Kannattaako muuttoilmoitusta edes tehdä?
En jaksaisi nähdä vaivaa näin turhan asian eteen. En edes saa postia, paitsi nettishoppailun paketteja ja lääkärinlaskuja, mutta niihinkin ilmoitan aina uuden osoitteeni, eli mitään ei mene vanhaan osoitteeseen.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Pankki lähettää postitse uudet pankkikortit ja avainlukulistat. Haluatko että vuosiuusintakorttisi seikkailee ties missä?
Mä oon hakenut nämä aina pankista? Ja eipä olisi suuri häviö, jos menisivätkin vanhaan osoitteeseeni eli lapsuudenkotiini, jossa vanhempani asutelevat. -AP
Muuttoilmoituksen tekeminen on niin yksinkertainen juttu, että olisit jo tehnyt sen ja moneen kertaan, jos et olisi käyttnyt aikaasi tässä ketjussa. Nykyään se onvielä niin helppo tehdä, ei tarvitse soittaa mihinkään tai lähettää papereita postissa.
Saat pienempää opintotukea kun asut vanhempiesi kanssa paperilla. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Roadwalker: Sanoiko AP olevansa nainen? Nettishoppailu-sanasta voisi niin kuvitella, mutta kyllä termi on esim. mun miehekkeelle tarttunut multa käyttöön. Samoin tällaiset elämänhallinnan ongelmat on ainakin oman kokemukseni mukaan yleisempiä nuorilla miehillä, myös sillä omallani, ennen kuin opetin sen hoitamaan asiat. Tyttöjä yleensä äidit opettaa enempi. Toki AP on niin selvä wt, ettei varmaan ole opetettu mitään, oli kumpi vaan.
AP, noilla elämänhallintakyvyillä olet takuulla asumistuen piirissä, ja sitä ei makseta asuntoon, jossa et maistraatin mukaan ole kirjoilla. Sama pätee opintotuen asumislisään. Jos toivoisit saavasi edelliseen asuntoosi enemmän asumistukea, niin siihen et saa mitään koska asuit vanhempiesi kanssa.
JOS huolesi on hullu äiti/isä/eksä, niin voit samalla nettikäynnillä kun muutat osoitteen, laittaa sen myös salaiseksi.
Elämänhallinnan ongelmat? Tästä topicista saa kyllä kuvan että olen toimeentulotuilla elävä narkkari, joka alaikäisenä lähtee kotoaan karkuun. Olen yliopistoon menossa, säästöjä on mukavasti näin nuoreksi, olen kaukana valkoroskasta. Koko osoitteenmuutos-kysymys lähti siitä, että en rehellisesti muistanut että sellainen pitäisi tehdä, ja nyt mietin että onko siinä järkeä, koska en saa postia (olen viimeisen viiden vuoden aikana saanut vain sellaista postia, johon olen itse ilmoittanut osoitteeni, eli ei maistraatista poimittuja osoitetietoja) ja maksaahan se kolmekymppiä, muistaakseni. Julkinen terveydenhuolto on parempaa kotikunnassani kuin opiskelukaupungissani, ja käyn sitten kotikunnassa, jos tarvis. -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki lähettää postitse uudet pankkikortit ja avainlukulistat. Haluatko että vuosiuusintakorttisi seikkailee ties missä?
Mä oon hakenut nämä aina pankista? Ja eipä olisi suuri häviö, jos menisivätkin vanhaan osoitteeseeni eli lapsuudenkotiini, jossa vanhempani asutelevat. -AP
Muuttoilmoitus tulee lain mukaan tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen tai kun tilapäinen oleskelu toisessa osoitteessa kestää yli kolme kuukautta. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää. Sen tulee kuitenkin olla maistraatissa viimeistään viikon kuluttua muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien tulot eivät enää vaikuta opintotukeeni, koska yliopisto ja olen liian vanha, että vanhempien tulot vaikuttaisivat. -AP
Olet ilmeisesti täyttänyt 18 viime eduskuntavaalien jälkeen? Koska äänioikeusilmoitus tulee postitse siihen osoitteeseen, jossa olet kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien tulot eivät enää vaikuta opintotukeeni, koska yliopisto ja olen liian vanha, että vanhempien tulot vaikuttaisivat. -AP
Opiskelijan asumkstukeen vaikuttaa kyllä missä asut :) Äläpäs nyt trollaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti täyttänyt 18 viime eduskuntavaalien jälkeen? Koska äänioikeusilmoitus tulee postitse siihen osoitteeseen, jossa olet kirjoilla.
Verokortti ja esitäytetty veroilmoitus tulevat myös postissa.
=nko opiskelukaupunpungissa Joukkoliikennettä? Aiotko käyttää sitä? Saako siihen opiskelija-alennuksen? Edellyttääkö opiskelija-alennus, että asut ko. kaupungissa?
Kuten muutama jo vastasi, myös laki velvoittaa tekemään muuttoilmoituksen.
Ap myös vaikuttaa ihmiselle, jonka opinnot eivät tule sujumaan kovin hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä vaivalla minkä käytit tähän kyselyyn, olisit tehnyt muuttoilmoituksen. Kyllä se kuuluu tehdä niin kuin muutenkin viralliset asiat hoitaa.
Ei se kuulu kenellekkään missä joku asuu
Kyllä se vain kuuluu, sillä laki velvoittaa viranomaiset ja taloyhtiön pitämään kirjaa pelastussuunnitelman vuoksi.
Ja tarvittaessa viranomaisten on saatava kansalaisten yhteystiedot esim. kriisitilanteessa.
Kuullostat senioriteiniltä, jonka teini-ikä jatkuu eliniän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai enää korkea-asteen koulutuksessa? Olisi kyllä mielenkiintoista miten hyvin Kelan järjestelmissä menee läpi asumistukihakemus asuntoon, jossa ei asu. Osoitetiedot Kelalle tulevat maistraatista
Opintorahan määrä korkeakouluopinnoissa:
Vanhempansa luona asuva 20 vuotta täyttänyt, opintorahan määrä e/kk: 137,35, vaikuttavatko vanhempien tulot: voivat korottaa: 137,35−284,87 e/kk
Vanhempansa luona asuva 17−19-vuotias, opintorahan määrä e/kk: 62,06, vaikuttavatko vanhempien tulot: voivat korottaa: 62,06−138,37 e/kk
Että semmonen trolli. Ihan kiva, pisteet vähän erilaisesta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen yliopistoon menossa, säästöjä on mukavasti näin nuoreksi, olen kaukana valkoroskasta. . -AP
No opettelepas ensin tuo kysymysmerkin oikea käyttö.
Asumislisää et saa senttiäkään, koska asut vanhempiesi luona. Kelaa ei kiinnosta, montako vuokra-asuntoa sinulla on asuinpaikkasi lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä vaivalla minkä käytit tähän kyselyyn, olisit tehnyt muuttoilmoituksen. Kyllä se kuuluu tehdä niin kuin muutenkin viralliset asiat hoitaa.
Ei se kuulu kenellekkään missä joku asuu
Kuuluu.
Jos ei halua sen kuuluvan juuri kelleen, voi ottaa turvakiellon, mutta silti pitää ilmoittaa, missä on tai missä ei enää ole kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei saa asumistukea vaan opintotuen asumislisää. Kaksi eri asiaa. Ja kysyin tästä Kelan tädiltä, kun vein opintotukihakemustani sinne. Sanoin etten ole vielä ehtinyt tehdä osoitteenmuutosta, mutta Kelan täti sanoi että se ei vaikuta päätökseen, koska toimitin jo kopion vuokrasopimuksesta opiskelupaikkakunnalla :) -AP
Totta kai tietävät, en ole alaikäinen karkumatkalainen :D