Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polttaako/juoko teidän nuori?

Vierailija
04.08.2016 |

Eli olen itse 15v, ja minua kiinnostaa tällainen asia, kuinka monen teidän perheessä lapsi/nuori polttaa/juo? Miten olette reagoineet ja mitä toimia teitte, jos teitte? Hyväksyttekö nuoren polttamisen ja juomisen? Millainen perhe teillä on?

Ja olen myös huomannut, että monet äidit, joiden lapset eivät polta tai juo, luulevat tietävänsä erityisen hyvin mistä se johtuu - eli aina se on kotioloista kiinni. Ei välttämättä, suurin vaikuttaja on oikeasti tuo kaveripiiri. Mutta kun on kiva ajatella, että "ollaanpa me ihana perhe, kun ei lapset polta kuten naapurin lapset, kyllä siellä sitten varmaan on alkoholisteja".

Mutta ihan mielenkiintoista olisi tietää vastauksia noihin kysymyksiin. Jos kiinnostaa minun tilanteeni, niin kyselkää vaan :D

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on naapurin kakara..

Vierailija
2/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut lukioon menevän poikani kiinni juomisesta tänä kesänä... Ei tietääkseni polta. Mitä tuohon voi sanoa? Saarnaaminen ei auta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että kaveriporukka vaikuttaa, mutta se saattaa olla kotioloista kiinni, kenet nuori valitsee kavereikseen.

Vierailija
4/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä paljon kotibileitä järjestetään.. (max 20/hlö saa olla)

Itse istun yläkerrassa juomassa lasin viiniä ja katsomassa telkkaria, jotta olen hollilla jos 16v tarvitsee minua.

Itse en alkoholia tai tupakkaa osta, koska se on laitonta. Saa tosiaan juoda, jos on saman katon alla (parempi tietää missä se juo)

Tupakkaa ei tietääkseni polta, vaikka haiseekin välillä... epäilyt herää muttei koskaan nähteni ole yhtään sauhutellut.

Vierailija
5/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa puuttua. Kyl se loppuu sitte aikanaan, kun piriöverit pistää miettimään.

Vierailija
6/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15- ja 17v ovat kummatkin juoneet alkoholia (ilman vanhempien lupaa). Kumpikaan ei polta tupakkaa, tai ainakaan en ole saanut siitä kiinni.

Päihteiden käyttö on sellainen asia, jota vanhemmat eivät koskaan voi estää. Kieltää ja varoittaa voi, mutta jokainen nuori voi salaa kaveriporukalla vetää kännit jos haluaa. Olen kyllä vähän pettynyt, kun ovat alaikäisenä käyttäneet alkoholia, mutta minkäs sille enää voi, mun olisi pitänyt neuvoa paremmin.

Vierailija
7/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta, että kaveriporukka vaikuttaa, mutta se saattaa olla kotioloista kiinni, kenet nuori valitsee kavereikseen.

Tottakai :D Juurikin näin, mutta se, että kaikissa tapauksissa syytetään pelkästään nuoren kotioloja, on häiritsevää. Itsellänikin erittäin välittävä perhe, ei alkoholia eikä ketään polta, mutta silti olen "valinnut" kavereikseni ihmisiä, jotka juovat ja polttavat, vain koska nautin heidän seurastaan muuten, ei sen takia, että he juovat ja polttavat. 

Vierailija
8/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä paljon kotibileitä järjestetään.. (max 20/hlö saa olla)

Itse istun yläkerrassa juomassa lasin viiniä ja katsomassa telkkaria, jotta olen hollilla jos 16v tarvitsee minua.

Itse en alkoholia tai tupakkaa osta, koska se on laitonta. Saa tosiaan juoda, jos on saman katon alla (parempi tietää missä se juo)

Tupakkaa ei tietääkseni polta, vaikka haiseekin välillä... epäilyt herää muttei koskaan nähteni ole yhtään sauhutellut.

Näinpä, parempi tietää missä juo ja paljonko juo. :D Mutta toisaalta, suurimmalla todennäköisyydellä nuoresi juo varmaankin jossain muuallakin?

Vierailija
9/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vielä aika nuori (14) ja olen käyttänyt alkoholia pari kertaa. Omat vanhempani ovat hyvin jyrkkiä absolutisteja, he eivät siis tiedä näistä. Koen että alkoholinhimooni on vaikuttanut ahdistukseni ja masennukseni yms. ongelmat. Ilman niitä tuskin olisin vielä näin nuorena perseitä vetänyt. Viina tuo hetkellisen helpotuksen kipuun. Nyt olen päättänyt olla tipattomalla 3 ja puoli vuotta kunnes täytän 18, sillä en halua alkoholismia tms paskaa.

Vierailija
10/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 14 v. ja ihan toisenlaiset asiat kiinnostavat. Tupakanpolttoa pitää tosi tyhmänä ja kotona ei ole halunnut edes maistaa alkoholia eikä tarvitsekaan. Meillä viiniä on ruokapöydässä aikuisille viikonloppuisin ja siitä ei ole koskaan tehty sen suurempaa numeroa.

Mikä omasta mielestäsi on syynä, että nuoret kiinnostuvat tupakasta ja alkoholista?

Vierailija
11/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15- ja 17v ovat kummatkin juoneet alkoholia (ilman vanhempien lupaa). Kumpikaan ei polta tupakkaa, tai ainakaan en ole saanut siitä kiinni.

Päihteiden käyttö on sellainen asia, jota vanhemmat eivät koskaan voi estää. Kieltää ja varoittaa voi, mutta jokainen nuori voi salaa kaveriporukalla vetää kännit jos haluaa. Olen kyllä vähän pettynyt, kun ovat alaikäisenä käyttäneet alkoholia, mutta minkäs sille enää voi, mun olisi pitänyt neuvoa paremmin.

Eihän sitä millään kyllä voi estää, ellei sitten aivan liian tiukat säännöt aseta. Itsekin olen huomannut, kuinka hyvin vanhempia saa huijattua,  harmillisesti. Mutta toisaalta, yleensähän vanhemmat sen lopulta aavistavat, kun nuori tulee kauheassa krapulassa ja tupakanhajuisena kotiin, että missähän sitä on oltu :D

Vierailija
12/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö 14 v. ja ihan toisenlaiset asiat kiinnostavat. Tupakanpolttoa pitää tosi tyhmänä ja kotona ei ole halunnut edes maistaa alkoholia eikä tarvitsekaan. Meillä viiniä on ruokapöydässä aikuisille viikonloppuisin ja siitä ei ole koskaan tehty sen suurempaa numeroa.

Mikä omasta mielestäsi on syynä, että nuoret kiinnostuvat tupakasta ja alkoholista?

Tämä siis tosiaan oma mielipiteeni, ei välttämättä mitään faktatietoa siis. Mutta omasta kokemuksestani olen huomannut yleensä kavereilla olevan suurin vaikutus, jos kaverit ei polta tai juo, ei varmaan nuorikaan. Sitten toisaalta sekin, että on se "nuoruuden seikkailunhalu". Mutta en kiellä sitä, että myös kotioloilla olisi vaikutusta, onhan silläkin paljon joissain tapauksissa. Mutta itse olen todella välittävästä, hyvästä perheestä, ja silti olen näihin piireihin sotkeutunut yläasteen aikana.

Vierailija
13/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäret 16v ja 14v ovat urheilijoita. Ovat koulussa, treeneissä tai kotona (omasta halustaan). Vanhempi on varsinkin kovasti vältellyt tilaisuuksia, joissa tietää alkoholia käytettävän. En toivo, että käyttäisivät alkoa alaikäisinä, mut varsinkin vanhemman kohdalla toivoisin, että uskaltaisi lähteä kavereiden kanssa paikkoihin, jossa muutkin kaverit käy. Tupakkaan molemmat suhtautuvat negatiivisesti, en usko, että on vaaraa, että alkavat polttamaan. Koko tuttavapiirissämme ei ole yhtään tupakoivaa.

Vierailija
14/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vielä aika nuori (14) ja olen käyttänyt alkoholia pari kertaa. Omat vanhempani ovat hyvin jyrkkiä absolutisteja, he eivät siis tiedä näistä. Koen että alkoholinhimooni on vaikuttanut ahdistukseni ja masennukseni yms. ongelmat. Ilman niitä tuskin olisin vielä näin nuorena perseitä vetänyt. Viina tuo hetkellisen helpotuksen kipuun. Nyt olen päättänyt olla tipattomalla 3 ja puoli vuotta kunnes täytän 18, sillä en halua alkoholismia tms paskaa.

Minun vanhempani eivät juo myöskään eivätkä polta. Itselläni on paniikkihäiriö, joka on täysin periytyvä sairaus siis (en ole varma, muistaakseni oli), mutta se ei ole vaikuttanut alkoholinhimooni. Itse join, koska halusin kokeilla. Ja nyt olen sitten juonut 13-kesäisestä asti, eikä oikeastaan kaduta - vielä. Tiedän, että aikuisena se sitten kaduttaa. Mutta onnea sinulle, teit tosiaan hyvän päätöksen :D Itse en ole vielä pystynyt, vaikka itselleni olen luvannut, että en juo enää. Ei tuo helpotusta alkoholi eikä tupakkakaan. Koskaan minun ei kyllä ole tarvinnut todistella olevani kova, siitä ei ole kysymys.

Vierailija
15/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on kohta 22-vuotias eikä juo eikä polta. Isänsä on alkoholisti ja polttaa, ei ole tämän kanssa ollut tekemisissä yli 10 vuoteen. Minä en juo enkä polta, eikä myöskään mieheni. Minun äitini suvussa ei tällä hetkellä tietääkseni polta kukaan, eikä kellään ole alkoholiongelmaa. Myös minun biologinen isäni on alkoholisti, mutta hän ei ole koskaan polttanut, hänen sisaruksensa ei kukaan polta eikä juo. Mieheni perheessä kaikki paitsi hän itse polttaa.

Kun tyttäreni oli yläasteella, ostin hänelle synttäreille jotain alkoholijuomia alkosta, jotain vaaleanpunaista kuoharia ym. Tyttäreni ja jotkut kavereistaan maistelivat niitä ja totesivat että järkyttävän pahaa. 

Tyttäreni kavereista ei juuri kukaan käytä alkoholi tai polta, monet oli seurakuntanuoria. Tyttäreni ei käynyt alkossa tai baarissa kun täytti 18 vuotta, häntä suorastaan inhottaa tupakan ja viinan, ja myös kahvin haju. Kun tyttäreni alkoi ensimmäisen kerran seurustelemaan, kielsi poikaystävältä tupakan, kaljan ja jopa kahvin.

Nykyään tyttäreni asuu Ranskassa, ja siellä toki juodaan alkoholia ruuan kanssa ja usein muutenkin, nykyinen poikaystävä juo vähän myös, mutta ei polta. Tyttäreni sanoo että poikaystävä ei saa tulla suutelemaan jos on juonut jotain pahaa alkoholia kuten olutta. Tyttäreni ottaa aina alkoholitonta juomaa kun muut ottavat viiniä tms. eikä sitä sielläkään juuri kukaan ihmettele.

Minä en ole tytärtäni suuremmin ohjannut asian suhteen kun ei ole ollut tarvetta. Jos tytär olisi oikein rankasti alkanut alkoholia käyttää nuorena, olisin toki ollut huolestunut koska suvussa on kuitenkin alkoholismia ja varmaan geenit sille altistaa. Sama juttu tupakan kanssa, olisin kertonut enostani jolla oli keuhkoahtaumatauti ja siihen kitumalla vuosia kuoli, ja olisin suositellut jättämään tupakan, mutta en tietenkään pakottaa olisi voinut aikuista ihmistä.

Tupakanpolttohan on vähentynyt jatkuvasti, ja se alkaa olla outoa että joku polttaa, ja olen ymmärtänyt että nuoriso juo alkoholiakin nykyään vähemmän kuin silloin kun minä olin nuori. Kaipa se valistus on vaan mennyt vihdoin paremmin ihmisillä jakeluun.

Vierailija
16/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nuori (17-vuotias), joten vastaan omasta puolestani: en polta enkä edes oikeastaan juo. Alkoholia on tullut lähinnä vain maisteltua, en siis ole ollut koskaan humalassa.

Kotiolojen vaikutuksesta en tiedä, äitini on kovan luokan juoppo, mutta isäni kohtuukäyttäjä.

Vierailija
17/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni on kohta 22-vuotias eikä juo eikä polta. Isänsä on alkoholisti ja polttaa, ei ole tämän kanssa ollut tekemisissä yli 10 vuoteen. Minä en juo enkä polta, eikä myöskään mieheni. Minun äitini suvussa ei tällä hetkellä tietääkseni polta kukaan, eikä kellään ole alkoholiongelmaa. Myös minun biologinen isäni on alkoholisti, mutta hän ei ole koskaan polttanut, hänen sisaruksensa ei kukaan polta eikä juo. Mieheni perheessä kaikki paitsi hän itse polttaa.

Kun tyttäreni oli yläasteella, ostin hänelle synttäreille jotain alkoholijuomia alkosta, jotain vaaleanpunaista kuoharia ym. Tyttäreni ja jotkut kavereistaan maistelivat niitä ja totesivat että järkyttävän pahaa. 

Tyttäreni kavereista ei juuri kukaan käytä alkoholi tai polta, monet oli seurakuntanuoria. Tyttäreni ei käynyt alkossa tai baarissa kun täytti 18 vuotta, häntä suorastaan inhottaa tupakan ja viinan, ja myös kahvin haju. Kun tyttäreni alkoi ensimmäisen kerran seurustelemaan, kielsi poikaystävältä tupakan, kaljan ja jopa kahvin.

Nykyään tyttäreni asuu Ranskassa, ja siellä toki juodaan alkoholia ruuan kanssa ja usein muutenkin, nykyinen poikaystävä juo vähän myös, mutta ei polta. Tyttäreni sanoo että poikaystävä ei saa tulla suutelemaan jos on juonut jotain pahaa alkoholia kuten olutta. Tyttäreni ottaa aina alkoholitonta juomaa kun muut ottavat viiniä tms. eikä sitä sielläkään juuri kukaan ihmettele.

Minä en ole tytärtäni suuremmin ohjannut asian suhteen kun ei ole ollut tarvetta. Jos tytär olisi oikein rankasti alkanut alkoholia käyttää nuorena, olisin toki ollut huolestunut koska suvussa on kuitenkin alkoholismia ja varmaan geenit sille altistaa. Sama juttu tupakan kanssa, olisin kertonut enostani jolla oli keuhkoahtaumatauti ja siihen kitumalla vuosia kuoli, ja olisin suositellut jättämään tupakan, mutta en tietenkään pakottaa olisi voinut aikuista ihmistä.

Tupakanpolttohan on vähentynyt jatkuvasti, ja se alkaa olla outoa että joku polttaa, ja olen ymmärtänyt että nuoriso juo alkoholiakin nykyään vähemmän kuin silloin kun minä olin nuori. Kaipa se valistus on vaan mennyt vihdoin paremmin ihmisillä jakeluun.

En osaa sanoa tuosta, että polttaako ja juoko nuoret vähemmän, mutta sen olen huomannut täällä pienissä kylissä missä liikun. Siis asun aika pienessä kylässä, missä ikäluokat pienentyvät kokoajan kuten naapurikunnassa, missä olen liikkunut myös porukoissa, niin huomaa kyllä, että ikäiseni juovat vähemmän täällä. Tällä hetkellä kavereistani täältä, siis ikäisistäni, juovat noin kymmenen tai viisitoista, ja ikäisiä on noin 50 :D Ja ne, jotka polttavat,  niitä on vielä vähemmän. Silloin kun siskojani oli yläasteella, kylillä hillui kymmeniä nuoria juomassa jatkuvasti, joten huomaa eron. 

Vierailija
18/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.14&17 v.

Kuoharia saaneet lasilliset kotona juhlien yhteydessä.

Vierailija
19/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei suvussa ole ainuttakaan alkoholiongelmaista, eikä tupakoijiakaan taida olla ainuttakaan, kun ainoa tupakoiva serkkunikin lopetti. Olen yli viiskymppinen ja tarkoitan suvullani vanhempiani, veljeäni, lastani, setiäni, enojani, tätejäni, serkkujani ja serkkujen lapsia.

Meillä on suvussa ollut aina avoin suhtautuminen alkoholiin, eikä sitä ole yritetty millään tavoin mystifioida. 

Itse vedin ensikännin 12 vuotiaana ja poikani kärähti 13 vuotiaana, kun tuli ihan seilissä kotiin. Minä sain tottakai nuhteet vanhemmiltani ja lapseni minulta, mutta mitään suurempaa numeroa siitä ei tehty, eikä ongelmia sen jälkeen ilmennyt. 

Nuoruudessa otin alkoholia silloin tällöin viikonloppuisin niin kuin muutkin nuoret. Täysikäiseksi tullessani alkoholin käyttö väheni, koska aloin liikkua autolla. Kun poikani täytti 18 vein hänet samana päivänä kapakkakierrokselle. Hänkään ei aikuisiällä ole ottanut kuin silloin tällöin. On onnellisesti naimisissa ja elää seesteistä perhe-elämää ja ymmärtääkseni käyttää melko vähän alkoholia.

Itse olen nykyään lähes absolutisti. Kunnolla humalassa olen ollut viimeksi joskus 7 vuotta sitten ja pienestä hiprakastakin jo useampi vuosi. Ei vaan ole ollut mitään tarvetta ottaa, mutta en itseäni kuitenkaan absolutistinakaan missään nimessä pidä.

Minusta on äärimmäisen tärkeää, että alkoholista ei tehdä mitään tabua, vaan että se on läsnä perheen normaalissa elämässä, silloin kun on, eikä sen käyttöä yritetä peitellä. Toki sen käyttö pitää olla järkevää ja kohtuullisissa rajoissa. Mikään örvellys ei tietenkään ole suotavaa lasten läsnäolleessa eikä oikein muutenkaan.

Kun lapsi oppii, että alkoholi ei ole mikään mystinen kielletty hedelmä ja että sen kohtuullisessa nauttimisessa ei ole mitään pahaa, niin hänestäkin kasvaa ihan sivistynyt alkoholin kohtuukäyttäjä. Alkoholin kohtuukäyttöhän ei välttämättä tarkoita alkoholin käyttöä ollenkaan, vaan kohtuu käyttäjä voi olla kokonaan käyttämättäkin (kuten minä tällä hetkellä), mutta se käyttämättömyys ei taas kohtuukäyttäjällä ole mitään absolutismia, vaan jälleen tervettä suhtautumista alkoholiin.

Totaalisen jyrkkä suhtautuminen alkoholiin ja sen mystifioiminen on omiaan suistamaan ihmisen jossain vaiheessa väärille raiteille, kun ei ole koskaan ollut minkäänlaista järkevää suhtautumista alkoholiin, vaan aina on eletty totaalikiellon maailmassa.

Vierailija
20/34 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ryypänny ja tupakoinu 13 vuotiaasta asti, vajaa viisi vuotta siis. Paskat kotiolot, viina virtaa 1-4 päivänä viikosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi