Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni on OIKEASTI miettinyt sitä kamalaa faktaa, että...

Vierailija
28.07.2016 |

millaiseen tulevaisuuden maailmaan synnytätte lapsia, jotka vielä oletettavasti synnyttävät teille lapsenlapsia jne? Tää pallo tuhoutuu kokoajan ihmisten takia ja elinolot huononee, sodat lisääntyy satavarmasti ja voi sanoa, ettei mikään ole enää varmaa. Ainakin omassa lapsuudessani vanhemmat kyllä vakuuttivat ettei sotaa tule, nyt en voisi luvata sitä jos joku sitä minulta kysyisi.

Itse olen miettinyt toki aina perheen perustamista, mutta sitten miettinyt taas sitä, että mitä paskaa ne saattaa joutua kestämään. Itse olen syntynyt niin kultaiseen ajanjaksoon, pentuna oli telkkarit jo olemassa ja väritkin vielä, kännykät vasta tuli markkinoille ja niiden ollessa vielä suht alkeellisia vietettiin aikaa pihoja rymyten ja pyöräillen, toisin kuin ilmeisesti nykyään. Ei ollut niin isoja ulkonäköpaineita mitä nykysome tuottaa ja kaikkea muuta.

Itsekin syön lihaa, käytän meikkejä mitä on testattu eläimillä, ajan autolla sellaisen matkan jonka voisin hyvinkin pyöräillä, heitän aivan liikaa ruokaa roskiin ja tämä vituttaa. Pitäisi vaan alkaa pikkuhiljaa jostain korjaamaan näitä huonoja tapoja. Ensiksi vois alottaa tosta kosmetiikasta, koska se jos mikä on aivan perseestä :(

Ja voi olla että ne lapsenlapsetkaan ei kerkeä vielä kokemaan tätä maapallon tuhoa, mutta uskon heidän kärsivän paljon enemmän kuin mitä itse on joutunut ja joutuu elämän aikana. Se, että vaikka tietotekniikka on nyt kovasti kehittynyt, ei ole ollut juuri minun nuoruudesta pois ettei silloin ollut vielä tabletteja ja kaikenmaailman sovelluksia yms.

Ja nää ajatukset taas lähti vellomaan siitä, kun näin Leonardo DiCaprion puheen just tästä maapallon tilanteesta, en muista missä näin joten en voi linkittää, jos joku muu tietää niin linkittäkää puolestani.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ihmiset HALUAVAT lapsia niin niitä on silloin saatava. MINÄ MINÄ MINÄ!

Vierailija
2/7 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Päivä päivältä varmempi olo, että en tule koskaan lisääntymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi iso syy sille miksi olen päättänyt etten hanki lapsia on juurikin se, että vaikka minä voisin potentiaalisesti tarjota lapselleni parasta kasvatuksen ja hoivan kautta, en silti luota siihen että tämä maailma kykenisi. Tuntuu niin pahalta pelkkä ajatuskin siitä, että oma lapsi tulee kärsimään tulevaisuudessa. 

Vierailija
4/7 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Koska tuo on yhtä fuulaa.

Aina on ollut uhkakuvia. Kun minä olin lapsi, pelättiin kiivaasti ydinsotaa.

Sitteen mietittiin Rooman klubin raporttia kasvun rajoista, sen mukaanhan öljyvarat ja muutkin luonnonvarat piti loppua jo.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kasvun_rajat

Sitten pelättiin hiviä ja uskottiin sen koituvan ihmiskunnan kohtaloksi. Kuinkas kävi? Nykyhoidolla aidsin ei enää katsota olevan hengenvaarallinen sairaus, vaikka vakava sairaus toki onkin.

Sitten uskottiin otsoniaukon repeävän ja aiheuttavan ihosyövän kaikille. Mutta hei: CFC-yhdisteet kiellettiin kansainvälisellä sopimuksella ja otsoniaukko on pienentynyt.

Ilmastonmuutos on vakava ongelma, koska sen torjuminen on monimutkaisempi asia ja edellyttää isompia uhrauksia. Mutta olemme jo onnistuneet saamaan kaksi maailmanlaajuista sopimusta ja lisää tulee - koska on PAKKO ja ilmastonmuutos aiheuttaa isompia ja kalliimpia ongelmia kuin siihen sopeutuminen ja sen torjuminen.

Siksi en usko tuohon premissiisi. Jos ilmastonmuutoksen torjuminen olisi yksilöiden varassa, mikään ei etenisikään. Mutta valtiot sopivat toimenpiteistä, ja kun on PAKKO, niin markkinat sopeutuvat ja korvaavia ratkaisuja keksitään kyllä. Jo nyt on keksitty monia ratkaisuja, joita ei osattu edes kuvitella joskus 10 tai 20 vuotta sitten!

Väestöräjähdyskin jäi muuten tulematta. Väestön määrä kasvaa vielä jonkin aikaa, mutta kääntyy ennen vuosisadan loppua laskuin. Kannattaa katsoa Hans Roslingin video, hän selittää asian hienosti ja havainnollisesti. Lohduttavaa katsottavaa!

https://www.gapminder.org/videos/dont-panic-the-facts-about-population/

Lue myös tämä ajatuksella. Moni asia muuttuu parempaan suuntaan, vaikka uutisista välillä saakin käsityksen päinvastaisesta!

http://yle.fi/uutiset/maailma_on_parempi_paikka_kuin_uskoitkaan/7738931

Vierailija
5/7 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko teidän elämä niin unelmaa sitten? Joka päivä tälläkin palstalla itketään ja kitistään mitä ihmeellisimmistä asioista. Tuntuu että ei ihmisistä kovin onnellisia kasva tässä maailmassa muutakuin hyvin harvoista. Ja tulevaisuudessa yhä vähemmän onnellisia mitä luultavimmin. 

Kermaa ja sisäfilettä riittää vain promilen promilelle ihmisistä, muut elävät vedellä ja leivän käntyillä ja maksavat tuon pienen murto-osan sikailun.

Vierailija
6/7 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa tapellaan vedestä, ainiin ei tarviikaan, koska nestle on ostanut kaikki maailman vedet ja omistaa muutenkin mm. kaiken niin siinähän se säätelee sitten hintoja, ihmisten ei tarvi muuta kuin maksaa.

Joku rahanahnepaska käärii aina rahat jossain tuolla meidän muiden kustannuksella, syötetään paskaa ja mainostetan sitä kultana meille. Pimitetään faktat tai ainakin yritetään(vapaakauppasopimus vai mikä lie termi tähän nyt sopikaan). Syötetään eläimille paskaa ja myrkytetään pellot paskalla ettei ne elvy enää koskaan ja viljelijät saa jotain mutaatiosyöpiä niiden torjuntakemikaalien takia, koska ei niillä ole vaihtoehtoja.

Ja taas muutamat yksittäiset henkilöt käärii rahat taskuun viljelijöiden, eläimien, kuluttajien ja maapallon kustannuksella.

Vierailija
7/7 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, koskaan ei ihmisillä ole elämä surutonta ja pelkkää auvoa. Nyt elämä on kumminkin aivan objektiivisesti katsoen helpompaa kuin koskaan ennen maailmanhistorian aikana. Ihminen vain on sillä lailla hoopo, että se ei koskaan vertaa olosuhteitaan historiaan tai vaikkapa vähäosaisempiin, vaan kitisee ja valittaa vaikka asiat olisivat hyvin.

Puhutaan semmoisista kuin "first world problems": jos ei ole pelkoa äkkikuolemasta sodan, ruton nälänhädän kourissa, valitetaan vaikka sitä, että ei ole rahaa matkustella tai työpaikalla ei ole kivaa.

Lihan syönti todennäköisesti vähenee jonkin verran, mutta koska väestö ei enää "räjähdä käsiin" ei täällä maapallolöa nälkää ole pakko nähdä, kunhan ravinnon jakamisesta ja viljelymaan suojelemisesta sovitaan.

Sitä paitsi kasvisruoka on oikein hyvää ja terveellistä ;-)

4, joka on itse asiassa perusluonteeltaan aika kyyninen, mutta tietää tästä aihepiiristä riittävästi ollakseen varovaisen optimistinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan