Mies oli lähtenyt lasten kanssa uimaan
ja jätti 8 ja 10 vuotiaan ilman valvontaa ja meni itse kahville :-(
Mitä mieltä asiasta?
Kommentit (18)
Kävelin itse kesäisin saman ikäisenä parin kilsan päähän uimaan kavereiden kanssa. Miten siistiä se olikin, kun ulkona sai olla ihan vapaasti aina, ilman vanhempien jatkuvaa valvontaa.
Oliki teillä ollut puhetta, ettei lapsia jätettäisi yksin? Itse kävin tuon ikäisenä uimassa ilman aikuisen valvontaa, mutta jokainen lapsi on tietysti yksilö.
Itse en uskaltanut jättää yksin uimaan, ennen kuin lapsi oli 11. ja silloinkin tietysti vain niin, että oli muitakin paikalla. Mutta mieheni oli kuollut hukkumalla, joten olin tosi varovainen.
Joten olisin harmistunut tosi paljon, jos joku olisi jättänyt valvomatta, vaikka tietäisi miten halusin toimittavan.
Itse kyllä kävin yksin uimassa 7-8 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Jos rannalla oli uimavalvoja niin OK
No ei todellakaan ole. T.Uimavalvoja
Onko lapset tottuneita uimareita? Me pulattii tuonikäisinä koko kesä lähirannalla ja toisinaan ilman aikuisiakin.
Riippuu myös uimataidosta. Meillä lapset olivat tuossa iässä harrastaneet jo muutaman vuoden kilpauintia, niin olisin kyllä uskaltanut jättää. Mutta ilman uimavalvontaa tai ohjaajaa en sitä periaatteesta kuitenkaan tekisi.
80-luvulla lapset leikki ilman valvontaa ja lapsikuolleisuus oli korkeampi.
Hyvä että katsotaan perään enemmän.
Jos on hyvä uimataito, niin mikä ettei. Meillä 10 v käy jo itse uimassa.
10-vuotiashan saattaa jo itsekseen (kavereiden kanssa) lähteä uimaan mutta 8-vuotiaalla voi olla aika hatarat uimataidot. Tosin kumpikin osannee huutaa apua jos toinen sitä tarvitsee?
Ja ihan ohiksena että itse 10-vuotiaan kävin mökin rannassa uimassa kahdestaan 2 vuotta nuoremman siskoni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. T.Uimavalvoja
Mistäs sulle sitten palkka maksetaan? Jos joku joutuu vedessä pulaan, se on sinun homma katsoa että hän pääsee rantaan.
Paska isä. Ei tuon vertaa jaksa. Kahvia saa termarissa mukaan jos janottaa.
Niin kauan, kun ei kaljalle lähtenyt, niin ok.
Kyllä uimataitoiset koululaiset voivat keskenään uida yleisellä uimarannalla, ihan kahdestaan ehkä en päästäisi.
Olen asunut lapsuuteni 300 metrin päässä yleisestä uimarannasta. Meillä oli sääntö koko naapurutossa, että 5-v saa mennä isompien kanssa ja yksin kouluikäisenä sitten, kun osaa uida laiturin päässä 5 metriä edestakaisin. Laiturin päässä tarkoitti sellaista kohtaa, missä ei jalat yllä pohjaan. Aika yleistä oli tuossa iässä jo käydä ilman vanhempia isollakin porukalla. Ei siihen aikaan mitään uimavalvojia ollut eikä varmaan tuolla maaseudun yleisillä rannoilla nytkään.
Olin muuama vuosi sitten rannalla, kun joku noin 6-vuotias paleli vedessä niin, ettei pelkästään tärissyt, vaan sai jo jotain kramppeja.
Se lopulta nousi ja huusi kovaan ääneen isäänsä. Sitä ei ollut missään. Lähti sitten etsimään pitkin rantaa ja hävisi väkijoukkoon. (En lähtenyt perään, kun oli omat lapset vedessä. En tiedä, löysikö isänsä.)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös uimataidosta. Meillä lapset olivat tuossa iässä harrastaneet jo muutaman vuoden kilpauintia, niin olisin kyllä uskaltanut jättää. Mutta ilman uimavalvontaa tai ohjaajaa en sitä periaatteesta kuitenkaan tekisi.
Harrastivatko myös kilpajalkapalloa ja kilpajääkiekkoa?
No...mä annan kyllä oman 7v:ni olla 10-vuotiaan serkkunsa kanssa maauimalassa "keskenään" kun itse valvon taaperoani. Muttta tuo mun esikoinen on poikkeuksellisen hyvä uimaan (ui 6 vuotiaana 200 metriä putkeen). uimataidottomia ei tietenkään voi jättää valvomatta.