Alentuva käytös estää elämästä
Minulla on aina ollut sellainen "impostor syndrome", että en virallisista todisteista huolimatta usko tietäväni tai osaavani mitään. Vähättelen kykyjäni ja samalla annan muille vallan.
Olen opiskellut koko aikuisikäni, lukion jälkeen virallisia amk- ja yliopisto-opintoja yhteensä 9 vuotta. Lisäksi olen koko ajan opiskellut alaani liittyviä kursseja, niistä tulisi yhteensä satoja opintopisteitä. Puhun viittä kieltä.
Silti esim. työelämässä käyttäydyn alentuvasti. Annan kouluttamattomampien ja kokemattomampienkin kertoa, miten asiat on. Annan heidän määrittää standardit työlleni. Nöyristelen ja yritän miellyttää kaikkia.
Vastaava juttu olisi, jos kirurgi ei pystyisi keskittymään leikkaukseen, koska miettisi, onko leikkaussalin siivoojalla ja lähihoitajaharjoittelijalla kaikki hyvin.
Kyllä, minulla on läheisriippuvuutta. Lisäksi suvussani isän puolelta kukaan ei ole koulutettu. Tunnen jotain sympatiaa heitä kohtaan. Myös veljeni on vain amiksen käynyt. Hän oli perheessäni "kultapoika", joka hakkasi minua jos tunsi kateutta. Pelkään olla jossain mielessä "parempi" kuin hän, ja jo sana "parempi" edes lainausmerkeissä pelottaa minua. Vanhemmillani on alkoholiongelmia ja narsismia, ja varmaan kompensoin siihen liittyvää häpeääni opiskelemalla aina lisää. Pelkään, että ihmiset näkevät todellisen minäni kaiken takana. Pelkään sanoa mielipiteitäni, koska haen hyväksyntää.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko mammat nyt tyytyväisiä alentuneeseen kielipoliisiuteensa?
Ei alentuneeseen vaan alentuvaan.
Alentuminen tapahtui menneessä. Alentuva tapahtuu nyt.
Alentuminen on verbi, alentuva adjektiivi, senkin pösilö. Adjektiivi ei taivuteta menneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Asun ulkomailla suurkaupungissa. Lopettelen toista maisterintutkintoani. Silti töissä nöyristelen myös sellaisia, joilla on heikompi koulutus kuin Suomen peruskoululaisilla. Suomalainen nöyryys, eihän me mitään olla.
Pahoittelen mahdollisia kielivirheitä, olen asunut pois Suomesta 5 vuotta. Mutta en vieläkään kuulu tänne, mitä minä mistään tietäisin maan tavoista, aksenttini on kamala ja siksi en puhu, jne..
Mikä saatanan suomalainen nöyryys? Ole sinä mitä haluat, mutta en minä tai tuntemani suomalaiset mitään nöyristelijöitä olla.
Okei, olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Asun ulkomailla suurkaupungissa. Lopettelen toista maisterintutkintoani. Silti töissä nöyristelen myös sellaisia, joilla on heikompi koulutus kuin Suomen peruskoululaisilla. Suomalainen nöyryys, eihän me mitään olla.
Pahoittelen mahdollisia kielivirheitä, olen asunut pois Suomesta 5 vuotta. Mutta en vieläkään kuulu tänne, mitä minä mistään tietäisin maan tavoista, aksenttini on kamala ja siksi en puhu, jne..
Mikä saatanan suomalainen nöyryys? Ole sinä mitä haluat, mutta en minä tai tuntemani suomalaiset mitään nöyristelijöitä olla.
Okei, olet oikeassa.
...ja parempi ihminen kuin minä.
Minä en osallistu ryhmätöissä ja luennoilla keskusteluun, vaikka tietäisin enemmän aiheesta kuin muut. Annan muille mahdollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Minä en osallistu ryhmätöissä ja luennoilla keskusteluun, vaikka tietäisin enemmän aiheesta kuin muut. Annan muille mahdollisuuden.
Et oikeastaan laita luutuneita käsityksiäsi likoon. Voisit muuttaa mieltäsi ja oppia uutta.
Kukaan ei sanonut mitään avuliasta itse aiheesta..
Vaihda työpaikkaa.Sellaiseen jossa on vähemmän vastuuta.Mielenterveys on tärkeintä
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työpaikkaa.Sellaiseen jossa on vähemmän vastuuta.Mielenterveys on tärkeintä
Eikö se juuri ollut ongelma, alisuoriutuminen?