Maailman valheellisin olento: fanaattinen vasemmistolainen
Tämä ei ole mikään puolustuspuheenvuoro kokoomuslaisen tai persun puolesta, niin alas en vajoa. Olen tässä vuosien mittaan kuitenkin alkanut halveksimaan niitä humanisteiksi itseään kutsuvia, jotka luulevat puolustavansa "kaunista ja ylevää". Heille elämän korkein tarkoitus on puolustaa niitä, jotka eivät siihen itse kykene. Itse olen melkein koko ikäni kuulunut siihen "heikkoon ainekseen" ja samalla olen ollut idealistinen "kauniin ja ylevän" puolustaja. Sokea idealismi on kuitenkin niin sokea tosiasioille, että oikein hävettää tunnustaa kuuluneensa tuohon ryhmään (eipä siellä toisella laidalla silti sen selvänäköisempiä olla).
Se mikä kuitenkin eniten vihastuttaa on se tekopyhyys mikä sisältyy tähän hyvän ja humaanin puolustamiseen. Nuo fanaatikot eivät oikeasti edes välitä siitä puolustamastaan ihmiseyhmästä. Itse en ole koskaan saanut mitään sympatiaa keneltäkään. Olen vain nähnyt välinpitämättömän näköistä nyökyttelyä ja omahyväistä tyytyväisyyttä, jonka tarkoituksena ei ole ollut viestittää että "jaan tuskasi", vaan pikemminkin "juuri tuon asian puolesta haluankin uhrautua". Suuret humanistit puolustavat pelkkää ideaa, eivät ihmisiä. Heidän suurin haave ei ole tehdä maailmaa oikeudenmukaiseksi, vaan saada kaikki ympärillä olevilta ihmisiltä ihailua ja tunnustusta. Se onnistuu joko puolustamalla heikompia tai suututtamalla tai nöyryyttämällä julkisesti vihollisia (some on kuin taivaanlahja tähän tarkoitukseen). Surullisinta tuossa humanistien joukossa on se, ettei kenelläkään ole yhtä ainutta omaa ajatusta päässä. Jos päähän juolahtaa jokin poikkava mielipide, sen aiheuttama häpeä kyllä haihduttaa sen likaisen ajatuksen nopeasti pois - ja ryhmä on jälleen yhtenäinen.
Kommentit (17)
Mieluummin pää täynnä hyviä muiden ajatuksia, esimerkiksi tutkimustietoon nojaavia, kuin ihan itse pienessä päässä pohdiskeltuja mutta selvästi tyhmiä ajatuksia, kuten ap:lla.
Ihan samoja mietteitä irsellänikin ollut. Nämä itseään niin kovaan ääneen esim somessa suvaitsevaisiksi tituleeraavat ihmiset tuntuvat olevan juuri niin tekopyhiä kuin kirjoitit. Eipä tuohon ole paljon lisäämistä.
Ap varmaan ei ole saanut sympatiaa, koska vaikuttaa inhottavalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Totuus saattaa hyvinkin olla inhottava.
Valitat siitä, että jonkun haave on tehdä maailma oikeudenmukaiseksi?!
Silloin maailmassa kohdellaan ihmisiä oikeudenmukaisesti. Ja siis en ole vasemmistolainen. Logiikkasi vaan kusee.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin pää täynnä hyviä muiden ajatuksia, esimerkiksi tutkimustietoon nojaavia, kuin ihan itse pienessä päässä pohdiskeltuja mutta selvästi tyhmiä ajatuksia, kuten ap:lla.
Tää. Tuomalla mielipiteensä mukaan keskusteluun ja altistamalla sen myös kritiikille saadaan parempia ajatuksia. Ihminen on yksinään aika puutteellinen otus vaikka olisi kuinka fiksu (eikä toisinajattelija välttämättä ole, vaikka jokainen ihminen uskookin olevansa keskivertoa älykkäämpi...) jolloin ihan yksin ite olen yksin tätä mieltä ihan ite -mielipiteet ovat usein juuri tällaisia keskeneräisiä solipsistisia aivopieruja.
Sehän juuri on todellista sivistystä, että haluaa huolehtia heikko-osaisista vaikka ei henkilökohtaisesti yksilöinä heistä välittäisikään. Siinä asetetaan älyllisesti rakennetut arvot omien suorien tarpeiden edelle. Ei se minusta epärehellisyyttä ole.
Ap on 16? Kokoomusnuori joka näkee maailman valheellisuuden läpi?
Vierailija kirjoitti:
Valitat siitä, että jonkun haave on tehdä maailma oikeudenmukaiseksi?!
Silloin maailmassa kohdellaan ihmisiä oikeudenmukaisesti. Ja siis en ole vasemmistolainen. Logiikkasi vaan kusee.
Oikeudenmukaisuudesta on vain niin monta eri käsitystä. Ei koskaan vain yhtä oikeaa.
Komppaan ap: ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää. Tuomalla mielipiteensä mukaan keskusteluun ja altistamalla sen myös kritiikille saadaan parempia ajatuksia. Ihminen on yksinään aika puutteellinen otus vaikka olisi kuinka fiksu (eikä toisinajattelija välttämättä ole, vaikka jokainen ihminen uskookin olevansa keskivertoa älykkäämpi...) jolloin ihan yksin ite olen yksin tätä mieltä ihan ite -mielipiteet ovat usein juuri tällaisia keskeneräisiä solipsistisia aivopieruja.
Sehän juuri on todellista sivistystä, että haluaa huolehtia heikko-osaisista vaikka ei henkilökohtaisesti yksilöinä heistä välittäisikään. Siinä asetetaan älyllisesti rakennetut arvot omien suorien tarpeiden edelle. Ei se minusta epärehellisyyttä ole.
Ihmisiä jotka oikeasti ovat kiinnostuneita heikko-osaisista on aika vähän. Poliittiset ihmiset ovat myös kovin innokkaita julistamaan ääneen omia ideologioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittu mitä timosoineilua, ei kai kukaan oikeesti oo niin tyhmä että menee tällaisiin retorisiin plöräyksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittu mitä timosoineilua, ei kai kukaan oikeesti oo niin tyhmä että menee tällaisiin retorisiin plöräyksiin?
Kaikki AV:n "omilla aivoillaan ajatteleviksi" julistautuneet menevät kyllä täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä jotka oikeasti ovat kiinnostuneita heikko-osaisista on aika vähän. Poliittiset ihmiset ovat myös kovin innokkaita julistamaan ääneen omia ideologioitaan.
Mitä tämä "oikea" kiinnostus on? Miten "äänekäs julistaminen" eli yhteiskunnallisten asioiden tuominen esille on "väärää" kiinnostusta? Mun mielestä syrjäytymistä pitää ehkäistä ja syrjäytyneitä pitää auttaa, mutta en kuitenkaan henkilökohtaisesti haluaisi osallistua juopporemmin illanviettoon. Tässä ei ole minusta mitään tekopyhää. Yhteiskunnalliset tavoitteet ja yksilön henkilökohtaiset tavoitteet ovat erillisiä asioita eivätkä välttämättä ristiriidassa keskenään vaikka ne eivät olisikaan täsmälleen samoja.
Eikä muuten rehellinen julmuus ole sen vähemmän julmaa kuin epärehellinen julmuus.
Hyviä pointteja tullut! Virkistävää saada kuulla erilaisia mielipiteitä asioista niin voi peilata omiakin näkemyksiä. Tuo on kyllä totta että ei se välttämättä ole epärehellisyyttä jos haluaa puolustaa heikko osaisia vaikka ei itse henk koht niin välittäisikään... itse oon mieltänyt jotenkin tekopyhäksi myös sen että monet "vasemmistohenkiset" haluavat korostaa olevansa hyvän ja oikean asialla kun taas esim taloudesta puhuvat ovat "kylmiä" ja epäinhimillisiä. Vaikka samaa asiaa ajetaan, eri näkökulmista tosin. Taloushan on edellytys hyvinvointiyhteiskunnalle. T. Kolmonen
Mitenkäs "kapitalistit" , jotka eivät tuomitse orjuutta kiinassa ja muualla , jotka tuottavat markkinoiden tuotteet. Hyvää "markkinataloutta"
Vierailija kirjoitti:
Taloushan on edellytys hyvinvointiyhteiskunnalle.
Se on muuten hauska kun kokkarit muuten tykkää kovasti "ajatella laatikon ulkopuolelta" mutta tämä on sellainen jumalan asettama ydintotuus josta ei pääse yli eikä ympäri.
Sä et taida tietää mikä on humanisti.