Työkaveri varasti muumimukini
Pitkä sepustus, pahoittelen.
Minulla on töissä kahvimukina sininen Rauha-muumimuki, jonka olen joskus kauan sitten saanut lahjaksi silloiselta hyvältä ystävältäni. Työpaikkani on suht pieni toimisto, meitä on yhteensä kahdeksan henkeä. Jokaisella on omat mukit ja niitä pidetään keittiön kuivauskaapissa. Tai siis ne pitävät, jotka pesevät mukinsa, toisilla se on aina pöydällä. Itse kuitenkin pesen omani yleensä päivän päätteeksi ja pistän kaappiin kuivumaan.
Yksi työkaverini meinasi pudottaa silmät päästään, kun joskus näki minkä mukin olin tuonut kahvimukikseni. Sanoi, että kyseessä on vähän arvokkaampi muumimuki ja kyseli, että enkö pelkää että se hajoaa töissä. Sanoin että ei pelota, vaikka onhan sillä vähän tunnearvoa, kun sen olen kerta lahjaksi aikanaan saanut.
Työkaveri on siitä asti (noin kaksi vuotta) vahdannut mukiani kuin haukka ja on välillä kysellyt, olisinko kiinnostunut myymään sen "kerta se on sulle niin arvoton, että voit pitää sitä työpaikan kahvimukina". Ja hänen kokoelmastaan tämä muki kuulemma vielä puuttuu. Olen aina sanonut kohteliaasti ei.
Tänä aamuna, kun tulin töihin, ei muki ollutkaan tiskikaapissa paikoillaan. Ajattelin, että olen jättänyt sen pöydälleni - niin käy joskus kiireessä ja nyt on ollut todella kiireistä - mutta muki ei ollut sielläkään. Kurkkasin varuiksi vielä muut keittiön kaapit, neukkarit ja jopa omat laatikkoni, ei mukia. Otin sitten keittiöstä yhden varamukeistamme (muutama muki firman logolla, asiakastapaamisia varten) ja kaadoin siihen kahvia, kun tänä muumimukiani himoinnut työkaveri tuli paikalle. Silmissä pilkahti tietävästi, kun hän mukaviattomalla äänellä kysyi, että "ai asiakastapaaminen heti aamusta?". Sanoin tiukasti että ei, vaan mukini on kadonnut. Työkaveri kohautti olkiaan ja sanoi välinpitämättömällä äänellä jaa ja lähti keittiöstä.
Onko työkaverini varastanut muumimukini? Tiedän, että hän jäi vielä tekemään töitä eilen kun lähdin, joten hänellä oli mahdollisuus.
Kommentit (396)
Minäkin ihmettelen provoilijoita. Tuo on sitä suden huutamista, ihmiset haluavat olla avuksi. Lopuksi kun lällätellään päälle että haha menittepäs halpaan senkin typerykset niin se auttamishalu lopulta laantuu ja loppuu kokonaan. Sitten jää ne oikeat avuntarvitsijat vaille neuvoa ja ymmärrystä ap:n kaltaisten kusiaisten takia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tollaisesta provoilusta saa? Vaikutat tyytyväiseltä itseesi. Sairasta.
Niinpä ja aika harvinaisen perillä ap vaikuttaa olevan mammojen asenteista muumimukeihin ja muista pikku nyansseista, vaikka väittää ettei käy kuin joskus silloin tällöin selailemassa palstaa.
Vierailija kirjoitti:
Mmuki kirjoitti:
Täälläpä on keskustelu räjähtänyt ihan kunnolla viikonlopun aikana. Nyt kerkiän vihdoin päivittää tilannetta. Kannattaa lukea kokonaan!
Voisinpa kertoa teille jotain jymyuutisia tähän arvoitukseen liittyen, mutta valitettavasti kerrottavaa ei juurikaan ole. Sen verran on kuitenkin selvinnyt, että täällä AV:lla on todella jymäytettävää porukkaa. Ei kaikki, tässäkin ketjussa on monta viestiä, joissa huudellaan provoa - tosin voihan niidenkin takana olla vain yksi ja sama henkilö, ken tietää - mutta moni. En arvellut, että huvikseni kirjoittamani tarina ottaisi näin paljon tuulta alleen. En ole edes ennen kirjoitellut tälle palstalle, joskus vain selaillut.
Eli kyllä, tämä oli päästä keksitty juttu. Provo. Hetken mielijohteesta, idea tuli yhtäkkiä jostain toisesta keskustelusta ja totesin, että miksipä ei. Oli mielenkiintoista seurata millainen keskustelu tästä lähti liikkeelle. Neuvoja oli jos jonkinlaisia ja tarina tosiaan tuntui uppoavan kuin veitsi sulaan voihin. En kuitenkaan yrittänyt tehdä mitään klassikkoprovoa, jota muistellaan vielä pitkän ajan päästä, kuten joku täällä epäili. Halusin vain vähän viihdettä ja kokeilla kuinka pitkälle pystyn jatkamaan uskottavaa tarinaa. Tämän pidemmälle en halunnut enää kuitenkaan jatkaa, en tiedä miten tarinaa olisin edes jatkanut. Sen tiedän, että työkaveri olisi sen kyllä varastanut, mutta en tiedä miten olisin hänet paljastanut.
Oli myös mielenkiintoista lukea kommentteja, joissa väitettiin, että keskustelen itseni kanssa tai että osa kommenteista on minun näppäimistöltäni. Kerrottakoon, että vain kaksi kommenttia, jossa ei ole lopussa AP ja nimimerkkinä Mmuki, ovat minun kirjoittamiani. Kommentti 23:
Vierailija kirjoitti:
Kysy vaikka työjuttujen varjolla että voisitteko tavata hänen luonaan ja pengo sitten kaikki kaapit. Muki on varmasti siellä. Jos ei suostu niin muki on sitä varmemmin siellä.
Ja kommentti 39 (vastaus pidempään viestiin):
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo. Jos teitä on firmassa 8 henkilöä, et kai tosissasi kuvittele, että työkaveri varastaisi mukisi? Itse loukkaantuisi tuolaisista syytöksistä verisesti. Vaikka työkaveri mukiasi on ihaillut, tuskin hän kahta vuotta on kerännyt rohkeutta varastaa sitä. Sanoit itsekin, ettet ollut aamulla varma, olitko unohtanut kuppisi pöydällesi vai et. Katso nyt ensiksi joka paikasta (myös roskiksesta), myös niistä kummallisista. Voihan olla, että joku on vahingossa pudottanut sen, kun on tiskikonetta tyhjentänyt tai laittanut sen eri paikkaan, mitä yleensä. Entäs onko teillä siivooja esim. vaihtunut?
Tais tulla mukivaras linjoille
En myöskään ole se joku Hellu, jonka kirjoitustyyliksi tätä epäiltiin. Ilokseni kukaan ei alkanut trollailla nimimerkilläni, tai en ainakaa huomannut. Sain siis kirjoitella Mmukina ihan rauhassa jo ennen kuin rekisteröin tämän nimimerkin.
Tämä oli hauskaa viihdettä, toivottavasti teillekin. Tämän "paljastusviestin" ei ole tarkoitus olla mikään kiitospuhe tai ylistys minulle ja mukaviekkaudelleni, tiedän, etten ole yhtään sen erityisempi kuin kukaan muukaan täällä provoillut. Halusin vain paljastaa itseni, ennen kuin häivyn tältä palstalta muualle. Ja saatte tekin loppuratkaisunne.
Mmuki kiittää ja kuittaa.
Ignoorataan tämä 😆 Nyt jokainen voi kertoa miten mielestäsi kävi!
T. Muumimuki legenda elää
Näin tehdään!
Ap:n työnantaja oli saanut ilmiannon tästä ketjusta, eikä halua mitään kyseenalaisia kissatappeluja tai varkausepäilyjä muuten hyvämaineiselle työpaikalle. Ap peruu nyt puheitaan, koska pelkää, että tulee monoa selluliiteille, kun levittää epäilystä rikoksesta.
Muki on siis edelleen kateissa. Siitä nyt lähdetään. Katsotaan, onko ap:llä selkärankaa oikeasti ottaa asiasta selvää?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen provoilijoita. Tuo on sitä suden huutamista, ihmiset haluavat olla avuksi. Lopuksi kun lällätellään päälle että haha menittepäs halpaan senkin typerykset niin se auttamishalu lopulta laantuu ja loppuu kokonaan. Sitten jää ne oikeat avuntarvitsijat vaille neuvoa ja ymmärrystä ap:n kaltaisten kusiaisten takia.
Niinpä. Näiden tällaisten provoilijoiden takia palstan tasokin on nykyään sitä mitä on. Kaikkeen huudetaan varmuuden vuoksi provo ja toisten aloituksiin ilkeillään. Oi niitä aikoja kun provot olivat hauskoja ja niille naurettiin kaikki yhdessä. Nykyään provoilijat kihisevät itsekseen muiden kustannuksella.
Ap paljastui töissä av-palstailijaksi syytettyään ensin työkaveria varastamisesta ja saatuaan pikkusieluisuuttaan potkut. Nyt sitten yrittää paikkailla, että se olikin joku trolli vain, jotta irtisanominen voitaisiin perua.
Kuka muka uskoo nimimerkki Mmukia? Vei vain ap:lta nikin ja alkoi kontrolloida keskustelua. Mä en ainakaan usko, että aloitus ei ois totta.
Ihan hauska : )
Ihmettelin todella, kuinka tunteisiin muumimukit menivät. Mulla on yksi ainoa sitä sarjaa oleva muki ja se on Nuuskamuikkunen, joka on suosikkihahmoni.
Kuinka moni teistä muuten on lukenut muumikirjoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmuki kirjoitti:
Täälläpä on keskustelu räjähtänyt ihan kunnolla viikonlopun aikana. Nyt kerkiän vihdoin päivittää tilannetta. Kannattaa lukea kokonaan!
Voisinpa kertoa teille jotain jymyuutisia tähän arvoitukseen liittyen, mutta valitettavasti kerrottavaa ei juurikaan ole. Sen verran on kuitenkin selvinnyt, että täällä AV:lla on todella jymäytettävää porukkaa. Ei kaikki, tässäkin ketjussa on monta viestiä, joissa huudellaan provoa - tosin voihan niidenkin takana olla vain yksi ja sama henkilö, ken tietää - mutta moni. En arvellut, että huvikseni kirjoittamani tarina ottaisi näin paljon tuulta alleen. En ole edes ennen kirjoitellut tälle palstalle, joskus vain selaillut.
Eli kyllä, tämä oli päästä keksitty juttu. Provo. Hetken mielijohteesta, idea tuli yhtäkkiä jostain toisesta keskustelusta ja totesin, että miksipä ei. Oli mielenkiintoista seurata millainen keskustelu tästä lähti liikkeelle. Neuvoja oli jos jonkinlaisia ja tarina tosiaan tuntui uppoavan kuin veitsi sulaan voihin. En kuitenkaan yrittänyt tehdä mitään klassikkoprovoa, jota muistellaan vielä pitkän ajan päästä, kuten joku täällä epäili. Halusin vain vähän viihdettä ja kokeilla kuinka pitkälle pystyn jatkamaan uskottavaa tarinaa. Tämän pidemmälle en halunnut enää kuitenkaan jatkaa, en tiedä miten tarinaa olisin edes jatkanut. Sen tiedän, että työkaveri olisi sen kyllä varastanut, mutta en tiedä miten olisin hänet paljastanut.
Oli myös mielenkiintoista lukea kommentteja, joissa väitettiin, että keskustelen itseni kanssa tai että osa kommenteista on minun näppäimistöltäni. Kerrottakoon, että vain kaksi kommenttia, jossa ei ole lopussa AP ja nimimerkkinä Mmuki, ovat minun kirjoittamiani. Kommentti 23:
Vierailija kirjoitti:
Kysy vaikka työjuttujen varjolla että voisitteko tavata hänen luonaan ja pengo sitten kaikki kaapit. Muki on varmasti siellä. Jos ei suostu niin muki on sitä varmemmin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo. Jos teitä on firmassa 8 henkilöä, et kai tosissasi kuvittele, että työkaveri varastaisi mukisi? Itse loukkaantuisi tuolaisista syytöksistä verisesti. Vaikka työkaveri mukiasi on ihaillut, tuskin hän kahta vuotta on kerännyt rohkeutta varastaa sitä. Sanoit itsekin, ettet ollut aamulla varma, olitko unohtanut kuppisi pöydällesi vai et. Katso nyt ensiksi joka paikasta (myös roskiksesta), myös niistä kummallisista. Voihan olla, että joku on vahingossa pudottanut sen, kun on tiskikonetta tyhjentänyt tai laittanut sen eri paikkaan, mitä yleensä. Entäs onko teillä siivooja esim. vaihtunut?
En myöskään ole se joku Hellu, jonka kirjoitustyyliksi tätä epäiltiin. Ilokseni kukaan ei alkanut trollailla nimimerkilläni, tai en ainakaa huomannut. Sain siis kirjoitella Mmukina ihan rauhassa jo ennen kuin rekisteröin tämän nimimerkin.
Tämä oli hauskaa viihdettä, toivottavasti teillekin. Tämän "paljastusviestin" ei ole tarkoitus olla mikään kiitospuhe tai ylistys minulle ja mukaviekkaudelleni, tiedän, etten ole yhtään sen erityisempi kuin kukaan muukaan täällä provoillut. Halusin vain paljastaa itseni, ennen kuin häivyn tältä palstalta muualle. Ja saatte tekin loppuratkaisunne.
T. Muumimuki legenda elääNäin tehdään!
Ap:n työnantaja oli saanut ilmiannon tästä ketjusta, eikä halua mitään kyseenalaisia kissatappeluja tai varkausepäilyjä muuten hyvämaineiselle työpaikalle. Ap peruu nyt puheitaan, koska pelkää, että tulee monoa selluliiteille, kun levittää epäilystä rikoksesta.
Muki on siis edelleen kateissa. Siitä nyt lähdetään. Katsotaan, onko ap:llä selkärankaa oikeasti ottaa asiasta selvää?
Ap on kuitenkin vuoren varma että maireasti hymyillyt työkaveri on syyllinen. Ap on unohtavinaan koko tapauksen ja selvittää välit työkaverin kanssa. Pomo on tyytyväinen ja työpaikalla palataan arkeen. Vaivihkaa ap kuitenkin selvittää mitä mukeja työkaverin muumimukikokoelmasta vielä puuttuu. Selviää että kokoelmasta puuttuu vielä esimerkiksi Millenium -erikoismuki sekä himoittu Rilli-muki. Ap myhäilee itsekseen ja suunnittelee virittävänsä ansan...
Vierailija kirjoitti:
Ihan hauska : )
Ihmettelin todella, kuinka tunteisiin muumimukit menivät. Mulla on yksi ainoa sitä sarjaa oleva muki ja se on Nuuskamuikkunen, joka on suosikkihahmoni.
Kuinka moni teistä muuten on lukenut muumikirjoja?
Varmaan kaikki on lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmuki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Muumimuki legenda elääNäin tehdään!
Ap on kuitenkin vuoren varma että maireasti hymyillyt työkaveri on syyllinen. Ap on unohtavinaan koko tapauksen ja selvittää välit työkaverin kanssa. Pomo on tyytyväinen ja työpaikalla palataan arkeen. Vaivihkaa ap kuitenkin selvittää mitä mukeja työkaverin muumimukikokoelmasta vielä puuttuu. Selviää että kokoelmasta puuttuu vielä esimerkiksi Millenium -erikoismuki sekä himoittu Rilli-muki. Ap myhäilee itsekseen ja suunnittelee virittävänsä ansan...
Olet jo parempi kuin ap :D ???
Haha, siellä se nyt on huutonetissä sun mukis myynnissä :D Katsokaa etusivu!
Huvittavaa, miten ihmisiä harmittaa, etteivät saaneet syyttää jotakuta varkaaksi, ja vielä kuinka moni oikeasti luuli, että se oli se mukeista kiinnostunut? Ja tosiaan ihmisiin upposi sekin, että työtoveri olisi näyttänyt pelokkaalta (sitten mairealta) ja sitten vielä sanonut kokoelman karttumiskysymykseen, että kenties. Ahhahhaha. Mä olin ihan varma, että jos ei trolli, niin hiukan sairas ap on, kun moisia kuvittelee.
309
Vierailija kirjoitti:
Onpa röyhkeää aloittajalta heti uskoa joku syylliseksi ilman ainoatakaan todistetta. Häiritseekö varkaus ap? Miksi ihmeessä viet töihin arvokkaan mukin? Ihan oma vika. Joku ontosiaankin voinut tiputtaa sen, eikä ole mitenkään korvausvelvollinen. Vai minkä lain mukaan mukisi korvataan? Mä sanoisin ainakin jo tässä vaiheessa pomolle, että haluan, että jokainen sitoutuu säilyttämään mukejaan kaapeissa omalla vastuullaan, koska en ala hysteerisenä varomaan kenenkään arvomukeja.
Tää oli mun eka viesti. Oon pikkasen fiksumpi kuin suurinosa teistä muista.
309
Jos kerran muki puuttui työkaverin kokoelmasta niin miksi hän myisi sitä eteen päin? Komeilee varmaan vitriinissä.
On minullakin arvokasta, etenkin tunnearvokasta unkarilaista posliinia kotonani, mutta ei tulisi mieleenkään viedä sitä töihin. Jos sille tapahtuisi jotain niin ainoa, jota saisin syyttää olisin minä itse, tai todistettavasti varkauden tehnyt. Edes rikkominen ei oikeuta syyttämään, vahinkoja kun sattuu.
.
.
Harmi että näin kävi, mutta et ikävä kyllä voi syyttää asiasta ketään ilman todisteita leimautumatta kamalaksi ihmiseksi.
.
Tässä mun muita viestejä ketjuun.
309
Mmuki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso hatunnosto tästä paljastuksesta. Olisivatpa muutkin trollailijat yhtä suoraselkäisiä ja päättäisivät juttunsa tuohon tapaan. Nyt saatiin mielenrauha ja päätös tarinalle, omalla tavallaan. Kiitos tästä! Esimerkillistä!
Trollit ilman tunnustusta ovat pelkkiä valehtelijoita, mutta sinä olet enemmän. Kaltaisiasi provoilijoita voin jopa kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmuki kirjoitti:
Täällä taas. Tulostin päivän päätteeksi keittiöön jääkaapin oveen lapun, jossa lukee jotakuinkin
KADONNUT/VARASTETTU
Sininen muumimuki (Rauha)
[netistä otettu kuva]
Palautathan tiskikaappiin tai työpöydälleni pe 12.8. mennessä, niin en aloita jatkotoimenpiteitä.
Jos hajotit sen, olethan valmis korvaamaan.
Terkuin, "Mmuki"Yritin ehtiä vielä puhumaan epäilemäni työkaverin kanssa päivän päätteeksi, mutta hän lähti tasan silloin, kun työpäivä päättyi ja itselläni oli työt huonossa vaiheessa juuri siinä kohtaa. Muilta työkavereilta kysyin ohimennen, kukaan ei ainakaan tunnustanut mitään eikä kenestäkään tullut samanlaista epäilystä kuin tästä yhdestä. Kurkkasin vielä lähteissäni roskiksen, keittiön kaapit, jääkaapin, mikron, työpöytäni laatikot ja jopa vessan, ei löytynyt. Jos olisin ollut toimistolla yksin, olisin tarkastanut työkaverienkin laatikot, nyt en kehdannut. En myöskään sanonut muille mitään epäilyksistäni ja kuten arvelinkin, esimies ei ole lukenut spostiaan (tai ainakaan vastannut). Toivottavasti maanantaina selviää lisää.
AP
Hyvä. Uskoisin että muumimuki palautuu vähin äänin ensi vkon aikana tiskikaappiin.
"Hyvä. Uskoisin että muumimuki palautuu vähin äänin ensi vkon aikana tiskikaappiin."
"Mä en usko. Jos joku nyt olisi ap:n kuvitteelisen tarinan mukaan vienyt mukin eli olisi niin röyhkeä, niin miksi ihmeessä hän palauttaisi mitään tai tunnustaisi?"
Tässä palautan jotakuta hyväuskoista maanpinnalle.
309
Ap tekaisi tällaisen viestin saadakseen huuto ilmoitukselleen paljon näkyvyyttä. Menitte kaikki halpaan.
Vierailija kirjoitti:
Mmuki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa röyhkeää aloittajalta heti uskoa joku syylliseksi ilman ainoatakaan todistetta. Häiritseekö varkaus ap? Miksi ihmeessä viet töihin arvokkaan mukin? Ihan oma vika. Joku ontosiaankin voinut tiputtaa sen, eikä ole mitenkään korvausvelvollinen. Vai minkä lain mukaan mukisi korvataan? Mä sanoisin ainakin jo tässä vaiheessa pomolle, että haluan, että jokainen sitoutuu säilyttämään mukejaan kaapeissa omalla vastuullaan, koska en ala hysteerisenä varomaan kenenkään arvomukeja.
Kylläpä sitä ollaan kiukkuisia. En ole ilmaissut epäilyksiäni tätä työkaveria kohtaan muuta kuin tällä palstalla. Työpaikalla en ole syyttänyt ketään, enkä aiokaan ilman todisteita. Totta kai varkaus häiritsee, eikö sinua häiritsisi, jos sinun omaisuuttasi vietäisiin työpaikalla? Ja kuten aiemmin kerroin, en tiennyt mukin arvoa silloin, kun vein sen työpaikalle. Minulle se oli vain muki ja mukava muistutus ystävästäni. Entä missä olen hakenut jotain korvausvaatimuksia? En missään, olen vain kaipaillut mukiani takaisin. Jos joku sen tosiaan on vahingossa hajottanut, niin toki jokin korvaus olisi mukava, mutta jos siitä meinaa tulla riitaa, niin korvaukseksi kävisi vaikka vain jokin uusi muki kahvimukiksi.
Mukit ovatkin kaapeissa jokaisen omalla vastuulla, kenen muun muka? Ja kuten aiemmin kerroin, säilytän mukiani vähän pidemmällä siellä kaapissa, jottei se vahingossa putoaisi jonkun kurotellessa omaa mukiaan.
AP
No totta kai harmittaisi, mutta ainakin nämä sinulle vastaaajat elävät jossain keinotodellisuudessa rikosilmoitusneuvojensa kanssa. Ja itse sanoit pitäväsi työkaveriasi varkaana. Saahan sitä nyt niin ajatella, mutta en kyllä neuvo rohkaistumaan täältä saamistasi neuvoista ja suorapuheisesti esittämään töissä, että joku heistä on varas.
t. 309
http://www.vauva.fi/keskustelu/2566809/muumimukien_arvon_lasku
Kohta et enää ehdi.