Ei taida mennä meidän lapsi eskariin
Tänään tuli päätös, että taksikyyti evätty koska linja-autot kulkevat. Kyllä, ne kulkevat mutta odotusajat nousevat ihan kohtuuttomiksi. Aamulla saa vietyä ihan näpsäkästi eskariin mutta sitten minä joudun pienen vauvan kanssa odottamaan seuraavaa linja-autoa 45 minuuttia. Kun haen lapsen, olen joko 45 minuuttia etuajassa tai sitten hakisin lapsen 20 minuuttia myöhässä. Vaikka hakisin lapsen tasan yhdeltä kun eskari loppuu, meillä on noin viisitoista minuuttia aikaa pukea päälle yms. sekä kävellä kilometri pysäkille. Jos siihen ei ehditä, on jälleen 45 minuuttia odottelua.
Toiseen autoon ei ole varaa eikä sen puoleen kahden ihmisen (minun ja lapsen) matkakortteihin. Juu, kaupunki maksaa mutta vasta eskarivuoden lopussa. Eli meillä menisi noin 90e/kk pelkästään noihin.
Niin ja eskariin siis matkaa melkein 10 kilsaa. On tämä perseestä, suoraan sanottuna. Ekaksi vievät täältä eskarin pois, sitten lyövät sen vielä pakolliseksi. Minä en periaatteestakaan taivu tuohon linkkarumbaan joten lapsi ei sitten mene eskariin.
Kommentit (34)
Etkö voi yhdistää eskarikäynteihin jtn muuta,yhtenä pvänä kauppaa, toisena kirjastoa jne.Ei se vauvan rytmi samana pysy koko eskarivuotta kuitenkaan ja keväällä ehkä voitte jo pyöräillä kun vauva isompi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää jonkun vauvan kanssa sinne pysäkille raahautua? Se kuudenvanha tässä on menossa eskariin, etkä sinä!
Valitettavasti eskarilainen pitää viedä ja hakea, ei saa yksin kulkea linkalla eskarimatkoja. Meillä varmaan tuo tyttö kyllä pärjäisi yksinkin kunhan joku saattaa myös eskarista linkkapysäkille. On sen verran kulkenut minun mukanani että linkat ovat tulleet tutuiksi.
-ap-
Jaha, paljastui provoksi. Jos lapsi ei ole päivähoidossa, saa hän mennä eskariin itsenäisesti samoin kuin tulla sieltä pois ilman saattajaa. Kunta joutuu tarjoamaan kyydin yli 5 km yhdensuuntaiselle matkalle tai selvittämään sopivat bussivuorot, mutta mitään vaatimusta vanhemmasta tms. saattajana ei ole.
Ei kylläkään saa. Meidän lapsi oli viimesyksynä koulun eskarissa ja nouto sekä vienti oli pakollinen.
Ei saa eskarilainen kulkea itsenäisesti. Vanhemman täytyy meillä ainakin kuitata sisään ja ulos "kellokortilla". Ihan perseestä. Onneksi kuopus menee nyt kouluun niin siitäkin päästään. Kukaan ei saata, paitsi ehkä isosisko.
Onko lapsi vammainen tai jotenkin älyllisesti jälkeenjäänyt? Normaali lapsi osaisi kyllä kulkea eskarimatkan itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää jonkun vauvan kanssa sinne pysäkille raahautua? Se kuudenvanha tässä on menossa eskariin, etkä sinä!
Valitettavasti eskarilainen pitää viedä ja hakea, ei saa yksin kulkea linkalla eskarimatkoja. Meillä varmaan tuo tyttö kyllä pärjäisi yksinkin kunhan joku saattaa myös eskarista linkkapysäkille. On sen verran kulkenut minun mukanani että linkat ovat tulleet tutuiksi.
-ap-
Ja mikähän tämän määrittelee? Itse kuljin itsenäisesti omat eskarimatkani. Ei kukaan voi olettaa, että esikouluikäistä lasta on joku päivittäin saattelemassa.
Maailma on saattanut muuttua 15-20 vuodessa
Vai onko lapsista tullut tyhmempiä 15-20 vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Jaha, paljastui provoksi. Jos lapsi ei ole päivähoidossa, saa hän mennä eskariin itsenäisesti samoin kuin tulla sieltä pois ilman saattajaa. Kunta joutuu tarjoamaan kyydin yli 5 km yhdensuuntaiselle matkalle tai selvittämään sopivat bussivuorot, mutta mitään vaatimusta vanhemmasta tms. saattajana ei ole.
Ei kylläkään saa. Meidän lapsi oli viimesyksynä koulun eskarissa ja nouto sekä vienti oli pakollinen.
Ja höpöhöpsis sanon minä! Eskarit ovat osa perusopetusta (katso vaikka laista http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628 ), joten esikoululaisia koskevat samat säännöt kuin koululaisia ihan niitä koulumatkoja myöten. Päivähoidossa oleville eskarilaisille säännöt sanelee joko perusopetuslaki tai päivähoitolaki sen mukaan, onko eskari kunnassa sosiaalitoimen vai koulutoimen alainen. Vanhemmilta ei voida edellyttää saattamista eskarimatkoille!
Laki sanoo koulumatkoista mm. näin "Jos esiopetusta saavan oppilaan matka kotoa esiopetukseen tai lasten päivähoidosta annetussa laissa tarkoitetusta päivähoidosta esiopetukseen on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on vastaavasti oikeus maksuttomaan kuljetukseen kotoa suoraan esiopetukseen tai päivähoidosta esiopetukseen ja esiopetuksesta kotiin tai päivähoitoon." Ap ei siten ole viitsinyt lukea lakia, koska siellä selkeästi sanotaan kuljetuksesta tuo "kotoa ... esiopetukseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Meillä taas sanottiin, että mitään saattajaa ei tarvita, lapset lähtevät eskarista itsekseen kotiin, osa taksilla ja osa kävellen.
Itse en kyllä olisi päästänyt eskarilaista yksin kulkemaan eskarimatkaa. Asutaan ison kaupungin keskustassa. Nyt ekaluokalle menokin kauhistuttaa, onneksi pystytään saattamaan toivottavasti aika pitkään.
Nykylapset ovat muutenkin ihan pilalle paapottuja imbesillejä, jotka eivät osaa muita taitoja, kuin tuijottaa tablettia tai älypuhelinta. Ei ole taitoa hoitaa itsenäisesti alkeellisimpiakaan asioita, kuten kouluun menoa. Ei voi muuta sanoa, että kyllä on sairaaksi mennyt.
Miksi kaikesta pitää tehdä näin hankalaa? Hankitte joko toisen auton, tai sitten maksat lapselle taksit ihan itse,
Tässä tulee se korvessa asumisen kääntöpuoli vaikka se muuten onkin niin i-ha-naa.