Alkuraskaus ja röntgenin säteily
Hei. Minulla kuvattiin lantio ja laskelmieni mukaan olen ollut tietämättäni raskaana silloin 2-3 viikolla. Ennen kuvausta olin tehnyt edellis iltana negatiivisen raskaustestin, mutta laskelmien mukaan olen ollut sillon raskaana mutta raskaushormoonia ei näkynyt tarpeeksi vielä. Röntgenistä 6päivää eteenpäin tein positiivisen testin. Nyt kysymys kuuluukin että onko sikiölle voinut tulla niin alussa siitä säteilystä jotain ? Kuten mahdollisuus downiin tai muuhun sairauteen tai keskenmenon riskiin.. Minulla on vasta ultra 6 viikon kuluttua ja en saa mielenrauhaa. Vastaisitko minulle mahd nopeasti. Kiitos!
Kommentit (7)
Laitetaan vielä linkki STUK:n tietopakettiin liittyen raskauden aikaiseen säteilyaltistukseen.
http://www.stuk.fi/documents/12547/494524/kirja4_09.pdf/648aad76-20eb-4…
Ei mitään hätää, kuten kakkonen jo sanoi niin kahden ekan raskausviikon aikana ei lasta ole edes olemassa vaan hedelmöittyminen tapahtuu vasta toisen ja kolmannen raskausviikon vaihteessa tai vähän sen jälkeen, riippuu miten pitkä kuukautiskierto sulla on ja mihin kohtaan ovulaatio sulla yleensä osuu.
Jos munasolu on irronnut vaikka sun kk-kiertosi 14. -tai 15. päivänä niin hedelmöittyminen on voinu tapahtua niinki myöhään ku 16. päivä. Ja jos sulla on pitkä kierto ja ovis tapahtunut joskus 17. -tai 18. päivä niin hedelmöitys on tapahtunut silloin jo melkein kolmannen raskausviikon loppupuolella.
Jos olisit ammatiltasi röntgenhoitaja ja oisit nyt joka päivä altistunut säteilylle useiden tuntien ajan niin tilanne voisi olla paha mutta nyt ei mitään hätää :)
Älä panikoi. Hyvin suurella todennäköisyydellä kaikki on hyvin ja jos jotain vauriota olisikin päässyt syntymään niin noilla viikoilla siitä ei aiheutuisi vammaisuutta vaan raskaus ihan vaan yksinkertaisesti menisi kesken. Älä siis ainakaan aborttia tee koska siihen ei ole yhtään mitään syytä.
t. kätilö
Sanonta kuuluu että niin kauan kuin testi on negatiivinen et voi vahingoittaa sikiötä.
Pahinta mitä on voinut tapahtua on siis kasvanut keskenmenoriski ja sekin vain hyvin pienellä todennäköisyydellä. Nauti siis odotuksestasi rauhassa: )
t. se sama kätilö
Hei!
Anteeksi, että en vastannut sinulle aiemmin. Olen ollut lomalla.
Ennen raskausviikkoa 4, eli ennenkuin on mahdollista tietää raskaudestaan, sikiön vaurioituminen yhdestä röntgenkerrasta on erittäin epätodennäköinen. Älä siis huolehdi asiasta. Jos sikiössä myöhemmin havaitaan poikkeavuutta, se tuskin johtuu röntgenistä.
Onnittelut raskaudestasi ja ihanaa raskausaikaa!
Todennäköisesti sikiölle ei ole aiheutunut haittaa. RV 1-2 alkiota ei ole vielä olemassakaan, vasta rv 3 alkio on kohdussa, kun hedelmöittyminen on jo tapahtunut. Jos sinulle tehtiin yksittäinen röntgentutkimus, niin todennäköisesti mitään vahinkoa ei ole käynyt. Suuret säteilyannokset voivat aiheuttaa varhaisessa vaiheessa keskenmenon. Säteilyn aiheuttamat sikiövauriot ovat mm. pienipäisyys, pienikokoisuus, henkinen jälkeenjäänneisyys ja myöhemmässä elämässä myös syöpäriski voi olla kohonnut. Downin syndrooma ei ole seurausta säteilystä. Mutta huomioi, että tällaiset vauriot ovat mahdollisia suurilla säteilyannoksilla ja yksittäinen röntgentutkimus ei ole sellainen. Sinulla ei ole mielestäni syytä murehtia tai harkita esim. aborttia kehityshäiriöiden pelossa. Sikiö todellisuudessa altistuu jatkuvasti mm. luonnonsäteilylle. Ja raskauden aikanakin esim. röntgentutkimuksia saatetaan tehdä, jos muut kuvantamiskeinot eivät ole mahdollisia. STUK:n sivuilta saat lisätietoa aiheesta.