Olipa mahtava nähdä pitkästä aikaa ystävätär, joka ei nolostellut ikäänsä!
Tuli mieleen tuosta voivottelusta, että onpa kauhiaa, jos keski-ikäinen nainen pukeutuu keski-ikäisesti eikä harrasta kittanoita muotifarkkuja.
Että oikeasti minusta on mahtava tavata ihmisiä, joita ei pätkääkään liikuta tuollaiset jutut. He pukeutuvat ja näyttävät juuri siltä, mitä haluavat.
Näin pitkästä aikaa ystäväni, joka on jo viisikymppinen. Ja kyllä, harmaata on hiuksissa, ei ole värjätty. Naamassa ei meikkiä, eikä varmaan kalliita ryppyrasvojakaan. Yllä on mukavat ja tyylikkäät vaatteet, jalassa käytännölliset kengät, mutta varmaan jonkun mielestä vaatetus on tätimäinen. Ystäväni oli iloinen ja jutteli vilkkaasti ja innostuneesti lapsistaan ja uudesta työstään, eikä murehtinut joka toisessa lauseessa ulkonäöstä, rahasta tai miessuhteista (hän on eronnut).
Kunpa itse aikanani osaisin suhtautua ikään ja ikääntymiseen yhtä luonnollisesti.
Kommentit (13)
1, niinpä. Itsekin välillä murehdin syveneviä ilmeryppyjä ja leuan alla roikkumaan käyvää nahkaa. Mutta tosiaan, olisi mahtavaa, jos sellaisista ei välittäisi. Maailmassa on niin paljon olennaisempiakin asioita.
Kai se on se oma stressi itse kullakin, joka sitten panee jotkut katsomaan muita kriittisesti ja nenänvartta pitkin. Jos itse on ikuisella laihiksella ja törsää kosmetiikkaan ja muotivaatteisiin paljon rahaa, on vaikea hyväksyä, että joku ei niin tee ja on silti onnellinen ja itsevarma!
ap
Mä arvostan itsevarmuutta ja onnellisuutta aina, on kyse sitten ulkonäöstä, varallisuudesta, ammatista tai vaikka perhesuhteista. Elikkä että osaa suhtautua rennosti ja iloisesti siihen, että oma tilanne poikkeaa normista.
3, sama juttu. Tuli vaan nämä ulkonäköpaineet mieleen tuosta toisesta ketjusta, jonka jo mainitsinkin. Tuntuu karmivalta, että ihmisillä on päässä sisäänrakenettuna kammo ikääntymistä kohtaan ja suurin piirtein rankingit sille, mitä saa ja mitä ei saa pukea tai miltä näyttää, ettei VAAN kukaan arvaa sun olevan keski-ikäinen (kääk ja kauhistus!)
ap
minkä ikänen sä sitten oot, kun puhut tuossa rypyistäs ja siitä, että aikanasi osaisit suhtautua vanhenemiseen jne. ?
No ei se naamasta huolehtiminen sitä tarkoita että vanheneminen ois painajainen tai ettei mitään muuta ehtisi ajattelemaan! Ihme kärjistystä taas. Mulla menee naaman hoitoon ja meikkaamiseen päivässä 10 minuuttia, ei se ole mikään elämän ja kuoleman kysymys.
7, olet oikeassa sinäkin. En nyt tarkoittanut, etteikö saisi meikata (minäkin meikkaan), vaan että se on jotenkin itsetunnon ja omankuvan keskeinen juttu, minkä ikäiseltä näyttää. Että suonenvedonomaisesti pelkäisi harmaita hiuksia ja sitä, että on caprit, tunika ja esprit-kengät...
ap
Minulle on terveys tärkeämpi, kuin ulkonäkö/rypyt. Näin sydänsairaana osaa arvostaa terveyttä.
Mä olen jo jonkin aikaa pohtinut, miksei meille yli 50-vuotiaille, jotka haluamme näyttää yli 50-vuotiailta, myydä ja markkinoida yhtään mitään. Meillä on kuitenkin asuntolainat maksettuna, lapset maailmalla ja elintaso korkeampi kuin koskaan aikaisemmin elämässämme. Kun lähden shoppailemaan mihin tahansa kauppakeskukseen, niin eipä tällaiselle persjalkaiselle pyylevälle tädille ole kaupan yhtään mitään. Nuoret myyjät vain pyörittelevät silmiään, kun kysyn yli 50-vuotiaalle sopivia vaatteita. Olkoon, laitan rahani ulkomaanmatkailuun, sijoituksiin ja säästöön. Toivottavasti 20 vuoden päästä ymmärretään myydä edes päheitä rollaattoreja.
Toinen viisikymppinen komppaa... ok, täällä stadissa on valinnanvaraa viisikymppisellekin kohtuullisesti. Esim. M&Spencersiltä ja Your facelta löytyy housuja persjalkaisillekin. Mutta voi herttainen pieniä kaupunkeja... ei niin mitään. Netistä löytyy jotain, mutta ei sitä palauttelurumbaa oikein jaksa, kun kroppa ei ole enää ihan mallimitoissa, niin olisi hyvä päästä sovittamaan.
Äitini on tuollainen ja ikää jo yli 60v :) tukkaa värjää kyllä ja pukeutuu ihan tavallisen tyylikkäästi, mutta ei hössötä ulkoanäöstä ollenkaan.
Samaa mietin. Minä vielä vähän neuroottisena vahdin harmaita ja yritän pysyä hoikkana, mutta ei se kaikki niuhotus oikeasti minua nuorenna. Ennemmin tai myöhemmin ikä näkyy täsmälleen oikein naamasta ja olemuksesta. Kannattaisi ehkä vähän rentoutua :)