Muutto pilasi sosiaalisen elämäni
Muutin reilu vuosi sitten töiden perässä pois Helsingistä pienelle paikkakunnalle reilun tunnin päähän. Asun vain väliaikaisesti nykyisellä paikkakunnalla ja edessä on myöhemmin muutto töiden perässä muualle (luultavimmin kauas Helsingistä ja isoista kasvukeskuksista, kun oman alan töitä ei isoissa kaupungeissa riitä). Ystäviä en uudelta paikkakunnalta ole saanut yhtä työkaveria lukuun ottamatta, piirit ovat pienet ja kaikilla on jo ystävät valmiina (en tiennyt, että ystävien määrällä on joku katto). Ikäisiäni ei pikkupaikkakunnalla oikeastaan ole, vaikkei ystävän iällä minulle väliä olisikaan.
Minulla oli Helsingissä muutamia ystäviä ja olen käynyt katsomassa heitä Helsingissä säännöllisesti muuton jälkeen. Ongelma on kuitenkin se, ettei kukaan matkusta minun luokseni käymään (kun asun "niin kaukana"). Tapaamisten järjestäminen ja yhteydenpito on jäänyt vastuulleni. Jos en ota ystäviin yhteyttä, jään aivan yksin. Onko muutto joskus pilannut sinun sosiaalisen elämäsi? Mitä tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä? Jatkaa yksipuolista yhteydenpitoa ja matkustamista vai jättäytyä ihan yksin?
N25
Kommentit (28)
Se on kyllä hassua miten tuon itsekin mieltää. Meillä sukulaiset muuttivat Helsingistä 300km päähän. Jotenkin me kaikki Helsinkiin jääneet sukulaiset pidämme sitä 'heidän valintanaan', joten he saavat matkustaa tänne kylään ja tapaamisiin jos haluavat nähdä. Jotenkin sitä ajattelee, että muuttaessaan he ovat ottaneet tämän huomioon ja se on heille ok. Harvemmin heillä käydään.
Ap millä paikkakunnalla sitten asut? Ja minne muutat seuraavaksi?
Minulla on sama ongelma, vaikka muutin vain 15 minuutin matkan päähän entisestä kotikaupungistani! :D
Ystävät valittavat, ettei nähdä koskaan. Tosin mun ystävillä ei ole autoja ja ilmeisesti bussilla kulkeminen on heille liian suuri juttu. Olen järjestänyt kaikenlaisia illanistujaisia, mutta ainoastaan pari tyyppiä vaivautuu paikalle ja loput itkevät, että tänne on niiiiin pitkä matka ja vaikea päästä.
Itse yritän vähintään kerran viikossa käydä kaverereiden kanssa viettämässä aikaa, mutta sitten taas tuntuu ettei heillä kuitenkaan ole aikaa minulle. Mulla ei kuitenkaan ole autoa, joten tuntuu vähän turhauttavalta kulkea bussilla entiseen kotikaupunkiin vain sitä varten, että joku kavereista ehtii nähdä vain pikakahvien merkeissä.
Yksi kaveri pisti välit poikki siinä vaiheessa, kun ilmoitin muuttavani pois. :D
Olen pärjännyt hyvin ilman kavereita. Ei draamaa ja mulla on viimein aikaa itselleni.
Mulla sama ongelma kuin aapeellä. Muutin töiden perässä, oman alan työt tosi tiukassa. Määräaikaista työsuhdetta jatketaan just ennen kuin työt on loppumassa eikä töitä muualta ole löytynyt. Tuntuu, että olen jumissa pätkätöiden takia ja koko muu elämä on sellaisessa odotustilassa. Yritäpä siinä ystävystyä ja hankkiutua harrastusporukoihin ja muihin, kun et tiedä oletko puolen vuoden päästä edes täällä. Vaihtoehtona on sitten sossupummeilu parempien sosiaalisten piirien lähellä.
Mä muutin Helsingistä parin tuhannen ihmisen kylään. Arvaa onko ystäviä löytynyt? Harrastusvaihtoehtoja ei juuri ole.
Minulla samanlaisia kokemuksia Hyvinkäältä. Työkavereita oli työpaikalla, mutta vapaa-ajalla olin aivan yksin. Koitin aloittaa uusia harrastuksia ja sainkin roppakaupalla hyvän päivän tuttuja, mutta en ystäviä. Koin jääväni ulkopuolelle kaikesta. Muutin sitten pohjoisemmaksi ja tilanne täällä on aivan eri. Täälläkin kesti jonkun aikaa ystävystyä, mutta etenkin harrastusten kautta olen saanut paljon uusia hyviä ystäviä ja ystävien kautta tavannut ihanan miehen ja perustanut perheen.
Joten apua älä lannistu! Jos nykyinen asuinpaikka on vain väliaikainen, kokeile seuraavaksi lähteä reippaasti kauemmas pk-seudulta.
Reilua tai ei, niin minusta on ymmärrettävää, että on helpompi lähteä kylään isoon kaupunkiin kuin pieneen. Siellä kun on muutakin tehtävää ja nähtävää samalla reissulla.
Jos olet oikeasti muuttamassa pois jo parin kuukauden kuluttua, unohda ystävien etsiminen nykyisellä paikkakunnallasi. Todennäköisesti vain petyt uudestaan, jos mahdollinen uusi kaveri ei jaksa pitää yhteyttä, kun asut 400 km:n päässä.