Oletko voittanut geenilotossa?
Ja jos olet tai et kuinka se on vaikuttanut elämääsi? Koetko, että olet ansainnut kaiken vaikka kyse on vain geeneistä jotka olet saanut isältä ja äidiltäsi, katsot muita alaspäin.
Kommentit (33)
Minulla on perinnöllinen geenivirhe, joka aiheuttaa mm. lihasrappeumaa. Lisäksi minulla on muitakin suvussa kulkevia tauteja (mm. astma, reuma..). Voisi sanoa että hävisin aika pahasti. Olen alle 30v.
Olen ja en ole.
Hyvät geenit: terveys, ei perinnöllisiä sairauksia, ei allergioita, ei mitään - en ole elämässäni sairastanut kuin muutaman flunssan, niitäkin harvakseltaan. Naisilla pitkäikäisyys, jos se ylipäätään on hyvä asia. Kiitokseksi hyvästä terveydestä olen laiminlyönyt kaiken siihen liittyvän, koska ei ole tarvinnut, nyt 50 vuotiaana olen vasta herännyt ajatukseen et tarttis varmaan tehrä jotain. Hiukset, paksut ja vahvat, kiitokseksi olen kohdellut hiuksiani kaikilla mahdollisilla hirveyksillä, mitä kulloinenkin muoti ja oma päähänpistoni on tuonut. Taidot: perin isältä matemaattista älyä (ammatti sillä alalla), äidiltä kielellistä (osaan kuutta eri kieltä) ja taiteellista (rakas harrastus ja sivutulonlähde) lahjakkuutta.
Huonot geenit: alkoholismi, joka kulkee suvussa enimäkseen - syytä en tiedä - miespuolisissa jälkeläisissä, mutta jonka olen aina tiedostanut sukurasitteeksi ja joudun sen takia tarkkailemaan suhdetta päihteisiin (no jaa, ehkä se kierolla tavalla on hyvä asia?), ulkonäön periytyminen isän suvun, ei valitettavasti äidin suvun mukaan (lyhyt tavis, taipumus lihomiseen vanhemmiten).
Onhan sitä tullut joskus mietittyä, et mitä jos olisin perinyt äidiltä kauneuden, vaihtaisinko sen älyyn: en vaihtaisi. Mutta täydellinen geenilottovoitto olisi kyllä ollut, jos olisin saanut hyvän ulkonäön vielä tän kaiken päälle. Mut ei pidä olla ahne, ihan hyvin on näinkin pärjätty.
Kyllä minä mielestäni olen aika voittaja :)
Ulkonäöstä jos puhutaan, niin sain äidiltä vartalon, mutta isältä kasvot ja hiukset. Pikkusiskolla kävi hassusti juuri päinvastaisesti, eli hän sai isän vartalotyypin, mutta äidin kasvot ja hiukset. Pinnallisesti ajatellen minulla kävi siis aivan uskomattoman hyvä tuuri ja siskolla aivan uskomattoman huono tuuri.
Suvussa ei ole tiettävästi ainoatakaan syöpätapausta, eikä muutenkaan juuri ollenkaan fyysisiä sairauksia. Ainoat sukulaiset, jotka ovat kuolleet alle 90-vuotiaina, ovat niitä, jotka ovat olleet raskaansarjan juomareita, tupakoitsijoita, roskaruoansyöjiä ja sohvaperunoita.
Perin isältä älykkyyden ja äidiltä kyvyn sympatiaan ja empatiaan. Isäni oli melkoinen supernero, jolta taipuivat niin luonnontieteet, kielet kuin taiteetkin, ja sama taipumus sattui minulle.
Minusta tässä on aika hyviä positiivisia puolia :) On tosin negatiivisiakin. Mielenterveysongelmia esiintyy runsaasti sukuni molemmin puolin, ja olen perinyt myös suvussamme kiertävän addiktiotaipumuksen. Sen takia pyrin pysyttelemään mahdollisimman kaukana kaikesta koukuttavasta, kuten esim. tupakkatuotteista. Sokeri- ja tietokonekoukkuihin olen jo langennut, mutta kyllä minä näistä kovasti eroon tappelen :) Suvussamme kiertää myös paljon lihomis- ja laihtumistaipumusta, eli jotkut eivät mitenkään saa painoaan laskemaan, ja jotkut taas eivät saa sitä nousemaan. Minulle sattui onneksi vain lievä lihomistaipumus, joka ei kuitenkaan ole minulle ihan niin paha asia, kiitos äidiltä saadun tiimalasivartalon.
En millään mittarilla.
- Paikallaan menevä duunarisuku
- Korkea verenpaine + muita terveydellisiä vaivoja
- Rumat hampaat, huono iho, kaljuuntuminen + muutenkin ruma
- Läski kerääntyy mahaan
- Molemmilta puolilta toinen isovanhempi elänyt yli 85-vuotiaaksi. Vituttaa, jos täällä joutuu niin kauan olemaan.
- Suvussa todella paljon riippuvuuksia, olen itsekin saanut maistaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kopio isästäni ja hyvä niin. Aina isintyttö.
Olen puoliksi äidin ja puoliksi isin. :o)
Tavallaan olen, tavallaan en. Molempien vanhempien suvussa ollaan hoikkia vaikka syödään reilusti, minäkin olen 50-kiloinen nelikymppisenä. Tuuheat hiukset on kivat myös. Suvuissa ei ole mitään sairauksia myöskään. Miinuspuolena on sitten aivan kamalat vinot hampaat, mun äidillä ja siskoillaan on myös, olen nämä korjauttanut aikuisiällä mutta mun lapset alkaa just saada rautahampaita ja ihan sikin sokin ovat myös.
Mielenkiintoista kun joskus katsoo jotain sisaruksia jostain tietystä perheestä, joku niistä saattaa olla lähes kaikessa hyvä (koulunkäynti, taiteellinen lahjakkuus, urheilu ym. ym.), joku toinen ei juuri missään hyvä... Sitten sanotaan että kaikki on vain itsestä kiinni: joopajoo, eihän ne geenit mitään vaikuta..... Lisäksi sitten tietysti ihan terveydelliset seikat.
No en, koska oon tosi ruma. Mun kohdalla meni varmaan jokin pieleen, koska siskoni on kuitenkin ihan nätti, naisellisen näköinen ja sopusuhtainen piirteiltään.
Sitten on tällaisia asioita, jotka voi johtua elintavoista, mutta jotka ei olis ehkä niin pahasti, jos olisin voittanut geenilotossa:
Suvussa sydänsairauksia ja luusto-ongelmia. Mulla murtui pienestä kaatumisesta nilkka, ei edes juuri sattunut eikä kaatumisessa ollut voimaa, joten luulisi tuon kertovan jotain huonoa luideni kunnosta...
Ja kolesteroli on jo koholla 25-veenä.
Naama roikkui jo ennen kuin tulin täysi-ikäiseksi. Aina helpottaa, kun henkkareita kysytään. Ei aina kysytä...
Isäni ja hänen veljiään on kuollut keski-ikäisinä ennen kuin tulivat vanhuksiksi, en varmaan itsekään elä kovin pitkäikäiseksi. Voisin kyllä vaikuttaa terveyteni tilaan jonkin verran, mutta olen kai perinyt laiskuuden ja jonkinlaisen asennevammankin...
Kun näitä av:n keskusteluja lueskelen, niin koen olevani oikein onnekas geenilotossa.
Olen Sara Siepin ja Roope Salmisen syntymätön lapsi. Tulen olemaan valioyksilö.
Olen roteva naiseksi, lihon helposti, kasvoni ovat hassun näköiset ja rumat, minulla on neurologinen häiriö ja oppimisvaikeuksia, keskiverto ÄO, huonot sosiaaliset taidot, en ole erityisen lahjakas missään, suvussamme on paljon mielenterveysongelmia eli todella huonot kortit sain geenilotossa, haluaisin eutanasian koska itsemurhan tekeminen pelottaa ihan sairaan paljon, pelkään että jään vammautuneena kehoni vangiksi ja joudun kitumaan vuosikymmeniä hoitokodissa ennen kuin pääsen haudan lepoon. Olemassa olollani ei ole yhtään mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Miinukselle taisin jäädä. Perintönä sain mm. aknen, allergiat, atooppisen ihon, astman, likinäköisyyden, taipumuksen verisuoni- ja sydäntauteihin, kaljuuteen ja alkoholismiin. Rumakin olen.
Täällä sama. Lisäksi olen ollut lapsesta asti lihava. En ajatellut hankkia lapsia, koska en halua siirtää näitä geenejä seuraavan sukupolven taakaksi. N30
Periaatteessa, mutta vastasin kuitenkin ei. Ei mitään sairauksia suvussa, ei kellään syöpää, ei allergioita, ei mitään. Minulla on myös komea naama, mutta jäin lyhyeksi ja hartiani ovat pullomallia. Lisäksi mielenterveys ei ole ihan täysin kohdillaan. Olen pitkäaikaistyötön, jota kukaan geenilotossa voittanut ei voi olla.