Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syksyllä lapselle tulee vähän hankala opettaja

Vierailija
29.07.2016 |

Lapsi aloittaa siis ensimmäisellä luokalla, ja opettajaksi tulee ilmeisesti tyyppi joka järjestää ja peruu vanhempainiltoja alle vuorokauden varoitusajalla, jättää kaikki yhteydenotot huomioimatta ja tiedetään varmuudella yhdessä tapauksessa antaneen todistukseen arvosanan 7 vaikka oppilas oli saanut aineen kokeesta 10.
Aavistan pahaa. Voiko tässä vaiheessa esimerkiksi laittaa lapsi toiseen kouluun?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokalla ei anneta numeroita. En tuolla perusteella vaihtaisi koulua. Vanhempainillat minua eivät edes kiinnosta, koska kaiken informaation voi saada kirjallisesti. Jokaisesta opettajasta löytyy jotain arvosteltavaa, eikä kannata turhaan juosta ketään karkuun. Voikin tulla jotain muuta ikävää vastaan.

Vierailija
2/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anneta ekaluokalla numeroita ei, mutta kyse on luokanopettajasta ja se on opettanut luokkia 1-6.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

on äärimmäisen harvinaista että sama opettaja säilyisi koko ala-asteen ajan viimeistään nelosluokkalaisille todennäköisesi jo vaihtuu.

Vierailija
4/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on äärimmäisen harvinaista että sama opettaja säilyisi koko ala-asteen ajan viimeistään nelosluokkalaisille todennäköisesi jo vaihtuu.

Tässä tapaksessa luokilla 1-4 ja 5-6 on "omat" opettajat.

Vierailija
5/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainiltoja on peruttava alle vuorokauden varoajalla, jos opettaja on vaikkapa itse sairas. Koenumero ja todistuksen arvosana eivät lähtökohtaisesti ole samat. Ilman tarkempia tietoja ei voi päätellä, onko opettaja arvioinut perusteettomasti (kyseessä voinut olla vaikkapa sanakoe tai muu pienempi koe ja open on avioitava kokonaisuus). Yhteydenpitoon opettajan on oltava valmis. 

En sinuna lähtisi arvioimaan opettajaa etukäteen kuulopuheiden mukaan. Lapsellesi opettaja tulee todennäköisesti olemaan maailman paras.

Vierailija
6/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempainiltoja on peruttava alle vuorokauden varoajalla, jos opettaja on vaikkapa itse sairas. Koenumero ja todistuksen arvosana eivät lähtökohtaisesti ole samat. Ilman tarkempia tietoja ei voi päätellä, onko opettaja arvioinut perusteettomasti (kyseessä voinut olla vaikkapa sanakoe tai muu pienempi koe ja open on avioitava kokonaisuus). Yhteydenpitoon opettajan on oltava valmis. 

En sinuna lähtisi arvioimaan opettajaa etukäteen kuulopuheiden mukaan. Lapsellesi opettaja tulee todennäköisesti olemaan maailman paras.

Suomessa koulutetut opettajat todellakin on maailman mittakaavassa ammattikuntansa kermaa.

Niissä tapauksissa kun olen kuullut että kyseinen opettaja on järjestänyt ja perunut vanhempaniltoja ei todellakaan liity siihen että hän on sairas tms, enkä lähde täällä selostamaan omia käsityksiä siitä.

Todistuksen arvosanaksi kokeen arvosanaa kolme pykälää huonompi ei voi oikein perustella millään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän varmuudella, että luokalleni tulee lapsi, jonka vanhempia pidetään vähintäänkin outoina ja hankalina. Sisaruksia koulussamme ja yksikään opettaja tai rehtori ei ole heille kelvannut, kaikki huonoja ja vilpillisiä. Soittelevat mihin aikaan sattuu, uhkailevat oikeustoimilla älyttömistä asioista (ovat tehneetkin niin ja hävinneet), ovat koko ajan kimpussa jostain mitättömästä tikusta tehdystä asiasta jne. Kaikki on epäreilua, kaikki kyseenalaistetaan, ei voida hyväksyä lapsen koenumeroita/numeroita läksynkuulusteluista, koko ajan tekaisevat jotain olemattomia kiusauskuvioita jne. Mitä teen, aavistan vuodesta tulevan hankala? Pitäisikö tässä vaiheessa vielä vaihtaa koulua?

Terv. Ihan tosissani mietin, en halua polttaa itseäni loppuun yhden aivottoman sakin vuoksi

Vierailija
8/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi opetussuunnitelma muuttuu ensi syksynä ja kokeita ei tarvitse enää pitää ollenkaan jos ei halua vaan arvioinnin voi tehdä ihan muulla tavalla. Itselläni oli viime vuonna 1lk ja pidin muutamia kokeita matematiikasta ja äänteistä ja tavuista, lähinnä saadakseni itselleni varmuuden että asiat on opittu. Luonnollisesti suurimmalla osalla lapsista oli lähes kaikki oikein, ne kenellä ei ollut tarvitsivat siis lisäharjoittelua kyseisestä asiasta. Näin pystyin eriyttämään opetusta helpommin, kun tiesin ketkä jo osaa kyseiset asiat ja ketkä tarvitsevat vielä lisäharjoitusta. Nämä kokeet olivat vain minulle, enkä edes näyttänyt niitä vanhemmille. Kannattaa itsekin perehtyä uuteen opetussuunnitelmaan ja 1.lk arviointiin, että mitä siihen sisältyy. Koearvosanat eivät ole sama kuin arviointi ja itse tuskin tulen jatkossakaan juuri kokeita pitämään muutakuin itseäni varten. Palaute ja arviointi tapahtuu ihan muulla tavoin kuin kokeilla.

t. luokanopettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todistuksen arvosanaksi kokeen arvosanaa kolme pykälää huonompi ei voi oikein perustella millään.

Paitsi kun ala-asteella (ja muillakin kouluasteilla) yleensä on useampi koe /muu suoritus, joista arvosana (tai muu arviointi alemmilla luokilla) muodostuu. Esimerkiksi äikässä on erilaisia kirjoitelmia ja esitelmiä sen perinteisen kokeen lisäksi. Ja myös tuntityöskentely vaikuttaa arvosanaan.

Jos kokeesta sattuu saamaan kympin, mutta kaikki muut arvioitavat työt ovat selkeästi heikompaa tasoa, on kokonaisarviointikin tietysti heikompi.

Vierailija
10/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistuksen arvosanaksi kokeen arvosanaa kolme pykälää huonompi ei voi oikein perustella millään.

Paitsi kun ala-asteella (ja muillakin kouluasteilla) yleensä on useampi koe /muu suoritus, joista arvosana (tai muu arviointi alemmilla luokilla) muodostuu. Esimerkiksi äikässä on erilaisia kirjoitelmia ja esitelmiä sen perinteisen kokeen lisäksi. Ja myös tuntityöskentely vaikuttaa arvosanaan.

Jos kokeesta sattuu saamaan kympin, mutta kaikki muut arvioitavat työt ovat selkeästi heikompaa tasoa, on kokonaisarviointikin tietysti heikompi.

Lisäksi osa opettajista painottaa tuntiosallistumista, jolloin kokeiden keskiarvo voi tippua numerolla. Lapsella oli yksi tällainen opettaja koko alakoulun aikana, kokeiden 10 keskiarvo ei ollut todistuksen 10.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellen seurannut keskusteluja, joissa vanhemmat seuraavat peruskoulun kokeiden arvosanoja ja sitten niiden perusteella itse arvioivat lapselleen sopivaa todistusaineistoa. Ensinnäkin kokeet voivat olla joskus helppoja, joskus vaikeampia. Helpon kokeen kymppi riittää ehkä muiden vastaavien näyttöjen kanssa hyvän osaamisen kriteeriin (todistuksessa 8) ja vaikean kokeen ysi ei laske muuten kymppiin arvioitavan osaamisen arvosanaa.

Kokeiden keskiarvo ei siis saa olla sama asia kuin todistusnumero. Ei ole myöskään mitään kaavaa, että kokeiden keskiarvosta vähennetään tai siihen lisätään joku tietty määrä myyttisen "tuntiosaamisen" perusteella.

Peruskoulun arvioinnista kannattaa lukea opetussuunnitelman perusteet ja jutella opettajan kanssa etukäteen vaikka syksyn vanhempainillassa. Alakoulussa arvosanojen liiallinen tuijottaminen on kyllä aika turhaa eikä vanhempien pitäisi niitä liikaa stressata.

Terveisin entinen ope, joka väsyi aika lailla vanhempiin

Vierailija
12/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistusarvosanoja - ei todistusaineistoa 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellen seurannut keskusteluja, joissa vanhemmat seuraavat peruskoulun kokeiden arvosanoja ja sitten niiden perusteella itse arvioivat lapselleen sopivaa todistusaineistoa. Ensinnäkin kokeet voivat olla joskus helppoja, joskus vaikeampia. Helpon kokeen kymppi riittää ehkä muiden vastaavien näyttöjen kanssa hyvän osaamisen kriteeriin (todistuksessa 8) ja vaikean kokeen ysi ei laske muuten kymppiin arvioitavan osaamisen arvosanaa.

Kokeiden keskiarvo ei siis saa olla sama asia kuin todistusnumero. Ei ole myöskään mitään kaavaa, että kokeiden keskiarvosta vähennetään tai siihen lisätään joku tietty määrä myyttisen "tuntiosaamisen" perusteella.

Peruskoulun arvioinnista kannattaa lukea opetussuunnitelman perusteet ja jutella opettajan kanssa etukäteen vaikka syksyn vanhempainillassa. Alakoulussa arvosanojen liiallinen tuijottaminen on kyllä aika turhaa eikä vanhempien pitäisi niitä liikaa stressata.

Terveisin entinen ope, joka väsyi aika lailla vanhempiin

Lapsen luokka oli rauhaton koulun ongelmaluokaksi mainittu. Muutaman pojan show veti luokan työskentelyilmapiirin sille tasolle ettei hiljainen lapsi siellä mielellään viitannut. Yksi opettajista pudotti lapsen kokeiden keskiarvon numeron aina yhdellä numerolla alaspäin, kyseessä vielä lapselle mieluisa helppo aine. Noin kuukautta ennen todistusten antoa Wilmaan ilmestyi viesti ettei lapsen tuntiosallistuminen vastaa osaamista, tästä tiesi odottaa tuota pudotusta. Jostain kumman syystä muut opettajat eivät näin tehneet.

Lähinnä tuli mieleen ettei lapsen opettaja jostain syystä pitänyt lapsesta. Opettajaan emme missään vaiheessa ottaneet yhteyttä, nyt onneksi jo entinen opettaja.

Vierailija
14/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolla asenteella, et ainakaan helpota opettajan & lapsen ja teidän vanhempien välistä yhteistyötä. Ikävä kyllä ainoa joka tosta sun asenteesta opettajaa kohtaan kärsii on sun oma lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellen seurannut keskusteluja, joissa vanhemmat seuraavat peruskoulun kokeiden arvosanoja ja sitten niiden perusteella itse arvioivat lapselleen sopivaa todistusaineistoa. Ensinnäkin kokeet voivat olla joskus helppoja, joskus vaikeampia. Helpon kokeen kymppi riittää ehkä muiden vastaavien näyttöjen kanssa hyvän osaamisen kriteeriin (todistuksessa 8) ja vaikean kokeen ysi ei laske muuten kymppiin arvioitavan osaamisen arvosanaa.

Kokeiden keskiarvo ei siis saa olla sama asia kuin todistusnumero. Ei ole myöskään mitään kaavaa, että kokeiden keskiarvosta vähennetään tai siihen lisätään joku tietty määrä myyttisen "tuntiosaamisen" perusteella.

Peruskoulun arvioinnista kannattaa lukea opetussuunnitelman perusteet ja jutella opettajan kanssa etukäteen vaikka syksyn vanhempainillassa. Alakoulussa arvosanojen liiallinen tuijottaminen on kyllä aika turhaa eikä vanhempien pitäisi niitä liikaa stressata.

Terveisin entinen ope, joka väsyi aika lailla vanhempiin

Lapsen luokka oli rauhaton koulun ongelmaluokaksi mainittu. Muutaman pojan show veti luokan työskentelyilmapiirin sille tasolle ettei hiljainen lapsi siellä mielellään viitannut. Yksi opettajista pudotti lapsen kokeiden keskiarvon numeron aina yhdellä numerolla alaspäin, kyseessä vielä lapselle mieluisa helppo aine. Noin kuukautta ennen todistusten antoa Wilmaan ilmestyi viesti ettei lapsen tuntiosallistuminen vastaa osaamista, tästä tiesi odottaa tuota pudotusta. Jostain kumman syystä muut opettajat eivät näin tehneet.

Lähinnä tuli mieleen ettei lapsen opettaja jostain syystä pitänyt lapsesta. Opettajaan emme missään vaiheessa ottaneet yhteyttä, nyt onneksi jo entinen opettaja.

No teidänhän olis nimenomaan heti tilanteen tultua tietoon pitänyt ottaa opettajaan yhteyttä!

Vierailija
16/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolla asenteella, et ainakaan helpota opettajan & lapsen ja teidän vanhempien välistä yhteistyötä. Ikävä kyllä ainoa joka tosta sun asenteesta opettajaa kohtaan kärsii on sun oma lapsi.

Kenen asenteesta?

Vierailija
17/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellen seurannut keskusteluja, joissa vanhemmat seuraavat peruskoulun kokeiden arvosanoja ja sitten niiden perusteella itse arvioivat lapselleen sopivaa todistusaineistoa. Ensinnäkin kokeet voivat olla joskus helppoja, joskus vaikeampia. Helpon kokeen kymppi riittää ehkä muiden vastaavien näyttöjen kanssa hyvän osaamisen kriteeriin (todistuksessa 8) ja vaikean kokeen ysi ei laske muuten kymppiin arvioitavan osaamisen arvosanaa.

Kokeiden keskiarvo ei siis saa olla sama asia kuin todistusnumero. Ei ole myöskään mitään kaavaa, että kokeiden keskiarvosta vähennetään tai siihen lisätään joku tietty määrä myyttisen "tuntiosaamisen" perusteella.

Peruskoulun arvioinnista kannattaa lukea opetussuunnitelman perusteet ja jutella opettajan kanssa etukäteen vaikka syksyn vanhempainillassa. Alakoulussa arvosanojen liiallinen tuijottaminen on kyllä aika turhaa eikä vanhempien pitäisi niitä liikaa stressata.

Terveisin entinen ope, joka väsyi aika lailla vanhempiin

Lapsen luokka oli rauhaton koulun ongelmaluokaksi mainittu. Muutaman pojan show veti luokan työskentelyilmapiirin sille tasolle ettei hiljainen lapsi siellä mielellään viitannut. Yksi opettajista pudotti lapsen kokeiden keskiarvon numeron aina yhdellä numerolla alaspäin, kyseessä vielä lapselle mieluisa helppo aine. Noin kuukautta ennen todistusten antoa Wilmaan ilmestyi viesti ettei lapsen tuntiosallistuminen vastaa osaamista, tästä tiesi odottaa tuota pudotusta. Jostain kumman syystä muut opettajat eivät näin tehneet.

Lähinnä tuli mieleen ettei lapsen opettaja jostain syystä pitänyt lapsesta. Opettajaan emme missään vaiheessa ottaneet yhteyttä, nyt onneksi jo entinen opettaja.

No teidänhän olis nimenomaan heti tilanteen tultua tietoon pitänyt ottaa opettajaan yhteyttä!

Miksi? Opettajako ei itse huomaa että luokka on rauhaton?

Vierailija
18/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei pidä uskoa huhupuheita. Eivätkä nuo open "rikkeet" edes kuulosta kovin pahoilta. Sinun ennakkoasenteesi on kyllä todella vinksahtanut ja kuten edellä olevakin kirjoitti, niin siitä kärsii sinun lapsesi eniten. Anna mahdollisuus, äläkä lähde tuollaisella asenteella!

Vierailija
19/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.n joka jo valmiiksi tuomitsee opettajan kuulopuheiden perusteella.

Vierailija
20/26 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla asenteella, et ainakaan helpota opettajan & lapsen ja teidän vanhempien välistä yhteistyötä. Ikävä kyllä ainoa joka tosta sun asenteesta opettajaa kohtaan kärsii on sun oma lapsi.

Kenen asenteesta?

Ap.n! Joka tuomitsee opettajan

Jo valmiiksi kuulopuheiden perusteella.