Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen exä vetää tästä niin herneet nenään, mutta...

Vierailija
11.08.2016 |

Mun miehellä on aikaisemmasta suhteesta tytär, joka aloittaa tänään seiskaluokalla. Tyttö asuu meillä, äidillä tapaamiset 2x kuussa ja 4 viikkoa lomia vuodessa. Asiat toimii suht hyvin, ei ole riitoja yms.

Tyttö menee seiskalle samaan kouluun, jota minun tytöt käyvät. Mun nuorempi aloittaa myös seiskalla ja vanhempi myös ysillä.

Miehen exä oli tytön kanssa etelässä lomalla ja osti sieltä suuren määrän vaatteita tytölle. Ongelma on vaan nyt se, että vaatteet soveltuvat paremmin rannalle tai discoon kuin yläkoulun aloitukseen.

Äiti on erityisesti katsonut tytölle vaatteet koulun alkua varten: hihattoman topin, joka jättää navan paljaaksi, kiiltävät kireät legginsit (onko näillä joku nimi? Sellaista vinyylintapaista matskua??), ihan vaakeaksi haalistetun farkkupusakan, jossa on hirveästi reikiä.

Katsottiin noita vaatteita eilen tyttöjen kanssa, ettei ehkä ihan paras koulunaloitusasu. Miehen tytär kyllä sanoi, että äiti tahtoo, että hän pitää juuri näitä ekana koulupäivänä. Mutta kyllä itsekin oli sitä mieltä, että voisi ehkä jotain muutakin laittaa. Minun tytöt pyörittelivät silmiään että ei noita ikinä, menee maine ekana koulupäivänä. Luotan siihen, että tytöt tuntevat oman koulunsa ja sen pukeutumissäännöt.

Ehdotin sitten niin, että tytärpuoli valitsee kaikista vaatteistaan asun. Ja ottaa mukaan yhden äidin Espanjasta ostaman vaatteen. Ja minun tytöt saavat kommentoida vasta valmista asua. Tyttö otti mokkanahkaisen 70-luvun tyylisen hameen, missä on neppareita edessä, raidallisen merimiespaidan ja sen äidin ostaman kulutetun farkkutakin. Jalkaan purkkarit ja hiukset ponnarille. Sovittiin, että tyttö laittaa napapaidan ja kiiltävät legginsit koulun diskoon tai johonkin tanssiesitykseen.

Tyttö oli niin nätti ja freesi, että minua alkoi itkettää. Minun omat tytöt olivat aivan innoissaan asusta.

Niissä vaatteissa tyttö sitten lähti kouluun tänään.

Ja kun varmaan joku alkaa valittaa, miksi näin pitkä kirjoitus jostain kouluvaatteista, niin tässä selvennystä:

Tyttöjen koulu on yksi pääkaupunkiseudun ns hyvistä kouluista, joissa käy paljon ns hyvien perheitten lapsia. Vaikka oman tyttären mukaan kiusaamista ei paljoa esiinnykään, vaatimukset ja ryhmäkoherenssi ovat kovia. Miehen tytär on älykäs ja ihana lapsi, enkä halua hänelle tulevan mitään ikävyyksiä tai vastoinkäymisiä. Nuoret vasta hakevat paikkaansa maailmassa ja kaikki ovet on pidettävä auki. Kapinoida saa ja olla erilainen, mutta se kannattaa tehdä vasta kun tietää vähän millainen itse on, ja tämä tyttö ei ole mikään diskohile.

Ongelma vaan nyt on se, että kun tytön äiti näkee kuvia tytön ekasta koulupäivästä, hän varmaan pahoittaa mielensä. Tiedän että rahaa ei ole liikaa, ja näitä vaatteita on ostettu todella paljon. Mutta ei voi mitään, täytyy vaan kehua häntä ja sanoa että olivat vähän liian bailuhenkisiä kouluun. Tai jotain.

Olenko ollut uhan hirveä kontrollifriiikki? Ja miten te olisitte tehneet minun tilallani? Mitä sanon tytön äidille, jos tulee puhetta miksei hänen vaattensa kelvanneet?

Ja pyydän kauniisti, älkää haukkuko provoksi tai mitään asiattomuuksia! Vaikka uusperheessä on eletty jo vuosia, tämä tilanne on siinä mielessä uusi, että tyttö muutti meille vasta 1,5 vuotta sitten.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot äidille, että tyttösi ja hänen tyttönsä valitsivat vaatteet yhdessä. Koska niinhän se oli. Ja voihan noita napapaitoja pitää vaikka jonkun hupparin alla, legginsejä jonkun hameen kanssa yms.

Vierailija
2/11 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuvia äiti tytöstä näkee? Tyttö voi lähettää itsestään lähikuvan, jossa pusakka näkyy, ei alaosaa.

Mutta muuten olen samaa mieltä, että ihan pissisvaatteitahannuo ovat, kouludiscoon käyvät.

Minua kuitenkin huolettaa, että kuvailit tytön asun nyt liian tunnistettavasti. Et taida tajuta, että joku tuttu bongaa hänet nyt täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin: lapsi saa itse valita vaatteensa ja niin hän teki. Ei luulisi äidillä olevan nokankoputtamista.

Minä sanoisin äidille, että meillä ei pakoteta laittamaan päälle sellaista, mitä lapsi ei itse halua.

Vierailija
4/11 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön isän tehtävä on huolehtia asianmukaisista vaatteista ja keskustelusta äidin kanssa.

Vierailija
5/11 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainahan voi vedota säätilaan. Ei ole hellettä pääkaupunkiseudulla, jossei täällä periferiassakaan. Ei voi olla kysymättä, onko tytön äiti joku pissis, vai miksi hankkii noin omituisia vaatteita lapselleen. Lateksileggarit! Ihan puistattaa, kun ajattelenkin. Olen nähnyt sellaiset kerran tuttavan aikamiespojalla, sellaisella laihalla ruipelolla ripakintulla. Oli pääkaupungista käymässä vanhempien luona. Toivottavasti tyttö hautaa leggarinsa komeron peränurkkaan ja unohtaa sinne.

Vierailija
6/11 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu muutenkin kummalta, että äiti sanelisi tuon ikäisen pukeutumisen.Ei tytön tarvitse laittaa jotain päälleen vain siksi, ettei äidille tule paha mieli. Voi hyvin sanoa, että valitsivat tyttöjesi kanssa yhdessä, mitä kukin pukee.

Vierailija
7/11 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanon tytön äidille, jos tulee puhetta miksei hänen vaattensa kelvanneet?

No sanot että tyttö valitsee itse vaatteensa tuon ikäisenä ja ei halunnut laittaa äitinsä ostamia vaatteita päälleen.

Vierailija
8/11 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainoharhaisuutta ja noitavainoja

Vierailija
9/11 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tyttö parkaa, joka yrittää miellyttää molempia "äitejään.

Vierailija
10/11 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tyttö parkaa, joka yrittää miellyttää molempia "äitejään.

Samasta tulin surulliseksi.

Mitä, jos tekisitte niin että annatte tyttärellä rahaa ja tilaa valita ihan itse ne vaatteensa. Hän menisi joko yksin tai kavereiden kanssa ostoksille? Näin hän saa ihan itse päättää ja valita niin kuin tuossa iässä jo kuuluukin, ilman kummankaa teidän ohjailuja ja säätelyjä.

Vierailija
11/11 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu muutenkin kummalta, että äiti sanelisi tuon ikäisen pukeutumisen.Ei tytön tarvitse laittaa jotain päälleen vain siksi, ettei äidille tule paha mieli. Voi hyvin sanoa, että valitsivat tyttöjesi kanssa yhdessä, mitä kukin pukee.

Etä-äidit ovat usein juuri tuollaisia. He kokevat että heillä on niin vähän sananvaltaa lastensa arkeen, että he haluavat tahtonsa läpi niissä asioissa joihin vielä ajattelevat pystyvänsä vaikuttamaan. Meillä oli aluksi ihan samanlaista muuten paitsi että tyttö oli äidilleen niin lojaali, että käytti tämän hankkimia vaatteita, vaikka häntä kiusattiin niistä. Ja kun äiti on etäällä lapsen arjesta niin hän ei enää tajua, millaiset vaatteet lapselle oikeasti sopivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi