön ekaa kertaa elämässäni ja olen kuullut niin paljon kauhutarinoita työkkäristä, että varmuuden vuoksi tätä kyselen...
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi tulla muita ongelmia, kuin kelan peruspäivärahan maksamisen hitaus.
Näinhän minäkin sen järjellä ajattelen, mutta kiitos varmistuksesta! :)
Ap
Menee ohi, mutta en voi olla ihmettelemättä tuota Kelan hitautta näiden asioiden käsittelyssä. Mielestäni maksimiaika työttömyystuille ja sairauspäivärahoille saisi olla viikko. Käsittelyä voisi automatisoida. Jatkot automaattisesti maksuun ja sairauspäivärahat samoin sinne B-todistusrajaan asti. Tuo viikkokausien käsittelyaika on ihmisten kyykyttämistä pahimmillaan.
Ja lyhyt työsuhde voi poikia jatkoa, kun taas työn vastaanottamatta jättäminen johtanee karenssiin.
Katsot, että säästössä on sen verran, että jos jäät kuuden viikon jälkeen taas työttömäksi, niin pystyt rauhassa odottelemaan Kelan uutta päätöstä.
Ei pitäisi tulla muita ongelmia, kuin kelan peruspäivärahan maksamisen hitaus.