1980-1990 luvun koulumuoti.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ysärin alussa (olin yläasteella), vanhoista farkuista ratkottiin sivusaumat auki, ja saumojen väliin ommeltiin kangassuikale jostakin kuviollisesta kankaasta. Tehtiin myös itse hiusdonitseja siitä samasta kuosista, kuin mitä ne farkkujen levennykset oli.
Levis 501 AIDOT! Oli tosi noloa jos oli feikit. Mulla oli ensimmäiset, koska vanhemmilla ei ollut vara ostaa aitoja
Puuvillaiset neulepaidat, joissa oli kohokirjottuja kuvioita.
Ribbipoolot ja liivi.
Takkeina oli suosittuja R-collectionin ja Vero Modan anorakit.
Kenkinä purkkarit tai jotkut vastaavat.
(Ai kamala... 😂)
ootkohan ollut mun yläasteella, kaikki lähtien neulepuseroista on niiiin tuttua 😂
Samat kuviot meillä!!!!!
Ollaan sitten oltu kaikki kolme samalla yläasteella..pelottavan tutulta kuullostaa ;-)
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun odotin syksyn lähestyessä Elloksen Back to school-kuvastoa kuin kuuta nousevaa. Sen vaatteissa oli aina ihanat tummat, murretut värit, ihania neuleita ja hameita. En koskaan kehdannut pitää koulussa hametta vaikka olisin halunnut.
Mä kans fiilistelin tuota kuvastoa aina!! Just muistelin sitä viime viikolla! Nimenomaan noita murrettuja värejä ja hameita. Ihanaa, joku muukin on tehnyt samaa :D
Muistan sellaiset kankaiset, vähän maiharien näköiset kengät, traktoripohjakengistä kai puhuttiin, sellaiset oli tuossa kuvastossa ja oisin niin kovasti halunnut mutten koskaan saanut. Parilla luokkakaverilla oli.
80-luku : sammarit, tarralenkkarit, kolitsipaidat
90-luku : Leviksen viisnollaykköset, flanellipaidat, värilliset farkkupaidat
80-luvulta minulle ovat jääneet mieleen samettihousut, karmeat kivipestyt tai mitkä lie lumipestyt farkut ja poolopaidat! sekä toppahaalarit, joita pidettiin nolostelematta vielä viidennellä luokalla.
90-luvulta muistan kurkkuun asti napitetut, lämpimät flanellipaidat ja Leviksen viisnollayköset. kaulassa roikkui tutteja ja ranteissa värikkäitä ystävyysnauhoja. jossain vaiheessa tulivat sitten itse nätillä kankaalla levennetyt farkut, tolppakorot, pikkureput ja pilotit...
Simo vaatehuoneelta, hei ! kansitakki. purkkarit. ja talvella se perhanan itsetehty bulahattu, onneksi ei ole kuvia minusta mokoma kammotus päässä...
Noita ystävänauhoja tehtailtiin 90-luvulla ja joillain oli niitä molemmat ranteet täynnä eikä niitä otettu suihkunkaan ajaksi pois… tosi hygieenistä! Samoin kaikkia huvipuisto- ja festarirannekkeita kuului pitää niin kauan kunnes ne kuluivat puhki.
NHL-lippikset oli muotia pojilla ja tytöillä. Sit oli joku juttu että siitä lipasta näki, oliko aito vai ei.
Fiorellasta ostettiin napapaitoja joissa luki "Hello boys" tai "99% angel" tms. ja niitä käytettiin flanellipaidan, nappiverkkareiden tai lappuhaalarin kanssa.
Ragazzi-takki simon vaatehuonelta 1990-luvulta
Polviin asti ulottuvat shortsit ja ulkoilutakki. Lasten katumuotia 1990-luvulta.
Kiss-collegepusero 1990-luvulta
Mustat housut koululaisilla 1990-luvulta.
Paksut lenkkarit 1990-luvulta.
Vyönsolki-koristeet 1990-luvulta.
Tiukat farkut, ja rautakärki-bootsit. Kovis-vaatetus 1980-luvulta.
Erilaiset reppukoristeet 1990-luvulta.
Kukkafarkut 1990-luvulta.
Säärystimet farkkujen alla 1990-luvulta.
Kävelykengät ja farkut 1990-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Busnelin raitaneuleet
Palmrothin "ratsastussaappaat"
Joutsenen untuvatakit
Olen siis niin vanha, että nämä ovat 80-luvun alun muotia. Ja varakkaiden lukiolaisten siis.
Älä unohda valkoista huulipunaa ja helminauhaa kaulassa!
Lacosten pikeepaidat ja myös Mäserin polopaidat pienellä vetoketjulla!
Nää vaatteet kuulostaa musta aivan ihanilta :D -N21
Näin kaupassa yksi päivä tytön josta sain kunnon flashbackin vuoteen 1993 jolloin olin 14. Hänellä oli päällään vihreä ruutuhame, valkoiset ylipolven sukat, traktoripohjaiset kävelykengät ja asiaankuuluvat silmälasit. Sekä hattu.
Teki mieli kysyä että oletko sinä minä, kaukaa 90-luvulta 😅
Vierailija kirjoitti:
Nää vaatteet kuulostaa musta aivan ihanilta :D -N21
Niin varmaan kun ne on taas tulossa muotiin. Saat hyviä pukeutumisvinkkejä ;) tai ei ne niin hyviä ole meidän mielestä, jotka olemme jo kerran niitä pitäneet.
Olkatoppaukset. Kirjoitin 1985, ja muistan, että lukiossa oli pahimmillaan yllä useampikin kerros olkatoppauksia: paitapuserossa, jakussa ja päällystakissa...
Kapenevat lahkeet.
Beavers-merkkifarkut. Minihameet, joita ostin kielikurssilla Briteistä ja jenkeistä.
Kapeat vyöt, myös sellainen pariin kertaan lanteille kiedottavat monikerroksinen vyö.
Korut oli pieniä ja siroja.
Hiuksissa permanentti.
Tämä ei taida olla hlökohtainen muisto? 70-luvulla uudet ostovaatteet oli vielä niin kalliita (halpatuontia ei ollut!), että koululaiset ei kylläpä saaneet jokaisen trendin välisiä housuja. Uudet ostettiin, kun entiset olivat liian pienet tai puhki. Muoti ei myöskään vaihtunut ihan noin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kysytty, mut kerron kuitenkin, kun on jäänyt niin hyvin mieleen:
1976-1977: farkut, mieluiten lewikset, lisäksi alkoi näkyä tummanpunaisia samettifarkkuja, froteepaitoja, kenkinä tennistossut, talvella kunnon jatsarit, keväällä alkoi näkyä mustia satiinihousuja.
1977-1978: tavalliset farkut jäivät paitsioon, tilalle vyöryi bootleg-samettifarkut (versio 2), joissa oli reisitaskuja ja remeleitä ja joiden värit vaihteli, tummanpunaisen ollessa edelleen suosikki. Satiinihousuja näkyi myös. Tyttöjen kengät olivat usein vaalean beigejä, korkeakorkoisia saapikkaita tai saappaita, ohuita villapuseroita.
1978-1979: sametin voittokulku jatkui, nyt versiona 3 eli ukkohousut eli ns. lökärit, mieluiten punaiset, mutta muitakin värejä oli, kengät olivat edelleen beiget, kiilakorkoiset, kesällä kiilakorkoisia sandaaleita, tavalliset farkutkin palasivat paitsiosta, nyt tietysti lökäreinä, kuvioon tuli myös farkkuhaalarit, keväällä näkyi satiinisia kellohameita, kukkahameita, joiden alla oli alushame, jonka pitsireuna pilkisti hameen alta muutaman sentin, pitsipuserot.
Kiinantossut
Pitkävartiset nahkasaappaat
Toppahaalari pastelliväreissä
Eräänlainen karvalakki, jossa roikkui häntä takaraivosta
Flanellipaita, jonka päällä liivi, jossa kiiltävä (satiininen?) selkäosa
Neonvärit
R-collectionin anorakki (minulla on edelleen 90-luvulla ostettu tummanvihreä anorakki tallessa :D )
Korkeavyötäröiset lahkeista kapenevat vaaleat farkut, jotka olivat nykymuodin silmissä aivan liian lyhyet. Loppuivat jossain nilkan kohdalla.
Jossain vaiheessa farkuissa oli leveä kuminauha vyötäröllä. En muista myytiinkö niitä kaupassa vai tuunattiin itse kässätunneilla.
Itsetehdyt hiusdonitsit.
No koska toi ei ole oikea muisto. On jostain Anttilan katalogista tms. Tuohon aikaan aikuisillakaan ei ollut noin paljon vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kysytty, mut kerron kuitenkin, kun on jäänyt niin hyvin mieleen:
1976-1977: farkut, mieluiten lewikset, lisäksi alkoi näkyä tummanpunaisia samettifarkkuja, froteepaitoja, kenkinä tennistossut, talvella kunnon jatsarit, keväällä alkoi näkyä mustia satiinihousuja.
1977-1978: tavalliset farkut jäivät paitsioon, tilalle vyöryi bootleg-samettifarkut (versio 2), joissa oli reisitaskuja ja remeleitä ja joiden värit vaihteli, tummanpunaisen ollessa edelleen suosikki. Satiinihousuja näkyi myös. Tyttöjen kengät olivat usein vaalean beigejä, korkeakorkoisia saapikkaita tai saappaita, ohuita villapuseroita.
1978-1979: sametin voittokulku jatkui, nyt versiona 3 eli ukkohousut eli ns. lökärit, mieluiten punaiset, mutta muitakin värejä oli, kengät olivat edelleen beiget, kiilakorkoiset, kesällä kiilakorkoisia sandaaleita, tavalliset farkutkin palasivat paitsiosta, nyt tietysti lökäreinä, kuvioon tuli myös farkkuhaalarit, keväällä näkyi satiinisia kellohameita, kukkahameita, joiden alla oli alushame, jonka pitsireuna pilkisti hameen alta muutaman sentin, pitsipuserot.
Siis miten joku voi muistaa näin tarkasti? :D Vai onko omassa muistissani jotain vikaa, kun 25-30 vuoden takaisista asioista muistan vain väläyksiä sieltä täältä?
1980-luvun koululaisilla oli sisäkenkinä: Jumppatossut, ja se jokapäiväinen sipsutteluääni mitä kuulin kun olin samassa koulussa ylä-asteen oppilaana. Meillä ei ollut sisäkenkäpakkoa mutta... Ulkokengät piti jättää käytävälle, muutama yläasteen tyttö tai poika piti jumppatossuja jaloissa mutta se oli erittäin harvinaista. 8lk olin niin samassa luokassa oppilaita oli n: 14. Heistä 3 oppilasta piti jumppatossuja, niin opettaja ehdotti jumppatossuja kaikille luokassa oleville oppilaille, en muista kuinka moni kyseistä ehdotusta vastusti mutta... Me ylä-asteen oppilaat saatiin vapautus jumppatossujen käytöstä koulun sisäjalkineena.
Aloitin koulun 1985. Mullakin muistoissa levis 501 ja lahkeet sisäänpäin käännettyinä. Naf naf takit. Fido dido paidat. T-paita housuihin työnnettynä ja ruutupaita siinä päällä avoimena. Itsevärjätyt farkut (keltaiset, pinkit). Grungetyyli. Joskus lukiossa oli vaihe jolloin kaikilla tytöillä bleiserit ja suorat housut.
Sitten oli sitä "musiikkipukeutumista" tyyliin Dingo > hirveesti sifonkihuiveja ja kainaloon saakka rannerenkaita tai Wham, eli isot teksti-colleget, Madonna > legginsit, joku hassu hame, tupeerattu tötterö jollain nauhalla hiuksina, hieman korsettimainen toppi rotsin alla ja iso koru roikkumassa siinä kaiken kruununa :D unohtamatta MC Hammeria etc, jotka toi hirveet haaremihousut mukanaan. Bändi ja idolipaitoja oli noin ylipäätään enemmän yleisesti mitä nyt näkee.
Karseinta oli kuitenkin aina ja ikuisesti ne hirveät kaiken kukertavat salihousut + vyötärölaukku kaikkialla, aina ja tilaisuudesta piittaamatta. OMG :D
Oli mahtavaa ihailla, kun kaikilla kuumimmilla tytöillä yläasteella ja lukiossa -83-89 oli talvikausina mitä upeimpia pitkävartisia saappaita. Se tuplasi kenen tahansa seksikkyyden. Harmittaa todellakin ettei silloinen naisten tyylikkyys talvijalkineissa ole säilynyt tai palannut epämääräisten muotien sekamelskasta, ettei nykyään tarvitse niskoja nyrjäyttää, kun mitään ihailemisen tyylikästä kokonaisuutta näy millään ikäryhmällä.
80-luvun poikien muodista on jo mainittu Levi's 501 ja collegepaidat. Oikeaa kuvaa ei kuitenkaan saa, ellei tunge collegea housunkauluksen sisään =)