Lue keskustelun säännöt.
Mies ajaa partansa... veitsellä :O
30.07.2016 |
Ollaan uuden miesystävän kanssa menemään ravintolaan, ja se ajaa parhaillaan partaa. Mutta se tekee sen partaveitsellä! Sillä on siis "koko setti", eli suti, hiomakivi ja sellainen nahkahihna.
Menin aivan lukkoon kun ymmärsin mitä se tekee, enkä voinut kuvitella että joku käyttää veistä vielä nykyään. Mikä siis idea siinä on, ja käyttääkö miehet sitä paljonkin vielä?
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
#18 kommentoi:
Sudin ja ajan yhtä nopeasti partani bic-terällä kun kuka tahansa suristelee koneella. Olen kokeillut molempia, vaahdotus, sutiminen ja kuokalla muutaman kerran veto kun sitä on 30v harjoitellut menee vaikka silmät kiinni ja siistiä tulee.
Veitsellä ajo on toinen juttu, siinä ei terä lepää partateräkoneen tukea vasten ja oikean kulman pitäminen kaikissa asennoissa niin, ettei vahingossa viillä itseään on oltava tarkkana.
Partaterällä terä nousee ihosta irti jos kulma ei ole oikea, se juuri on partaterän idea. Sillä viiltää itseään vain jos a) ei kiristä ihoa ja b) vetää terää pituussuunnassa. Veitsellä pitää kiristää ihoa toisella kädellä, veitsikäden on oltava sopivassa kulmassa ihoon nähden ja kun kasvot kaartuvat niin pitää muuttaa kulmaa koko ajan.
Niin ja tietysti paras jälki tulee leikkaamalla aina vastakarvaan, että karva nousee hieman ihotupesta ylös ennen kuin katkeaa. Veistä tai terää ei voi siten vetää aina siihen suuntaan kuin se kätevimmältä itsestä tuntuisi. Veitsellä vaatii pajon harjoittelua ennen kuin se sujuu luontevasti ja nopeasti, ilman haavoja. Partaterällä sen taidon oppii joka puolelta ajaessa melko lyhyessä ajassa.
Niin ja sitten vielä, parrankasvu on eri ihmisillä erilaista, jos on pyörteitä ja vielä eri suuntiin niin se on aika haastava työmaa hoitaa nopeasti. Samoin jos iho ei ole sileä, on arpia, luomia tms. mitä tahansa epätasisuutta aiheuttavaa niin veitsi ja terä voivat olla vaikeita käyttää. Minulle terä sopii hyvin melko sileäposkisena ja pyörteitäkin on vain kaksi melko isoa kaulan alla eri puolilla.
Parranajo on siten hyvin henkilökohtainen asia, se mikä sopii ja toimii yhdellä ei välttämättä toimi ollenkaan toisella.
Minulle sähkökoneet eivät toimineet hyvin. Kaksi omaa lahjaksi saatua olen laittanut kiertoon kun eivät olleet hyviä, jälki huonoa ja ärsyttivät ihoa. Kokeilin kerran huumorimielessä isäni aikanaan käyttämää Remingtonia, se oli hurja vekotin. Iski kipinää leikatessa ja sillä ajaisi karvat vaikka teräsharjasta niin vahvalta se tuntuu. Kokeilin sitä kerran, mutta sekin ärsytti ihoa samalla tavalla kuin Braun ja Philips mitä kokeilin aiemmin.