Mies tekee koiran kanssa kaiken väärin
Meillä on vuoden ikäinen jääräpäinen uroskoira. Mua ärsyttää suuresti, että koira tottelee mun miestä, mutta ei mua vaikka teen kaiken niinkuin "pitäisi." Mies antaa koiralle pöydästä ruokaa vaikka kiellän, lepsuilee koiran kanssa, antaa tälle aina jotain kun koira tulee kerjäämään. Koira vetää lenkeillä aika paljon ja olen yrittänyt opettaa koiraa tulemaan hihnassa nätisti. Mies kumoaa tietysti nämä opit ja antaa koiran huoletta vetää koska ei se häntä haittaa. Eilenkin mentiin koiran kanssa juosten eikä antanut koiran jäädä edes haistelemaan vaan voimalla kiskaisi koiran takaisin. Eihän tosta tuu yhtään mitään. Muutenkin mies aina kumoaa mun käskyt koiralle sanomalla jotain päinvastoin ja totta kai koira kuuntelee miestä. Minä pysyn aina tiukkana koiran suhteen ja yritän opettaa koiralle tapoja. Mies kehuu koiraa niin hyväkäytöksiseksi ja tottelevaiseksi koiraksi, mutta ei ymmärrä sitä miten hirveästi koira käyttäytyy, kun mies ei ole paikalla. Ottaa niin paljon päähän! Kun ei mies ymmärrä edes puhetta kun asiasta sanon hänelle. Aina se on sitä että kyllähän nyt koirankin täytyy saada, kyllähän nyt koirankin täytyy näin olla ja tehdä. Hitto se on koira ei ihmislapsi!!!
Kommentit (12)
Miehesihän käyttäytyy kuin pikkulapsi! Koita ottaa asia kunnolla puheeksi. Toi touhu kuulostaa ihan typerältä
Voi ei, sun mies kuulostaa ihan samanlaiselta kuin minun. Ja sen takia meille ei koiraa hankita. Järjettömän uppiniskainen ukko. Ja ei se tuosta muutu kun on jo melkein 50.
Vierailija kirjoitti:
kyynel
Ja tämä oli ihan pakko tulla sanomaan!
Älä pingota. Koirat oppivat kyllä hyvinkin sen, että tuon toisen ihmisen kanssa pitää käyttäytyä noin, ja toisen kanssa toisin.
Itse kyllä en muutenkaan kannata tuollaista tiukkuutta kuin sinä harrastat. Koirani ovat hyvin koulutettuja, 2:lla niistä on tottelevaisuusvalion tittelikin. Ne osaavat paljon käskyjä ja temppuja, ja kun jotain käsken, minua totellaan salamana, koska olen palkkioiden avulla koirat siihen niin hyvin ehdollistanut. Mutta muuten meillä saa koirat elää kuin ellun kanat. Saa kerjätä, saa nukkua sängyssä, hihnassa saa mennä miten vain paitsi silloin jos annan jonkun käskyn (esim. "sivuun" toisen koiran ohituksen ajaksi). Itse haluan tarjota koirilleni niin paljon vapautta ehdollistettujen käytösten alla olemisesta kuin se yhteiskunnassa ja kaupungissa asuen on mahdollista. Niiden käskyjen avulla sitten toteutan sen, että koirat ovat kuitenkin aina tarpeen tullen hallittavissa, eivätkä aiheuta häiriötä muille.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, sun mies kuulostaa ihan samanlaiselta kuin minun. Ja sen takia meille ei koiraa hankita. Järjettömän uppiniskainen ukko. Ja ei se tuosta muutu kun on jo melkein 50.
Pakko lisätä että on ainoastaan tällainen eläinten kanssa, meillä on 3 kissaa ja ne on hemmotellut piloille, jos niin voi sanoa. Lasten kanssa hän on määrätietoinen ja hyvä kasvattaja. Joku ihme poikkeama aivoissa varmaan eläinten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Et vaan osaa.
Ole hyvä ja kerro miten se tehdään
kuullostaa siltä että se olet SINÄ, joka teet koiran kanssa kaiken väärin...
Lopeta se nipottaminen!
Koira kiintyy parhaiten yhteen omistajaan, siihen jolta ottaa käskyt vastaan. Muiden käskyistä ei välitä jos oma ihminen sanookin toisin.
Esimerkiksi minun koira ei hievahdakaan jos olen sen käskenyt maahan paikalleen ja vaikka kaverini yrittää sen siitä paikasta vapauttaa käskyllä.
Tajuaako koiranne että olet arvokkaammassa asemassa kuin se itse? Eli teidän tilanteessa varmaan järjestys olisi sitten mies, sinä ja koira. Vai onko ehtinyt jo mennä mies, koira, sinä järjestykseen koiran silmissä?
Vierailija kirjoitti:
kuullostaa siltä että se olet SINÄ, joka teet koiran kanssa kaiken väärin...
Lopeta se nipottaminen!
Näin. Ap kuulostaa henkilöltä, jonka koira tulkitsee epävarmaksi ja araksi, eikä siksi kunnioita tätä erityisemmin. Koiralle hihnasta kiskominen, huutaminen, jatkuva kieltäminen tms ei todellakaan tarkoita johtajuutta vaan levottomuutta ja epävarmuutta. Mies taas käyttäytyy kuin aito ylhäällä laumahierarkiassa oleva olento: on rento ja pingottamaton, koska se luottaa itseensä ja siihen että "mulle ei vittuilla vaikken olisi edes tiukka".
Itselläni on joskus ollut useampi koira ja seurasin tätä usein koirien kesken, että ne joita eniten kunnioitettiin ,ei ollut mitään aggressiivisia ja pomottavia kouhottajia, vaan juurikin rentoja ja rentoudessaan äärimmäisen itsevarmoja tapauksia. Itsekin ajan myötä opin nuoruuden epävarmuudesta jossa yritin kovasti olla "lauman pomo" niillä typerillä yleisillä johtajuusopeilla ja tiukkuudella siihen, että olen rento, stressaamaton, itsevarma, niin minua kunnioitetaan paljon enemmän kuin pingottajana.
kyynel