Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voisin tehdä kukkakaalista?

Vierailija
02.08.2016 |

Siinäpä kysymys olikin. Olen juuri lähdössä kauppaan ja jostain hyppäsi kukkakaali mieleen. En ole oikeastaan koskaan käyttänyt sitä ruuanlaitossa, niin kertokaahan miten siitä saisi hyvän lisäkkeen?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkakaaligratiini.  Ohjeita löytyy.

Vierailija
2/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1

Keitä

2

Sekaan vähän voita, suolaa ja sipulia

3

Bamixilla muusiksi.

4

Hyvää :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä höyrytän kukkakaalin, laitan lautasella, maustan suolalla ja valkopippurilla. Hieman juustoraastetta päälle, minuutiksi mikroon ja tarjolle. Teen myös usein kukkakaalipastaa, ohje Bad mama's kitchen -blogissa.

Vierailija
4/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höyrytä.

Vierailija
5/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1

Keitä

2

Sekaan vähän voita, suolaa ja sipulia

3

Bamixilla muusiksi.

4

Hyvää :)

Jotain muhennosta mietinkin. Mietin vain, että onkohan maku sitten "liian" kukkakaalimainen? Perunaa voisi heittää vähän jatkeeksi, pehmentäiskö se makua?

Vierailija
7/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pannulla, vähän voita ja mausteita. Jätä rapeaksi. Hyvää :)

Vierailija
8/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun muistutit kukkakaalista. Intialaistyyppiset kukkakaaliruuat on mahtavia, ei välttämättä tarvitse edes vierelleen lihaa/kanaa.

Esim: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/kukkakaalia-ja-perunaa-intialaisittain

Vierailija
9/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolainen kasvis-juustopiirakka

Vierailija
10/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höyrytä.

Mulla ei ole höyrykattilaa, olisko vinkki vitosta? Keitettyä kukkakaalia en kaipaa, lapsuudentraumoja 😄

Vierailija
11/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt usein kukkakaali-jauhelihalaatikkoa. 

Eli voi tehdä monellakin tapaa. Mutta itse näin: 

Keitän kukkakaalin kasvisliemessä, käristän jauhelihan ja sipulin. Valkokastiketta runsaasti ihan miedosti valkopippurilla maustettuna. Suolaa maun mukaan.

Uuniin ja juusto päälle, antaan vähän juustokuorrutuksen ruskistua ja valkokastikkeen ns. vetäytyä. Eli puolisen tuntia 175 asteessa. 

Tämä on ihan lastenkin lemppari meillä. Voit käyttää myös kinkkua jauhelihan sijaan. 

Tämän voi tehdä myös kruunuvihanneksista (parsakaali ja porkkana mukana). Saa kätevästi kasvispitoisen aterian, kun vielä salaatti on lisukkeena. 

Vierailija
12/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun muistutit kukkakaalista. Intialaistyyppiset kukkakaaliruuat on mahtavia, ei välttämättä tarvitse edes vierelleen lihaa/kanaa.

Esim: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/kukkakaalia-ja-perunaa-intialaisittain

Tää kuulosti kivalta ja suht nopealta reseptiltä. Taidan ottaa tästä inspiraation, kiitos!

Vierailija
13/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höyrytä.

Mulla ei ole höyrykattilaa, olisko vinkki vitosta? Keitettyä kukkakaalia en kaipaa, lapsuudentraumoja 😄

Iso siivilä kattilan päällä voisi toimia.

Vierailija
14/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattiin, ja paljon sitruunaa, mustapippuria, öljyä lisukkeeksi. Sitruuna tekee kukkakaalista syötävää.

Vierailija
15/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkakaalipizza on kuulemma hyvää en ole kokeillut.

Vierailija
16/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä siitä pizzapohjan, kuten Metti Forssell teki:

http://www.elle.fi/mettiforssell/2016/02/3845/

Vierailija
17/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkakaali on hyvää ihan tuoreena, meillä lapset tykkäsivät kovasti dipata kermaviilikastikkeessa porkkananpaloja ja kukkakaalia, rousk!

Vierailija
18/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaattiin, ja paljon sitruunaa, mustapippuria, öljyä lisukkeeksi. Sitruuna tekee kukkakaalista syötävää.

Miksi ihmeessä pitäisi syödä raakana, kun paljon parempaa kypsennettynä? 

Yleinen myytti, että kasvikset olisivat terveellisempiä raakoina. Eivät ole. Ravintoaineet imeytävät jopa paremmin kysennettyinä. 

Poikkeuksena C-vitamiini, jota kypsennettäessä haihtuu hieman. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma, koska sitä saa niin sadasta eri lähteestä. Puutosta ei esiinny nyky-Suomessa. 

Vierailija
19/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina ehdotetaan gratiinia ja höyrytettyä tai keitettyä kukkakaalia? Nämä lapsuuden pakkosyötetyt kukkakaaliruoat ovat tyypillisin syy sille, miksi niin moni aikuisenakin inhoaa kukkakaalia. Seuraan itse aika paljon ruokablogeja ja kokeilen mielelläni trendijuttuja. Kukkakaali-inhostani pääsin yli juuri näiden uusien valmistustapojen myötä: laitoin sitä pizzapohjaan (HS:n kukkakaali-vuohenjuusto-punajuuripizza on ihanaa), pyreenä (esimerkiksi vaalean kalan lisukkeena nappivalinta) sekä uunissa paahdettuna (sopii salaattiin tai pihvin lisukkeeksi).

Vierailija
20/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina ehdotetaan gratiinia ja höyrytettyä tai keitettyä kukkakaalia? Nämä lapsuuden pakkosyötetyt kukkakaaliruoat ovat tyypillisin syy sille, miksi niin moni aikuisenakin inhoaa kukkakaalia. Seuraan itse aika paljon ruokablogeja ja kokeilen mielelläni trendijuttuja. Kukkakaali-inhostani pääsin yli juuri näiden uusien valmistustapojen myötä: laitoin sitä pizzapohjaan (HS:n kukkakaali-vuohenjuusto-punajuuripizza on ihanaa), pyreenä (esimerkiksi vaalean kalan lisukkeena nappivalinta) sekä uunissa paahdettuna (sopii salaattiin tai pihvin lisukkeeksi).

Siksi mä apuja kysyinkin, ku gratiini on tylsä ja keitettynä yäkkis!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi