Eka kani tulossa, kani vinkkejä kiitos :)
Minulle on tulossa eka pupu. Ei ole aikasemmin ollut mulla pupua mutta monta vuotta ollut haaveena ja nyt sellaisen saan jo sunnuntaina. Minulle tulee sekarotunen 1,5v kani herra. Herra on kuulemma utelias ja hyvin ihmisrakas ja kynsien leikkaaminen sujuu hyvin. Oon opiskellut kaneista niin paljon kun vaan voin ja minulla on luottavainen olo että tuun päärjäämään pupun kanssa, mutta laittakaa mulle vinkkejä sun muuta hyvää tietoa mitä uudella pupu omistajalla pitäisi olla. Arvostaisin sitä paljon! :) pupu on muuten leikkaamaton uros ja en ole hankkimassa toista pupua joten näättekö tarvittavaksi leikata hänet?
Kommentit (34)
Tässä jotain (kiireessä kirjoitettu, töissä...)
- Kani on suurin piirtein yhtä älykäs eläin kuin kissa, joten leluja kannattaa olla tarjolla. Meillä suosikkeja olivat tyhjät vessapaperirullat ja pahvilaatikot, jotka voi nakertaa silpuksi. Eläinkaupasta hankin myös kanileluja, jotka lähinnä nakerrettiin niin pieneksi kuin pystyy.
- Kovaa purtavaa pitää olla
- Kani kokeilee hampaillaan KAIKKEA. Sähköjohdot, kaapelit ym. muistuttavat kanin silmissä puun juuria/oksia ja ovat hengenvaarallisa kanille. Itse laitoin ainoat sähköjohdot kaapin taakse niin, ettei kani mitenkään, siis mitenkään pääse niihin käsiksi. (Ei kannata aliarvioida kanien älykkyyttä/kiipeilytaitoa tässä asiassa)
- Aina pitää olla vettä ja heinää tarjolla. Aina.
- Ja tosiaan vapaana pitää saada olla suurimman osan vuorokaudesta, mielellään koko ajan.
- Muista, että kaalia ym. ei saa antaa kanille. Kanit eivät pysty piereskelemään, joten kaali aiheuttaa kaasua mahaan ja kani menehtyy. Kannattaa googlata mitä kanille saa syöttää, en itse enää muista kaikkea.
- Kani on hyvin seurallinen eläin, joten vietäthän sen kanssa paljon aikaa myös silloin, kun alkuinnostus menee ohi. Olet kuitenkin hänelle ainoa maailmassa. :)
- Kanin "ensiapupakettiin" kannattaa myös perehtyä googlailemalla. Itselläni oli ainakin parafiiniöljyä siltä varalta, jos kakkia ei näy tulevan hetkeen ja suolitukos mahdollinen
Jos pidät tietyssä huoneessa niin oven sijasta mieluiten verkko, kani haluaa osallistua muun perheen elämään ja nähdä mitä puuhaat.
Hei kiitos vastauksestasi! ^ Parafiiniöljy olikin vielä hankkimatta hyvä että muistutit!
Ap
Meillä kaksi kania, leikattu poika 8 v. ja leikkaamaton tyttö 7. v. Kanit ovat luonteeltaan erilaisia - poika on lempeä sylikani, joka tykkää rapsuttelusta, osaa temppuja ja tulee luokse kutsusta. Tyttö on kipakka emäntä, jota ei paljoa silitellä. Tyttökanit ovat muutenkin äkäisempiä. Poikakani leikattiin vuoden ikäisenä. Se oli pieni operaatio, merkkailu ja muu machoilu loppui heti. Muutamia muistettavia juttuja:
- kanit sotkevat ja haisevat. Vessanurkka täytyy siivota joka päivä ja kaikki purut vaihtaa pari kertaa viikossa. Jotkut kanit oppivat sisäsiisteiksi. Meidän kanit eivät pissi lattialle, mutta häkissä ruikkivat mihin sattuu.
- syövät poikki johdot ja järsivät matot, jos tilaisuus tulee. Irti ollessaan niitä on vahdittava koko ajan.
Kanit ovat mukavia lemmikkejä ja jokaisella on oma persoonansa. Omistajalleen kani on yhtä tärkeä ja rakas lemmikki kuin mikä tahansa muu, siksi kanipata-linkkaukset ovat mielestäni typeriä ja ajattelemattomia, sama asia olisi laittaa koiranpennun omistajalle ohjeet koirannahkarukkasten tekoon.
Kanille on hyvä varata häkkiin oma pieni pesämökki, jonne voi paeta esim. säikähdettyään ikkunan ohi lentäviä lintuja. Kaupoista saa jyrsijöiden siemensekoituksia, mutta tietääkseni ne eivät ole kaneille hyvää ravintoa. You Tubessa on myös käyttäjien tekemiä "puuroja" yms. sekoituksia. En ole kokeillut, koska hoteissani ei ole enää kania, mutta vaikuttivat päteviltä.
Muista myös, että kani voi olla ihana mutta myös raivostuttava. Omani esim. herätti minut kerran jyrsimällä seinätapettia ja menetin tämän elikon vuoksi satoja euroja vuokravakuudesta :D
Kani myös tarvitsee paljon seuraa, joten kannattaa hankkia useampi tai ottaa kani talouteen, jossa on seuraa ihmisistä ja muista (harmittomista) eläimistä.
Vierailija kirjoitti:
Kanille on hyvä varata häkkiin oma pieni pesämökki, jonne voi paeta esim. säikähdettyään ikkunan ohi lentäviä lintuja. Kaupoista saa jyrsijöiden siemensekoituksia, mutta tietääkseni ne eivät ole kaneille hyvää ravintoa. You Tubessa on myös käyttäjien tekemiä "puuroja" yms. sekoituksia. En ole kokeillut, koska hoteissani ei ole enää kania, mutta vaikuttivat päteviltä.
Muista myös, että kani voi olla ihana mutta myös raivostuttava. Omani esim. herätti minut kerran jyrsimällä seinätapettia ja menetin tämän elikon vuoksi satoja euroja vuokravakuudesta :D
Kani myös tarvitsee paljon seuraa, joten kannattaa hankkia useampi tai ottaa kani talouteen, jossa on seuraa ihmisistä ja muista (harmittomista) eläimistä.
Toki olisi pitänyt sulkea yöksi häkkiin, mutta en hennonut pitää sitä usein siellä.
-Leikkauttaminen kannattaa. Voi pidentää kanin eliniänodotetta, ja poikakanille tulee vähän järkeä päähän eikä esim. merkkaile pissalla ihan täpinöissään.
-Selvitä hyvä eläinlääkäri. Pk-seudulla esim. Arkki. Peruseläinlääkäri ei tiedä kaneista paljoakaan, pitää olla eksoottisiin eläimiin erikoistunut lääkäri.
-Jos kanin käytös muuttuu jotenkin tai epäilet että jotain on vialla, vie se heti lääkäriin. Saaliseläiminä kanit yrittävät peitellä sairauden ja kivun merkkejä, ja siinä vaiheessa kun ihminen huomaa että jotain on vialla, tilanne voi olla hyvinkin vakava. Parin päivän yli odottaminen voi olla kohtalokasta.
-Kani voi olla vapaana myös yön yli jos ympäristö on turvallinen. Kanit ovat hämäräeläimiä, eli aktiivisimpia ja seurallisia aamulla ja illalla. Keskiyön ja keskipäivän ne nukkuvat.
-Opettele kaninkielen alkeet. Kani pitää hiljaisesta ympäristöstä, säännöllisestä päivärytmistä ja siitä että liikut kanin lähellä rauhallisesti ja juttelet rauhallisesti. Kanit voivat olla myös tosi hellyydenkipeitä. Kania hellitellään silittämällä, etenkin päästä, mieluiten niin että kani on lattialla. Käsittelyyn tottuneet kanit sietävät sylissä oloa, mutta eivät pidä siitä.
-Erityisesti hän syö mielellään samaan aikaan kanssasi, ja oppii kyllä kerjäämään herkkupaloja pöydästä. Luonnossa kaniyhdyskunta syö yhdessä sillä useat korva- ja silmäparit huomaavat vaaran helpommin.
-Kani oppii ymmärtämään puhetta, mutta komentaa sitä ei voi koska kani ei näe mitään syytä pitää sinua pomona. Vaihtoehdot ovat joko lahjominen, juonittelu tai pakkokeinot kuten esteiden rakentaminen jos kani halutaan pitää pois jostain.
Onko kellään kokemuksia vantaan kunnan eläinlääkäri asemasta? Siis että on vienyt pupun sinne? Oon muiden elukoiden kanssa käynyt siellä ja ollaan saatu tosi hyvää hoitoa ja se on tossa kaikista lähin eläinlääkäri. Asun siis pääkaukunki seudulla joten jos se ei ole hyvä paikka viedä pupu niin mikä muu Arkin lisäksi ois hyvä el täälläpäin?
Ap
Sisäsiistiksi saamisessa auttaa se että pesee vessalaatikon pelkällä kuumalla vedellä. Kanit tunnistavat vessan hajusta ja hämmentyvät jos vessa haiskahtaa puhdistusaineelta.
Kaikki kanit eivät opi täysin sisäsiisteiksi vaan saattavat papanoida myös vessan ulkopuolelle, kuitenkin vähemmän kuin itse vessaan. Papanat eivät haise mutta ovat tietty muuten ikäviä. Ja leikkaamattomat pojat saattavat merkkailla. Jos kani ei opi täysin sisäsiistiksi, niin sitten ei opi, ja parasta sopeutua siihen eli valita helposti puhdistettavat matot sen alueelle ja siivota ahkerasti.
Paras oleskelupaikka kanille on jonkinlainen putki, käytävä tai tuubi, jossa on uloskäynti molemmissa päissä. Pelkkä pesämökki ei ole riittävä, jos siinä ei ole kahta uloskäyntiä. Kani viihtyy paikoissa, jotka eivät ole "umpikujia".
Tällainen tunneli (kissojen tarvikkeista niitä usein löytyy) saattaa olla parasta pitää esimerkiksi huoneen keskellä.
Jos lattiasi ovat liukkaat (parketti tai laminaatti), hanki ystävällesi mattoja. Niitä on syytä olla jossakin kohtaa edes niin pitkällä pätkällä, että voi juoksennella ja pyrähdellä.
Älä koskaan jätä mitään jyrsittäväksi kelpaavaa lattialle. Äläkä tuolille, sohvalle jne.
Vietä paljon aikaa ystäväsi kanssa iltaisin, paras tapa on makailla yhdessä lattialla kaveriasi rapsutuksin huomioiden.
Lisää opiskelua pupuista
Vietä paljon aikaa sen kanssa
Muista antaa laadukasta ravintoa ja pitää häkki siistinä
Sitoudu hoitamaan pupu hyvin ja pupun eliniäksi:)
Kaverillani on aivan hullu kani, melko iso lurppakorvainen. En tiiä mitä sillä on mua vastaan ku aina jahtaa ja yrittää purra ku käyn kylässä 😃 . Ei se muille niin tee. Kaveri epäilee että haistaa mun koiran.
Mäkin vpisin kysyy tähän samaa ku mullekki tulos kani. Voiks se syödä pähkinöitä tai siemeniä, ja mitä niistä?
Ja mitä eroo vessa pelleteis ja syömis pelleteis o?
Kiitos olen jo iso tyttö enkä asu isin ja äidin luona enää!
Ap