Haenko oikikseen vai kauppikseen?
Juuri mikään muu yliopiston ala ei kiinnosta ollenkaan. Humanistiselle puolelle en tod halua ja lääkikseen ei pää riitä.
Mietin hakemista jompaan kumpaan yllä olevista, mutta haluaisin kuulla mielipiteitänne kumpaan. Tiedän, että molempiin on vaikea päästä, olisiko kauppikseen kuitenkin hiukkasen helpompi..
Haluaisin vielä kuulla mielipiteitä minkä kaupungin kauppista suosittelette?
Kommentit (36)
Kiitos vastauksistanne! En ole enää tuore ylioppilas, sillä olen tehnyt kandin valtiotieteelliseltä alalta. Kyseinen ala ei kuitenkaan kiinnosta tarpeeksi. Lukiosta päästyäni minulla ei ollut hajuakaan minne hakisin, joten hain vaan jotain alaa ja pääsin sisään. En antanut itseni lopettaa, vaan räpiköin kandiin asti.
Lukiossa reaaliaineiden skaala oli 8-10. Jostain fysiikasta muistaakseni 7, mutta sitä tuskin tarvii näillä aloilla.
En vain tiedä mikä olisi oma paikkani, sillä juuri mikään ala ei kiinnosta, vaikka olen kolunnut yliopistojen sivut monta kertaa läpi lukioaikoina ja sen jälkeen. Ainoastaan oikis ja kauppis monipuolisuutensa takia. Näillä näkymin pystyisin keskittymään koko ensi kevään pääsykokeisiin. Olen myös valmis pysymään Suomessa opiskelujen jälkeen, mutta vaihtoon olis kiva mennä.
Mietin myös sitä kaupunginvalintaa, sillä Rovaniemelle tai Joensuuhun en halua muuttaa. Asun tällä hetkellä etelässä, joten esim. oikiksen suhteen se rajaa aikalailla mahdollisuuksia. Lisäksi vielä se, etten ole ensikertalainen.
Ap
:D kirjoitti:
Jos kyselet tällaista palstalla ja näillä perusteluilla, sovellut mainiosti kumpaan tahansa! Muista ekaksi koulupäiväksi vain hankkia valkoinen solmuneulepaita ja tummansiniset chinot. Bää!
Työtön humanisti löydetty. Edes teistäkään ei saa nykyään hippejä enää tekemälläkään, surullista. :( Kaikki näyttävät nykyään samalta...
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla pää sitten riitä oikikseenkaan.
Oikis ja lääkis vaativat päältä ihan erilaista lahjakkuutta. Itse olen juristi, matemaattis-luonnontieteellisesti hyvin vähälahjainen. Oikikseen pääsin heittämällä, mutta lääkis ei olisi kuuna päivänä onnistunut.
Mutta entäs mitä kaupunkeja suosittelette? Opetuksen ym suhteen?
Turku tai Helsinki oikiksen suhteen, muut ovat alalla olevien mielestä lähinnä vitsejä (Rovaniemi ja Joensuu).
Vierailija kirjoitti:
Juuri mikään muu yliopiston ala ei kiinnosta ollenkaan. Humanistiselle puolelle en tod halua ja lääkikseen ei pää riitä.
Mietin hakemista jompaan kumpaan yllä olevista, mutta haluaisin kuulla mielipiteitänne kumpaan. Tiedän, että molempiin on vaikea päästä, olisiko kauppikseen kuitenkin hiukkasen helpompi..
Haluaisin vielä kuulla mielipiteitä minkä kaupungin kauppista suosittelette?
Kauppis tarkoittaa kauppa-oppilaitosta, ei kauppakorkeaa. Kun et tuota tiennyt,niin hae sinne merkonomilinjalle vaan
KTM OTM kirjoitti:
Turku tai Helsinki oikiksen suhteen, muut ovat alalla olevien mielestä lähinnä vitsejä (Rovaniemi ja Joensuu).
Kuitenkin Rovaniemeltä ja Joensuusta valmistuneet työllistyvät.
Kyllä monet puhuvat kauppakorkeasta kauppiksena
Millaisiin tehtäviin olette valmistuneet kauppiksesta?
Oikista suosittelen. Oikeustieteellinen tutkinto on yleistutkinto, joka pätevöittää monelle eri alalle ja eri suuntautumisvaihtoehtoja on useita. Moni tässä keskustelussa on todennut, että jos haluaa vain Suomeen jäädä eikä kansainvälistä uraa, niin kannattaa valita oikis. Itse olen eri mieltä tämän suhteen. Oikeustieteellisen kautta on erittäin hyvät mahdollisuudet myös kansainvälisiin tehtäviin. Erilaiset järjestöt, EU, YK tai in-house työskentely myös Suomen ulkopuolella työllistävät paljon oikkareita. Riippuu paljolti siinä minkä oikeudenalan parissa haluat tulevaisuudessa työskennellä. Ei Suomen lakikaan enää ole vain pelkkää kansallista sääntelyä, sitä rasittaa lukuisat kansainväliset sopimukset ja EU-lakien harmonisointi.
Itsellä on kokemusta molemmista kouluista ja lakiopinnoista pidän enemmän. Kauppiksen monet kurssit ovat helpompia kuin oikiksessa, esim. johtaminen, markkinointi, mutta esim rahoittaminen ja laskentatoimi on vaativampaa jo matemaattisuutensa takia. Toki, jos on lahjakas matikassa niin tämä ei liene ongelma :D. Kauppiksessa tosiaan tehdään myös paljon ryhmätöitä, joten jos haluaa lukea enempi itsekseen niin jo sen takia oikis on sopivampi. Tosin esimerkiksi Joensuussa, jossa itse opiskelen, tehdään paljon myös ryhmissä oikeustapausanalyyseja yms. ja Joensuussa myös panostetaan paljon seminaareihin, joissa tehdään yksin, pareittain tai ryhmässä kirjoitustöitä tai vastaavia ja joita käydään sitten läpi koko seminaariryhmän kanssa. Joensuussa myös panostetaan käytännönläheisyyteen ja siellä pidetään kursseja, joissa esim itse pääset laatimaan haastehakemuksia ja muuta asiakirjaliikennettä ja yhdellä kurssilla pidetään moot court eli feikkioikeudenkäynti. Lisäksi on paljon alan ihmisiä vierailijaluennoitsijoina. Itse olen pitänyt nimenomaa tästä, että tulevaisuuden työt konkretisoituvat jo opiskeluvaiheessa. Helsingissä opiskelu taas painottuu kuuleman mukaan enemmän kirjatentteihin. Tähän vaikuttaa varmasti Helsingin isommat opiskelijamäärät. Turusta on sanottu, että sieltä valmistuu vain tutkijoita, mutta en tiedä tämän paikkansapitävyyttä. Lapissa opiskelu tapahtuu nk. poolimallin mukaan, joka sitoo opiskelijan melko lailla kokonaan ensimmäiset kolme vuotta opiskelupaikkakunnalle eikä etäopinnot ole oikein mahdolliset. Sillä, minkä oikiksen taikka kaupiksen valitset, ei loppupeleissä ole väliä. Vain arvosanoilla ja gradulla ja ylipäänsä tutkintotodistuksella haetaan töihin. En ole kuullut, että Suomessa olisi toimistoja, jotka palkkaisivat esimerkiksi vain Helsingin yliopistosta valmistuneita..
Itse olen sitä mieltä, että oikis ja kauppis on hyvä yhdistelmä. Varsinkin jos corporate law, trasaktiot ja sopimusoikeus kiinnostaa niin ehdottomasti molemmat. Oikiksen kautta on myös hyvä ottaa kaupis sivuaineeksi, kuten juuri itse teen. Kuten joku jo yllä kirjoittikin niin kaupikseen on helpompi päästä tekemään maisterintutkinto toisen tutkinnon jälkeen. Oikiksen kanssa tämä ei ole mahdollista, eli että kauppiksen jälkeen hakisi suoraan oikeustieteiden maisteriksi. Ennen OTM:ia tarvitsee aina suorittaa notaarin tutkinto. Kysy ihmeessä lisää, jos opiskelu kummassa vaan kiinnostaa :)
KTM OTM kirjoitti:
Mihin perustat tietosi? Joensuusta ei vielä monia OTM:ta valmistunut, koska tutkinto on siellä suhteellisen tuore. Lapista on valmistunut monia tunnetuja käräjätuomareita ja juristeja, joita myös arvostetaa alan ihmisten kesken paljon. Enempi tuo tuollainen Helsingin ylikorostaminen ja jalustalle nostaminen on yleisempää Helsingissä opiskelevien keskuudessa kuin jo valmistuneide juristie parissa. Alalla jo olevia harvemmin kiinnostaa mistä on valmistunut. Osaaminen on ainoa millä on merkitystä. Rimaa hipoen valmistuneita lienee joka yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
KTM OTM kirjoitti:
Mihin perustat tietosi? Joensuusta ei vielä monia OTM:ta valmistunut, koska tutkinto on siellä suhteellisen tuore. Lapista on valmistunut monia tunnetuja käräjätuomareita ja juristeja, joita myös arvostetaa alan ihmisten kesken paljon. Enempi tuo tuollainen Helsingin ylikorostaminen ja jalustalle nostaminen on yleisempää Helsingissä opiskelevien keskuudessa kuin jo valmistuneide juristie parissa. Alalla jo olevia harvemmin kiinnostaa mistä on valmistunut. Osaaminen on ainoa millä on merkitystä. Rimaa hipoen valmistuneita lienee joka yliopistossa.
Perustan tietoni siihen, että olen toiminut alalla kymmenen vuotta. Tuosta nyt esimerkki http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/52137-raivo-repesi-huonosta-juristi-vit…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KTM OTM kirjoitti:
Perustan tietoni siihen, että olen toiminut alalla kymmenen vuotta. Tuosta nyt esimerkki http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/52137-raivo-repesi-huonosta-juristi-vit…
Eikö tuo juuri todista, että kommenttisi on pelkkä vitsi ja turhaa provoamista :D
Kilpailluilla aloilla sisäänpääsyn ratkaisee todellisuudessa suhteellisen pieni tosissaan hakevien porukka. Siihen päälle tulevat kokeilijat eivät merkitse mitään.