Kertokaa, miten ihmeessä jotku voi nauttia tästä paahteesta?
Naama valuu, jalat ja sormet turpoo, happi ei kulje, ahdistaa, mikään vaate ei ole tarpeeksi vähän, uimaan ei pääse, suihkussa ollu jo kolmesti tänään, tuntuu kuin olisi saunanlauteilla ilman mahdollisuutta käydä viilentäytymässä. Miten helteenpalvojat pystytte vaan nauttimaan tästä? Eikö yhtään ahdista?
Kommentit (58)
No kuuma ei ole vielä edes ollut, meillä täällä pk seudulla vain 23-25 astetta parina päivänä, tänään 21 ja öisin vain 14. En edes hikoile näissä lämpötiloissa. Olen kuin kissa, inhoan kylmää, tuulta ja märkää. Normaali ilmastointi toki on talossa mutta ei käytetä jäähdytystä, 26 sisällä on ihan ok. Mulla on untuvatäkki öisin;D
Pari viikkoa sitten tultiin Etelä Euroopasta ja siellä oli 29-36, juuri sopiva lämpötila. Vuokratalossa ei ollut ilmastointia eikä haitannut yhtään.
Hyvin jaksaa touhuta pihallakin , tänäänkin poimin 7 litraa mustikoita ja vadelmia. Joka päivä jotain (ja mulla on pitkät housut, t-paita ja huppari päällä tuolla pihalla)
Jaksatte nalkuttaa. Saatte maksaanne varastoon luonnon omaa D-vitamiinia, ajatelkaa sitä.
Mulla ei ainakaan ole ongelmaa vaikka asumme miehen kanssa 24 neliöisessä yksiössä ja ei tosiaan autoa ole. Farkuissa kuljen, helposti vilu tulee.
Jotkut hikoilee helpommin ja kotiin tulee ilta-aurinko ja öisin ihan ok vaikka ainokainen ilkunamme olisi kiinni.
Olen ollut kuumemmassa paikassa kun Suomi. Aikanaan olin Israelissa lähes vuoden. Viime vuonna olin Sisiliassa elokuussa ja sielläkin Palermossa suurimman osan ajasta.
Missä päin on tänäänkin ollut helle?
Eihän tässä helteessä muuta ongelmaa, mutta sisällä on joka päivä 28astetta lämmintä vaikka miten pitäisi yöt ikkunoita auki. On niin huippueristykset näissä uusissa taloissa, ettei lämpö varmasti karkaa. Ihottumaa pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo tämä +30 yksiö ei ole mikään ihanteellinen setti. Ei pysty nauttimaan kuumista ilmoista, jos ei ole ilmastoitua asuntoa.
Yöllä ikkunat ja räppänät auki, että kämppä viilenee. Päivällä ikkuna ym. lasit paksun verhon peittoon (esim. vähintään pari lakanaa tai joku viltti).
Jos on tuuletin käytössä, niin puhaltamaan jääpala-astian viereen niin, että ilmavirta osuu jäihin.
Ennen iltaa ei kannata hirveästi ikkunasta tuuletella, koska pienestäkin rakosesta sisään virtaa sisälämpotilaa lämpimämpää ilmaa.
- Onneksi näistä päästään, viimeistään syyskuussa :)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kuumemmassa paikassa kun Suomi. Aikanaan olin Israelissa lähes vuoden. Viime vuonna olin Sisiliassa elokuussa ja sielläkin Palermossa suurimman osan ajasta.
Palermo on joo aika lämmin paikka näin kesällä, itse olin viime heinäkuussa siellä. 34 astetta rupesi jo tuntumaan ihan kivalta. Meillä oli kattohuoneisto ja -terassi missä oli ihana istuskella iltaisin.
Olin yllättynyt että tänäkesänä Barcelona oli viilein paikka missä oltiin, vain 26 astetta mikä ei ole ollenkaan paha lämpö kaupungissa. Hyvin jaksoi kierrellä kuumimpaankin aikaan, teinit tietty vietti aikaansa kaupoissa mutta itse pysyttelin poissa niistä ilmastoiduista tiloista.
41
Vaikka helle (jota ei pk-seudulla ole vielä tänä kesänä käytännössä edes ollut) onkin mulle fyysisesti aikamoista tuskaa, niin nautin siitä silti henkisesti, koska se tuntuu Suomessa niin eksoottiselta. Talvesta en tykkää yhtään, joten vaikka kesällä olisi kuinka kuuma, niin voin aina ajatella, että onneksi ei ainakaan ole talvi.
Kuumin paikka, jossa olen ollut, on muuten Phoenix Arizonassa. Siellä oli 47 astetta, mutta ilma oli niin kuivaa, että lämpötila ei tuntunut ihan niin pahalta kuin miltä kuulostaa.
Kestän paremmin kuumaa kuin kylmää. Jos meinaa tulla tukalaa, ajattelen vain, että eipähän tarvitse palella, niin heti tuntuu paremmalta. Helle on ihan parasta mökillä, kun on mahdollisuus pulahtaa uimaan. Ikävintä öisin, jos joutuu nukkumaan anoppilan kuumalla vintillä, missä ikkunakin on pidettävä kiinni kun eivät ole saaneet laitettua sääskiverkkoa. Mutta siihenkin sopeutuu. Pirskotttelen vettä käsivarsille ja jaloille, se viilentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irakissa on tänään 48 astetta, ei ihme että sieltä paetaan Suomeen :D
Niimpä. :)
Omko tosiaam niim?
Vierailija kirjoitti:
Eniten säälittää mun koirat. Ei ne raukat jaksa tehdä mitään yli tunnin lenkkiä. Sitten sisällä ovat yliaktiivisia ja hyppivät suunnilleen seinille. Näin ollaan menty jo viikko...
Jospa keksisit niille aivojumppaa, se väsyttää lenkkiä enemmän....
Mitkä paahteet?? Turussa ei ole näkynyt..
Vierailija kirjoitti:
Mun on kylmä. :( sellanen 30°C tai enemmän olis mulle sopiva lämpötila. Nytkin olen peiton alla ja äsken kävin kuumassa suihkussa.
Töissä oli hieman lämmin, kun teen fyysisesti raskasta työtä.
Tiedätkö, että kuumassa suihkussa käynti alentaa kehon lämpötilaa. Kun ihon pinta kuumenee, alkaa elimistö alentaa ruumiin lämpötilaa. Ei ihme jos paleltaa.
Kuumuudesta kärsivän kannatta käydä kuumassa suihkussa ei kylmästä kärsivän. Jos käy kylmässä suihkussa, kuten monet tekevät helteellä, niin silloin elimistö alkaa nostaa elimistön lämpötilaa, koska keho ymmärtää, että nyt on jouduttu kylmään. Tähänhän avantouintikin perustuu, jäiseen veteen pulahtaminen nostaa kehon lämpötilaa, verenkierto vilkastuu yms.
Vierailija kirjoitti:
Kestän paremmin kuumaa kuin kylmää. Jos meinaa tulla tukalaa, ajattelen vain, että eipähän tarvitse palella, niin heti tuntuu paremmalta. Helle on ihan parasta mökillä, kun on mahdollisuus pulahtaa uimaan. Ikävintä öisin, jos joutuu nukkumaan anoppilan kuumalla vintillä, missä ikkunakin on pidettävä kiinni kun eivät ole saaneet laitettua sääskiverkkoa. Mutta siihenkin sopeutuu. Pirskotttelen vettä käsivarsille ja jaloille, se viilentää.
Kai te nyt voitte itse sellaisen verkkokehyksen näprätä...
Meillä sisällä myös +28, tänä kesänä en ole kuumuudesta kärsinyt.
No kieltämättä tuli hiki imuroidessa, muuten ok.
Parissa todella lämpimässä maassa reissannut alkukesästä, ehkä se on auttanut sietämään.
Vierailija kirjoitti:
siis miks ei pääse uimaan? Tai ulkona varjoon?
Ei se varjo mitään auta. Kuuma siellä on kuitenkin
Ilmastointi on yksi helvetin keksintö. Kipeäksi vaan tulee kun joutuu sellaisen toosan armoilla olemaan. Huippu kelit muuten tänä kesänä. Aika tasaiseen 20-25 astetta, muutamat sateet. Itse ainakin nautin istua lämpimällä säällä varjossa kevyet vaatteet päällä.