Miksi opintolainan ottaminen pelottaa ihmisiä?
Aina kuulee näistä jotka mieluummin elävät todella köyhinä kun eivät halua ottaa opintolainaa. Miksi?
Opintolainan suuruus on 400€ jokaista opiskelukuukautta kohti. Tulee siis ihan opintotuen ja asumislisän lisäksi vielä, yhteensä käteen jäävä summa taitaa olla noin 860€ kuussa.
Tuolla summalla pitäisi pystyä ihan järkevästi elämään, mistä kiikastaa? Suuretkin opintolainat pitäisi saada maksettua normaalissa työelämässä reilussa kahdessa vuodessa.
Köyhyys oikeasti parempi ratkaisu?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin tätä opiskellessani. Itse nostin koko opintoajan maksimit opintolainat ja nautin elämästä, ilman pakkoa tehdä ohessa työtä tai stressata peruselintarvikkeista tms että onko rahaa. Koskaan en ole katunut lainan nostamista. Toki maksoin sitä pois kauemmin kuin 2 vuotta, kun opinnotkin kesti 5 vuotta. Mutta muistaaksnei maksua meni vain noin satasen kuussa, ei sitä edes huomannut hyvistä palkosita sitä koko lyhennystä.
Toki tuo on totta että jos on iso riski ettei työllisty, niin eihän sitten varmaan uskalla lainoja ottaa. Mutta miksi kukaan opiskelee alalle, jolla on iso riski jäädä työttömäksi?
Moni varmasti laittaisi sen satasenkin mieluummin asuntosäästämiseen. Mitä alavalintaan tulee, niin kaikki eivät luonnollisesti pääse opiskelemaan varmasti tai lähes varmasti työllistävälle alalle.
Toisaalta voit laittaa siitä opintolainasta aina sen 100e talteen, ja kun valmistut saat 40% (?) opintolainasta "anteeksi", jolloin jäät voitolle, koska korot ovat aika olemattomat. Ylipäätään jos tarkoitus on asuntosäästää/sijoittaa, opintolaina on siihen erittäin hyvää rahaa, koska valmistuttuaan saa ison osan lainasta hyvitetyksi. Oispa tällainen systeemi ollut jo aiemmin. Tai en tiedä onko ollut jotain vastaavaa, mutta itse ainakaan en tajunnut opiskellessani hyödyntää. :(
Siis kun valmistut 5 vuoden tavoiteajassa maisteriksi. Käytännössä aika harva opiskelija tuoho kykenee varsinkaan nykyään kun kurssien vähäinen tarjonta jo suoraan pakottaa monesti venyttämään opintoja. Muuten ei ole mitään hyvityksiä tiedossa.
Opistolainaa kannattaa ottaa ainoastaan sellaisten, joilla on mahdollisuus sijoittaa se johonkin tuottavaan, osakkeisiin tai rahastoihin. Ehkä osittain myös asuntosäästämiseen. Eli juuri niiden, joilla ei ole todellista tarvetta opintolainalle. Kiva systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei varsinaisesti pelota, mutta mielummin alan säästämään omaa asuntoa varten heti kun saan työpaikan enkä maksele opintolainaa pois.
Mikset nostaisi opintolainaa ja laittaisi sitä säästöön? Kun valmistut tavoiteajassa, saat lainasta hyvitystä jopa 40%. Käytännössä ilmaista rahaa, maksat sitten lainaa pois töissä ollessasi saman verran kuin oisit muussa tilanteessa laittanut säästöön. Ajattele, nostat vaikka 10000e opintolainaa jonka säästät. Valmistuttuasia ja töissä ollessasi maksat takaisin vain 6000e, 4000e ilmestyi kuin tyhjästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin tätä opiskellessani. Itse nostin koko opintoajan maksimit opintolainat ja nautin elämästä, ilman pakkoa tehdä ohessa työtä tai stressata peruselintarvikkeista tms että onko rahaa. Koskaan en ole katunut lainan nostamista. Toki maksoin sitä pois kauemmin kuin 2 vuotta, kun opinnotkin kesti 5 vuotta. Mutta muistaaksnei maksua meni vain noin satasen kuussa, ei sitä edes huomannut hyvistä palkosita sitä koko lyhennystä.
Toki tuo on totta että jos on iso riski ettei työllisty, niin eihän sitten varmaan uskalla lainoja ottaa. Mutta miksi kukaan opiskelee alalle, jolla on iso riski jäädä työttömäksi?
Moni varmasti laittaisi sen satasenkin mieluummin asuntosäästämiseen. Mitä alavalintaan tulee, niin kaikki eivät luonnollisesti pääse opiskelemaan varmasti tai lähes varmasti työllistävälle alalle.
Toisaalta voit laittaa siitä opintolainasta aina sen 100e talteen, ja kun valmistut saat 40% (?) opintolainasta "anteeksi", jolloin jäät voitolle, koska korot ovat aika olemattomat. Ylipäätään jos tarkoitus on asuntosäästää/sijoittaa, opintolaina on siihen erittäin hyvää rahaa, koska valmistuttuaan saa ison osan lainasta hyvitetyksi. Oispa tällainen systeemi ollut jo aiemmin. Tai en tiedä onko ollut jotain vastaavaa, mutta itse ainakaan en tajunnut opiskellessani hyödyntää. :(
Siis kun valmistut 5 vuoden tavoiteajassa maisteriksi. Käytännössä aika harva opiskelija tuoho kykenee varsinkaan nykyään kun kurssien vähäinen tarjonta jo suoraan pakottaa monesti venyttämään opintoja. Muuten ei ole mitään hyvityksiä tiedossa.
Eikö tutkinnossa missä tavoiteaika valmistumiseen on 5 vuotta, ole 6 vuoden määräaika valmistua jotta saa hyvityksen? Ainakin näin Kela kertoo. Ja alempiin korkeakoulututkintoihin, esim. 240op insinöörin tutkintoon tavoiteaika on 4v, mutta Kelan määräaika 4,5v.
Mutta joo, en tosiaan ole kymmeneen vuoteen opiskellut (minulla on amk-tutkinto) joten en tiedä millaista kurssitarjonta esim. yliopistossa nykyään sitten on. Pari sukulaista vaan tekee tuota, ja ovat kovin hehkuttaneet systeemiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, voihan sitä toki noinkin valita. Itse en koskaan ole asuntosäästänyt, vaan ostin oman ekan asuntoni lähes heti opintojen jälkeen 100% lainarahalla. Autoonkin otin lainaa, joten lyhensin sekä opintolainaa, asuntolainaa omakotitalosta että autolainaa samaan aikaan. Mutta joo, olen it-alalla ja alusta asti oli varsin hyvät tulot.
Nykyisin noin ei voi valita, koska 100% lainaa ei ole mahdollista saada. Täytyy siis säästää oliko se nyt 10% ennen kuin voi saada lainaa.
Itse ainakin otan lainaa, ei kai sitä työllistykkään opiskelun jälkeen jos on jo ennen opintoja asenteella ettei työllisty. Itse elän elämää hetkessä ja opintolaina takaa että perheellä on ruokaa ja katto pään päällä opintojeni ajan. Tää koko maa pyörii lainarahalla, niin en ymmärrä miksi tuollaista pienikorkoista lainaa pelätään. Vaikkei sitten työllistyisikään tai tapahtuisi jotain muuta mikä estää velan maksun niin yleensä asiat saa hoidettua sopimalla. Tiukassa tilanteessa voi vaikka käydä velkaneuvojalla ja ei se ulosottokaan mikään maailmanloppu ole. Kyse on vaan siitä viitsitäänkö asioita hoitaa vai jätetäänkö hoitamatta ja ollaan kusessa.
Minusta sekin kertoo opintolainan nostamisen järkevyydestä, luokitellaanko muutenkin lainanmaksukykyiseksi. Laitoin kerran opiskeluaikana tiedot pikavippifirmaan, tuli vastaus ettei minulle voi myöntää lainaa. Myöskään pankista en olisi saanut (ei sillä että olisin kysynyt, vaan tiesin sen jo etukäteen) muuta kuin opintolainaa. Jos minut siis luokitellaan maksukyvyttömäksi, niin miksi kuitenkin tyrkytetään lainarahaa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta sekin kertoo opintolainan nostamisen järkevyydestä, luokitellaanko muutenkin lainanmaksukykyiseksi. Laitoin kerran opiskeluaikana tiedot pikavippifirmaan, tuli vastaus ettei minulle voi myöntää lainaa. Myöskään pankista en olisi saanut (ei sillä että olisin kysynyt, vaan tiesin sen jo etukäteen) muuta kuin opintolainaa. Jos minut siis luokitellaan maksukyvyttömäksi, niin miksi kuitenkin tyrkytetään lainarahaa?
Sinulla on luotettavaksi katsottu takaaja opintolainallesi: valtio.
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa, kun pitää itse sijoittaa rahaa opintoihinsa. Muissa maissa ne opinnot pitää maksaa kokonaan itse ja etukäteen ja työllistyminen ei ole 100% taattua, silti ihmiset uskaltavat opiskella.
Siellä muualla ei opiskelematta jättäminen ja kotona makoilu ole turvallinen vaihtoehto itsensä likoon laittamiselle.
Olen ottanut lainaa. Hieman se ahdistaa muiden kavereideni vuoksi, jotka pitävät lainaa huonona ratkaisuna. Olenkin lainastani hiljaa. Mutta tuo korko.... juuri laski 0.9% -> 0,75%. Pohdinkin, pitäiskö sitä nostaa johonkin säästötilille, joka toimii sitten valmistuttuani hätävarakassana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotettavaksi katsottu takaaja ei paranna millään tavalla henkilökohtaista maksukykyäni.
Pikavippejä otetaan kevyesti ja 500 euron puhelimia ostetaan osamaksuilla, joissa on korkea korko. Mutta opintolainaa ei uskalleta nostaa, kun eihän sitä voi maksaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotettavaksi katsottu takaaja ei paranna millään tavalla henkilökohtaista maksukykyäni.
Ei paranna, Kela maksaa pankille, ellei itse pysty, mutta perii takaisin. Taistella saa omista oikeuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysriski on huomattava myös ns. järkevillä aloilla. Minulla on tuttavapiirissäni sellaisia, jotka lähtivät opiskelemaan "varman työpaikan alaa", mutta sitten viiden vuoden kuluttua opintojen aloittamisesta tilanne olikin muuttunut ja kortisto kutsui.
Toinen seikka, mitä Suomessa ei hirveästi mainosteta, on suhteiden merkitys. Monilla vanhemmat auttavat työuran alkuun kesätöiden kautta ja sitä kautta yleensä poikii lisää töitä. Toki ihmisen on hyvällä tuurilla ja sopivalla esiintymiskyvyllä mahdollista saada "ihan itsekin" töitä, mutta viimeistään valmistuessa olisi hyvä, jos olisi työkokemusta omaltakin alalta eikä ainoastaan mansikoiden myymisestä. Ja jos ei ole, niin vaikea sitä on kylmiltään päästä oikeisiin piireihin pyörimään, jolloin ei edes kuule alan avoimista paikoista. Ja vaikeaksi muuttuu myös ns. hanttihommien saaminen, koska niihin onkin sitten ylikoulutettu - ja ylipäätäänkin on koko yhteiskunnan kannalta huono asia, jos useita vuosia korkeakoulussa opiskellut ihminen ei pääsekään hyödyntämään vaivalla hankkimaansa osaamista.
Ja jos ei syystä tai toisesta pääsekään heti työelämään kiinni, niin sitten siitä tippuu helposti kokonaan pois. Kaiken aikaa kuitenkin tulee työmarkkinoille lisää vastavalmistuneita, jotka työnantajat palkkaavat mielummin kuin ikäviä aukkoja cv:ssä omaavan työttömän/pätkätyöläisen. Maksa siinä sitten opintovelkoja pois.
Ei tällaisia monetkaan tule miettineeksi, kun valitsevat itselleen opiskelualaa. Niin paljon on kiinni sellaisesta, mihin ei itse voi vaikuttaa.
Tässä työmarkkinatuesta makselen opintolainaa takaisin lähemmäs 100e/kk, että ehkä tämän takia ei niin houkuta ottaa. Nykyopiskelijoita kiinnostaa varmasti vielä vähemmän, kun työllistyminen on koko ajan hankalampaa ja hankalampaa.
Hyvä kun täällä huutelee jotkut it-puolen amk-insinöörit siitä että todellakin kannattaa ottaa! Helposti makselee takaisin. Näillä varmaan paljon muuta olekaan kuin velkaa (asunnot, autot...), ja se työpaikkakin voi pyyhkäistä alta pois milloin tahansa. Mutta kaipa sitä voi tuudittautua siihen kuvitelmaan, että eihän se omalle kohdalle voi ikinä...
Itse valmistuin jo lähes 10 vuotta sitten, mutta kituuttelin ilman opintolainaa seuraavista syistä:
Olen kotoisin hyvin köyhästä perheestä, enkä saanut kotoa minkäänlaista tukea opiskeluun. Tiesin, että myös lainanmaksu on täysin minun vastuullani (niinkuin tietysti kuuluikin) löytäisin töitä tai en. Koska olin ikäni ollut köyhä, silloinen opintolainan määrä (vajaa 300e/kk) tuntui aivan hirveän isolta summalta. Koko vuodelta nostettava reilu 2000e oli minulle TODELLA iso raha silloin! Ja ajatus siitä, että koko opiskeluajalta lainaa kertyisi 10 000e oli musertava. Nykyään tuo toki kuulostaa pikkurahalta, mutta toista se oli silloin kun 10 000e tuntui summalta jota ei saisi koskaan elämänsä aikana maksettua takaisin. Tuolloin ei myöskään ollut mitään 40% hyvityksiä, vaan pelkästään koroista sai alijäämähyvityksen verotuksessa.
Vaikka aloitin opiskelemaan hyvin työllistävällä ajalla, sijoittui opiskeluni käännekohtaan jossa alani ihmiset alkoivatkin valmistua sankoin joukoin työttömiksi. Enpä sitä osannut hakiessani aavistaa, niinkuin ei kukaan muukaan. En siis voinut laskea sen varaan että töitä löytyisi (eikä niitä helposti löytynytkään) eikä oikein enää ollut realistista mahdollisuutta vaihtaa alaa saatika opiskelukaupunkia.
Ymmärrän siis hyvin n iitä nykypäivän opiskelijoita, jotka eivät lainaa nosta. Hyvätuloisesta perheestä tulevalle opiskelijalle 4000e/vuodessa kertyvä laina ei varmaan kuulosta miltään. He ovat tottuneet isoihin rahoihin, ja varmaan taustalla vaikuttaa sekin tietoisuus, että perhe auttaa jos töitä ei löydy. Mutta jos on köyhistä oloista, niin tuo summa on ihan erilainen mörkö, eikä sitä yksinkertaisesti uskalla ottaa. Mieluummin kituuttaa ja juoksee illat ja viikonloput hanttihommissa.
Haluamme asuntolainan heti opintojen jälkeen. Asuntolainaahan ei velallisena saa. :)
Vierailija kirjoitti:
Aina kuulee näistä jotka mieluummin elävät todella köyhinä kun eivät halua ottaa opintolainaa. Miksi?
Opintolainan suuruus on 400€ jokaista opiskelukuukautta kohti. Tulee siis ihan opintotuen ja asumislisän lisäksi vielä, yhteensä käteen jäävä summa taitaa olla noin 860€ kuussa.
Tuolla summalla pitäisi pystyä ihan järkevästi elämään, mistä kiikastaa? Suuretkin opintolainat pitäisi saada maksettua normaalissa työelämässä reilussa kahdessa vuodessa.
En tiedä missä maailmassa sinä elät, mutta niin.
Itse opiskelin alaa, jonne hakeutuessa työllisyysnäkymät olivat hyvät. Puhuttiin eläkepommista ja siitä, kuinka työtä löytyy ja palkka alkaa kolmosella sitten valmistuttua. Opiskelin 6 vuotta yliopistossa (laaja tutkinto) ja otin lainaa n. 17 000 euroa. Tällä hetkellä olen työelämässä ja bruttotuloni ovat täydellä työajalla 1950e/kk.
Siitä voit alkaa laskea työttömyysvakuutusmaksut, verot, paljonko jää käteen. Lainan minimilyhennys on 120e/kk.. pidin muutaman lyhennysvapaan vuoden alkuun kun en työllistynyt heti ja nyt tilanne on se että tappiin asti on tuo 120e/kk maksettava, ja lyhennys tuntuu todella suurelta. En mitenkään maksa lainaani pois kahdessa vuodessa! maksuaika on yhteensä 11 vuotta!
Harmittaa älyttömästi etten kärvistellyt opiskeluaikana enempää, jos olisi ollut enemmän järkeä päässä, olisin jättänyt vähintään puolet lainasta ottamatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä maailmassa sinä elät, mutta niin.
Itse opiskelin alaa, jonne hakeutuessa työllisyysnäkymät olivat hyvät. Puhuttiin eläkepommista ja siitä, kuinka työtä löytyy ja palkka alkaa kolmosella sitten valmistuttua. Opiskelin 6 vuotta yliopistossa (laaja tutkinto) ja otin lainaa n. 17 000 euroa. Tällä hetkellä olen työelämässä ja bruttotuloni ovat täydellä työajalla 1950e/kk.
Siitä voit alkaa laskea työttömyysvakuutusmaksut, verot, paljonko jää käteen. Lainan minimilyhennys on 120e/kk.. pidin muutaman lyhennysvapaan vuoden alkuun kun en työllistynyt heti ja nyt tilanne on se että tappiin asti on tuo 120e/kk maksettava, ja lyhennys tuntuu todella suurelta. En mitenkään maksa lainaani pois kahdessa vuodessa! maksuaika on yhteensä 11 vuotta!
Harmittaa älyttömästi etten kärvistellyt opiskeluaikana enempää, jos olisi ollut enemmän järkeä päässä, olisin jättänyt vähintään puolet lainasta ottamatta!
enkä laskenut edes korkoja, maksuaika on yli 11 vuotta reippaasti! Älkää turhaan ottako lainaa! Osa mun lainasta on ajalta jolloin 2-3% korko oli halpa. Nykyinen alhainen korko huijaa. Yhteiskunnan kehitys menee siihen suuntaan ettei töitä, tai ainakaan niitä yli 3000 euron asiantuntija-ansioita ei riitä kaikille!
No joo, voihan sitä toki noinkin valita. Itse en koskaan ole asuntosäästänyt, vaan ostin oman ekan asuntoni lähes heti opintojen jälkeen 100% lainarahalla. Autoonkin otin lainaa, joten lyhensin sekä opintolainaa, asuntolainaa omakotitalosta että autolainaa samaan aikaan. Mutta joo, olen it-alalla ja alusta asti oli varsin hyvät tulot.