Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 13-15v lapsellasi oma pankkikorti käytössä?

Vierailija
04.08.2016 |

Miten homma ns toimii teillä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 15 -vuotiaalla. Lisään kuun 1.päivä aina rahaa 50e, ja sillä poika ostaa mopon bensat, karkit ym. Saa määrätä itse noista rahoistaan . On myös verkkopankkitunnukset ja saa käyttää niitäkin nettiostoksiin. Ohjattu käyttämään suomalaisia ja tunnettuja nettikauppoja.

Vierailija
2/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Laitan kuukausirahan tilille ja kun tarvitsee maksaa jotain, voin siirtää rahaa reaaliaikaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 14-vuotiaalla. Rahaa kerran kuussa 95e, sillä ostaa kaiken. Joskus saatetaan antaa ekstraa. Verkkopankkitunnukset on ja itse saa aina tutkia, mistä nettikaupoista kannattaa ostaa.

Vierailija
4/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On 14-vuotiaalla. Rahaa kerran kuussa 95e, sillä ostaa kaiken. Joskus saatetaan antaa ekstraa. Verkkopankkitunnukset on ja itse saa aina tutkia, mistä nettikaupoista kannattaa ostaa.

Mitä tarkoitat "kaikella"?

ap

Vierailija
5/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pankkikortti. Satasen kuussa siirrän pojalleni aina palkkapäivänä. Sillä ostaa kaikki omat juttunsa. Nostaa yleensä heti kaiken ulos, sillä kuulemma tykkää mieluummin käteisestä..

Vierailija
6/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Toimii mainiosti.

Pankkikortti käyttötilille. Säästötilille ei ole korttia.

Kuukausiraha menee suoraan käyttötilille (50e).

Vierailija
7/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut 10-vuotiaasta asti. Hankittiin noinkin ajoissa, koska oli tiedossa että 11-vuotiaana menee luokkansa kanssa yli kahdeksi viikoksi Saksaan. Haluttiin, että ehtii harjoitella kortin käyttöä hyvän aikaa ennen reissua.

Yhden kerran 10-vuotiaana kadotti lompakkonsa, kun olivat luokan kanssa Heurekassa ja opettajat eivät älynneet järjestää yhteistä arvoesinesäilytystä siellä eikä tuollaiset 10-vuotiaat aina osaa niin ajatella. Mitään vahinkoa ei tapahtunut, eihän sillä kortilla voi tiliä ilman PIN-koodia käyttää, mutta siirsin varuiksi rahat pois tililtä ja kuoletin kortin. Tuon jälkeen ei ole ollut ongelmia, mutta ihan varotoimenpiteenä pidettiin ekoina vuosina tilillä max 50€ ettei pääse tapahtumaan suuria vahinkoja, jos kortti joutuu vääriin käsiin.

Rahan käyttötottumuksiin tuo ei ole vaikuttanut, koska tyttö on jo pienestä pitänyt kirjaa menoistaan ja oppinut tarkaksi rahankäyttäjäksi. Nykyisin näkee kännykältä S-mobiilista tilin saldon ja saattaa tarkistaa sen ennen kuin tekee ostoksia. Tuota korttia on käytetty paljon siihen, että tyttö maksaa sillä ostoksia, jos käy ruokakaupassa tekemässä kotiin täydennysostoja viikolla. Maksetaan sitten jälkeenpäin takaisin tytön tilille eikä ole sitä jatkuvaa säätämistä käteisen kanssa, jota muuten ei käytetä ollenkaan. Samaten kirjanpito on helppo tehdä tilitapahtumien perusteella, se on edellytyksenä kuukausirahan saamiselle.

Vähän lapsesta riippuu, minkä ikäiselle kortin uskaltaa antaa. S-Visan saa jo 7-vuotiaalle mutta tuskin monikaan tuon ikäinen on vielä valmis pitämään kortista huolta. 

Vierailija
8/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 luvun puolessa välissä mä taisin saada electronin kun täytin 16 :) Aika harvoilla oli muistaakseni silloin vielä yläasteella pankkikorttia, mutta sitten lukiossa oli kaikilla.

Vierailija
9/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaalla on Electron, jossa nosto/käyttöraja sekä nettimaksamisen esto. Rajat ja estot on laitettu siltä varalta, että kortti katoaa tai varastetaan. Käyttötilille siirretää rahaa lapsen säästötililtä tarvittaessa, mitään säännöllistä viikko- tai kuukausirahaa meillä ei ole käytössä.

Vierailija
10/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaalla on meillä pankkikortti, jonne saa kuukausirahan. Kortilla on käyttöraja 20 e/vrk, joten isoa vahinkoa ei pääse tapahtumaan vaikka kortti joutuisi vääriin käsiin. Isompiin hankintoihin annan sitten käteistä.

Vierailija
11/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ruuat ja muut perheen yhteiset tavarat maksamme me. Tyttö maksaa itse vaatteet, leffat, ulkona syömiset, eväät pelireissuille yms. Eli siis kaiken oman maksaa itse.

Vierailija
12/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut lapselleni tavallisen pankkikortin, mutta tarjotaan vaan Electronia. Mistä saa?

Vierailija
13/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pankkikortti lapsilla 11v ja 15v. Silloin tällöin laitetaan n. 200 eur molempien tilille. Tilillä nostoraja 50 eur/vrk.

Nuoremalla rahaa kertyy tilille, kun ei käytä. Mut ostaa sit isompia juttuja. Just kesällä osti pelikonsolin melkein 400 eur.

Ei ole ollut mitään hankaluuksia korttien kanssa. Järkevän oloisia nuoria.

Vierailija
14/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tyttö täyttää 14 marraskuussa. Silloin aattelin hankkia. Ei ole kuukausi/viikkorahaakaan vielä.

Vierailija
15/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ruuat ja muut perheen yhteiset tavarat maksamme me. Tyttö maksaa itse vaatteet, leffat, ulkona syömiset, eväät pelireissuille yms. Eli siis kaiken oman maksaa itse.

Minusta kovin vähän? Mutta jos tyttö on tyytyväinen, niin eihän siinä mitään. 

Meillä saa 300 euroa. Siitä kyllä maksaa esim. puhelinkulut. 

Vierailija
16/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-täyttävälle tytölle ja 13-vuotiaalle pojalle hankimme juuri alkuvuodesta Visa Electronit (käyttötileihin). Nosto- ja maksurajat käytössä. Säästötileille ei ole kortteja.

Vierailija
17/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pankkikortit. Rahankäytöstä ei ole tietoa, en ole urkkinut tilitietoja.

Vierailija
18/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minusta kovin vähän? Mutta jos tyttö on tyytyväinen, niin eihän siinä mitään. 

Meillä saa 300 euroa. Siitä kyllä maksaa esim. puhelinkulut. 

Maksetaan mekin puhelinkulut ja joskus saatetaan maksaa jokin osa esim. talvivaatteista. Hyvin on pärjännyt ja töitä tekemällä on ansainnut lisärahaa itselleen. En halua totuttaa lasta liian hyvään, lähtee kuitenkin opiskelemaan muutaman vuoden päästä eikä hänellä silloin tule tietenkään olemaan rahaa kuin roskaa. Minusta on hyvä tottua jo etukäteen.

Vierailija
19/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä pankkikortti kirjoitti:

Olisin halunnut lapselleni tavallisen pankkikortin, mutta tarjotaan vaan Electronia. Mistä saa?

Eihän pankkikortteja ole ollut olemassa enää moneen vuoteen. S-Visa on Visa Debit (ja vasta täysi-ikäiselle voi saada Visa Creditin). Se varmentaa ostot aina, eli varmistaa että tilillä on katetta. Mutta kuitenkin se toimii myös junissa, toisin kuin Visa Electron.

Vierailija
20/23 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, kortti hankittiin vuosi sitten kesällä ennen 7. luokkaa.

Saa kk-rahansa tilille, toistaiseksi vielä siis 50e ja siitä ostaa kaikki huvitukset (kavereiden kanssa syömiset, leffaliput, yms). Vaatteita ei tarvitse itse maksaa, tosin on nyt alkanut kinuta myös vaaterahoja osaksi kk-rahaa.

Kosmetiikka/hygieniatuotteet, vaatteet ja puhelinlaskut maksamme siis pian 14 täyttävälle, koska haluamme pysyä kärryillä näistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi