Haussa tytölle sukupuolineutraali nimi?
Kommentit (379)
Unisex nimet on muuten englanninkielisissä maissa suht yleisiä. Ei kellekään tule mieleenkään sotkea jotain sukupuolineutraalia kasvatusta asiaan tai itkeä kuinka pojat ei saa olla poikia tai tytöt tyttöjä. Kyse on NIMESTÄ.
Kuu ja Sammal kuulostavat kivalta, samoin Laine ja Aalto. Kiitos asiallisista ehdotuksista! Meriaiheiset ei kuitenkaan istu sukunimeen, joka on yleinen, meriaiheinen sukunimi. Sukupuolineutraalia nimeä haluaa mies, on sukupuolentutkija. Itsekin komppaan, kivempi että lapsi saa sukupuolisuutensa itse päättää myöhemmin ilman, että olemme valmiita yhteiskunnan sanelemia sukupuolirooleja tuputtaneet. Ap
Liekki, Leimu, Loimu, Louna, Lumo
Viima olis oikeesti kaunis nimi tai Aalto. Rehellisesti sanottuna Viimasta tulee mieleen tyttö ja Aallosta poika eli onko tarpeeksi sukupuolineutraaleja?
Blake Livelyn tyttärellä on pojan nimi :)
Sävy, Sävel, Väre, Valo, Viva... (joo pari ei-luontoaiheistakin)
Taimen :)
Taimi on kyllä toisaalta naisen nimi
Järvi. Onhan Merikin nimi niin miksei järvi? Ja tuuli on nimi niin miksei viima? Ja vilja ja Lilja on nimiä niin miksei vehnä ja ruis myös?
Salama olis muuten tosi magee nimi :)
Usva, Tuovi, Vilja,Tuomi, Taimi,
Anna nimeksi Ilta? Aamu on naisen nimi mutta Ilta on sukupuolineutraali :) myös Itu on kiva
Vierailija kirjoitti:
Kuu ja Sammal kuulostavat kivalta, samoin Laine ja Aalto. Kiitos asiallisista ehdotuksista! Meriaiheiset ei kuitenkaan istu sukunimeen, joka on yleinen, meriaiheinen sukunimi. Sukupuolineutraalia nimeä haluaa mies, on sukupuolentutkija. Itsekin komppaan, kivempi että lapsi saa sukupuolisuutensa itse päättää myöhemmin ilman, että olemme valmiita yhteiskunnan sanelemia sukupuolirooleja tuputtaneet. Ap
Mielestäni se nimenomaan estää sukupuolisuutensa "päättämisen" tai lähinnä sukupuolisuuteensa kasvamisen. Nimi, joka on ns. normaali eikä herätä muiden kiinnostusta, antaa mielestäni enemmän tilaa vapaalle identiteetin kasvulle. Itseltäni aina kyseltiin, mistä olen saanut nimeni, miksi minulla on pojan nimi (oli siis neutraali nimi, mutta kaikki neutraali voidaan nimenomaan mieltää sekä miehekkääksi/naiselliseksi), olenko transu (tätä kuulin paljon yläasteella). Silloin sitä vasta tuleekin epävarmaksi omasta sukupuoli-identiteetistään. Jokainen tyttö kuitenkin lähtökohtaisesti kasvaa naiseksi, eikö vain? Mielestäni jokaisella tytöllä on oikeus kasvaa niin, että hänellä on MAHDOLLISUUS kokea itsensä tyttömäiseksi, myöhemmin naiselliseksi. Tietysti jos yksilö itse myöhemmin osoittaa muunlaista identieettiä, on sitä tuettava.
Jos siis tytönne identiteetti tuntuukin kallistuvan "yhteiskunnan saneluiden ulkopuolelle" myöhemmin elämässä, voitte te vanhempina yhdessä tytön kanssa päättää nimenmuutoksesta. Hän voi myös täysi-ikäisenä muuttaa sen itse. Miksi ette siis antaisi tytön kasvattaa rauhassa omaan identiteettiään, ilman että se on koko ajan muiden kyseenalaistettavana ja kyselyn kohteena?
T. Se, joka aiemmin sanoi, että omasta sukupuolineutraalista nimestä oli vain haittaa.
Joku ehdotti Säde, Vilja, Taimi..nuo ovat naisten nimiä ei spneutraaleja
Vierailija kirjoitti:
Merde, Puta, Suka
Fitta
Säde