Mikä on köyhän selitys, miksi ei onnistu?
Minähän olen jo tänään käsitellyt 8 litraa sieniä.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän olen jo tänään käsitellyt 8 litraa sieniä.
No perkele! tule näyttämään ne sienipaikat! Viikonloppuna samosin metsässä useamman tunnin, tulos vajaa litra kanttarelleja. Kahvit sai kyllä juoda luonnonhelmassa ja mustikoita löytyi pari litraa. Työkkäri voisi järjestää jonkun marjat- ja sienet-kurssin työttömille, kuljetuksineen ja marja-ja sienipaikkavinkkeineen. Sienen tunnistus pakollinen. Se olisi mahtavaa!
Eihän tuo huono tulos ole. Kun teet saman x10 (kuten töissäkin käydään kuukauden aikana joka päivä), niin tunnet jo 10 kanttarellipaikkaa. Ne on sitten seuraavana syksynä apuna kun etsit seuraavat 10 kanttarellipaikkaa. Näin se vain toimii, että metsässä kävelemällä sitä oppii. Itse kävelen joskus koiran kanssa metsissä aamusta iltaan. Mielestäni se ei ole mitään, kun töissäkin menee 10 tuntia päivässä. (matkoineen) Joka päivä!
ap
Vierailija kirjoitti:
Liian hyvät tukiaiset on se perimmäinen syy.
Mielestäni pitäisi olla niin, että jos henkilö saa yli 6kk pelkästään tukia niin hänet pitäisi ottaa holhoukseen.
Holhouksen syy olisi se, ettei pysty huolehtimaan itsestään. Holhoukseen otetetut sijoitettaisiin asuntolaan, jossa he saisivat perustarpeet. Jos pääsisi töihin ja pystyisi taas huolehtimaan omasta toimeentulostaan, niin pääsisi pois asuntolasta.
Kyllä, holhouksenalaisena ihmisen omatoimisuus ja aktiivisuus varmasti kasvaa ihan uusiin sfääreihin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun tarvitse koska sinä olet sen jo tehnyt :)
Voit katsella sienien kuvia netistä.
ap
Ja syödä ja myydä niitä netissä olevia kuvia? Viime viikolla kävin katsomassa, että on pienellä alulla ja nyt ei niitä ole enää missään. Mikä hitto siinä on, että jonkun itsekään kusipään pitää ne kaikki viedä eikä jättää muille yhtään? Ensin vie itse kaikki ja sitten syyttää muita laiskuudesta.
:)
ap
Vierailija kirjoitti:
Mihin mä laittaisin 8 litraa sieniä ja marjoja, kun mun pakastimessa on vain kaksi pientä lokeroa ja kummatkin on jo täynnä?
Sama täällä, tai oikeastaan mun pakastin on vain sellainen lokero jääkaapin sisällä. Lisäksi mä asun 18 m2 yksiössä, jossa keittiössä on lattiatilaa ehkä 3 m2. Maksan myös sähköstä käytön mukaan, eli ylimääräisen arkkupakastimen hankkiminen tulee kalliimmaksi kuin marjoista saatu "säästö".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pitäisi olla niin, että jos henkilö saa yli 6kk pelkästään tukia niin hänet pitäisi ottaa holhoukseen.
Holhouksen syy olisi se, ettei pysty huolehtimaan itsestään. Holhoukseen otetetut sijoitettaisiin asuntolaan, jossa he saisivat perustarpeet. Jos pääsisi töihin ja pystyisi taas huolehtimaan omasta toimeentulostaan, niin pääsisi pois asuntolasta.
Kyllä, holhouksenalaisena ihmisen omatoimisuus ja aktiivisuus varmasti kasvaa ihan uusiin sfääreihin. :D
Ainakin selityksiä alkaa löytymään ihan hyvin runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Syyllistäminen ja selitysten tivaaminen ei yleensä kannusta. Jos haluat todella saada ihmiset tekemään jotain, kannattaisi miettiä erilainen lähestymistapa. Sellainen että ihmiset eivät menisi puolustuskannalle ja kokisi, että asetut heidän yläpuolelleen.
Ei köyhyys tarkoita sitä, että kaikesta mitä sanotaan pitää tuntea kokoajan alemmuutta. Ei muuta kuin metsiä kiertämään, siellä niitä mustikka paikkoja sitten löytää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi köyhä joka tuli juuri mustikkametsästä. Keräsin 10 litraa. Nämä menevät omaan pakkaseen, mutta vielä voisi kerätä myyntiin. 35e/ämpäri motivoi kovasti. Eilen keräsin 10l kanttarelleja. Suurin osa menee sukulaisille lahjaksi, mutta parit kastikeainekset säästän myös itselle.
Hienoa! Onhan meitä muitakin aktiivisia.
ap
Noin, lähti uusi satsi kuivuriin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ensin löytää hyviä sienimetsiä. Mustikassa olen käynyt ja siltä reissulta tarttui vain muutama kantarelli mukaan. Täällä meitin asuinkaupungissa ei oikein ole isoja metsäalueita, mutta tosiaan onneksi tuota mustikkaa löytyi ihan kivasti. Lisäksi eräs tuttu kutsui poimimaan loput viinimarjat pois puskistaan, koska heillä itsellä on jo pakkanen täynnä - menin ilomielin. :)
Hienoa sinulle! Marjastamassa tulee liikuttua aika vähän ja sienien löytäminen taas vaatii kohtuullisesti liikkumista. Hienoa, että pääsit ystäväsi loput marjat hyödyntämään!
ap
Vierailija kirjoitti:
Mihin mä laittaisin 8 litraa sieniä ja marjoja, kun mun pakastimessa on vain kaksi pientä lokeroa ja kummatkin on jo täynnä?
Mulla niitä on tuossa pusseissa kuivattuna. Kuivureita saa halvimmillaan kolmellakympillä, jos siihen vähän sossun rahoista sijoittaa..
Vierailija kirjoitti:
On se hienoa kun Suomen asiat alkaa olla sillä tolalla, että kantaväestön pitää kerätä ruokansa mettistä hengissä pysyäkseen. Seuraavaksi jahdataan kaupungeista puluja ruokapöytään ritsoilla. "Miksi ette lähde pulumetsälle? Mikä on köyhän selitys?" kirjoittaa silloin AP ja äänestää kokoomusta koska kokee olevansa yrittäjä luontaistalouden puolella...
Olen kyllä katsellut puluja sillä silmällä, että saisihan niistä riistalihat. Tai jos repen haavittaisi.
ap
Mulla ei ole kuivuria, mehulinkoa tai isoa pakastinta, mihin ne marjat ja sienet on siis tarkoitus laittaa?
Monipuolisemman saaliin saa jonottamalla pari tuntia leipäjonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, tai oikeastaan mun pakastin on vain sellainen lokero jääkaapin sisällä. Lisäksi mä asun 18 m2 yksiössä, jossa keittiössä on lattiatilaa ehkä 3 m2. Maksan myös sähköstä käytön mukaan, eli ylimääräisen arkkupakastimen hankkiminen tulee kalliimmaksi kuin marjoista saatu "säästö".
Eikö kaikki maksa sähköstä käytön mukaan? Lisäksi maksan kaikenlaisia perusmaksuja, parasta olisi oma voimala, niin ei tarvitsisi maksaa sähkönsiirrosta, eli ei mistään turhaan. Paljonkohan kuluja tulisi kun omasta voimalasta sähkö siirtyisi pistorasioihin. hahhahhah
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole kuivuria, mehulinkoa tai isoa pakastinta, mihin ne marjat ja sienet on siis tarkoitus laittaa?
Kuivattaa voi liedellä, saunassa, ikkunalla, auringossa, tai satsata sen 30 euroa kuivuriin. Säilyvät muutaman viikon jääkaapissakin, josta ne voi yllätys yllätys syödä.
ap
Lasketaanpa köyhälle. Kuivuri vie sähkö n. 250w tunnissa ja kuivaus kestää 4 tuntia. Sähkö maksaa 15c/kw, ja sienien arvo kuivurissa yli 10 euroa. Voittoa siis jää 9,85e vähintään.
Ehkäpä köyhyys johtuu laskentataidon puutteesta?
Vierailija kirjoitti:
Monipuolisemman saaliin saa jonottamalla pari tuntia leipäjonossa.
Tämä ei ole joko/tai kysymys. Leipäjonon jälkeen voit lähteä marjametsälle, niin saat jotain terveellistäkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin selityksiä alkaa löytymään ihan hyvin runsaasti.
Vaikuttavat melko aktiiveilta nämä selittäjät.
Kiitos. En voi mennä kauas kaupungista, mutta netistä löysin lyhyen artikkelin, jonka mukaan 50–100 metriä tien reunasta on sopiva etäisyys, jos menee marjametsään. Onko se tosiaan noin helppoa? (Tai helppoa ja helppoa, jos sinne metsään eksyykin?)