Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän koira saa pennut - miten saadaan ne rekisteriin?

Vierailija
08.08.2016 |

Isäntä halusi meidän koiralle pentuja. Joo, hoiti asian niin pitkälle että vei se astutukseen ja lähipäivinä synnytyksen pitäisi tapahtua. Mutta eihän se tietenkään ole ottanut selvää siitä, miten ne pennut saadaan rekisteriin ja missä vaiheessa viedään ELL:n tarkistettavaksi. Osaako kukaan neuvoa? Kennelliiton sivuilta selviää se rekisteröintiasia kyllä, mutta sirujen saannista tai lääkärin tarkastuksesta siellä ei mainita mitään.

Isännällä on siis todistus astutuksesta, mikä kuulemma on edellytys rekkaamiselle.

Eli: mitä teemme kun pennut ovat syntyneet? Mistä saadaan sirut, missä vaiheessa soitetaan ELL ja milloin mennään Kennelliiton palveluun rekkaamaan pennut?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai pentujen emä ja isä on myös rekisteröityjä?

Vierailija
2/9 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkärin tarkastukseen viedään yleensä siinä hieman ennen luovutusta, samalla laitetaan ne sirut ja tehdään pentutarkastus. Itse olen usein vienyt 7 viikon iässä, kun 8 viikon iässä on luovutus. 

Pentueen rekisteröinti-ilmoituksen voit tehdä heti pentujen synnyttyä, kuitenkin viimeistään 4 kk kuluessa syntymästä. Itse teen usein noin viikon päästä syntymästä, koska silloin yleensä jo tietää onko niin heikkoja pentuja jotka eivät jää henkiin synnynnäisistä syistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon mahdatte tietää itse synnytyksestä? Sitä mä nyt ennemmin murehtisin! Voi koira raukkaa!

Vierailija
4/9 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista madottaa ja emolle oikeaa ravintoa, ei sitä mitä ennen tiineyttä on saanut.

Vierailija
5/9 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioittehan, että koiran synnytys ei todellakaan ole mikään yksinkertainen asia!!!!!!!! Koira synnyttää usein monia pentuja, ja on elintärkeää, että synnytys hoidetaan oikein. Ensimmäinen pentu on saatava ulos ajoissa ja oikein, tai jälkimmäiset kuolevat hapenpuutteeseen. Ja tämä on vain yksi huomioitava asia. Jos te ette tiedä, kuinka koirat rekataan, niin tiedättekö te, kuinka synnytys tulee hoitaa!!!!

Vierailija
6/9 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko emälle ja isälle tehty rodulta vaadittavat terveysseulonnat? Esim. lonkkien ja/tai polvien kuvaukset, silmäkuvaukset, joillain roduilla sydäntutkimukset? Mikä rotu kyseessä? Onko emää ruokittu oikein, onko madotettu? Miten isoja pentueita rotu yleensä saa? Ovatko synnytykset helppoja vai vaatiiko usein eläinlääkärin apua, esim. sektion? Tiedättekö miten synnytys etenee ja mitä ongelmia voi tulla vastaan ja mitä silloin tehdään?

Vierailija
7/9 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioittehan, että koiran synnytys ei todellakaan ole mikään yksinkertainen asia!!!!!!!! Koira synnyttää usein monia pentuja, ja on elintärkeää, että synnytys hoidetaan oikein. Ensimmäinen pentu on saatava ulos ajoissa ja oikein, tai jälkimmäiset kuolevat hapenpuutteeseen. Ja tämä on vain yksi huomioitava asia. Jos te ette tiedä, kuinka koirat rekataan, niin tiedättekö te, kuinka synnytys tulee hoitaa!!!!

Yleensä kyllä lähdetään siitä, että emo hoitaa itse synnytyksen. Synnytykseen puututaan vasta silloin jos emo ei siihen itse pysty. Pentuja toki hoidetaan synnytyksen jälkeen, mikäli emo ei sitäkin itse tee (varmistetaan että hengitystiet on auki, kuivataan, ohjataan nisälle... jne). On tietenkin eri asia jos kyseessä on rotu josta tiedetään että on ongelmia synnytyksessä.

Vierailija
8/9 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, huhuuuu tules antamaan vastauksia!

Vierailija
9/9 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkärin tarkastukseen viedään yleensä siinä hieman ennen luovutusta, samalla laitetaan ne sirut ja tehdään pentutarkastus. Itse olen usein vienyt 7 viikon iässä, kun 8 viikon iässä on luovutus. 

Pentueen rekisteröinti-ilmoituksen voit tehdä heti pentujen synnyttyä, kuitenkin viimeistään 4 kk kuluessa syntymästä. Itse teen usein noin viikon päästä syntymästä, koska silloin yleensä jo tietää onko niin heikkoja pentuja jotka eivät jää henkiin synnynnäisistä syistä. 

Kiitos tästä vastauksesta. Ainoa joka liippasi aloitusta :) Niille jotka huolehtivat koiran ruokinnasta ja synnytyksestä; isännän lapsuudenkodissa on aina ollut metsästyskoiria ja kuulemma synnytyksiäkin on hoidettu, eli en itse stressaa siitä. Eläinlääkäreitä on tässä ihan nopeasti saatavilla. Ja kun tätä meidän koiraakin on käytetty metsällä, isäntä on aina huolehtinut sen ravinnosta varmaan paremmin kuin muun perheen ruokinnasta... Nytkin on kaapissa jos jonkinlaista muonaa, kuului selvittelevän asioita perusteellisesti astutuksen yhteydessä ja sen jälkeen.

Eli rekisteröinnin voi tehdä pian penikoinnin jälkeen ja ELL tulee sitten vasta myöhemmin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme