Miksi haluat antaa haudata itsesi arkussa ja vielä kirkkomaalle?
Luuletko, että sinun luurankosi ylöstempaistaan joku päivä?
Kommentit (35)
On hyvä tietää, minne on matkalla. Nimi on jo kivessä.
En saanut lupaa tulla haudatuksi leikkipuiston hiekkalaatikolle, siksi. Nyt omaiset joutuvat raahaamaan elävät luunsa jonnekin syrjäiselle hautausmaalle, vaikka tietäisin ainakin 100 keskeisempää hautapaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
En saanut lupaa tulla haudatuksi leikkipuiston hiekkalaatikolle, siksi. Nyt omaiset joutuvat raahaamaan elävät luunsa jonnekin syrjäiselle hautausmaalle, vaikka tietäisin ainakin 100 keskeisempää hautapaikkaa.
Miksi haluat yleensä haudattaa luusi?
En koe, että tuo on asia johon voin itse vaikuttaa.
Olen kyllä sanonut että tyhjät voi nakata miehen metsään ja viritellä notskin makkaranpaistoa varten siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ne kivet pysyy hautausmaalla noin kaksi sukupolvea, jos sattuu olemaan lapsia ja niillä vielä lapsia tai on joku syrjäinen hautausmaa eikä kyseessä ole sukuhauta. Sen jälkeen hautakivet päätyvät tienpohjaksi murskattuna koska kukaan ei halua tai ketään ei löydy hautapaikan maksajan rooliin.
Itse en käy omien isovanhempieni haudoilla, koska ovat satojen kilometrien päässä (toinen 250 km ja toinen 500 km) eikä ko. paikkakunnille ole mitään asiaa. Ovat sivussa vielä pääteistäkin. Vanhempani eivät hautoja hoida koska toinen on kuollut ja toinen ei ole ajokunnossa. Jos tätini/setäni/enoni tai serkkuni eivät hautoja hoida niin siellähän seisovat hoitamattomina, kunnes seurakunta päättää ottaa haudat haltuunsa.
Kuolleella vanhemmallani ei ole hautaa vaan laatta uurnahautausmaalla ja samoin tulee olemaan toisenkin vanhemman kanssa. En ole tuollakaan käynyt pariin vuoteen.
Kaikki tämä ihan periaatteesta sekä siitä syystä että en ainoalla lapselleni, jolla ei ole edes serkkuja, halua mitään haudanhoito- ja haudoilla juoksemisvelvoiteitta siirtää taakaksi.
Arkussa siksi, että saisin pitää ruumiini tuonpuoleisessakin.
Kirkkomaalle siksi, että en palaisi maan päälle zombina.
Kaatopaikalle ei vainajia saa viedä.
Toisekseen on sama, tuhkataanko minut vai haudataanko arkussa, sillä sinne maahan peitetään vain ihmisen kuori. Sielu on jossakin muualla, paremmassa paikassa, jota esim. ap ei voi tunnustaa olevankaan. Minä haluan joka tapauksessa, että tomumajani, missä olomuodossa tahansa, haudataan kristillisin menoin siunattuun maahan.
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen on sama, tuhkataanko minut vai haudataanko arkussa, sillä sinne maahan peitetään vain ihmisen kuori. Sielu on jossakin muualla, paremmassa paikassa, jota esim. ap ei voi tunnustaa olevankaan. Minä haluan joka tapauksessa, että tomumajani, missä olomuodossa tahansa, haudataan kristillisin menoin siunattuun maahan.
Ympäristön kannalta se ei ole ihan sama, ripotellaanko tuhkasi mereen vai laitetaanko ruhosi laatikkoon mätänemään.
Tahdon palauttaa ravinteeni luonnon kiertokulkuun. Tuhkausta en toivo koska se on niin suuri energiahukka ja täältäkin on 300km lähimpään tuhkauspaikkaan. Roviolla poltettaessa Niinkuin Intiassa, olisi irvokasta että osin palanut ruumiini törkättäisiin virran vietäväksi. Ennemmin maahan ja syvään, että ketut ei kaiva ylös ja syö. Ihmettelen muuten että kun nämä nykyiset silikonibimbot haudataan ja tulevaisuuden arkeologi tutkii, niin pitääköhän ne näitä silikoneja ja hampaiden kuoria ja hiustenpidennyksiä, merkkinä palvonnankohteesta?
Ei aloittaja voi tietää minne kukin haudataan. Tyhmä aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Esko Valtaojan sanoin, muistista lainaten, jompi kumpi meistä pettyy kuoltuaan. Mikään tässä maailmassa ei viittaa siihen, että meistä kahdesta se olisin minä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ei aloittaja voi tietää minne kukin haudataan. Tyhmä aloitus.
Voisitko tarkentaa?
Mieluusti haudataan (tai sirotellaan) tuhkattuna ja muualle kuin valtionkirkon mafioimalle hautausmaalle.
Toki toivon että mielipiteitäni kunnioitaan muistotilaisuudessani, mutta asia on minulle joksenkin yhdentekevä. Omaisia varten ne hautajaiset pidetään, joten he saavat tehdä niistä mieleisensä.
Siitä arkusta en niin tiedä, käy tuhkauskin. Mutta monet hautausmaat ovat todella kauniita paikkoja, joten miksi minua ei voisi haudata hautausmaalle? Jos joku omainen haluaa paikan, jossa käydä minua muistamassa, niin olkoon se sitten hautausmaa, joka on upea ja mielenkiintoinen puisto samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristön kannalta se ei ole ihan sama, ripotellaanko tuhkasi mereen vai laitetaanko ruhosi laatikkoon mätänemään.
Niin, polttohautaus on epäekologisempaa ympäristön kannalta. Vaikka siroteltaisiin maahan ilman uurnaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kivet pysyy hautausmaalla noin kaksi sukupolvea, jos sattuu olemaan lapsia ja niillä vielä lapsia tai on joku syrjäinen hautausmaa eikä kyseessä ole sukuhauta. Sen jälkeen hautakivet päätyvät tienpohjaksi murskattuna koska kukaan ei halua tai ketään ei löydy hautapaikan maksajan rooliin.
Itse en käy omien isovanhempieni haudoilla, koska ovat satojen kilometrien päässä (toinen 250 km ja toinen 500 km) eikä ko. paikkakunnille ole mitään asiaa. Ovat sivussa vielä pääteistäkin. Vanhempani eivät hautoja hoida koska toinen on kuollut ja toinen ei ole ajokunnossa. Jos tätini/setäni/enoni tai serkkuni eivät hautoja hoida niin siellähän seisovat hoitamattomina, kunnes seurakunta päättää ottaa haudat haltuunsa.
Kuolleella vanhemmallani ei ole hautaa vaan laatta uurnahautausmaalla ja samoin tulee olemaan toisenkin vanhemman kanssa. En ole tuollakaan käynyt pariin vuoteen.
Kaikki tämä ihan periaatteesta sekä siitä syystä että en ainoalla lapselleni, jolla ei ole edes serkkuja, halua mitään haudanhoito- ja haudoilla juoksemisvelvoiteitta siirtää taakaksi.
En ole ikinä pitänyt isovanhempien, omien vanhempien tai ystävien muistamista minään pakollisena velvoiteena tai taakkana. Toisaalta olen lapsesta asti oppinut käymään haudoilla ja ehkä se on toisten mielestä typerää mutta itselle sillä on merkitystä että muistaa haudassa olevia läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tahdon palauttaa ravinteeni luonnon kiertokulkuun. Tuhkausta en toivo koska se on niin suuri energiahukka ja täältäkin on 300km lähimpään tuhkauspaikkaan. Roviolla poltettaessa Niinkuin Intiassa, olisi irvokasta että osin palanut ruumiini törkättäisiin virran vietäväksi. Ennemmin maahan ja syvään, että ketut ei kaiva ylös ja syö. Ihmettelen muuten että kun nämä nykyiset silikonibimbot haudataan ja tulevaisuuden arkeologi tutkii, niin pitääköhän ne näitä silikoneja ja hampaiden kuoria ja hiustenpidennyksiä, merkkinä palvonnankohteesta?
Nykyäänhän kramatorioita on liitetty jopa kaukolämpöön, jolloin tuhkauksen energia ei mene hukkaan vaan tulee hyötykäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kirjoitustaito on keksitty, niin arkeologit eivät ole pelkkien esinelöytöjen varassa meidän aikaamme tutkiessaan.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän kramatorioita on liitetty jopa kaukolämpöön, jolloin tuhkauksen energia ei mene hukkaan vaan tulee hyötykäyttöön.
Tulee siitä silti päästöjä.
Mulle on aika sama mitä mun ruumille tehdään, koska olen silloin kuollut. En mä silloin enää mitään tunne tai ymmärrä.