Mikä on köyhän selitys, miksi ei onnistu?
Minähän olen jo tänään käsitellyt 8 litraa sieniä.
Kommentit (72)
Tuosta lähimetsiköstä en sieniä keräisi. Isoja vilkkaita teitä ympärillä, eiköhän tule raskasmetallit yms. saasteet mukana. Autoa ei ole, ja menisi koko päivä ja lähes parikymppiä rahaa (7v. olisi otettava mukaan) matkustaa puhtaampiin metsiin.
Syyllistäminen ja selitysten tivaaminen ei yleensä kannusta. Jos haluat todella saada ihmiset tekemään jotain, kannattaisi miettiä erilainen lähestymistapa. Sellainen että ihmiset eivät menisi puolustuskannalle ja kokisi, että asetut heidän yläpuolelleen.
Täällä myös yksi köyhä joka tuli juuri mustikkametsästä. Keräsin 10 litraa. Nämä menevät omaan pakkaseen, mutta vielä voisi kerätä myyntiin. 35e/ämpäri motivoi kovasti. Eilen keräsin 10l kanttarelleja. Suurin osa menee sukulaisille lahjaksi, mutta parit kastikeainekset säästän myös itselle.
Ei kiinnosta jotkut ravintoköyhät sienet, joiden noutamiseen kuluu useampi kalori kuin syödessä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun tarvitse koska sinä olet sen jo tehnyt :)
Voit katsella sienien kuvia netistä.
ap
Ja syödä ja myydä niitä netissä olevia kuvia? Viime viikolla kävin katsomassa, että on pienellä alulla ja nyt ei niitä ole enää missään. Mikä hitto siinä on, että jonkun itsekään kusipään pitää ne kaikki viedä eikä jättää muille yhtään? Ensin vie itse kaikki ja sitten syyttää muita laiskuudesta.
Miksi mun pitäisi kerätä sieniä? Miksi sä keräät?
Olen kasvissyöjä joten en syö sieniä. Sieni EI ole kasvis.
Vierailija kirjoitti:
Mun selitykset:
En tunne sieniä.
En tykkää sienistä.
En tiedä miten sieniä käsitellään.
En oo ehkä onneks ihan niin köyhä, että olisi pakko vaivautua ottamaan noista asioista selvää.Marjoja voisin ehkä harkita kerääväni, jos tietäisin paikan tarpeeksi lähellä (asun kaupungissa).
Marjapaikat löytää kun katselee missä on metsää. Karttoja on netissä nykyään aivan ilmaiseksi saatavilla. Itselläni meni viime vuonna muutettuani pari kuukautta ja nyt tiedän missä täällä ovat vadelma, puolukka ja mustikkapaikat. Muutamia kanttarelli ja herkkutatti paikkoja on myös löytynyt. Käyn myös sienestämässä toisen kaupungin ympäristössä (alle 100km) josta tänne muutin, koska sieltä on sienipaikoista 5 vuoden kokemus, mutta täältä löytyy koko ajan uusia paikkoja kuitenkin.
Itsensä aktivoimista se kuitenkin vaatii, koska ei kukaan niitä paikkoja tule kotiin kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
No perkele! tule näyttämään ne sienipaikat! Viikonloppuna samosin metsässä useamman tunnin, tulos vajaa litra kanttarelleja. Kahvit sai kyllä juoda luonnonhelmassa ja mustikoita löytyi pari litraa. Työkkäri voisi järjestää jonkun marjat- ja sienet-kurssin työttömille, kuljetuksineen ja marja-ja sienipaikkavinkkeineen. Sienen tunnistus pakollinen. Se olisi mahtavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun kaupungissa, minulla ei ole autoa, en tunne sienimetsiä enkä sieniä, en osaa käsitellä sieniä enkä edes pidä niistä.
Sienestää voi lähimetsissäkin. Sienimetsät oppii tuntemaan metsässä, ei kotona sohvalla. Sienien käsittelyn ja tunnistamisen oppii, koska onhan jokainen sienestäjäkin joutunut joskus opettelemaan. Se, että pidätkö sienistä on vähän kuin sanoisi, ettei pidä kasviksista, ennenkuin on kaikkia kasviksia maistanutkaan. Ehkäpä joskus aktivoidut? Tsemppiä.
ap
Kaupungista ei saa kerätä sieniä ainakaan tien läheltä. Itsellä ei ole autoa, niin kauheen kauas kaupungista en pääse.
Sitten tämä: vaikka keräisin monta litraa sieniä ja marjoja, ne ei kauheesti vie nälkää. Niiden lisäksi tarvitsen vielä ruokaakin, johon tarvitaan rahaa. Olen pirun köyhä, kerännyt pakkasen täyteen mustikoita mutta silti rahaa menee kauppaan.
No ei tietenkään ole tarkoituskaan korvata niillä koko ateriaa. Pula-aikaan esim. Lampaankääpiä ja ukonsieniä (ja akan, mutta pienempiä) paistettiin pihveinä, koska ovat paksumaltoisia isoja sieniä.
Tuovat kuitenkin mukavaa leivänjatketta, sekä luxusta köyhän elämään. Itselläni on nyt 16 erää sieniä pakkasessa ja osa kuivattuina. Tarkoitus olisi saada n. 50 erää, joka ei ole paljoa tämäkään, koska jos syö vaikka vain yhden erän viikossa, niin kestävät n. vuoden.
Leivänjatkeena ja herkkuina pidän itse näitä. Lisäksi voi näistä sienistä tehdä vaikka risoton ja tulee halpa ja maukas ateria.
Liian hyvät tukiaiset on se perimmäinen syy.
Mielestäni pitäisi olla niin, että jos henkilö saa yli 6kk pelkästään tukia niin hänet pitäisi ottaa holhoukseen.
Holhouksen syy olisi se, ettei pysty huolehtimaan itsestään. Holhoukseen otetetut sijoitettaisiin asuntolaan, jossa he saisivat perustarpeet. Jos pääsisi töihin ja pystyisi taas huolehtimaan omasta toimeentulostaan, niin pääsisi pois asuntolasta.
Millä paikkakunnalla oot? Voidaan varmaan tulla sun kanssa poimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pidä sienistä, ei niitä poimi. Sukulaiseni rakasti seiniä ja söi niitä satoaikaan paljon suurinpiirtein koko ikänsä. Kuoli sisäelimen syöpään- sienten syömistä on epäilty syyksi, koska radioaktiivi laskeuma.
Höpölöpö. Ei mitään yksittäistä tapahtumaa voi eritellä syyksi. Tupakoimattomiakin ihmisiä kuolee keuhkosyöpään. Lisäksi laskeumaa on muissakin asioissa, etkö muista eu:n silakka-gatea??
On porossa ja riistassa. Mitä tässä enää voi syödä. Lisäksi ryöppääminen vähentää laskeumaa niin, että mitään vaaraa ei ole.
Pitäisi ensin löytää hyviä sienimetsiä. Mustikassa olen käynyt ja siltä reissulta tarttui vain muutama kantarelli mukaan. Täällä meitin asuinkaupungissa ei oikein ole isoja metsäalueita, mutta tosiaan onneksi tuota mustikkaa löytyi ihan kivasti. Lisäksi eräs tuttu kutsui poimimaan loput viinimarjat pois puskistaan, koska heillä itsellä on jo pakkanen täynnä - menin ilomielin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa, sinähän! Kaikilla ei valitettavasti ole aikaa koko päivää käyttää sienten käsittelyyn, kun pitää käydä töissä.
Kyllä minulla on ollut. Kummallista.
ap
Täällä on sienipaikat jääneet tuulivoima"puiston" rakennustöiden alle. Ja jos sinnepäin menee katsomaan, niin vartiomiehet tulevat ja ystävällisesti johdattavat sieltä pois...
Mihin mä laittaisin 8 litraa sieniä ja marjoja, kun mun pakastimessa on vain kaksi pientä lokeroa ja kummatkin on jo täynnä?
On se hienoa kun Suomen asiat alkaa olla sillä tolalla, että kantaväestön pitää kerätä ruokansa mettistä hengissä pysyäkseen. Seuraavaksi jahdataan kaupungeista puluja ruokapöytään ritsoilla. "Miksi ette lähde pulumetsälle? Mikä on köyhän selitys?" kirjoittaa silloin AP ja äänestää kokoomusta koska kokee olevansa yrittäjä luontaistalouden puolella...
Vierailija kirjoitti:
Tuosta lähimetsiköstä en sieniä keräisi. Isoja vilkkaita teitä ympärillä, eiköhän tule raskasmetallit yms. saasteet mukana. Autoa ei ole, ja menisi koko päivä ja lähes parikymppiä rahaa (7v. olisi otettava mukaan) matkustaa puhtaampiin metsiin.
Ongelma on nykyisin ole nää sama kun siirryttiin lyijyttömään bensiiniin, joka oli 80 luvulla ongelma. En usko selityksiäsi, olen asunut 4 melko suuressa kaupungissa ja jokaisesta on löytynyt metsiköitä.
ap
Kaikesta löytyy. Sekä säteilyä löytyy myös luonnostaan. Tietyiltä alueilta kannattaa välttää eniten cesiumia kerääviä sieniä, kuten mustavahakasta. Kanttarellit ovat turvallisia. Suppilovahveroissa voi suurilla laskeuma-alueilla olla vähän enemmän, mutta ovat silti turvallisuuden rajoissa. Jos haluaa vähentää 1/10 cesiumia, niin sienet kannattaa ryöpätä, eikä kärätä sieniä, jotka keräävät näitä eniten. Samoilla alueilla kasvatetaan kuitenkin viljaa ja eläimiä, joten huolesi nyt ei aivan haudanvakava ole. Tietyt herkkusienet keräävät myös raskasmetalleja, vaikka niitä yleisesti myydään ;)
ap