Mies määrää kaikesta :(
Mitä voin tehdä? Lasten synnyttyä olen tajunnut että en voi hoitaa perhettä ja kotia kuten haluaisin. Yhtäkkiä meillä onkin miehen kanssa aivan eri tavat tehdä asioita ja hän ei suostu joustamaan yhtään. Esim. minusta olisi tärkeää pestä pyykit hajusteettomalla pesuaineella. Mutta mies haluaa niiden tuoksuvan ja ostaa sinnikkäästi kaikkein eniten käryäviä pulvereita. Minusta olisi tärkeää lajitella roskat mutta mies laittaa kaiken samaan, jopa lasia ja pahvia. Kierrätystölkit voi hänestä laittaa roskiin kun ei hän niin köyhä ole että tarttisi sitä 10 senttiä. Hän pitää sinnikkäästi isoa keskenpitoisten vaatteiden kasaa OLOHUONEEN lattialla eikä suostu miettimään niille muuta paikkaa. Imurin hän jättää aina ruokailutilan lattialle vaikka pyydän viemään siivouskaappiin. Jopa lasit kuivauskaapissa pitää pitää niin päin kuin hän haluaa eli oikeinpäin vaikka heiluvat ja olisivat tukevammin ylösalaisin. En pysty opettamaan lapsille mielestäni järkeviä tapoja tehdä asioita kun meillä on niin erilaiset tavat tehdä asioita. En halua itsekään olla pirttihirmu mutta eikö nuo esimerkkini ole suht järkeviä toiveita? Ja on paljon muutakin... :/
Mitä sanotte?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olen joustava. Hankin olohuoneen nurkkaan korin miehen vaatteita varten. Hän jättää silti vaatteet lattialle korin viereen tai korkeintaan kasaksi korin päälle. Ei koskaan koriin. Hankin kodinhoitohuoneeseen kenkätelineen hänen kymmenille kengilleen että eteinen pysyisi edes jossain järjestyksessä. Annan hänen pitää paitojaan ja takkejaan alakerran tangolla ja itse ravaan yläkerrasta. Laitan lasit niin päin kuin hän haluaa. Siivoan hänen jälkiään kymmenissä muissa eri asioissa. En koskaan ala riitelemään kun hän naputtaa miten ripustin pyykit väärin narulle, täytin tiskikoneen väärin, laitoin roskapussin väärään kohtaan odottamaan ulosviemistä tai ostin vääränmerkkistä tuotetta kaupasta. Uskokaa tai älkää mutta myös mies voi olla nalkuttaja. :/
Ap
Mies voi olla nalkuttaja. Hän voi olettaa että asiat kuuluu muidenkin tehdä siten kun hän ne tekee.
Kyllä mies toisinaan yrittää määräillä miten minun kuuluisi jokin asia tehdä. Silloin totean hänelle että minä teen näin ja jos ei kelpaa tehkööt itse. Me myös keskustelemme paljon siitä että asioita ei tarvitse tehdä samalla tavalla, se että teen jokun asian toisin kuin hän ei tarkoita sitä että vaatisin tekemään tavallani. Useaan kertaan ole kertunut senkin että en pysty elämään parisuhteessa jossa minulla ei ole omaa tahtoa jota myös kunnioitetaan.
Pistä lapset hoitoon ja vedä miehelle kunnon Hitler-raivarit, että hän lopettaa tuon typerän shownsa ja alkaa kuunnella ja kunnioittaa sinua? Eli toisin sanoen, pidä puolesi.
Millaista oli ennen lasten syntymää? Suostuiko käyttämään hajusteettomia pesuaineita? Lajitteliko roskat? Miten päin astiat olivat kaapissa? Säilyttikö likavaatteitaan olkkarin lattialla?
Meillä, jos mies jättää käyttövaatteensa jonnekin lojumaan, vien ne eteiseen, mihin ne kuuluvat. Jos ilmaantuvat uudestaan olkkariin, nakkaan ne pesukoneeseen tai pihalle, mutta olkkarissa en ala vaatemyttyjä katsella. Jos alkaa itkeä asiasta, eikä kuuntele järkipuhetta, korotan harkitusti ääntäni. Onneksi on fiksu mies, eikä ala riidellä tuollaisista asioista.
Osoita miehelle, missä hän voi pitää käyttövaatteitaan ja ilmoita, että olohuoneesta vaatteet tulevat päätymään pesuun tai roskiin.
Tuo on myös ihan hyvä idea, että miehen pyykit pestään hajustelitkuilla ja muun perheen hajusteettomilla.
Astiakaapissa kääntelet mukit niin päin kuin haluat niiden olevan. Jos nousee huuto, huudat takaksin ja perustelet, miksi niiden on parempi olla noin päin.
Laita kierrätysroskikset ja sekajäteroskis, josta sitten nostelet kierrätykseen, mitkä satut huomaamaan. (En tiedä, miten teidän roskakaapissa onnistuisi, meillä siellä tilaa useammalle sangolle.)
Etsi hyvät ratkaisut ja lakkaa alistumasta, pistä mies kuuntelemaan sinuakin.
Vierailija kirjoitti:
Ramppeela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olen joustava. Hankin olohuoneen nurkkaan korin miehen vaatteita varten. Hän jättää silti vaatteet lattialle korin viereen tai korkeintaan kasaksi korin päälle. Ei koskaan koriin. Hankin kodinhoitohuoneeseen kenkätelineen hänen kymmenille kengilleen että eteinen pysyisi edes jossain järjestyksessä. Annan hänen pitää paitojaan ja takkejaan alakerran tangolla ja itse ravaan yläkerrasta. Laitan lasit niin päin kuin hän haluaa. Siivoan hänen jälkiään kymmenissä muissa eri asioissa. En koskaan ala riitelemään kun hän naputtaa miten ripustin pyykit väärin narulle, täytin tiskikoneen väärin, laitoin roskapussin väärään kohtaan odottamaan ulosviemistä tai ostin vääränmerkkistä tuotetta kaupasta. Uskokaa tai älkää mutta myös mies voi olla nalkuttaja. :/
Ap
Ai se on mielestäsi joustavuutta, että hankit kenkätelineen? Ihan järkevä kapistus se on, mutta en ymmärrä miten luet sellaisen hankinnan joustavuudeksi. Ellet sitten ole ollut telinettä vastaan jostain syystä. Kasa korin päällä on jo hyvä, eivät ole lattialla. Ostakaa alakertaan lisää tankoa tai henkareita joihin menee useampi vaate, niin ei kenenkään tarvitse ravata. Miksi jätät pussin odottamaan ulosviemistä? Onko miehesi muka roskakuskisi, miksette kumpikin vie pussia itse kun se tulee täyteen?
Meillä on rajallinen määrä tilaa, ei mahdu lisää tankoja ja minun on ollut pakko karsia omistani että miehen tavarat mahtuvat. Hänellä on varmaan 30 paria kenkiä, minulla ehkä 6. Mies ei ole roskakuski, päinvastoin. Hän ei koskaan voi viedä roskia koska läppärilaukku, treenikassi tai kiire. Mutta minä en aina pysty lasten kanssa lähtemään heti viemään pussia, saattaa odottaa parikin tuntia joskus eteisen nurkassa.
Ap
Hankitte sitten niitä henkareita, joihin menee useampia vaatteita, niin sinunkaan ei tarvitse kaunaa enää kantaa tangon käytöstä. Miehesi kenkämäärä ei ole vielä poikkeuksellinen. Eri kengät eri käyttöön ja kenkä kestävät paremmin, jos eivät ole päivittäisessä käytössä. On ihan järkevää, että on useampia kenkäpareja, ellei ihan imeldamääriin ylletä. Sinusta vaatekasa ei ole oikeassa paikassa, miehesi mielestä roskapussi ei ole. Kummallakin on näkemys siitä mikä on oikea paikka, näkemyksenne ei vain osu yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehdotan, että vaatteiden ilmaantuessa korin viereen tai päälle laitat ne sinne korin sisälle. Ja ala laittamaan lasit niin päin kuin itse haluat. Jos mies tulee nalkuttamaan pyykkien laittotavasta, korota ihmeessä ääntäsi ja pidä puolesi. Sano, että sinä teet asiat, kuten itse parhaaksi näät ja jossei miehelle kelpaa, voi ihan itse ripustaa pyykkinsä. Jos jäpättää vieläkin, potkase pyykkiteline nurin, nakkaa pyykit maahan, tms. ja kävele pois.
Toinen mahis on ignoteerata nalkutus tyystin. Riippuu vähän, mikä niksi toimii.
Valitettavasti miehesi kuulostaa passiivis-agressiivisena noine sinun kyykyttämisineen. Älä alistu!
Minun on helppo uskoa että mieskin voi olla se nalkuttaja. Minun mieheni harrastaa sitä välillä. Sikäli hassua koska suurimman osan kotitöistä hoidan minä ja olen ehdottomasti meistä se siistimpi ja huolellisempi tapaus. Mutta tuo on minusta luonnekysymys, joten en ota tuota nalkuttamista vakavasti.
Sanon vastaan jos hän nalkuttaa mielestäni täysin järjettömästä asiasta tai en sitten noteeraa sitä ollenkaan. Teen kuten minusta on viisaampaa nostamatta meteliä. Ja usko pois vuosien varrella on ukonkin nalkuttamispuhti laantunut ja hänestäkin on tullut joustavampi luonne.
Missään tapauksessa et siis ala nöyrästi tottelemaan jos olet täysin eri mieltä jostain asiasta.
Tuo vaatekasa olkkarin lattialla on kyllä jo sellainen asia että korottaisin jo jopa minäkin ääntäni. Ja jos ei ukko usko niin veisin kaikki lattialle jääneet vaatteet aina likapyykkiin. AINA, kunnes mies oppii että jos tuohon jäävät niin oma vika.
Minulle tuli vain tunne että pelkäät miestäsi kun teet hölmöjäkin asioita hänen mielensä mukaan? Miehet ovat monesti ärhäkkäämpiä mutta ei heitä silti tarvitse pelätä. Vaan joskus pitää kehitellä itsestään ns. paskaraivarit vaikka se ei istuisikaan omaan luonteeseen.
Kuten kirjoitit niin miestä harmittaa, että olet kotona hoitamassa lapsia ja hän maksaa teidän elämisen. Mitä ilmeisimmin tämä hänen nalkuttamisensa ja sikailunsa on jokin kypsymätön vastaisku tähän asiaan. Minkä ikäisiä teidän lapset ovat? Voisitko jo mennä töihin tai opiskelemaan takaisin? Pidä puolesi nalkutuksen kanssa ja vastaat napakasti takaisin, miten asia hoidetaan kun mies alkaa määräilemään. Puhukaa selväksi mistä perhe-elämässänne on kyse. Ja viimeisenä vaihtoehtona JSSAP.
Vierailija kirjoitti:
Mies määrää siinä vaiheessa, kun hän ei anna sinun toimia omalla tavallasi, vaan käskyttää sinunkin jättää imurin lattialle ja lasit kaappiin tietyin päin, sanoo, ettet saa kierrättää. Tekeekö hän niin?
Jos ei, vaan tekee asiat vain omalla tavallaan, niin sitten kyse ei ole määräämisestä.
Niin älä sinäkään tee miehen tavalla vaan omallasi. Vai tekeekö mies kaikki pyykinpesut ym kotityöt? Koska sitten ämmä hiljaa ja anna tehdä. Pese itse hajusteettomalla silloin kun itse peset.
Miehelle ei voi sanoa vastaan koska alkaa huutaa, haukkua ja kiroilla. En halua lapsille ja naapureille vittuja ja saatanoita kailottavan. Haukkuu tosi rumasti, vitun ämmäksi ja jopa huorittelee. Jos yritän pitää puoliani niin se on hänestä juuri sitä valittamista ja syyllistämistä. Aikamoinen umpikuja tämä on. :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan mies muuttui merkittävästi lasten synnyttyä. Vaikuttaa olevan katkera kun "sain" jäädä kotiin koska minulla pienemmät tulot. Eikä hänen hermoillaan olisi lapsia ja kotia hoidettu muutenkaan. Mutta syyttää että minä loisin kotona hänen rahoillaan.
Ap
Minkä ikäisiä lapset ovat? Voisitko sinä palata työelämään jo? Jos lapset ovat vielä kovin pieniä, niin entä jos ehdottaisit miehelle osien vaihtoa, että sinä menet töihin ja hän jää kotiin, kunhan sitten alkaa siivoamaan ne vaatekasansa lattioilta.
Mitä jos rupeat kasaamaan lasten ja omat vaatteesi myös olkkarin lattialle kasoihin? On sitten pelkkiä vaatteita teidän olkkarin lattialla? Menisikö perille, että hän ei voi yksin tehdä jotakin erikoista, vaan toisilla on silloin oikeus tehdä niin myös. Kiva kun teille tulee vieraita niin olkkarissa on kamppeita niin ettei sohvalle pääse.
Pese omat ja lasten vaatteet hajusteettomalla pesuaineella ja antaa herran pestä parfymoidulla. Itsekin pesen LV-nestemäisellä color -pesuaineella vaatteet. Ei jää pesujäämiä.
Miksi kukaan haluaisi jatkaa suhteessa jossa toinen märää kaikesta... myös siitä miten sinun pitää tehdä asiat?
Mies ei kestä sitä että hän ei ole enää sinun huomiosi keskipiste ja siksi kiukuttelee kuin uhmaikäinen. Voin kertoa ettei enää palaa sellaiseksi kuin oli ennen lapsia. Palaa töihin niin pian kuin mahdollista ja ala säästää takuuvuokraa omaan asuntoon. Toi ei tuosta tokene ikinä. Älä uhkaile erolla, älä puhu muutosta, varmista vain että sulla on työpaikka. Mies tehköön kotityöt jos sun kädenjälki ei kelpaa, pidä puolesi.
Nähty on vastaavia tapauksia useampia.Eivät ne kasvaneet takas aikuisiksi enää kun olivat lapsen tasolle taantuneet, niillä vaan oli suurempi lapsilisä (palkka).
Vierailija kirjoitti:
Höh. Suurin osa on vain mielipide-eroja.
Potki miehen vaatteet hänen sänkyndä puolen lattialle. Pese ne pyykit hajuusteettomalla, mutta Pese miehen pyykit hajustetulla.
Mies voi pestä ITSE omat pyykkinsä ihan millä haluaa.
Noin muuten täytyy sanoa, että en taas ymmärrä, miten tällaiset asiat tuli ilmi vasta lasten synnyttyä? Toimiko mies siis kanssasi samalla tavalla ennen lapsia ja sitten , kun ensimmäinen kersa tuli, muuttui kaikki?
Roskien lajittelua ja tölkkien kauppaan viemistä voi/pitää perustella ympäristöarvoilla, ei rahalla. Miksi et sano miehellesi, että hänen käytöksensä on ääliömäistä ja opettaa lapsillenne yhtä juntin tyylin? Antamasi esimerkit kertovat sen luokan yksinkertaisuudesta, että itse en jaksaisi tuollaista ukkoa katsella, ero tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan mies muuttui merkittävästi lasten synnyttyä. Vaikuttaa olevan katkera kun "sain" jäädä kotiin koska minulla pienemmät tulot. Eikä hänen hermoillaan olisi lapsia ja kotia hoidettu muutenkaan. Mutta syyttää että minä loisin kotona hänen rahoillaan.
Ap
Mitä sitten teet jos et loisi vaikka niin juuri teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä sitten teet jos et loisi vaikka niin juuri teet?
Hoidan yhteisesti hankittuja lapsia ja 99 % kotityöt, yöheräilyt ym. Ja yhteisellä päätöksellä olen jäänyt kotiin. Mies tienaa monta tuhatta enemmän kuussa. Lapset 1 ja 3.
Ap
Ja myönnän että merkkejä miehen käytöksestä oli nähtävillä jo ennen lapsia. Mutta olen heikko kun en ottanut niitä vakavasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Höh. Suurin osa on vain mielipide-eroja.
Potki miehen vaatteet hänen sänkyndä puolen lattialle. Pese ne pyykit hajuusteettomalla, mutta Pese miehen pyykit hajustetulla.
Älä pese miehen pyykkejä.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle ei voi sanoa vastaan koska alkaa huutaa, haukkua ja kiroilla. En halua lapsille ja naapureille vittuja ja saatanoita kailottavan. Haukkuu tosi rumasti, vitun ämmäksi ja jopa huorittelee. Jos yritän pitää puoliani niin se on hänestä juuri sitä valittamista ja syyllistämistä. Aikamoinen umpikuja tämä on. :(
Ap
TÄMÄ on sun ongelma, ei ne pyykit eikä lasit! Miehesi on itsekäs tyranni, jätä se heti. Muuten lapsesi oppii vain sen, että vaimoa saa huoritella ja alistaa mielin määrin.
Meillä on rajallinen määrä tilaa, ei mahdu lisää tankoja ja minun on ollut pakko karsia omistani että miehen tavarat mahtuvat. Hänellä on varmaan 30 paria kenkiä, minulla ehkä 6. Mies ei ole roskakuski, päinvastoin. Hän ei koskaan voi viedä roskia koska läppärilaukku, treenikassi tai kiire. Mutta minä en aina pysty lasten kanssa lähtemään heti viemään pussia, saattaa odottaa parikin tuntia joskus eteisen nurkassa.
Ap