Onko tämä teistä oikein?
Olen asunut suurimman osan äitini luona vanhempien eron jäljeltä. Olen nykyään 21 vuotias mies ja asun väliaikaisesti äidin luona taas sillä elämäntilanteeni vaatii sen. Olin viime viikolla työhaastattelussa samassa firmassa missä äitipuolenikin on töissä. Kun tulin kotiin ja kerroin haastattelusta, äitini sanoi että hän ei ole minun äitipuoleni, vaan isäni uusi vaimo. Olen äitipuoleni kanssa tuntenut yli 10 vuotta ja hän ei ole mikään turha pelinappula elämässäni. Vastasin äidilleni että kyllä se tekee hänestä äitipuolen, sitten hän vastasi että hän ei ole ikinä tehnyt mitään ''äidillistä'' minulle, joten sanoin hänelle ruokapöydässä että hänen mustasukkaisuutensa loistaa. Tästä hän veti kilarit ja sanoi että ei ole mustasukkainen.
Myöhemmin yritin keskustella hänen kanssaan, että ymmärrän että hänestä voi tuntua huonolta sillä onhan hän oma ja oikea äitini, mutta minulla on silti oikeus kutsua häntä äitipuolekseni. Mutta hän ei halunnut keskustella kanssani vaan sanoi että ei halua jutella ''äitipuolestani''. Vastasin että olkoot sitten lapsellinen minua kohtaan jos haluaa, mutta hän ei voi sitä kirltää että hän on äitipuoleni.
Onko äidilläni oikeus suuttua? Äitini on minulle hyvin tärkeä, mutta hänen pitää ymmärtää että minäkin saan pitää omasta äitipuolestani ja kutsua häntä sellaiseksi kun menen työhaastatteluun.
Kommentit (11)
Siis mitä sä edes halusit kysyä? Sitä, että onko normaalia asua vielä 21v:nä äidin luona vai onko äitisi mustasukkaisuus äitipuolen suhteen normaalia?
Vastaukseni molempiin: on normaalia. Toki voisit yrittää päästä äidin helmoista pois pikkuhiljaa, koska se antaa vähän vässykän kuvan muille ihmisille ja saat muutenkin jo asumistuke yms vanhempiesi tulojen vaikuttamatta asiaan. Ja on ihan ymmärrettävää, että äitisi on mustis toiselle naiselle, joka on jo vienyt isäsi ja nyt hän kokee että sinäkin pidät enemmän tästä toisesta naisesta. Anna äidilles vain hali ja sano tyynesti, että kukaan ei ikinä vie äitisi paikkaa sinulta. Ellei äitisi sitten ole oikeasti vaikea tapaus ja koet aidosti, että äitipuolesi on luotettavampi ja läheisempi ihminen sinulle...
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä sä edes halusit kysyä? Sitä, että onko normaalia asua vielä 21v:nä äidin luona vai onko äitisi mustasukkaisuus äitipuolen suhteen normaalia?
Vastaukseni molempiin: on normaalia. Toki voisit yrittää päästä äidin helmoista pois pikkuhiljaa, koska se antaa vähän vässykän kuvan muille ihmisille ja saat muutenkin jo asumistuke yms vanhempiesi tulojen vaikuttamatta asiaan. Ja on ihan ymmärrettävää, että äitisi on mustis toiselle naiselle, joka on jo vienyt isäsi ja nyt hän kokee että sinäkin pidät enemmän tästä toisesta naisesta. Anna äidilles vain hali ja sano tyynesti, että kukaan ei ikinä vie äitisi paikkaa sinulta. Ellei äitisi sitten ole oikeasti vaikea tapaus ja koet aidosti, että äitipuolesi on luotettavampi ja läheisempi ihminen sinulle...
Olen asunut kyllä kotoa poissa muutaman vuoden opiskeluitten takia joten en ole mikään vässykkä.
AP
No ei se kyllä ole sun äitipuolesi..ei mitenkään eikä kuinkaan päin.Ymmärtäisin jos olisit lapsi että käytät tuollaista sanaa tästä ihmisestä.Ei ihme että äitisi suuttui,tokkopa mustasukkaisuudesta vaan sinun lapsellisuudestasi.Voit kutsua tätä ihmistä oikealla nimellään,mitään titteleitä ei aikuiset tarvi tuossa tilanteessa.Aikuinen ihminen osaa niellä kiukkunsa ja unohtaa...mutta älä enää kutsu sitä äitipuoleksesi..
Täh,miksei saisi sanoa äitipuoli? Ap ollut 11 v kun isän uusi tullut kuvioihin, kyllähän kymmenessä vuodessa muodostuu suhde niin että voi sanoa äitipuoli!
En minäkään ihan ymmärrä tuota "äitipuoli"-termiä. En sinun suustasi tuossa yhteydessä enkä missään muussakaan yhteydessä. Englanninkielestä väkisinväännetty termi.
Vierailija kirjoitti:
Täh,miksei saisi sanoa äitipuoli? Ap ollut 11 v kun isän uusi tullut kuvioihin, kyllähän kymmenessä vuodessa muodostuu suhde niin että voi sanoa äitipuoli!
No sano sano, jos haluat. Mutta älä tule tänne vänkäämään.
Asia ratkaistu, poju hiivattiin täältä!
Minusta lapsella ei voi olla äitipuolta, jos oikea äiti on olemassa. Eri asia, jos oikea äiti kuollut ja isällä uusi puoliso. Samoin termi isäpuoli.
Oletko jo nussinut "äitipuoltasi"?
Mä en ole koskaan ollut äitipuoli mieheni lapsille. Ehkä tilanne olisi toinen, jos olisivat asuneet meidän kanssamme, mutta välimatka oli pitkä ja kävivät joskus viikonloppuisin. Meillä on hyvät välit, mutta olen ihan vaan ****** (etunimi). Tai isän vaimo (jos ulkopuolisille puhuvat).
Minä en kyllä loukkaisi äitiäni käyttämällä sanaa "äitipuoli" jostain toisesta naisesta.
T. Ydinperheen tytär.
Mä veisin äidille suklaalevyn ja sitten jatkaisin kuten ennenkin. Äitisi ei voi määritellä suhteitasi muihin ihmisiin. Suuttua tietty saa vaikka mistä, sitä ei voi kieltää kun tunteille ei mitään voi, mutta äitisi reaktio oli väärä. Ehkä äitisi jo miettii, tuliko mokattua.