Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä? Voiko Ruotsi menettää lätkän olympiakullan???

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millonhan tosta tulee päätös?

Olis kyllä ihanaa...

Vierailija
2/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se menee että DeN glider in... ei det

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan kiva haaveilla vähän aikaa silti:)

Vierailija
4/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä niin, olisihan se naurettavaa saada Suomen historian ensimmäinen olympiakulta tuollaisen takia.

Vierailija
6/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä osaa lukea?

Vierailija
8/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaa Suomelle, hopeaa Tsekille ja pronssia Venäjälle!

Vierailija
9/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit juhlat pystyyn!

Vierailija
10/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole pelaajien vika ja tuolla tavalla ansaitusta kultamitalista ei voi iloita.

Vierailija
11/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa nyt järjen kanssa hetkinen, ruotsi ansaitsi PELAAMALLA sen kullan, ei ole pelaajien vika jos muut töppää.

Ja luuletteko tosiaan että suomen pelaajat hyppis innosta jos heille se kulta annettaisiin, ei varmaankaan kun tuli noilla kriteereillä! Eri asia jos pelin aikan olis tapahtunu jotain, mistä olis voitu heidät diskata.

Vierailija
12/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen tappiokin perustui muuhun kuin omiin tekemisiin, eli paskaan mailanvalmistajaan.

Vierailija
13/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tre Kronor kan mista OS-guldet

SOK hotar stämma hockeylandslaget ¿ som även får svidande kritik av curlinglaget

Kriget om hemkomsten mellan

Svenska Ishockeyförbundet och SOK rasar vidare.

Då kan Tre Kronor bli av med sitt guld.

¿ Det är ett otäckt perspektiv som öppnat sig, säger SOK-chefen Stefan Lindeberg till Svenska Dagbladet.

Svenska Ishockeyförbundet ville inte vara med på Sveriges olympiska kommittés (SOK) hyllningsfest på Arlanda utan anordnade sin egen show på Medborgarplatsen i Stockholm.

Under tv-sändningarna från Medborgarplatsen visades hockeyförbundets egna sponsorer i bild.

Något som bryter mot OS-reglerna enligt SOK då endast SOK:s sponsorer får synas ihop med OS-truppen fram till den 1 mars.

Men hockeyförbundet menar att OS-perioden slutar i samma stund som man lämnar OS-byn.

Nu hotar SOK att stämma hockeyförbundet och skulle inte parterna lyckas lösa saken internt hamnar ärendet på Internationella olympiska kommitténs (IOK) bord. Och skulle IOK då följa sitt eget regelverk så ska Tre Kronor fråntas guldet.

Måste göra upp i godo

¿ Den yttersta följden av hockeyförbundets agerande vid hyllningsfesten är att laget diskvalificeras, säger advokat Björn Rosengren, SOK:s juridiska ombud, till SvD.

För att detta ska undvikas måste SOK och hockeyförbundet göra upp i godo. Men på frågan om det kommer att ske säger SOK-chefen Stefan Lindeberg till SvD:

¿ Jag kan inte svara på frågan i dag eftersom jag fortfarande befinner mig i en frustrationsfas sedan hockeyn satt sig över reglerna.

Sportbladet talade i natt med OS-målvakten Mikael Tellqvist.

¿ Jag kan inte tänka mig att de skulle ta guldet ifrån oss. Jag tror inte att SOK vill det heller för då blir det ett sämre OS för dom och då försvinner det sponsorer där, säger Tellqvist.

Men sprickan mellan hockeyn och resten av OS-truppen är ett faktum.

¿ Hockeyförbundet visar ingen respekt för andra förbund. Jag tycker att agerandet är småsint, säger Anette Norberg, guldmedaljör i curling.

Vierailija
14/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ett stort sponsorbråk pågår mellan Svenska ishockeyförbundet och Sveriges olympiska kommitté (SOK).

Ett bråk som kan få förödande konsekvenser för Tre Kronor.

Hockeyförbundet anordnade en egen hyllning med sina egna sponsorer på Medborgarplatsen.

SOK hävdar nu att hockeyförbundet har brutit mot gällande sponsorregler.

- Enligt SOK har de sponsorrättigheterna från att OS-byn öppnas till dess att den stängs (1 mars), säger förbundets ordförande Christer Englund till SPORT-Expressen.

- Det är regler som fastställts av IOK och som tydligt anger vad som gäller, menar Björn Rosengren.

" Man måste följa regler"

Englund håller inte med.

- Jag hävdar att de har sponsorrättigheter från det att Tre Kronor flyger till Turin tills de landar i Sverige igen.

- Men så är det inte. Det saknar också betydelse att hockeyn inte kan reglerna. Man måste följa även regler man inte känner till, säger Björn Rosengren till SvD.

Han hoppas att SOK och Hockeyförbundet ska kunna lösa saken internt. Går inte det så hamnar ärendet på IOK:s bord, och då löper Tre Kronor stor risk att bli av med sitt OS-guld.

- För mig är det synnerligen långt borta. Jag skulle bli oerhört förvånad om SOK driver det här till sin spets, säger Christer Englund.

- Det förvånar mig att de ens har fört fram det här. Vi tyckte att grabbarna var värda den här hyllningen.

" Otäckt perspektiv"

SOK:s ordförande Stefan Lindeberg är dock inte alls säker på att konflikten får sin lösning internt.

- Jag är fortfarande i en frustrationsfas sedan hockeyn satt sig över reglerna. Det är ett otäckt perspektiv som öppnat sig, säger Stefan Lindeberg till SvD.

Vierailija
15/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntöjen pikkutarkka noudattaminen tarkoittaisi, että olympiakomitea voi halutessaan diskata Ruotsin lätkäjoukkueen.

Vierailija
16/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaisen sanomalehden Svenska

Dagbladetin mukaan Ruotsi saattaa jopa

menettää Torinon jääkiekkokullan

joukkueen kultajuhlan vuoksi.

Tukholmassa järjestetyssä juhlassa

näkyivät Ruotsin jääkiekkoliiton

sponsorien logot. Olympialaisten

sääntöjen mukaan 1. maaliskuuta asti

urheilijat saivat esiintyä vain Ruotsin

olympiakomitean sponsorien kanssa.

- Pahin mahdollinen rangaistus on

joukkueen diskaaminen, sanoo Ruotsin

olympiakomitean lakimies Björn

Rosengren. Jos Ruotsin olympiakomitea

ja jääkiekkoliitto eivät pysty sopimaan

asiaa, se siirtyy KOK:n ratkaistavaksi

Vierailija
17/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tre Kronor kan fråntas OS-guldet

Tre Kronor kan bli av med sitt OS-guld.

¿ Den yttersta följden av Hockeyförbundets agerande vid hyllningsfesten är att laget diskvalificeras, säger Björn Rosengren som är Sveriges olympiska kommittés (SOK) juridiska ombud.

Läs mer

SOK hotar stämma Ishockeyförbundet

SvD kunde i går avslöja att SOK överväger att stämma Svenska ishockeyförbundet som vid måndagens hyllningsceremoni på Medborgarplatsen bröt mot gällande sponsringsregler.

¿ Det är regler som fastställts av IOC (Internationella olympiska kommittén) och som tydligt anger vad som gäller, säger advokat Björn Rosengren.

Hockeyförbundets ordförande Christer Englund säger att han tolkar reglerna annorlunda än SOK och att Hockeyförbundet inte handlat fel?

¿ Det går inte att tolka de här reglerna som säger att de olympiska idrottarna lyder under OS-reglerna till och med första mars.

Hockeyförbundet hävdar att OS-perioden slutar i samma stund man lämnar OS-byn?

¿ Men så är det alltså inte. Det saknar också betydelse att hockeyn inte kan reglerna, man måste följa även regler man inte känner till. Du slipper inte straff om du kör 70 på en 30-väg bara för att du missat skylten.

Rosengren tror och hoppas att SOK och Hockeyförbundet ska kunna lösa saken internt. Blir så inte fallet hamnar nämligen ärendet på IOK:s bord och personerna runt det har inget annat intresse än att se till att det egna regelverket följs och då fråntas Tre Kronor sitt OS-guld.

Vad krävs för att det ska undvikas?

¿ Att SOK och Hockeyförbundet gör upp i godo. SOK måste förklara att de i efterhand godtar hur Hockeyförbundet agerade.

Frågan är om det kommer att ske.

¿ Jag kan inte svara på frågan i dag eftersom jag fortfarande befinner mig i en frustrationsfas sedan hockeyn satt sig över reglerna. Det är ett otäckt perspektiv som öppnat sig, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.

Hockeyförbundet är inte berett att kompensera SOK.

¿ Nej, vi har ju följt reglerna. Då vi lämnade OS-byn upphörde också OS-laget och spelarna tillhörde från då sina klubbar och det har spelats matcher i både svenska serier och NHL, säger Hockeyförbundets ordförande Christer Englund.

Om SOK stämmer er och ni fråntas guldet?

¿ Det är för mig en helt främmande värld och det skulle vara ytterst märkligt om en organisation väljer att stämma ett av sina förbund.

Det är svårt, på gränsen till omöjligt, att föreställa sig att SOK och Svenska ishockeyförbundet låter sin schism skena iväg till en nivå där de själva inte längre har kontroll över besluten, men även om parterna gör upp i godo har det uppstått en stor spricka mellan hockeyn och övriga delar av OS-truppen.

Många har reagerat negativt på att Tre Kronor valde att hyllas på egen hand i stället för att åka hem tillsammans med de andra OS-hjältarna.

¿ Hockeyförbundet visar ingen respekt för andra förbund och jag tycker att agerandet var småsint, säger Anette Norberg, guldmadaljören i curling som gärna hade ¿varit med på ett hörn¿ på Medborgarplatsen men fick nöja sig med att från luften se hur tiotusentals människor hyllade hockeylagen.

Med på planet från Turin fanns även Olof Stenhammar som i slutet på 90-talet tog initiativ till Olympialaget, näringslivets sponsring av SOK.

¿ Det var otrolig stämning ombord men den dämpades av känslan av ett osolidariskt beteende från Tre Kronors sida. Vi flög på låg höjd över Medborgarplatsen under festligheterna, det var trevligt men förstärkte intrycket av att massorna hyllade den första klassens guldmedaljörer medan andra medaljörer fick hålla sig i bakgrunden.

Christer Englund:

¿ Vi är lojala med de små förbunden under OS men när OS är över har vi en skyldighet mot våra partners som stödjer oss.

Vierailija
18/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättää ja tuskin ne haluaa sitä kultaa menettää.

Vierailija
20/25 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten mitali meiltäkin. Repikää siitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi