Vyötärönympäryksestä - voiko pitää paikkaansa?
Monesti sanotaan, että vyötärönympäryksen mittaus on parempi kuin painoindeksi lihavuuteen liittyvien sairauksien arvioinnissa. Noh olen 25-v nainen 170cm/63 kg. Painoindeksi siis 21,8. Olen ihan tyytyväinen kroppaani, mutta pari kolme kiloa voisi ehkä olla vähemmän. Mittasin nyt sitten kuitenkin kokeilun vuoksi vyötärönympäryksen (pari senttiä navan yläpuolelta). Tulos oli 81 cm. Tohtori.fi:n taulukon mukaan minulla on tulokseni mukaan lievästi kohonnut riski sairastua lihavuuteen liittyviin sairauksiin. Mitä ihmettä? Olen aina luullut, että olen sellaisissa mitoissa, ettei laihduttamiselle olisi tarvetta. Onko muita kohtalontovereita? Tulisiko minun nyt oikeasti laihduttaa, että pääsisin tuohon "normaaliin" tasoon?
Todettakoon, että arkiruokani on terveellistä ja harrastan hikiliikuntaa 5 tuntia viikossa (kuntosali, lenkkeily, ryhmäliikunta)
Kommentit (10)
Tohtori.fi:n sivuilla sanotaan näin "Vyötärön ympärysmitta mitataan noin 2 cm navan yläpuolelta uloshengityksen lopussa."
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tohtori.fi:n sivuilla sanotaan näin "Vyötärön ympärysmitta mitataan noin 2 cm navan yläpuolelta uloshengityksen lopussa."
Ap
Mulle on kyllä työterveyslääkäri sanonut, samaa asiaa eli vyötärön leveyttä tuskaillessani, että naisilla tämä ei aina päde, jos on korkealantioista tyyppiä. Silloinhan ne leveät lantion luut on siinä pari cm navan yläpuolella, ja kapea vyötärö on vasta huomattavasti ylempänä. Itselläni esim. 2 cm navan yläpuolelta ympärys on 88 cm, mutta 7 cm yläpuolelta 72 cm. Lääkärin mukaan minun pitäisi mitata siitä kapeimmalta kohdalta, koska tarkoitus on kartoittaa rasvan määrää vatsalla eikä lantion luiden määräämää lantion leveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulle on kyllä työterveyslääkäri sanonut, samaa asiaa eli vyötärön leveyttä tuskaillessani, että naisilla tämä ei aina päde, jos on korkealantioista tyyppiä. Silloinhan ne leveät lantion luut on siinä pari cm navan yläpuolella, ja kapea vyötärö on vasta huomattavasti ylempänä. Itselläni esim. 2 cm navan yläpuolelta ympärys on 88 cm, mutta 7 cm yläpuolelta 72 cm. Lääkärin mukaan minun pitäisi mitata siitä kapeimmalta kohdalta, koska tarkoitus on kartoittaa rasvan määrää vatsalla eikä lantion luiden määräämää lantion leveyttä.
Pitääkin mitata vähän ylempää jos minullakin olisi samantyyppinen tilanne :)
Mulla on 71 cm pari senttiä navan ylöpuolella, 170/67. Luulen että se on niin pitkältä rakenteestakin kiinni kuten tosiaan joku tuolla mainitsikin. Itse olen the ultimate päärynä. Harvinaisen fiksu lääkäri muuten ollut! Ja miten muuten oli sen vyötärö/lantio -suhteen kanssa, miten tärkeä se olikaan? Ja osaako joku kertoa miten paljon vyötärönympärys korreloi diabeteksen lisääntyneen riskin kanssa, tai antaa jotain linkkiä?
Sori ap, ihan ohiksena. Tuli vain mieleen.
Mulla on ollut 80cm 2cm navan yläpuolelta ehkä silloin kun painoin 52kg (olen 162cm pitkä). Nyt painan 62kg eikä vyötärö ole vieläkään yli 70cm mutta navan yläpuolelta yli 85cm.
Itse olen ihmetellyt samaa, että eihän samaa mittaustulosta voida käyttää 155cm pituisella ja 175cm pituisella naisella. Aivan naurettavaa. Näytin joskus ihan nälkiintyneeltä greyhoundilta ja vyötärö oli n.65-70cm, eli 10cm lisäys olisi saanut minut johonkin diabetesriskiryhmään?? Minulla on myös leveä rintakehä joten luut näkyy helposti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö vyötärö ole se kapein kohta, huolimatta siitä etäisyydestä napaan?
Kyllä, se on nimenomaa kapein kohta riippumatta siitä, millä kohdalla se lantion ja rintojen välillä on, mutta eri sentään ihan rintojen alta. Kovin vatsakkailla se nimittäin voi olla vyötäröä kapeampi.
Noissa mitoissa ei taideta ottaa huomioon sitä, että naisen kroppa on muuttunut valtavasti viime vuosikymmenten aikana. Hoikatkaan eivät ole samalla tavalla päärynä/tiimalasivartaloisia kuin ennen ja liikunta voi monella vankistaa uumaa.
Mulla kans kaks senttiä navan yläpuolelta 82 cm, noin kuusi senttiä navan yltä 77 cm. Ei kaikilla naisilla kapein kohta ole siinä. Myöskään vyötärönympärys ei ole suoraan lihavuuden mitta, sillä jotkut naiset ovat luonnostaan leveämpiä kuin toiset. Mulla on tosi leveä rintakehä ja lantio (luut tuntuvat ja myös näkyvät helposti läpi ja voin kokeilemalla tämän todeta) joten ei se vyötärönympäryskään voi kovin kaponen olla, vaikka painoindeksi 20,4. Kannattaa painon ja vyötärönympäryksen mittaamisen lisäksi kattoa ihan peilistä miltä näyttää. Mulla on litteä vatsa sivusta katsottuna, joten en ole huolissani.
Eikö vyötärö ole se kapein kohta, huolimatta siitä etäisyydestä napaan?