Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi opintolainan ottaminen pelottaa ihmisiä?

Vierailija
10.08.2016 |

Aina kuulee näistä jotka mieluummin elävät todella köyhinä kun eivät halua ottaa opintolainaa. Miksi?

Opintolainan suuruus on 400€ jokaista opiskelukuukautta kohti. Tulee siis ihan opintotuen ja asumislisän lisäksi vielä, yhteensä käteen jäävä summa taitaa olla noin 860€ kuussa.

Tuolla summalla pitäisi pystyä ihan järkevästi elämään, mistä kiikastaa? Suuretkin opintolainat pitäisi saada maksettua normaalissa työelämässä reilussa kahdessa vuodessa.

Köyhyys oikeasti parempi ratkaisu?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

415 e

- opintolainan minimilyhennys 120 e

= 195e

Kaivapas ne fuksimatikan prujut taas esille.

Vierailija
62/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli pakko ottaa opintolainaa. Ja on otettava edelleen.

Töihin olen koko ajan hakenut, mutta kun ei ole muuta työkokemusta kuin 2 viikon kesätyö kunnalla.... En pääse edes kesätöihin, jotta voisin säästää. Ilman suhteita on hyvin vaikea saada yhtään mitään töitä.

Vanhempani ovat pienituloisia, joten he eivät voi auttaa minua yhtään mitenkään.

Asun opiskelija-asunnossa, jossa asumiskulut ovat 400e. Ilman lainaa rahaa jäisi elämiseen n.100e. Sillä pitäisi maksaa puhelinlasku, ruoka ja netti. Lisäksi kerran kuussa vanhempien luo matkustaminen maksaa aika helvetisti.

Ei minua lainan otto pelota. Luotan siihen, että saan töitä valmistuttuani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks se opintolainan takaisin maksu ala vasta  2v valmistumisen jälkeen ja on vuosissa 2 x opiskellut vuodet? Kuka täällä kahdesta vuodesta takaisinmaksuaikana horisee?

Vierailija
64/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, että velka pelottaa.

Itse valmistuin yli kymmenen vuotta sitten ja olin ollut poikkeus yliopisto-opiskelijakavereitteni joukossa ottaessani lainaa. Silloin mentiin mieluummin töihin opiskeluaikana kuin otettiin velkaa.

Monen asian pitää loksahdella paikalleen, että velasta selviää. Itse loin suhteita ja olin lyhyitä jaksoja töissä tulorajojen sisällä koko opiskeluajan. Valmistumisen jälkeen olin onnekas ja sain pysyvän työpaikan, jolloin tein itselleni tiukan budjetin ja takaisinmaksuohjelman. Hoidin lainan pois ennätysajassa.

Tietysti esim. asuntolainaan verrattuna opintolainan pääoma on pieni. Silti, sekin velka on maksettava pois. Velanotto on aina riski.

Myöhemmin hain paikkaa ulkomailla ja tulin valituksi. Lähtöpäätöstä helpotti, ettei Suomeen jäänyt keskeneräisiä asioita: sai aloittaa uudessa maassa ja työssä ikäänkuin puhtaalta pöydältä.

Vierailija
65/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen opintolainan saa korkoineen anteeksi, jos elämässä ei kaikki mene putkeen.

Itse olen saanut n. 17000 euron opintolainan korkoineen anteeksi. Mitkään luottotiedot ei mene.

Vierailija
66/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan AMK-opiskelut juuri tänä syksynä ja aion kyllä pärjätä ilman opintolainaa. Onneksi löytyy pohjalta ammatti jolla voi tehdä keikkaa viikonloppuisin ja lomilla ihan niin paljon kun haluaa, töitä riittää (lähihoitaja). Myös tuleva ammattini on sellainen että työttömäksi tuskin jää, (sairaanhoitaja+kätilö) mutta ei silti houkuttele lainaksi eläminen, sotii jotenkin periaatteita vastaan. Eri asia ottaa lainaa johonkin tiettyyn konkreettiseen kuten asunto, sitten myöhemmin. Mutta onneksi tuskin tarvii silti opiskeluaikana ihan hirveästi kituutella, kun tosiaan töihin pääsee niin paljon kun ehtii/jaksaa, ja avomies valmistui juuri ja meni nyt vuorostaan töihin. 

Vierailija
67/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika jännä juttu, että yhteiskunta olettaa yhden ihmisryhmän, eli opiskelijoiden, elättävän itsensä lainarahalla. Ymmärrän kyllä, että lähtökohtaisesti kyse on väliaikaisesta tilanteesta, ja tulevaisuuden näkymät paremmat, mutta silti. Samalla tavalla voisi väittää, että työttömyys on väliaikinen elämäntilanne jonka jälkeen tulot paranevat kun pääsee takaisin töihin. Ei kukaan silti ehdota työttömyyslainaa, joka työttömän edellytettäisiin nostavan ennen kuin saa esim. toimeentulotukea.

Vierailija
68/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Tarvitsetko oikeasti autoa? 80€ viikkoa kohti ruokaan on aika paljon, etkö pärjäisi esim. viidellä kympillä viikossa?

50 e/kuukaudessa ruokaan on kyllä ihan hirveän vähän. Esim. näin opiskelijana saan syödä opiskelijahintaisen lounaan 2,60 e/päivä, mikä tekee jo kuukaudessa melkein tuon 50 e. Lounas kuitenkin niin iso ja monipuolinen lämpine ruokineen ja salaattipöytineen, että itse tekemällä ei yhtä halpaa ja hyvää saa (eikä meillä ole koulussa jääkaappia, mikroa ym. käytössä eväitä varten).

Vierailija
69/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

100816 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Tarvitsetko oikeasti autoa? 80€ viikkoa kohti ruokaan on aika paljon, etkö pärjäisi esim. viidellä kympillä viikossa?

50 e/kuukaudessa ruokaan on kyllä ihan hirveän vähän. Esim. näin opiskelijana saan syödä opiskelijahintaisen lounaan 2,60 e/päivä, mikä tekee jo kuukaudessa melkein tuon 50 e. Lounas kuitenkin niin iso ja monipuolinen lämpine ruokineen ja salaattipöytineen, että itse tekemällä ei yhtä halpaa ja hyvää saa (eikä meillä ole koulussa jääkaappia, mikroa ym. käytössä eväitä varten).

Ah, anteeksi, luin väärin, puhuttiinkin viikko- eikä kuukausitasosta :)

Vierailija
70/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 15 vuotta sitten. Maksoin viimeisen erän opintolainastani tämän vuoden huhtikuussa.

Olisin toki voinut töihin viimein päästyäni lyhentää lainaa nopeammin, mutta maksusuunnitelman muutos olisi maksanut kohtuuttomasti, joten ei kovasti huvittanut.

En yhtään ihmettele, miksi ihmiset eivät halua ottaa opintolainaa.

Vierailija
71/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin 15 vuotta sitten. Maksoin viimeisen erän opintolainastani tämän vuoden huhtikuussa.

Olisin toki voinut töihin viimein päästyäni lyhentää lainaa nopeammin, mutta maksusuunnitelman muutos olisi maksanut kohtuuttomasti, joten ei kovasti huvittanut.

Mieluummin kituuttelit 15 vuotta kun et viitsinyt maksaa kertamaksua maksusuunnitelman muutosta? Ihan oma vika, valot kannattaa laittaa päälle ajoissa.

Vierailija
72/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika jännä juttu, että yhteiskunta olettaa yhden ihmisryhmän, eli opiskelijoiden, elättävän itsensä lainarahalla. Ymmärrän kyllä, että lähtökohtaisesti kyse on väliaikaisesta tilanteesta, ja tulevaisuuden näkymät paremmat, mutta silti. Samalla tavalla voisi väittää, että työttömyys on väliaikinen elämäntilanne jonka jälkeen tulot paranevat kun pääsee takaisin töihin. Ei kukaan silti ehdota työttömyyslainaa, joka työttömän edellytettäisiin nostavan ennen kuin saa esim. toimeentulotukea.

Juuri näin. Minusta on yksinkertaisesti väärin, että kannustetaan ottamaan lainaa elämistä varten. Missä tahansa muussa elämäntilanteessa se olisi ehkä päättömin mahdollinen ratkaisu.

Vierailija
73/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä entisaikojen normaalia työelämää ei enää ole, on vain vuokraduunia ja pätkiä siellä sun täällä, jos edes niitäkään. Kivahan se oli joskus ennen ottaa opintolaina ja kävellä suoraan hyväpalkkaiseen vakiduuniin jonnekin virastoon ja maksella lainat veks. Ei vaan enää onnaa.

Heh. Valmistuin v.1989 sairaanhoitajaksi ja opintolainaa oli sen 15 000 mk eli 2500 e. Ensimmäinen kuukausipalkkani oli 1230 mk eli 205 e. Ihan helvetin hyväpalkkainen virastoduuni joo. Ja nyt vajaan 30 vuoden jälkeen olen ureni huipulla vastuutehtävissä päivätyössä (vuorotöitä tahkosin sen 25 vuotta) ja palkka on vaikuttavat reilu 2000 e/kk miinus verot. Mut hei, opintolaina on maksettu! Ja voin luvata, että joka ikinen sairaanhoitajaksi valmistunut SAA työtä tänä päivänä!!

Vierailija
74/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluamme asuntolainan heti opintojen jälkeen. Asuntolainaahan ei velallisena saa. :)

??? Pitäisköhän sun vähän päivittää tietojasi? :-DDD

Vierailija
75/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli aikoinaan pakko ottaa lainaa, koska opintotuen ja asumislisän jälkeen käteen jäi 50mk. MITÄÄN töitä ei ollut, joskus joku sukulainen pyysi lähinnä säälistä puusavottaan yms, mutta mitään osa-aikatöitä ei ollut, ei siivousta, ei mitään.

Koulutus kesti neljä vuotta ja kaikki vuodet otin täydet opintolainat.

Valmistuin suoraan kortistoon. Itse asiassa ei ollut tarjolla mitään töitä, kun asuin pienessä kaupungissa pohjoisessa.

Muutin loppujen lopuksi pk-seudulle, kun onnistuin saamaan osa-aikatöitä kaupan kassana.

Pankki tuli onneksi vastaan vuosikaudet ja sain maksaa käytännössä vain korkoja. Lyhennyksiä oli kaksi kertaa vuodessa. Kesällä työelämässä ollessani lyhensin lainaa aina koko kesälomarahalla eli ilmoitin pankkiin millä summalla lyhennän ja he laittoivat laskun.

13 vuotta valmistumisen jälkeen sain viimein vähän parempipalkkaista työtä ja vaikka lainaa olikin jäljellä vielä viitisen tonnia, sain sen viimein maksettua parissa vuodessa ja nyt olen velaton.

Valmistuin 21- vuotiaana ja maksoin viimeisen opintolainaeräni 35- vuotiaana.

En suosittele ellei ole pakko.

Vierailija
76/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli opintolainaa 11 000 euroa (alunperin markoissa otettu). Maksoin pois kolmessa vuodessa enkä edes mistään järin hyvistä tuloista. Mun mielestä opiskelu on sijoitus itseen, johon kuuluu riskinotto eli voi mennä pieleen se alanvalintakin. Opintolaina on kuitenkin turvallinen laina.

Britit on huono esimerkki, koska siellä opiskelu maksaa tuhansia puntia vuodessa. Mua välillä ärsyttää opiskelijoiden nitinä: täällä on kuitenkin ilmainen koulutus (joojoo, joutuu ostamaan kirjoja jne.), opinto- ja asumistuki (sentään joutuu tekemään töitä sen eteen opiskelemalla), ja jos haluaa parantaa tuon päälle tulotasoaan, niin joko laina tai töihin tai molemmat.

Mä uskon, että jossain vaiheessa täälläkin on korkeakouluissa lukukausimaksut, kerta senkin pää on jo avattu lainmuutoksella, toSin ensin nyt vain toki EU:n ulkopuolisille, mutta siitä on "hyvä" jatkaa....

Itse olen kiitollinen ilmaisesta koulutuksesta aina korkea-asteelle saakka tukineen päivineen. Nytkin opiskelen työn ohessa lisää ammatillisella puolella - ja hei - sekin on ilmaista!

Vierailija
77/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin tänä vuonna oikikseen ja olen jo nostanut ensimmäisen erän opintolainaa. Opiskelijoilla, joilla ei ole perintörahoja/varakkaita vanhempia, on kaksi vaihtoehtoa: otat opintolainaa ja käytät kaiken ajan opiskeluun, että valmistuisit mahd. nopeasti ja velkaa ei ehtisi kertyä, tai venytät hieman opintoja ja paiskit samalla töitä. Itse valitsin ensimmäisen vaihtoehdon ja toivottavasti työllistyn heti valmistumisen jälkeen. Luulisi oikeustieteen maisterille joku duuni löytyvän, kun olen vielä valmiina muuttamaan minne tahansa Suomessa töiden perässä. En epäröinyt hetkeäkään lainan ottamista. Olen opiskellut lukion jälkeen myös kauppatieteitä ja meidän proffa sanoi, että jokainen kauppatieteitä opiskeleva, joka ei ole ottanut opintolainaa, täytyisi passittaa heti koulusta ulos. :D Tarkoitti siis tällä, että tulevilla ktm:illä joilla ei ole tarvetta opintolainalle, tulisi kumminkin ottaa se ja vaikka sijoittaa koko summa.

Vierailija
78/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin kituuttelit 15 vuotta kun et viitsinyt maksaa kertamaksua maksusuunnitelman muutosta? Ihan oma vika, valot kannattaa laittaa päälle ajoissa.

Siis siinä vaiheessa kun olisi ollut varaa lyhentää isommissa erissä, lainaa oli kumminkin sen verran vähän jäljellä, että saavutettu korkohyöty ei olisi kattanut tuota maksusuunniteman muutoksesta veloitettavaa maksua.

Vierailija
79/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis siinä vaiheessa kun olisi ollut varaa lyhentää isommissa erissä, lainaa oli kumminkin sen verran vähän jäljellä, että saavutettu korkohyöty ei olisi kattanut tuota maksusuunniteman muutoksesta veloitettavaa maksua.

Opintolainaan saa tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä ilman kuluja, tämä on ihan niissä lainaehdoissa. Kannattaa selvittää omasta pankista, miten toimii. Itse olen hoitanut Nordeassa asian ihan chatin kautta. Olen kertonut minkä verran haluan lyhentää ja miltä tililtä maksu menee ja homma on hoitunut saman päivän aikana. Ilman kuluja.

Vierailija
80/84 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat siis opiskelee väkisin alaa, joka ei työllistä :D