Miten ihmeessä on mahdollista laihtua?!
Siis ihan oikeasti: miten jotkut laihtuvat helposti ja toiset sitten eivät millään? Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen ryhmään ja turhautuminen on suuri. Koska:
Onnistuin kerryttämään painoa 15kg railakkaiden opiskelijavuosien aikana ja hieman myös niiden päätyttyäkin. Suurimpana syynä oli liikkumattomuus ja huono ruokavalio. Hiljalleen aloin syödä terveellisemmin: jätin herkkuja pois ja lisäsin kasvikset ruokavaliooni. Alkoholi jäi pois kokonaan. Myös pikku hiljaa liikkuminen lisääntyi ja tuli luonnolliseksi osaksi joka päiväistä elämää.
Painonnousuni pysähtyi. Sen jälkeen olisin ollut iloinen, että saisin aluksi vaikka vain 5 kiloa pois vyötäröltäni. Olin kärsivällinen ja annoin ajan kulua. En laihduttanut aktiivisesti vaan odotin, että uudet elintavat varmasti kantavat jonkin ajan päästä hedelmää. Kuinka väärässä olinkaan.
Kolme vuotta onnistuin pitämään painoni täysin samoissa lukemissa, mikä oli tietysti hyvä juttu. Oloni oli hyvä, mutta järkytys valtava: kuinka voi olla, että usean vuoden aikana en ole laihtunut grammaakaan, vaikka syön terveellisesti ja liikun? No, otin kovemmat panokset käyttöön. Aloin pitämään ruokapäiväkirjaa, harrastamaan liikuntaa entistä monipuolisemmin ja vahdin annoskokojani. Nyt varmasti tulisi tulosta!
Mutta ei. Ei edelleenkään, ja tätä kokeilin sen puoli vuotta. Viimeiseksi keksin mennä äärimmäisyyksiin: karsin ruokavaliostani kaiken sokerin ja vehnän pois. Olo kieltämättä keveni etenkin vehnän pisjättämisen jälkeen, mutta jälleen kerran kiloja ei tippunut.
Eli kysymys kaikille laihduttaneille: kuinka te teette sen?
Ymmärrän, että urheilun lisääminen lisää myös lihasmassaa, joka painaa enemmän kuin läski. Muodot ovat edelleen pyöreät, joten eipä nuo lihakset tuolla läskin alla taida hirveästi hyödyttää. Monet sanovat, että laihduttamista tapahtuu vain, jos syöt vähemmän kuin kulutat. Kun olin saanut ruokavalion toimimaan ja söin oikeasti terveellisesti (ei herkkuja tai alkoholia, väh. puoli lautasta kasviksia, säännöllinen ruokailu jne), kulutukseni ja ravinnonsaanini on ollut keskimäärin tasan - koska en ole lihonut enkä laihtunut. Kokeilin myös annoskokojen pienentämistä, mutta jokaisen aterian jälkeen jäi nälkä, mikä aiheutti ja aiheuttaa edelleen huonoa oloa ja aggressiivisuutta. Eli mitä tässä oikeasti pitäisi enää tehdä??
Kommentit (7)
Enpä usko, ett kukaan 'laihtuu helposti' ellei ole jotain sairautta.
jos et itse tajuu, mene jollekin ravintoterapeutille tai on netissäkin erinäisiä ruoka- ja treenipäiväkirjoja, johon syötät kaiken mitä suuhusi laitat ja kaiken liikunnan. et ehkä tajua että syöt silti liikaa. Itse laihdutin 19 kiloa noin vuodessa, juuri tuollaisen avulla. lähtöpaino 76, tulos 57, pituus 171. ja kyllä, se ruokamäärä on yllättävän pieni mitä saa syödä että laihtuu, jos on tottunut siihen, että syödään mitä mieli tekee.
Jotta laihtuu, pitää saada vähemmän energiaa kuin kuluttua. Silloin on nälkä. Jos haluaa laihtua, on pakko sietää nälkää. Se oli oivallus jonka jälkeen vasta itsekin laihduin.
Syöt ehkä terveellisesti, mutta silti liikaa kaloreita kokonaisuudessaan
Hei!
Keskustelemme tällä palstalla raskauteen, synnytykseen, lastenhoitoon ja perhesuunnitteluun liittyvistä kysymyksistä. Painonhallintaan liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä oman terveysasemasi terveydenhoitajaan. Hän ohjaa sinut tarvittaessa eteenpäin ravitsemusterapeutille.
Wtf mitä p askaa kai sitä saa kirjoittaa mitä haluaa. T ei ap
Kirjoita tänne rehellisesti jokainen suupala, jonka oot suuhusi laittanut, niin arvioidaan sitten uudestaan.