Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välilevyrappeumasta johtuvat kivut

Vierailija
02.08.2016 |

Onko muita joilla tämä vaiva, tai jotka tietävät tästä? Minulla todettiin välilevyrappeuma 3vuotta sitten, sitä ennen se oireili n.4-5vuotta. Tutkittiin pidemmän aikaa, ennenkuin löytyi.

Tästä aiheutuu luonnollisesti kovia selkäkipuja, jotka säteilevät jalkoihin. Fysioterapeutti sanoi minulle 3vuotta sitten, että epäilee, että selkäni kipujärjestelmä olisi herkistynyt. Olisi pitänyt mennä yksityiselle tarkistamana, muttei silloin ollut varaa ja se on vain jäänyt. Ei silti, eipä nytkään oikein varaa tuollaiseen olisi.

Fysioterapiasta ei ole ikinä ollut mitään hyötyä, kävin siinä 6vuotta, kunnes sanoin etten enää tule, koska siitä ei ole hyötyä. Fysioterapeuttikin silti sanoi, että on huomannut saman, ei tunnu auttavan. Tein kaikki liikkeet mitä käskettiin niinkuin käskettiin, mutta ei auttanut, päinvastoin alkoi pahentamaan kipuja, mutta tein ne silti, koska ajattelin että sitten helpottaa, muttei helpottanut.

Olen käynyt lääkärissä tänä vuonna sanomassa, että on kivut pahentuneet ihan hirveästi, että mitä niille oikein voisi tehdä. Ei kuulemma mitään, jos jumppa ei auta. Hän myös vähätteli kipujani, ettei minua nyt voi niin paljon sattua, kun olen niin nuori, ei nuorilla voi olla kipuja.

Tämä kipu tulee läpi särkylääkkeistä, ainakin ilmanr eseptiä saatavista, mutten myöskään tahtoisi syödä jatkuvasti lääkkeitä, niihinkin lopulta turtuu. Mitä ihmettä voisin tehdä näille kivuille? Ylös nouseminenkin sängystä tai sohvalta tuottaa jo aikamoisia kipuja, herään yöllä näihin kipuihin ja koko päivä menee aina kivuissa.

Olen silti, ehkä joka onneksi, tottunut kipuihin monta vuotta joka päivä, joten olen ehkä jotenkin turtunut osaan kivuista. Mutta se on kamalaa, kun kivut tuntuvat koko ajan pahenevan. Lääkäri ei myöskään uskonut sitä, että kivut pahenevat, ei suostunut kirjoittamaan lähetettä, että kuvattaisiin uudestaan, onko tapahtunut jotakin muutosta. En silti tiedä olisiko siitä mitään hyötyä, kun en ole lääkäri.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minulla samanlaiset vaivat+ sata lääkereseptiä ja monta vuotta fyssaria takana! Siinä vaiheessa kun jalat kirjaimellisesti menivät alta,suostuivat ottamaan magneettikuvan jossa rappeuma näkyi. Minun tapauksessani sanoivat että on kaksi leikjausvaihtoehtoa,joko luuduttaminen tai välilevyproteesi. Valitsin proteesin. Nyt 2-v leikkauksesta saattaa selkään hieman sattua jos esim nukkuu kyljellään mutta jalkoihin ei enää säteile ja kivut hyvin lieviä verrattuna niihin mitä kestin noin 6 vuotta.

Ihmettelen kyllä ettei sinulle ole ehdotettu leikkausta! Olen 34-vuotias.

Vierailija
2/6 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Itsellä ei ihan jalat mene alta, vaan sellaista outoa, että polvi lonksahtaa "paikoiltaan" yhden askeleen ja seuraavalla on jo takaisin. Kävin jatkuvasti kouluterveydenhoitajalla valittamassa kipuja, eikä fysioterapiasta ollut apua, niin lopulta suostuivat kuvaamaan, tuon toteamiseen kylläkin tarvittiin 2 magneettikuvaa ja muutama röntgen, kunnes huomasivat sen.

Muistelinkin, että jostain olen lukenut, että joskus on leikattu tällaisessa tilanteessa ja ihmettelin itsekin, ettei lääkäri edes kertonut tällaisesta vaihtoehdosta. No, tässä kunnassa on silti kaikkien virallisten ihmisten taholta koettu jos jonkinlaista syrjintää, luulen että iän takia. Suurin osa asukkaista täällä ovat ikä ihmisiä. Varmaankin nuoresta iästäni johtuen ei ehdottanut leikkausta, olen kuitenkin "vasta" reilu 20v.

Ja lääkäri ainakin täällä sanoo vain, ettei voi sattua kun olen niin nuori. Hyvä että sinä sait kuitenkin apua! Pitää alkaa tutkimaan noita leikkaus juttuja ja kaivamaan tietoa niistä. Onko jollakin muulla hoidettu muulla tavalla kuin leikkaamalla?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen urheilussa hajoittanut kaksi välilevyä. Toinen parani vuodessa, toinen kesti puolitoista vuotta. Edelleen siten, että jos seison pitkään paikallani, voi toinen jalka pettää alta. Tulehduksia kannattaa myös vältellä, sillä ne menevät niveliin.

Vierailija
4/6 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaa tietoa kyllä löytyy, mutta ei lääkäreiltä. Jos kyseessä on Modic tyypin 1 muutos, joka liittyy alaselkäkipuun, niin siihen on tehty satunnaistettu kaksoissokkotutkimus, johon kuului 100 päivän antibioottikuuri. Tulokset olivat hyviä ja plaseboryhmässä meni edelleenkin kurjasti, kun antibioottia saaneiden vaivat paranivat huomattavasti. Onhan tuota antibioottihoitoa pyydetty lääkäreiltä Suomessakin, mutta he jänistävät yleensä, karttavat vastuuta uusiin toimiviin hoitoihin. Hoidothan ovat Suomessa lähes täysin toimimattomia lähes mihin tahansa krooniseen vaivaan, mutta kunhan se hoito lukee joissakin suosituksissa, niin ei lääkäri ole vastuussa vaikka tauti etenee ja mikään ei toimi.

Lääkärit saavat herkästi kenkää jos kokeilevat uusia hoitoja, joista toistaiseksi vähän näyttöä, ei ole väliä vaikka hoidot kuulostavat järkeenkäyviltä ja toimivat oikeasti. Lääkebisnekselle se olisi huonoa löytää joku halpa antibiootti, joka toimii paljon paremmin kuin jotkut kalliit täsmälääkkeet, jotka tuovat massia lääkefirmoille ja lääkäriasemille.

Vierailija
5/6 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 1:lle vielä, lueskelin nyt tuosta proteesi leikkauksesta, että siihen päästäkseen pitää täyttää jotkin kriteerit. Mitäköhän nuo kriteerit ovat, kun en löydä tietoa siitä?

Nro 3: Hyvä että olet saanut parannettua omat vaivasi, toivottavasti et loukkaa enää!

Nro 4: Kipu on juurikin pitkälti alaselässä, ulottuu puoleen selkään kyllä, mutta toisaalta voi vain säteillä siihen.

Ap

Vierailija
6/6 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pärjäilet nykyään välilevyproteesin kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi