Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies määrää kaikesta :(

Vierailija
08.08.2016 |

Mitä voin tehdä? Lasten synnyttyä olen tajunnut että en voi hoitaa perhettä ja kotia kuten haluaisin. Yhtäkkiä meillä onkin miehen kanssa aivan eri tavat tehdä asioita ja hän ei suostu joustamaan yhtään. Esim. minusta olisi tärkeää pestä pyykit hajusteettomalla pesuaineella. Mutta mies haluaa niiden tuoksuvan ja ostaa sinnikkäästi kaikkein eniten käryäviä pulvereita. Minusta olisi tärkeää lajitella roskat mutta mies laittaa kaiken samaan, jopa lasia ja pahvia. Kierrätystölkit voi hänestä laittaa roskiin kun ei hän niin köyhä ole että tarttisi sitä 10 senttiä. Hän pitää sinnikkäästi isoa keskenpitoisten vaatteiden kasaa OLOHUONEEN lattialla eikä suostu miettimään niille muuta paikkaa. Imurin hän jättää aina ruokailutilan lattialle vaikka pyydän viemään siivouskaappiin. Jopa lasit kuivauskaapissa pitää pitää niin päin kuin hän haluaa eli oikeinpäin vaikka heiluvat ja olisivat tukevammin ylösalaisin. En pysty opettamaan lapsille mielestäni järkeviä tapoja tehdä asioita kun meillä on niin erilaiset tavat tehdä asioita. En halua itsekään olla pirttihirmu mutta eikö nuo esimerkkini ole suht järkeviä toiveita? Ja on paljon muutakin... :/

Mitä sanotte?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa se mies määrää? Haisevan pesuaineen ostaminen tai käyttäminen ei ole määräämistä ennen kuin sinut pakotetaan tekemään samoin.

Vierailija
22/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että mies ei kunnioita sinua. Parisuhde ei taida voida kovin hyvin muutenkaan?

En keksi mitään muutakaan, miksi ei arjen perusasioista voi tehdä komprosseja, mikä on välttämättömyys parisuhteessa.

En kyllä itse jaksaisi katsella tuollaista miestä, mielestäni tuo on alistamista, kun jyrää toisen mielipiteillään, vaikka yksittäisinä asioina nuo kuulostavatkin vain erilaisilta tavoilta tai arjen kinasteluilta. Kunnioituksen puute on kuitenkin syvempi merkitys mielestäni tuollaiselle toiminnalle. Ja se on ongelma!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh... Jos te naiset vedätte tällaisista asioista hernettä nenään, tulee teidän elämänne olemaan aika raskasta.... Mikään noista asioista ei ole sellainen asia, että mielensä kannattaa pahoittaa....ärsyttäviä voivat olla, mutta sen enempää ei kierroksia kannata ottaa.

Ainoastaan se on paha asia, jos mies todellakin "määrää", eli kontrolloi. Tai jos ap kontrolloi miestään.

Vähän vanhempi nainen

No sittenhän tämä on ap:lle helposti ratkaistavissa oleva ogelma. Sen kun alkaa vaan pesemään kaikki pyykit sillä pesuaineella millä haluaa ja laittaa astiat kaappiin miten haluaa.

Miehen vaatteista voi vaikka kävellä yli ja potkia niitä vähän syrjempään ettei niihin kompastu.

Jos kerran niin on että vain naiset tällaisista vetävät herneet nenuun, niin eihän se sitten ketään haittaa jos ap alkaa tekemään niinkuin itse haluaa.

Tästä herää vain sellainen kysymys, että miksi ap:n mies on alunperin alkanut näistä niuhottaan jos tämmöiset pikkuasiat häiritsevät vain naisia.

Vierailija
24/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on kovapäinen :(

Auttaisiko rauhallinen keskustelu asiassa?

Sitä mukaa, kun niitä tulee...vietkö tuon imurin tuosta siivouskomeroon? Puolipitoiset vaatteet lattialta aina pyykkikoriin. Ei niiden paikka ole lattialla.

Hajustettu pyykinpesuaine olisi minullekin vaikea paikka. Meillä pestään pesupähkinöillä :) Mies on sanonut, että ne ovat hankalia, mutta pyrin murskaamaan ne valmiiksi.

Hajusteet voivat herkistää hajusteille, josta seuraa hankaluuksia.

Ole sitkeä, tsemppiä :)

Vierailija
25/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että mies on voinut muuttua kontrolloivaksi vasta lapsen syntymän jälkeen. Niin kävi mullekin nyt jo ex-miehen kanssa. Luulin olevani parisuhteessa ja naimisissa ihan tavallisen ihmisen kanssa. Ehkä hän sit vauvan synnyttyä alkoi pelätä oman valtansa puolesta (koska vaikka oltaisiin kuinka tasa-arvoisia, niin kyllä vauva on ensimmäiset kuukautensa enemmän kiinni äidissä), koska alkoi kontrolloida kaikkea mahdollista D-vitamiinitippojen antamisesta verhojen väriin.

Vierailija
26/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa enemmänkin laiskuudelta kun määräilyltä.. anna miehen pestä omat vaatteensa käryävillä pulvereilla.

Vierailija
27/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies määrää siitä että minun pitää laittaa lasit niin päin kuin hän haluaa. Se on totta että imurin saan tietysti laittaa kaappiin ja pestä pyykit millä haluan. Mutta tämä oli vain jäävuoren huippu ja tuntuu että tämä asia vie valtavasti henkisiä voimavaroja. Tuntuu että emme ole yhteenkuuluvainen perhe. Ja kummalla tyylillä lapset sitten tekevät? Miten perustelen lapsille ettei tavaroita jätetä lattioille ja roskat kuuluu lajitella?

Ap

Vierailija
28/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla siis oli jo yksi huollettava ja päätit hankkia sen kanssa lapsia? Tuskimpa tuo on nuo tavat oppinut vasta lasten synnyttyä?

Vierailija
29/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan mies muuttui merkittävästi lasten synnyttyä. Vaikuttaa olevan katkera kun "sain" jäädä kotiin koska minulla pienemmät tulot. Eikä hänen hermoillaan olisi lapsia ja kotia hoidettu muutenkaan. Mutta syyttää että minä loisin kotona hänen rahoillaan.

Ap

Vierailija
30/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh... Jos te naiset vedätte tällaisista asioista hernettä nenään, tulee teidän elämänne olemaan aika raskasta.... Mikään noista asioista ei ole sellainen asia, että mielensä kannattaa pahoittaa....ärsyttäviä voivat olla, mutta sen enempää ei kierroksia kannata ottaa.

Ainoastaan se on paha asia, jos mies todellakin "määrää", eli kontrolloi. Tai jos ap kontrolloi miestään.

Vähän vanhempi nainen

Meillä on 20 talouden rivariyhtiössä "kova kuri" ja se on hyvä! Hallituksen jäsen oli viimeksi kuvannut jonkun "huolimattomat" lajittelut, ja A4 jaettiin joka kotiin. Jumalauta, jos olisin nähnyt kuvassa meidän jätteet, olisin varmaan "repinyt äijältä silmät päästä"!!!

Meilläkin oli aluksi "Mitä väliä, samaan paikkaan ne päätyy kuitenkin, eikä muutkaan lajittele. Naapuripihassakaan ei yksi mies lajitellut" Noh, meillä lajitellaan, ei ole iso vaiva! Ja kenties se naapurin mies vaikka seuraavalla kerralla katselee meidän ukon lajittelua, ja hoksaa, että jospa minäkin...

Kaljalla saa ukko käydä ja tehdä omia juttujaan (ei pettämistä), mutta perusihmisyys pitää olla. Eli vaatteet kaapissa, päällä tai pyykissä, EI lattioilla, ja pyykkäyksen hoidan minä. Työt jaetaan niin, että kukin tekee itselleen sopivaa hommaa. Mä hoidan tiskit ja mies imuroi. Kokkaan keittiössä ja mies grillaa jne. Ihan perusasioita, kuten petin petaus, hampaiden harjaus ja mitä nyt elämiseen kuuluu. Velttous on inhottavaa!

Vierailija
31/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä tilanne muuttui niin dramaattisesti juuri laSTEN synnyttyä? Ei vielä esikoisen - tiedätkö miksi?

Nyt mies on aivan varma siitä, että sinä pelkäät eroa enemmän kuin kuolemaa, koska "lapsilla pitää olla koti ja ehjä perhe ...." Sinä haluat ehdottomasti olla Täydellinen Äiti ja Erinomainen Vaimo. Tässä tapauksessa nuo roolit joutuvat keskenään ristiriitaan, kun Erinomainen Vaimo ei voi tietenkään pistää Täydellisenä Äitinä pystyyn riitaa noista mainitsemistasi asioista, vaikka ne Äidille ovat tärkeitä.

Siksi mies tekee kiusaa sinulle jättämällä vaatekasan olohuoneen lattialle ym.

Olisiko käynyt niin, että se olitkin sinä, joka muutuit lasten synnyttyä ? ehkä sinäkin aiemmin heittelit roskat mihin sattui, kun sinua ei häirinnyt miehen tapa? Luovuit hajustetuista pesuaineista nimenomaan lasten vaatteitten vuoksi, ja muutenkin haluat pitää kodin paremmassa järjestyksessä?

Vierailija
32/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä lajittelen mies ei, eikä asiasta riidellä. Samoin varmasti astioiden laitossa on erilaiset tavat eikä se haittaa kumpaakaan.

Pyykkikoreja on aika monessa paikassa asunnossa ja kyllä pyykit melko hyvin niihin nykyään kulkeutuvat. Mä haluaisin lajitella pyykit paremmin, mutta koska se ei käytännössä muilta onnistu on tuosta muodostunut toimivampi tapa. Jos mies pesee pyykkiä hän ei laita huuhteluainetta kun minä taas laitan (tuoksun) takia. Varmasti voisimme käyttää vaikka eri pesuaineita jos se tuntuisi toimivammalta ratkaisulta kuin nykyinen.

Vierailija
33/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta melkein kaikki AP:n mainitsemat asiat ovat sellaisia, joihin voisin vain viitata kintaalla :D No, vaatepino olkkarin lattialla voisi käydä hermoille. Pyrkisin keskustelemaan jämäkästi mutta asiallisesti asiasta, ja pyytäisin vastapalvelukseksi mieheltä jotain vastaavaa kritiikkiä: todennäköisesti minäkin teen jotain raivostuttavaa, jonka voisin yhtä hyvin tehdä toisin. 

Vierailija
34/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies määrää siitä että minun pitää laittaa lasit niin päin kuin hän haluaa. Se on totta että imurin saan tietysti laittaa kaappiin ja pestä pyykit millä haluan. Mutta tämä oli vain jäävuoren huippu ja tuntuu että tämä asia vie valtavasti henkisiä voimavaroja. Tuntuu että emme ole yhteenkuuluvainen perhe. Ja kummalla tyylillä lapset sitten tekevät? Miten perustelen lapsille ettei tavaroita jätetä lattioille ja roskat kuuluu lajitella?

Ap

Miksi lapset voisi itse valita millä tyylillä tekevät?

Vierailija
35/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh. Suurin osa on vain mielipide-eroja.

Potki miehen vaatteet hänen sänkyndä puolen lattialle. Pese ne pyykit hajuusteettomalla, mutta Pese miehen pyykit hajustetulla.

Miksi AP pesisi miehensä pyykkejä ollenkaan? Mies pesköön itse.

Vierailija
36/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kyllä itsekään järin joustavalta vaikuta, etkä itse edes huomaa olevasi aivan yhtä jääräpäinen kuin miehesi. Eihän teille riitaa syntyisi, ellet itse olisi toinen osapuoli. Ainoastaan vaatekasan ja imurin säilytyspaikasta olen samaa mieltä kanssasi. Varsinkin pesuaineista ja lasien säilytyksessä osoitat olevasi samanlainen kuin miehesi. Näkemyksesi on vastakkainen, mutta sama määräilynhalu.

Vierailija
37/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olen joustava. Hankin olohuoneen nurkkaan korin miehen vaatteita varten. Hän jättää silti vaatteet lattialle korin viereen tai korkeintaan kasaksi korin päälle. Ei koskaan koriin. Hankin kodinhoitohuoneeseen kenkätelineen hänen kymmenille kengilleen että eteinen pysyisi edes jossain järjestyksessä. Annan hänen pitää paitojaan ja takkejaan alakerran tangolla ja itse ravaan yläkerrasta. Laitan lasit niin päin kuin hän haluaa. Siivoan hänen jälkiään kymmenissä muissa eri asioissa. En koskaan ala riitelemään kun hän naputtaa miten ripustin pyykit väärin narulle, täytin tiskikoneen väärin, laitoin roskapussin väärään kohtaan odottamaan ulosviemistä tai ostin vääränmerkkistä tuotetta kaupasta. Uskokaa tai älkää mutta myös mies voi olla nalkuttaja. :/

Ap

Vierailija
38/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä tilanne muuttui niin dramaattisesti juuri laSTEN synnyttyä? Ei vielä esikoisen - tiedätkö miksi?

Nyt mies on aivan varma siitä, että sinä pelkäät eroa enemmän kuin kuolemaa, koska "lapsilla pitää olla koti ja ehjä perhe ...." Sinä haluat ehdottomasti olla Täydellinen Äiti ja Erinomainen Vaimo. Tässä tapauksessa nuo roolit joutuvat keskenään ristiriitaan, kun Erinomainen Vaimo ei voi tietenkään pistää Täydellisenä Äitinä pystyyn riitaa noista mainitsemistasi asioista, vaikka ne Äidille ovat tärkeitä.

Siksi mies tekee kiusaa sinulle jättämällä vaatekasan olohuoneen lattialle ym.

Olisiko käynyt niin, että se olitkin sinä, joka muutuit lasten synnyttyä ? ehkä sinäkin aiemmin heittelit roskat mihin sattui, kun sinua ei häirinnyt miehen tapa? Luovuit hajustetuista pesuaineista nimenomaan lasten vaatteitten vuoksi, ja muutenkin haluat pitää kodin paremmassa järjestyksessä?

Olippas harvinaisen typerää keittiöpsykologiaa. Kaltaisesi ovat vaarallisia luuloissaan.

Vierailija
39/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies voi olla nalkuttaja... Minun eksäni oli.... Ja määräsi kaikesta, syyllistämällä

Vierailija
40/78 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olen joustava. Hankin olohuoneen nurkkaan korin miehen vaatteita varten. Hän jättää silti vaatteet lattialle korin viereen tai korkeintaan kasaksi korin päälle. Ei koskaan koriin. Hankin kodinhoitohuoneeseen kenkätelineen hänen kymmenille kengilleen että eteinen pysyisi edes jossain järjestyksessä. Annan hänen pitää paitojaan ja takkejaan alakerran tangolla ja itse ravaan yläkerrasta. Laitan lasit niin päin kuin hän haluaa. Siivoan hänen jälkiään kymmenissä muissa eri asioissa. En koskaan ala riitelemään kun hän naputtaa miten ripustin pyykit väärin narulle, täytin tiskikoneen väärin, laitoin roskapussin väärään kohtaan odottamaan ulosviemistä tai ostin vääränmerkkistä tuotetta kaupasta. Uskokaa tai älkää mutta myös mies voi olla nalkuttaja. :/

Ap

Ai se on mielestäsi joustavuutta, että hankit kenkätelineen? Ihan järkevä kapistus se on, mutta en ymmärrä miten luet sellaisen hankinnan joustavuudeksi. Ellet sitten ole ollut telinettä vastaan jostain syystä. Kasa korin päällä on jo hyvä, eivät ole lattialla. Ostakaa alakertaan lisää tankoa tai henkareita joihin menee useampi vaate, niin ei kenenkään tarvitse ravata. Miksi jätät pussin odottamaan ulosviemistä? Onko miehesi muka roskakuskisi, miksette kumpikin vie pussia itse kun se tulee täyteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän