TV1 NYT! Egyptin nais-beach volley pelaajat huputettu burkhaan. :D
Se siitä naisten tasa-arvosta. Miksi tuollaista edes hyväksytään lajissa? Eikö olympialaisten pitäisi olla tasa-arvon asialla?
Kommentit (171)
Onhan se vähän outoa, että lajeissa on olemassa ohjeistukset kilpa-asuille, mutta muslut saa erivapauksia. Jos ei osaa pukeutua lajin vaatimalla tavalla, niin ei kannata osallistua kisoihin.
Vierailija kirjoitti:
Niukempi pukeutuminen-enemmän katsojia-enemmän mainostuloja-enemmän rahaa pelaajille= kaikki ovat tyytyväisiä. Vaikea logiikka? Ei pitäisi olla.
Jos pelaajat itse haluavat tukea oman lajinsa menestystä seksikkyyttä hyväksi käyttäen, he voivat sen ilman muuta tehdä. Mutta ketään ei tulisi pakottaa pukeutumaan paljastavasti, jos ei itse halua. Se on alistamista, johon kenenkään ei pitäisi suostua. On eri asia käyttää jotain asiaa markkinoinnin keinona omasta tahdostaan, kuin olla pakotettu esittelemään vartaloaan sen seksualisoimiseksi.
Jos jokin laji kuolee siksi, että se ei kiinnosta yleisöä tarpeeksi, niin se on sitten vain hyväksyttävä. Toinen vaihtoehto on tietysti yrittää vaikuttaa asiaan, ja jos vaikka se seksillä myyminen tuntuu sopivan omaan moraaliin, niin go for it. Mutta jos se ei sovi, niin ei siihen pidä ketään pakottaa. Aivan kuten kenenkään ei tulisi joutua vasten tahtoaan prostituoiduksi vain rahapulan vuoksi, vaikka seksiä voikin toki myydä jos se omiin arvoihin sopii.
Onneksi rantalentopallon säännöt ovatkin muuttuneet siten, ettei tarvitse enää pelata pikkuriikkisissä asuissa, vaan halutessaan voi laittaa vaikka sortsit ja t-paidan. Moni pelaaja tosin on bikiniasun kanssa ihan ok - joko ollut alusta asti tai sitten tottunut, kun on jo vuosia joutunut siinä pelaamaan. Näin sen pitää ollakin, eli kukin pelatkoon juuri sellaisessa asussa, kuin itselle parhaiten sopii. Saman periaatteen tulisi päteä muihinkin lajeihin, ottaen tietysti huomioon lajien tuomat rajoitukset asun funktionaalisuutta koskien.
Lisättäköön nyt vielä, että olen itse pelannut lentopalloa, eikä minulla ole ollut vartaloni seksualisoimisen kanssa ongelmia. Minua ei haitannut teininä tai naisten sarjassakaan se, että ihmiset tulivat peleihin töllistelemään pyllyjä. Pelin aikana keskityin pelaamiseen, en yleisöön. Teininä itse asiassa nautin samanikäisiltä pojilta saamastani positiivisesta huomiosta vapaa-ajalla pelien jälkeen, mikä osaltaan vaikutti positiiviseen peliasuihin suhtautumiseeni. Myöhemmällä iällä asiasta tuli yhdentekevä. Mutta jos jotakuta toista minisortseissa tai bikineissä pelaaminen haittaa, hänen tulee saada valita toisenlainen asu.
Vierailija kirjoitti:
Naisten urheilu on mitä on ja vähiten se kiinnostaa toisia naisia. Ai niin muuten. Suomen naiset voittivat jääkiekon maailmanmestaruuden! Moniko palstamammoista on edes juhlistanut asiaa? Tai edes seurannut kisoja/tietoinen asiasta?
Henkilökohtaisesti seuraan vain sekä miesten että naisten lentopalloa, joitakin yleisurheilulajeja sekä naisten telinevoimistelua. En valitse seuraamaani lajia sukupuolen perusteella, vaan sen perusteella, mikä on mielenkiintoista ja miellyttävää katsoa. Samalla tavalla kuin moni katsoo sitä beach volleyta seksikkyyden takia, minä katson voimistelua siksi, että naisvartalon niin taitava käyttö on upean näköistä. Miesten voimistelu on eri tyylistä, ei yhtä sulokasta, joten se ei miellytä silmääni yhtä paljon. Estetiikka ja ihmiskehon katseleminen (etenkin sen äärirajoilla) on tärkeä osa urheilun kiehtovuutta, se on inhimillistä.
Se, että massoja ei kiinnosta naisten urheilu, liittynee miessukupuolta suosivan kulttuurin lisäksi urheilulajien luonteeseen. Moni laji on näyttävämpi miesten harjoittamana, joten sitä seurataan enemmän. Miehillä on keskimäärin enemmän voimaa ja nopeutta, jotka ovat usein lajeissa tärkeimpiä ominaisuuksia, ja ylipäätään huippusuoritukset kiinnostavat ihmisiä. Tietyissä lajeissa taas naisilla yleisemmät ominaisuudet ovat kiehtovia, esim. juuri voimistelussa tai tanssissa sirous, sulavuus ja ketteryys. Nämä nyt esimerkkeinä omista mieltymyksistäni. Jotkin lajit taas ovat yleisesti myös massojen mielestä kiinnostavia (esim. hiihto, juoksu, moni yleisurheilulaji) tai vastaavasti tylsiä seurattavia, ihan urheilijoiden sukupuolesta riippumatta. Se pitää vain hyväksyä, jos itselleen sopivat keinot lajin suosion lisäämiseksi on käytetty eikä muutosta parempaan tule.
Ymmärräthän siis sen, että vaikka lajeissa tosiaan on eroja suosion suhteen ja se on aivan luonnollista, niin se ei oikeuta millään tavalla kenenkään pakottamista seksiobjektiksi vasten tahtoaan. Yhdenkään urheilulajin lähtökohtainen tarkoitus kun ei ole olla mahdollisimman seksuaalisesti kiihottavaa katseltavaa yleisölle. Tähän on aivan muut keinot ja kanavat keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän outoa, että lajeissa on olemassa ohjeistukset kilpa-asuille, mutta muslut saa erivapauksia. Jos ei osaa pukeutua lajin vaatimalla tavalla, niin ei kannata osallistua kisoihin.
Millä tavalla on perusteltua vaatia beach volleyn pelaajat pelaamaan minibikineissä?
Kyllä niissä asuvaatimuksissa joku järki pitää olla, ja ikävä kyllä "koska yleisön pitää nähdä pelaajan pakarat" ei ole järkevä peruste.
Yleisölajit ovat tavallaan myös esiintymistä. Jos joku haluaa urheilusuorituksensa lisäksi korostaa myös seksikkyyttään, senkus. Mutta jos joku toinen haluaisi keskittyä vain siihen urheiluun, niin ei tätä pitäisi väkisin laittaa keikistelemään takapuoli ja tissit puoliksi paljaina.
Ei mun mielestä musliminaisiakaan pitäisi väkisin laittaa peittämään vartaloaan. Tavallaan voisi sanoa, että kukin päättäköön itse omat rajansa tässä asiassa. Mutta entäs sitten, kun joku nudisti haluaakin pelata alasti? Kuka sen rajan oikeasti sitten vetää? Miksi se raja on meillä bikinit, mutta muslimeilla pitkähihaiset ja -lahkeiset? Ja jossain Afrikassa rajaa ei ole, alastomuuskin on okei. Mikä sen määrittää, mikä raja on oikein?
Mä olen joka vuosi miettiny miks naisilla on monessa lajissa noin paljastava asu, mutta miehillä ei. Mitään loogista tai järkevää syytä en ole keksinyt.
Nro 157 (siis se, jonka viesti sisälsi neljä #-merkillä alkanutta riviä), millä tavalla ulostulosi liittyi tämän viestiketjun aiheeseen?
Mitä pukeutumiseen tulee, mielestäni ensimmäisellä sijalla on käytännöllisyys ja tarkoituksenmukaisuus. Ulkonäkö vaikuttaa myös, mielestäni sen on hyvä olla itseä miellyttävä, koska kyllä se vaikuttaa omaan mielialaan jne. Se ei kuitenkaan saa mennä em. kriteerien ohi. Suomen ilmastossa vaatteiden kauneus on toissijainen, talvipakkasella on parempi pukeutua sään mukaan. Mahdollisuuksien mukaan itseä miellyttäviin toppavaatteisiin ja pipoihin ja lapasiin on kuitekin kivempi pukeutua kuin rumiin.
Ilta-Sanomatkin kiinnostui aiheesta: http://www.iltasanomat.fi/muutlajit/art-2000001238140.html
Mainostulojen lisäämiseksi pitäisi sitten sitä miestenkin vaatetusta vähentää.
Juurihan oli useampi kampanja, jossa kerättiin mäkihyppyyn rahaa, miksei miehet laske pienissä vaatteissa, niin tulisi sitä rahaa?
Laskekoot vaikka sitte kesällä egyptissä, jollon voidaan perustella kuumuudella asut.
Suomalainen futis myös on ollut vaikeuksissa, aina. Vaatteet siis miehiltä pienemmiksi niin alkaa tulla menestystä, ei niitä huippupelaajia haasteilla houkutella.
Oisko ollu Lontoossa vähän kylmä... Itse pelaan höntsäbiitsiä, eli siis käyn pikkuturnauksissa harrastelemassa ja kyllä se niin vaan on että vähemmillä vaatteilla on helpompi kun ei ole sortsit täynnä hiekkaa jne. Säävarauksen kanssa siis mennään kyllä, Suomessa pelaan usein surffisortsit ja urheilurintsikat päällä mutta ulkomailla kyllä lämmön salliessa mieluusti bikinien alaosalla. En koe asiaa mitenkään seksistisenä, olenhan minä rannalla myös bikineissä.