Vinot hampaat, pilaavat elämän! :(
Onko täällä ketään muuta kenellä vinot hampaat? Kohtalotovereita? Itselläni hampaat vaikuttaa todella paljon elämääni kun sekä yläetuhampaat että alahampaat on vinot/sekaisin. Nää estää hymyilemisen ja muutenki sosiaalista elämää koska olen alkanut alkanut ajattelemaan niitä liikaa. Ja ennenkuin joku tulee sanomaan oikomisesta, säästän kyllä mutta parin tonnin säästäminen vie aikaa :/
Kohtalotoverit, laittakaa kuvia ..
Kommentit (30)
Minulla oli vinot ylähampaat, olisin saanut teininä raudat mutta kieltäydyin niistä.
Silloin ei itseäni haitannut 4 vinossa ja hieman päällekkäin olevaa hammasta.
Kuitenkin joskus päälle parikymppisenä nuo hampaat rupesi häiritsemään itseäni ja päätin oikoa ne hampaiden sisäpuolelle laitettavilla raudoilla. Mulle esteettisyys oli suuri tekijä, eli mieluummin katselin niitä vähän vinoja hampaitani kuin katselisin rautoja hampaiden päällä.
Onnekseni kaupungissani oli yksi tälläisiä hampaiden sisäpuolen kautta oikomishoitoja tekevä hammaslääkäri. Tilasin ajan ja noin vuoden rautojen pidon jälkeen sain ne pois. Tuollainen rautalanka tosin jätettiin tonne hampaita tukemaan ettei rupea palautumaan.
Koko homma maksoi yhteensä noin 3000 euroa. Oli sen arvoista että peilikuva nykyään miellyttää:)
Itselläni on periaatteessa rumat hampaat, mutta itse tykkään niistä. Muutenkin tykkään olla ihmisten kauneuskäsitysten vastainen, ihan vaan vastalauseeksi nykyisille tiukoille ja ahdistaville normeille siitä miltä naisen pitää näyttää.
Mun hampaat on sellaiset, että takahampaat on ihan pienet nysät, mutta etuhampaat todella isot ja ulkonevat. Ja sinertävän valkoiset, että varmasti oravahampaat oikein erottuu :D
Hammasraudat nyt ovat humpuukia, kuten kaikki muukin hammaslääketieteessä. Ne vain vahingoittavat hampaita, näyttävät rumilta ja maksavat paljon. Uskokaa tai älkää, vinoja hampaita aiheuttaa helposti ymmärrettävä asia. Hammaslääkärit vaan ovat niin epäkelpoja että eivät tiedä mitään, ja kaikki jää arvailujen varaan. Siis vinoja hampaita aiheuttaa infektio ikenissä hampaiden ympärillä. Se lähtee hissukseen vetyperoksidilla, eli 35% liuoksella. Apteekit ovat lähteneet mukaan tähän lääketieteen harrastamaan yleiseen vedätykseen, ja myyvät vain 3% vetyperoksidia, joka kelpaa lähinnä ruokajuomaksi. Ei voi kuin nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis hymy on kyllä jokaisen ihmisen perusoikeus, hymyily ja nauru elämän parhaita asioita. Jos hampaat on vinksinvonksin todella rumasti, niin kyllä ne pitää voida saada suoraksi.
Alunperin syy on vanhemmissa, jotka syöttävät tuttipullosta eivätkä imetä (pitkään imetetyillä hampaat ovat suorat) ja antavat ison taaperonkin vielä imeä tuttia... Epäluonnollinen hoito aiheuttaa vinksottavat hampaat! Ja sitten vanhemmat ei oman huonon hoidon tuloksia edes viitsi korjata!!
t. aikuisena hampaansa oiotuttanut.
Joskus toisille vaan tulee vinot hampaat vanhemmista riippumattomista syistä.
En ole juonut tuttipullosta ja tuttiakaan en ikinä ole suostunut käyttämään.
Silti oli vinot hampaat.
Siskolla taas on suorat hampaat vaikka samanlailla ei ole tuttipullosta juonut eikä tuttiakaan imenyt.Pienellä pelolla nyt seuraan poikani hampaiden kasvua.
Poikakaan ei ikinä ole tuttia hyväksynyt, mutta pelottaa silti että vinoon kasvaa:'(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis hymy on kyllä jokaisen ihmisen perusoikeus, hymyily ja nauru elämän parhaita asioita. Jos hampaat on vinksinvonksin todella rumasti, niin kyllä ne pitää voida saada suoraksi.
Alunperin syy on vanhemmissa, jotka syöttävät tuttipullosta eivätkä imetä (pitkään imetetyillä hampaat ovat suorat) ja antavat ison taaperonkin vielä imeä tuttia... Epäluonnollinen hoito aiheuttaa vinksottavat hampaat! Ja sitten vanhemmat ei oman huonon hoidon tuloksia edes viitsi korjata!!
Silti oli vinot hampaat.
Siskolla taas on suorat hampaat vaikka samanlailla ei ole tuttipullosta juonut eikä tuttiakaan imenyt.Pienellä pelolla nyt seuraan poikani hampaiden kasvua.
Poikakaan ei ikinä ole tuttia hyväksynyt, mutta pelottaa silti että vinoon kasvaa:'(Totta, ei ole hoidosta kiinni hampaiden vinoon kasvaminen. Mulla on viisi lasta, joita imetin pitkään eikä tuttipulloa tai tuttia ole ollut koskaan yhdelläkään käytössä. Vain yhdellä heistä on luonnostaan suorat hampaat. Kolmen hampaat oiottiin jukisella puolella, esikoisen jopa kahteen kertaan, ja silti häänellä on nyt liki kolmekymppisenä yksi etuhammas täysin poissa rivistöstä. Samoin kävi toisellekin lapselle. Yhdellä hampaat ovat pysyneet suorassa oikomisen jälkeen. Kuopus ei saanut ilmaista oikomista, vaikka hänen hampaansa ovat eniten vinossa. Tyttö on nyt 14 ja maksaisin kyllä oikomisen, jos hän haluaisi hampaansa suoriksi. Ei ole vielä innostunut. Uskon, että perintötekijät vaikuttavat enemmän kuin mikään muu. Sekä minun että mieheni hampaat on nuorena oiottu. Miehellä on suorat rivistöt, itselläni taas ylähampaat menivät uudelleen vinoon aikuisena.
Mulla on tylsä hammasongelma, nimittäin se että kun ne hampaat ei ole suorat, mutta ei niin vinotkaan, että kukaan hammaslääkäri tuntuu tajuavan ongelmaa.
Omasta mielestäni pahin vika on että etummaisista yläetuhampaista toinen on ulkokulmastaan vähän ulkoneva. Esim. kaksiulotteisiissa valokuviss asiaa ei huomaa ollenkaan, mutta jostain kulmista jos katsoo niin näyttää ihan kamalalta. Sitten yksi alaetuhammas on aavistuksen taempana kuin muut, mutta hammaslääkärien mukaan olemattoman vähän eikä sit muka edes huomaa. Minusta se pahimmillaan näyttää siltä kuin siitä puuttuisi hammas kokonaan, jos varjo lankeaa sopivasti.
Kävin esteettisen hammashoidon erikoislääkärilläkin mutta ei hänenkään mielestään kannata tehdä yhtään mitään ja kuulemma moni kadehtisi hymyäni. Mutta kun itse häpeän niin että yritän puhuakin suu kiinni ja hymyilystä tulee vaikeaa, kun täytyy yrittää peitellä rumaa hymyä. Päätohtori tässä kai olisi seuraava osoite :\
Miksi et laita uudelleen rautoja? Tilaa aika hyvältä yksityiseltä hammaslääkäriltä, joka on erikoistunut oikomishoitoihin ja käy hänen kanssa juttelemassa, millä aikataululla hampaasi saataisiin kuntoon ja mitä se maksaisi. Itselläni oli vinot hampaat parikymppiseksi asti (en antanut niitä lapsena oikoa, kun kärsin hammaslääkäripelosta) ja sitten yhtenä päivänä sain niistä tarpeeksi. Minulta poistettiin ylhäältä yksi hammas, että hammasrivistö mahtui suoraksi. Oikomishoidot kestivät muistaakseni noin pari vuotta, mutta äkkiä se aika hammasrautojen kanssa meni. Nyt on ollut suorat hampaat viimeiset 15 vuotta ja kyllä ne vaan kauniit ovat. Vieläkin saan tutuilta ja tuntemattomilta kehuja, että hampaani ovat tosi kauniit ja oikomishoidon aloittaminen silloin kaksikymppisenä oli elämäni parhaimpia päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti oli vinot hampaat.
Poikakaan ei ikinä ole tuttia hyväksynyt, mutta pelottaa silti että vinoon kasvaa:'(Totta, ei ole hoidosta kiinni hampaiden vinoon kasvaminen. Mulla on viisi lasta, joita imetin pitkään eikä tuttipulloa tai tuttia ole ollut koskaan yhdelläkään käytössä. Vain yhdellä heistä on luonnostaan suorat hampaat. Kolmen hampaat oiottiin jukisella puolella, esikoisen jopa kahteen kertaan, ja silti häänellä on nyt liki kolmekymppisenä yksi etuhammas täysin poissa rivistöstä. Samoin kävi toisellekin lapselle. Yhdellä hampaat ovat pysyneet suorassa oikomisen jälkeen. Kuopus ei saanut ilmaista oikomista, vaikka hänen hampaansa ovat eniten vinossa. Tyttö on nyt 14 ja maksaisin kyllä oikomisen, jos hän haluaisi hampaansa suoriksi. Ei ole vielä innostunut. Uskon, että perintötekijät vaikuttavat enemmän kuin mikään muu. Sekä minun että mieheni hampaat on nuorena oiottu. Miehellä on suorat rivistöt, itselläni taas ylähampaat menivät uudelleen vinoon aikuisena.
Mulla oiottiin myös hampaat teininä julkisella puolella. Pari vuotta sitten hammaslääkäri kehoitti menemään oikojalle konsultaatioon, koska alahampaat olivat vinossa. Oikoja sanoi, että alas on tullut jännite retentiokaareen, eivätkä alaetuhampaat ole enää luussa kiinni eli irtoaisivat jossain vaiheessa.
Nyt sitten niitä oiotaan uudestaan yksitysellä. Oikomisen jälkeen tehdä pari limakalvosiirrettä, koska hampaiden kallistuminen aiheutti vielä ikenien vetäytymisen. Tämä tapahtui vuosia sitten, mutta niitä on epäilty harjausvaurioiksi. Oikoja sanoi heti, että johtuu hampaiden kallistumisesta.
Mulle annettiin kaupungilta ohjeeksi pitää retentiokaarta (kiinni alahampaissa), kunnes irtoaa. Ei irronnut reilussa 10 vuodessa.
Mulla on purentavika, jota yritettiin oikoa lähemmäs kymmenen vuotta. Alkutilanteessa mun alahampaat meni siis ylähampaiden päälle just sillä tavalla, että aina hymyillessäni näytin pikemminkin siltä, että irvistelisin. Mun suuhun tungettiin kaiken maailman rautoja, kiskoja ja muotteja ja nyt lähempänä kahtakymppiä ylähampaat ei edelleenkään mene alahampaiden. Ylä- ja alahampaat "ottavat yhteen" eli kumpikaan ei ole toisten päällä. Asialle ei kuulema voi/kannata tehdä mitään.
Kuitenkin mä en enää murehdi asiaa, juuri koska en voi sille mitään. Jos joku näkee mun hampaat nauraessani, niin siinä nähkööt. Juuri ketään tuskin kiinnostaa toisten ihmisten hampaat. Sitä paitsi mussa on sentään jotain persoonallista.
Mä oon muutoin ihan nätti, mutta vinot hampaat, joiden takia ei nuorempana tehnyt mieli hymyillä. Opiskeluaikoina kävin oikojalla kysymässä neuvoa ja hän kehui hampaitani persoonalliseksi eikä nähnyt syytä miksi niitä pitäisi oikoa. Muuta kuin esteettistä haittaa näistä ei siis ole. Olen oppinut elämään niiden kanssa ja pidän niitä nykyään itsekin persoonallisina. Ehkä olisin tylsän näköinen täydellisen hammasrivistön kanssa, nyt olen mielenkiintoinen :D