Kasvissyöjä! Jos sinulle tehtäisi illallinen, mikä olisi unelma-ateriasi?
Lisukkeet, juomat ja jälkkärit mukaan luettuna.
Ajattelin kutsua kasvissyöjä-ystäväni illalliselle ja kaipaisin ideoita.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkukeitto, joku kirkas vihannesliemi.
Pääruoka tattiohratto
Jälkiruuaksi suklaata jossain muodossa.
No yäääk. Kas kun ei kuppi kuumaa vettä ja ketsuppia; kato, tein sulle tomaattikeiton.
En ole edellinen mutta voi ihmisten tietämättömyyttä:) Brodo on esim Italiassa yksi hienoimpia ruokalajeja;) Siis kirkas lihaliemi johon laitetaan ihan pienenpieniä makaronin muruja sekaan tai liemi kaadetaan vaikka muutaman raviolin päälle.
Koitas tehdä tätä soppaa, ei ole taatusti pelkkää vettä!
TSEKKILÄINEN VALKOSIPULIKEITTO
6 valkosipulinkynttä (tai 1 kokonainen ”kynnetön”)
suolaa ½ tl
16 dl kasvislientä
1 tl meiramia
2 rkl silpuksi hakattua persiljaa
rouhittua mustapippuria
1 tl kuminansiemeniä
½-1 tl inkivääriraastetta
2 perunaa n cm x cm kuutioina
Murskaa valkosipuli ja suola morttelissa. Lisää meirami, persilja, inkivääri ja kuminansiemenet ja hierrä hienoksi. Laita massa kattilaan, lisää kasvisliemi ja anna kuumentua kiehumispisteeseen. Keitä hiljalleen vähintään tunnin, mausta pippurilla. Liemi vaan paranee jos teet edellisenä päivänä.
Siivilöi liemi ja lisää perunat. Kun perunat on kypsiä lisää pinnalle hieman persiljasilppua.
1. Aseta lautasen pohjalle ruisleipäkrutonkeja ja keittoa päälle.
2. Perunan voi jättää pois. Hauduta lientä pidempään, siilaa ja kypsennä liemessä esim pelmeneitä t. ravioleja. Lautasen pohjalle pari pelmeniä ja liemi päälle.
Korjaus, brodo voi siis olla liha- tai kasvisliemi!
Monissa viineissäkin on liivatetta.
Jotain Quornista tai Oumph!ista (tsekkaa kauppojen pakastealtaat). Ne ovat suurta herkkuani, joita ei tule usein ostettua, niin arvostaisin suuresti jos saisinkin niitä papujen tai linssien sijaan. Ja niistä voi tehdä melkeinpä mitä vain! Niitä voi käyttää esim. naudanlihasuikaleiden tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Monissa viineissäkin on liivatetta.
Totta, tuolta voi katsoa vegaaniset viinit!
Vierailija kirjoitti:
Jotain linssi/papuhärpäkettä intialaisittain jos sellaisesta pitää, tai nyhtökaurasta jos sitä onnistut löytämään
Joku kiinalainen kasviswokki
Jos ei tarvitse olla vegaaninen, halloumista jotain hyvää
Täytetyt paprikat (esim. papuja, nyhtökauraa, kesäkurpitsaraaste tms...)
Juomaksi mitä tahansa, mutta jos multa kysytään, niin punaviiniä.
Jälkkäriksi mitä vain, ellei tosiaan kyseessä ole vegaani (siinä tapauksessa maitotuotteet esim. jätksi ja kerma on helppo korvata vegaanisilla vaihtoehdoilla).
Sori huonoista vastauksista, jotka olivat lähinnä suuntaa-antavia, mutta osaan tehdä itse noin 3-5 eri ruokalajia, joilla sitten elän.
Jos on tarkka kasvissyöjä tai vegaani, useimmat punaviinit ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Aika kauheita ruokia täällä ehdotellaan, oletteko itse kasvissyöjiä vai mistä olette nämä ideat keksineet?
No juu, olen ollut kasvissyöjä nyt 19 vuotta. Olen se, joka ehdotti kasvislasagnea salaatin ja punkun kera. Moni muukin täällä mainittu kelpaisi. Jos meidän ehdotukset on niin kamalia, mikset kertonut omaasi? ;)
Sitruunapasta paahdetuilla cashewpähkinöillä oli hitti lihansyöjienkavereidenkin keskuudessa, siitä on kyllä kaikki tykänneet. Lisäksi joku raikas salaatti ja jälkkäriksi jotain suklaista. Alkuun vaikka jotain bruschettan tyylistä, joku aika perus on yleensä yksinkertaisuudessaan paras, tomaatti-oliivi-sipuli balsamicolla vaikka.
Kaikki thaimaalainen uppoo ainakin mulle erittäin hyvin, esim. joku maukas thai-curry, alkuun papaijasalaatti, tom yum-keitto tai kevätkääryle ja jälkkäriks vaikka kookosjäätelöä ananaksella tai mangolla.
Tai sitten ihan intialaista, jos jaksat sellaista väsätä, ne toki vaatii aika laajan maustehyllyn, jos ei muuten kokkaa sellaista. Intialaisesta ruoasta löytyy kasvisvaihtoehtoja vaikka miten.
Nyhtökaura menee hyvin vaikka tortillantäytteenä, patongin täytteenä, uuniperunan kanssa ja ihan peruna-/ juuresmuusin seurana. Nyhtökauraa osaa kyllä arvostaa kun tietää, mikä säätö on ylipäänsä löytää sitä. Alkuun laittaisin vaikka ruisnappeja avokadotahnalla, tomaatilla ja sipulilla. Jälkkäriksi vaikka valkosuklaamousse kauden marjoilla.
Itsehän olisin toki tyytyväinen jo siihen, että ruokavalioni on ylipäänsä jotenkin huomioitu.
Omaa lemppariruokaa on juurikin täytetyt paprikat, sienijutut jne. Lisukkeena itse tykkään ehdottomasti eniten perunasta, esim itsetehtyjen lohkoperunoiden (korppujauhotettuina) tai muusin muodossa. Tai sitten ihan vaan keitettynä. Myös itsetehty vegaanipizza on törkeän hyvää, varsinkin kun sen päällä on kunnolla rucolaa tai basilikaa :p''' Ja pohja tehty osittain kaurahiutaleista. Hyviä täytteitä mm. tomaatti, kesäkurpitsa, herkkusienet, sipuli, paprika.
Jälkkäriksi vaikka vegaaninen porkkanakakku tai mutakakku. Tai suklaamousse. Tai raparperikisseli. Eipä oikein ole jälkkäriä mistä en tykkäisi.
Jos tarvitsee alkuruokaa, niin musta salaatti on paras ja yksinkertaisin. Jos makua haluaa niin avokado, oliiviöljy ja joidenkin ainesten paahtaminen tekee ihmeitä.
Ruokajuomana itse tykkään eniten valkkarista, eikä ole hajuakaan minkä kanssa "kuuluisi" juoda punkkua tai valkkaria. Jos viiniä hakee vegaanille, niin täältä http://www.vegaanituotteet.net/juomat/alkoholijuomat löytyy halpojakin vaihtoehtoja, oma suosikki esimerkiksi Gato Negro.
Maa-artisokkakeitto
Tattirisotto (tai joku muu sieni)
Jälkkäristä en osaa sanoa, mutta tää kuulosti hyvältä http://chocochili.net/2013/07/metsamansikoita-ja-suklaavaahtoa/
Kuoharia alkuun, valkkaria risoton kanssa
Minä en ole vegaani, mutta kasvisruuista tykkään kesäkeitosta ja kukkakaaligratiinista. Tosin jälkimmäistä eivät varmaan vegaanit syö, siinähän on voita.
Kiitos kaikille, sain paljon hyviä ideoita! Yritän tehdä jotain sellaista mikä maistuisi hyvin lihansyöjillekin, tai sitten teen sellaista mihin voi kivasti kylkeen lisätä lohta jota me muut syödään.
Minä sain kerran Vaasassa vegaani(?)ravintolassa aivan mahtavan hyvää kasvispiirakkaa. En ole vegaani, mutta kävin ihan huvikseni tuolla syömässä ja ruuat olivat hyviä, se piirakka jäi mieleen. Tietääkseni vegaanipaikka, kasvispaikka joka tapauksessa.
Nyt kun on erityisen hyvä sienivuosi niin miten olis joku sienipiirakka (voit tehdä toisen vielä savutofulla ja toisen pekonilla, jos haluat). Raikas salaatti kylkeen, hyvä valkkari siihen lisäksi ja suklaa-vadelmamousse jälkkäriksi.
Söin lauantaina kaverillani mahtavaa pataa, joten sitä! Oli niin hyvää, että pyysin reseptin :) Siinä padassa oli tomaattikastikkeessa, kasviliemessä ja punaviinissä haudutettua sipulia, porkkanaa, fenkolia, batattia, palsternakkaa, oliiveja, valkosipulia ja jotain yrttejä. Lihan sijaan padassa oli jotain hyvin maustettuja ja paistettuja soijakuutioita. Tosi maukkaita! En ole ennen maistanut, mutta oli NIIIIN hyvää! Padan kanssa oli valkosipulikurkkuja, duchesse perunoita, kurpitsapikkelssiä, smetanaa, jotain ihanaa leipää ja jotain mahtavaa kasvisvaahtolevitettä. En tiedä mitä siinä oli, ehkä avocadoa, koska oli niin sievän vihreää, mutta maku oli kermainen, mausteinen ja minttuinen samaan aikaan. Toooosi, tosi hyvää! Juomina punaviini ja vesi. Jälkkäriksi oli marja-pavlovaa mustikalla, punaviinimarjoilla, metsämansikalla ja karviaisilla suklaakastikken kanssa. Justiinsa sopivan happaman ja makean sekä rapean ja pehmeän yhdistelmää. Kaveri siis on kasvissyöjä (tai mikä se oikea titteli on jos ei syö lihaa, mutta syö maitotuotteita ja munia?), minä olen ihan lihanpurija sekasyöjä, mutta toi ruoka oli niin hyvää, että voisin syödä sitä joka toinen päivä lihaa kaipaamatta :D Jos olisin kasvissyöjä, niin söisin just tuollaisia maukkaita juttuja.
Oon nyt kesällä syönyt vegaanista makkarapannua: http://pidempikorsi.tumblr.com/ . Aivan tajuttoman hyvänmakuinen ruoka, mutta ei ehkä niiden kasvissyöjien mieleen jotka eivät pidä lihankorvikkeista.
Leikkaa nurmikkoa, tarjoile ruoho suoraan pöydältä, juomaksi lähiojasta haettua vettä(raanavesi on saattaa kuitenkin epäeettistä jollain tapaa vieraasi mielestä)
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille, sain paljon hyviä ideoita! Yritän tehdä jotain sellaista mikä maistuisi hyvin lihansyöjillekin, tai sitten teen sellaista mihin voi kivasti kylkeen lisätä lohta jota me muut syödään.
Mä haluaisin paistettua kylmäsavumarinoitua tofua sellaisina pihveinä. Ja muille sitä lohta? :)

Aika kauheita ruokia täällä ehdotellaan, oletteko itse kasvissyöjiä vai mistä olette nämä ideat keksineet?