että vihaan tätä "hienoa suomalaista hiuslaatua"! periytyi vielä tyttärillekin..
aamulla pesee ja illalla on likainen. pyörällä ajaessa menee rumaan klimppiin. roikkuu päätä myöten ja hapsottaa latvoista. näytän joltain hiton hipiltä! ja sama ongelma on periytynyt 8v ja 6 tyttärille ,jatkuvasti on tukat klimpissä ja näyttää siltä kuin lapset eivät ikinä kävisi suihkussa!
minulla on pitkät hiukset, lapaluiden alle. en tahtoisi leikata mutta pakko kai se on että näyttää ihmiseltä :(
Kommentit (69)
Jaa, no lyhyeksi leikkaamisella tuskin tarkoitetaan automaattisesti "kananpeppua". Ei ole niin mustavalkoista. Jo polkaksi pätkäiseminen auttaa liruhiuksiin. Itse kuitenkin peräänkuulutan muotoilutuotteiden käyttöä (muutakin kuin sen iänikuisen hiuslakan liikakäyttöä!)
Vastaus on shampoottomuus. Täällä sama hiuslaatu. Kokeile edes, ennen kuin leikkaat. :)
Lush firman shampoo "fair trade honey" on sellainen, joka on auttanut monelle lirulle. Haju on erikoinen, joten testaa ensin minipullolla. Kallista, mutta hyvin riittoisaa. Karkkipäivä blogista löysin. Ei tarvitse hoitoainetta sen jälkeen.
Itse saan hajusta paremman sekoittamalla mukaan lemppari eteerisiä öljyjä.
Kannattaa tilata netistä ulkomailta tai tuoda Virosta. Saa paljon halvemmalla ja välttää myös päällekäyvät myyjät. Tuolla myös niitä palashampoita. Itse en niistä välitä.
Minulla ratkaisu on kampaajalla käynti joka viikko. Tukka pysyy kunnossa monta päivää ja jos tuntuu menevän lättänäksi, niin kuivashampoo auttaa. Itse pesen vain saunapäivänä perjantaina, jolloin laitan tukkaan samaa Osiksen geeliä kuin kampaajakin, annan kuivua melkein kuivaksi ja sitten laitan paplarit.
Maanantaina sitten kampaajalle, 15€!
Vierailija kirjoitti:
Ap, usko pois, et todellakaan halua vaihtaa tällaiseen Etelä-Eurooppalaiseen, karkeaan, kiharaan pöheikköön. Samalla lailla se näyttää päänahasta lehmännuolemalta, mutta se oikein korostuu, kun latvat törröttävät kuivina kaikkiin ilmansuuntiin. Vaihtaisin milloin vaan silkkisen tuntuisiin, hienoihin suomalaisiin hiuksiin.
Vaihtaisin hetkessä, koska pöheiköt kyllä saa oikeilla aineilla ja välineillä hienoiksi, mutta ohutta tukkaa ei saa paksuksi millään.
Täällä myös "hienohiuksinen". Hius on harvahko ja liukas, rasvoittuu iltaan mennessä, joka aamu pakko pestä ja föönata kuohkeaksi ja kiinnittää lakalla, illalla pesty on aamulla veltto ja iltapäivään mennessä näkyvästi rasvainen. Jos ei aamulla föönaa vaan antaa kuivua itsekseen tukka rasvottuu vieläkin nopeammin. Kokeiltuja konsteja rasvoittumisen vähentämiseen mm.:
-pesuvälin harventaminen, useamman kuukauden kokeilu -> samoin tuloksin kuin edellisillä eli ei muuta vaikutusta kuin kutiava päänahka ja nolotus jatkuvasti paskaisesta tukasta.
-lyhyet hiukset, vaatii ihan saman laiton ja pesun kuin nykyinen polkkapituuskin. Pitkät hiukset on ollut viimeksi 8. luokalla (nyt olen 38v)
-erilaiset shampoot, niin kampaamotuotteet, apteekista saatavat, luomushampoot. Nyt käytän luomushampoota, en käytä hoitoainetta ollenkaan.
-permis. Oli ainoa joka tehosi rasvoittumiseen, hiukset pysyivät siedettävän näköisinä vaikka pesi joka toinen päivä, mutta valitettavasti hius meni tosi huonoon kuntoon.
-erilaiset muotoilutuotteet, kuivashampoot, hiuspuuteri. Tekevät kyllä kuohkeutta ja käytän näitä ajoittain, mutta eivät vaikuta rasvoittumiseen tai pesuväliin millään lailla. Hius on aamulla näkyvästi rasvainen ja pestävä.
-värjäys, vaalennus, ei vaikutusta. Nyt on oma väri enkä ihan äkkiä ala enää värjäyskierteeseen.
Palashampoo! Kannattaa kokeilla. Lopeta kaikki muut shampoot ja hoitoaineet ja muotoilutuotteitakaan et enää hetken päästä tarvitse. Palashampoo tekee hiuksista jotenkin nahkeammat ja se lasimaisuus tosiaan katoaa. Mä pesen hiukset kolmen päivän välein, eikä näytä likaisilta tai rasvaisilta vielä silloinkaan. Joskus aikaisemmin käytin jotain rasvaisten hiusten tehoshampoita, jotka sai aikaan sen, että hiuspohjan rasvantuotanto kiihtyi ja hiukset piti pestä päivittäin ja silti ne näytti rasvaisilta jo aamulla, jos oli illalla pesty. Sitten siirryin ihan tavallisiin shampoisiin ja rasvoittuminen väheni ja nyt palashampoon ansiosta pesuväli pidentynyt jokapäiväisestä kolmeen päivään. En käytä mitään muotoilutuotteitakaan enää, niin toi pesu kolmen päivän välein riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RASTAT! näyttää ohuessa tukassa hyvältä ja antaa vähän "volyymiä". hoito on helpooa, tarvitaan vain huovutusneula
Kissani oksentaa silloin tällöin rastaleteiltä näyttäviä pötkylöitä.
Rastat näyttävät siivottomilta ohuissa hiuksissa, usein haisevatkin vielä. Mustilla on rastoihin sopiva hiuslaatu, jätetään rastakampaukset heille.
Kyllä.
Rastaletit tai "sohvi"pehkot tekevät turhan usein kantajastaan epäsiistin näköiset.
Jätetään ne murkkuikäisille.
Pitkät hiukset taitava kampaaja pelastaa tuuhennuksin ja muotoiluin upeiksi. Ja ilman muuta kannattaa pelastaa pitkät hiukset! Niihin saa kampauksia iästä riippumatta !
Vain suomessa halutaan/naisille kelpaa kananpyllytfrisyyrit takkupermiksin ja ruosteenpunasävy päälle.
Täällä nyt hyvähiuksiset antavat neuvoja, jotka ovat yhtä tyhjän kanssa. Minulla on rasvoittuva päänahka, hiukset ovat ohuet ja lasimaiset. Ikää minulla on kohta 50 v, joten pitkään olen kaikenlaista kokeillut tuloksetta. Hiukset on nyt lyhyet polkat, pesen ne aamulla ja illalla alkaa rasvoittuminen näkyä.
Pesuvälin harventaminen ei auta. Puoli vuotta kokeilin, mutta jo toisena päivänä hiukset oli kuin voilla voidellut. Lisäksi päänahka alkoi kutista. Yritin tätä joskus nuorena maalla mummolassa, mutta rasvaiset hiukseni oli liian ällöttävät jopa mummolleni.
Vaikka shampoot on miten hellävaraisia tahansa, ei ne pidä hiuksia puhtaana. Rasvaisten hiusten shampoo on ihan myrkkyä, hiukset ei ehdi kuivaa ennen rasvoittumista.
Hiukset on pakko kammata suht märkinä. Hiuksiin tulee kamalat takkukasat, joita ei saa pois muuten kuin repimällä tai leikkaamalla, jos hiusten antaa kuivua. Ilman kuivaamista hiukset liimautuvat päähän. Pää alaspäin kuivaaminen ei tepsi sen enempää.
Hiukset kosteina nukkuminen on tyhmin neuvo ikinä. Siinä hiukset jäävät siihen asentoon, missä on nukkunut, takaraivo paistaa eikä tilanne korjaannu kuin uudella pesulla.
Olin jotain kymmenvuotias, kun täti teki minulle ja samanikäiselle serkulle illalla sormikiharat. Aamulla pinnit poistettiin ja serkulla oli ihana kiharapilvi. Minun hiukset oli ihan rasvaiset eikä kiharista ollut tietoakaan, minut passitettiin uudestaan pesemään hiukset.
Onneksi omat lapset ovat perineet isänsä hiuslaadun.
Olisiko latino- tai keenerikäkkärä sitten parempi?
Vierailija kirjoitti:
Pese illalla, harjaa hyvin ja mene kostealla tukalla nukkumaan. Mulla tulee näin ilmavat hiukset.
Ette muuten tosiaan tajua mikä erittäin suomalainen hiuslaatu on. Minullakin on sellainen ja jos tekisin noin, näyttäisin aamulla punkkarilta ja harjattuani hiukset, ne olisivat joka suuntaan leveällä. Lisäksi on kunnon pyörteet myös. Ne vain vaativat sen pesun aamulla ja hyvän leikkauksen. Muuten ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut palashampoota (saippuapohjaista l. sulfaatitonta)? Mulla se tukan liruisuus ja lasimaisuus loppui siihen, pois en vaihda.
Minkä merkkistä palashampoota käytät?
(t. ei ap, mutta myös aiheesta kiinnostunut)
Mahtaa aloittajalla olla enemmänkin eteläeurooppalaista geeniperimää kuin skandinaavista/suomalaista.... Tämän hiuksen muotoiluun kun ei ole vielä ainuttakaan tärkkiä kehitetty, mikä sen pitäisi aloillaan.... ..kuvaava termi on rautalanka, ei spagetti... ;) ..en ilkeyttäni heittänyt... :) ..kuten esitin; ei ainuttakaan tärkkiä...
Yritin puoli vuotta pestä hiukset vain joka toinen päivä shampoolla, muuten vain huuhdella vedellä päänahan. Ei auttanut, oli aivan törkeän näköinen joka toinen päivä. Rasvoittuvasta päänahasta huolimatta minulla on todella kuiva ja hieman kihara tukka, joka tarvitsee ravitsevan hoitoaineen. Hoitoaineettomuus tai kevyt hoitoaine ei kerta kaikkiaan ole vaihtoehto. Ei tuota saisi edes harjattua auki ilman hoitoainetta. Toki yritän olla hieromatta hoitoainetta päänahkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut palashampoota (saippuapohjaista l. sulfaatitonta)? Mulla se tukan liruisuus ja lasimaisuus loppui siihen, pois en vaihda.
Shampoopaloja on ainaki Flowlla ja Ruohonjuuressa näin myös Nurme -merkiltä paloja. Prismastaki saa Flow paloja. En oo tuo, jolta kysyit. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle käyvät kaikki sls- ja sles -vapaat saippuat (ero palashampoon ja saippuan välillä on ymmärtääkseni ainesosien keskinäisessä suhteessa, valaiskaa viisaammat). Olen tykännyt erityisesti Inkuton ja Solan saippuoista sekä Dr.Bronnersista, myös Flow käy. Monen olen kuullut kehuvan Oliva -oliiviöljysaippuaa, jota en ole itse kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt hyvähiuksiset antavat neuvoja, jotka ovat yhtä tyhjän kanssa. Minulla on rasvoittuva päänahka, hiukset ovat ohuet ja lasimaiset. Ikää minulla on kohta 50 v, joten pitkään olen kaikenlaista kokeillut tuloksetta. Hiukset on nyt lyhyet polkat, pesen ne aamulla ja illalla alkaa rasvoittuminen näkyä.
Pesuvälin harventaminen ei auta. Puoli vuotta kokeilin, mutta jo toisena päivänä hiukset oli kuin voilla voidellut. Lisäksi päänahka alkoi kutista. Yritin tätä joskus nuorena maalla mummolassa, mutta rasvaiset hiukseni oli liian ällöttävät jopa mummolleni.
Vaikka shampoot on miten hellävaraisia tahansa, ei ne pidä hiuksia puhtaana. Rasvaisten hiusten shampoo on ihan myrkkyä, hiukset ei ehdi kuivaa ennen rasvoittumista.
Hiukset on pakko kammata suht märkinä. Hiuksiin tulee kamalat takkukasat, joita ei saa pois muuten kuin repimällä tai leikkaamalla, jos hiusten antaa kuivua. Ilman kuivaamista hiukset liimautuvat päähän. Pää alaspäin kuivaaminen ei tepsi sen enempää.
Hiukset kosteina nukkuminen on tyhmin neuvo ikinä. Siinä hiukset jäävät siihen asentoon, missä on nukkunut, takaraivo paistaa eikä tilanne korjaannu kuin uudella pesulla.
Olin jotain kymmenvuotias, kun täti teki minulle ja samanikäiselle serkulle illalla sormikiharat. Aamulla pinnit poistettiin ja serkulla oli ihana kiharapilvi. Minun hiukset oli ihan rasvaiset eikä kiharista ollut tietoakaan, minut passitettiin uudestaan pesemään hiukset.
Onneksi omat lapset ovat perineet isänsä hiuslaadun.
Juuri näin! Toi takkukasahomma on niin totta...
Lisään vielä että ei ole nuo suositellut palasaippuatkaan auttaneet, juuri nytkin käytössä sellainen. Ihan samantuntuinen on hius kuin muillakin shampoilla. Ja olen niitä palojakin kokeillut monia erilaisia. Tietysti shampoissa on eroja, ja joillain hius tulee vieläkin nopeammin lötköksi, joillain hius on paremman tuntuinen, mutta rasvoittumiseen niillä ei ole ollut vaikutusta.
47
tuttua täälläkin .. ohuiden husten kirous.. menen nukkumaan Glitterin pallopapiljotit päässä, aamulla latvoihin lakkaa ja päänahkaan hiuspuuteria ! ja silti jossain vaiheessa päivää saa livahtaa vessaan, ravistaa hiuksia pää alaspäin ja lisätä lakkaa. hiukseni ovat maantienväriset ja otin kampaajalla latvoihin vaaleita raitoja koska sen sanottiin huijaavan paksumman näköiseksi, kilin kellit sanon minä! :(
pikkusisko, jolla sama ongelma veti sivut siiliksi ja loppuja hiuksia pitää aina kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ratkaisu on kampaajalla käynti joka viikko. Tukka pysyy kunnossa monta päivää ja jos tuntuu menevän lättänäksi, niin kuivashampoo auttaa. Itse pesen vain saunapäivänä perjantaina, jolloin laitan tukkaan samaa Osiksen geeliä kuin kampaajakin, annan kuivua melkein kuivaksi ja sitten laitan paplarit.
Maanantaina sitten kampaajalle, 15€!
Ihanalta kuulostaa! En ymmärrä, miksi niin moni alapeukuttaa, eikä ole edes kallis!
Kissani oksentaa silloin tällöin rastaleteiltä näyttäviä pötkylöitä.
Rastat näyttävät siivottomilta ohuissa hiuksissa, usein haisevatkin vielä. Mustilla on rastoihin sopiva hiuslaatu, jätetään rastakampaukset heille.